برای درمان قارچ ریشه درخت گیلاس چه کار کنیم ؟

برای درمان قارچ ریشه درخت گیلاس چه کار کنیم ؟

یکی از بیماری هایی که باعث می‌ شود تا باغداران درخت گیلاس با مشکل روبه رو شوند، خشکیدگی تابستانی درخت گیلاس می باشد. به خاطر همین بسیاری از موسسات تحقیقاتی و پژوهشی گیاه پزشکی بر روی عامل بیماری که باعث خشکیدگی درخت گیلاس در فصل تابستان می‌ شود تحقیقات و آزمایشات فراوانی انجام دادند تا آنها با علت یابی این بیماری بتوانند چندین روش جهت پیشگیری از آن ارائه دهند. از آنجایی که کشاورزان برای به بار نشاندن یک درخت باید چندین سال زحمت بکشند و منتظر بمانند. پس برای آنها مهم است که عوامل بیماری آن را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند. ما در ادامه مطلب به معرفی عامل قارچی درخت گیلاس اشاره خواهیم کرد. همچنین سعی می کنیم شرایطی را بازگو کنیم تا یک باغدار بتواند با رعایت کردن آن از شیوع این بیماری در بین درختان باغ خود جلوگیری کند.

برای درمان قارچ ریشه درخت گیلاس چه کار کنیم ؟

عامل قارچی موثر در خشکیدگی تابستانی درخت گیلاس

طبق تحقیقاتی که توسط اعضای هیئت علمی پژوهشکده و موسسه تحقیقاتی انجام شده است، ثابت شد بیشترین علت خشکیدگی در فصل تابستان در باغ نهال گیلاس به خاطر بیماری قارچی اتفاق می‌ افتد. بصورت علمی نام آن را به نام بیماری پوسیدگی  فیتوفتورایی ریشه می شناسند. این قارچ معمولاً درختان جوان را مورد هدف قرار می‌ دهد که سیستم دفاعی آنها پایین تر از دیگر درختان می باشد. از ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به خشک شدن درخت در فصل تابستان در حالی که روی شاخه های آن میوه است، اشاره کرد.

 راه های ورود قارچ فیتوفتورایی به باغ

جدای از اینکه در ادامه مطالب به نحوه انتقال قارچ فیتوفتورایی  به درختان دیگر اشاره خواهیم کرد، در این مطلب می‌ خواهیم نحوه ورود این قارچ خطرناک به باغ را برای شما بگوییم. چون یکی از سوالات اساسی و همیشگی باغداران و کشاورزان عزیز این است که چگونه وارد باغ آنها شده است! از آنجاییکه این قارچ در سطح زیر زمین رشد می کند، پس بطور معمولاً به دو صورت وارد باغ شما می شود. یک نهال یا پیوندک آلوده، آخرین بار به باغ خود وارد کردید یا نهر آبی که از باغ شما می گذرد آلوده به قارچ فیتوفتورایی است.

این قارچ مدتی در سطح زیر خاک کمین کرده و سپس به سمت ریشه هایی که ضعیف هستند و پوسته ندارند حمله می کند. قارچ فیتوفتورایی به بافت ریشه ها نفوذ کرده و چرخه زندگی خود را در باغ شما آغاز می کند. بعد از مدتی باعث می شود تا کل ریشه را بپوشاند. مشکل اصلی در از برج اول تابستان بوجود می آید.

در این زمان درخت پربار بوده، هوا نیز به تدریج گرم می شود. درخت برای جذب عناصر مفید و مغذی همچنین رطوبت از خاک باید از ریشه کمک بگیرد، ولی این قارچ مانند عایق عمل می کند. به تدریج ریشه را از بین برده و درخت هیچ پل ارتباطی با خاک اطراف ندارد. در این زمان درخت گیلاس در وسط تابستان با وجود بار زیاد خشک می شود.

این قسمت ماجرا مشکل ساز نیست مشکل ساز زمانی است که درخت پربار بوده و میوه دارد. همچنین در ماه های گرم سال احتیاج به تغذیه مواد غذایی و رطوبت از طریق ریشه ها دارد. ولی Phytophthora  مانند عایق مانع جذب مواد مغذی به ریشه درخت می شود.

نشانه های عمومی بیماری قارچ ریشه درخت گیلاس

بیماری قارچ ریشه درخت گیلاس دارای نشانه‌های عمومی می باشد. شما با کمی دقت در آن به راحتی می‌ توانید نشانه ها را تشخیص داده و نسبت به درمان بیماری قارچ ریشه اقداماتی را انجام دهید این نشانه ها عبارتند از:

  • کاهش رشد درخت گیلاس و یا قطع کامل آن
  • کاهش کیفیت گیلاس های تولید شده
  • رنگ پریدگی گیلاس ها
  • زرد ماندن برگ درخت گیلاس و کوچک بودن آنها
  • پژمرده بودن برگ ها
  • بی حال بودن درخت از لحاظ ظاهر با آن که کشاورز به تغذیه و آب رسیدگی کامل داشته باشد.
  • سیاه شدن شیشه و بلور پایه درخت گیلاس
  • در موارد معدود شما لکه های عمودی نیز بر روی تنه درخت گیلاس خواهید دید
  • آخرین نشانه از نفوذ این بیماری، ریزش زودرس برگ ها و خزان شدن درخت گیلاس

کدام باغ و درخت گیلاس مستعد بیماری قارچ ریشه می باشد؟؟

طبق تحقیقاتی که توسط محققان بر روی باغ های آلوده انجام شده است، نشان می دهد بیشترین باغ هایی که مستعد این بیماری می باشد و درصد خطر در آنها زیاد است، باغ هایی اخداث شده به روش سنتی است. معمولا در باغ های سنتی ارقام نهال های گیلاس که خریداری می شود اصلاح شده و از نسل جدید نمی باشد. نهال گیلاس اصلاح شده که تحت نظارت وزارت کشاورزی تولید و عرضه شده و همگی مقاومت بالایی در برابر انواع بیماری ها دارند.

روش های سنتی در آبیاری باغ، معمولاً به صورت کرتی یا نهری می باشد. نشان داده است درختانی که همجوار با کورت و نهر آبیاری هستند به صورت ردیفی کاملا خشک شده اند. انتقال بیماری قارچی  فیتوفتورایی از طریق نهر آب آلوده می باشد. از این رو متخصصین گیاهپزشکی توصیه می‌ کنند تا از روش های نوین آبیاری مخصوصاًمکانیسم آبیاری قطره ای استفاده کنید.

اصلی‌ترین روش پیشگیری از این بیماری مدیریت آبیاری است. با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از روش‌های نوین آبیاری و پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه‌های ایجاد آبیاری قطره‌ای در باغات کشور، اکیداً توصیه می‌شود آبیاری قطره‌ای جایگزین آبیاری نهری یا کرتی شود. به این ترتیب نه تنها از بروز و گسترش بسیاری از بیماری‌های مربوط به ریشه و طوقه درختان به خصوص بیماری مذکور جلوگیری می شود بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

درمان بیماری قارچی پس از ابتلا

از نظر متخصصان زمانی که ریشه درخت گیلاس به قارچ فیتوفتورایی آلوده شد دیگر امکان درمان آن وجود ندارد. مگر اینکه در مراحل اولیه تشخیص دهید، آن هم کار بسیار سختی می باشد. در مراحل اولیه باغداری می تواند ریشه های آلوده را هرس کرده سپس محوطه اطراف آنها را با استفاده از آفت کش های مخصوصی ضدعفونی کند، تا ریشه های طرف دیگر مبتلا نشود.

این فرآیند خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً بلافاصله در درخت دچار مرگ می شود. ولی توصیه می‌ شود، برای جلوگیری از انتشار این قارچ مخرب در درختان دیگر حتما نسبت به حذف درخت آلوده و بیمار اقدام کنید. سپس لاشه آن را سوزانده و محل  اطراف درخت و درختان نزدیک را  با استفاده از سموم و آفت‌کش‌ ها ضدعفونی کنید، تا این قارچ به طور کل از آن منطقه ریشه کن شود. به هیچ عنوان کوچکترین برگ یا شاخه درخت مبتلا را کمپوست نکنید، چون چرخه زندگی آن ادامه دار خواهد بود.

برای درمان قارچ ریشه درخت گیلاس چه کار کنیم ؟

عملکرد بیماری قارچی ریشه درخت گیلاس

عامل اصلی این بیماری از نامش مشخص است، قارچی می باشد. نام علمی آن Phytophthora است. بیشترین قسمتی از درخت که تاثیر می گذارد، ریشه و طوقه درخت گیلاس می باشد. معمولاً در خاک های اشباع شده به راحتی در ریشه های جوان نفوذ کرده و و آن را درگیر می کند. قارچ فیتوفتورایی تاثیر مخرب به خود را به صورت پوسیدگی ریشه نشان می‌ دهد و باعث قطع شدن ارتباط بین تنه درخت با خاک شده، مانع جذب مواد مغذی و رطوبت از طریق ریشه می شود.

زمانی که برگ های درخت آلوده بر روی سطح باغ باقی می ماند، در یک دوره به خواب زمستانی فرو رفته و بدون فعالیت در سطح زمین به زندگی خود ادامه می دهد تا رطوبت و دمای خاک به اندازه ۲۳ درجه افزایش پیدا کند. معمولا فصل آغاز فعالیت این قارچ ماه دوم فصل بهار است، چون دما افزایش یافته و به خاطر بارش سالانه و آب شدن برف ها محیط مرطوب است.

راه های انتقال قارچ Phytophthora از درختی به درخت دیگر در باغ گیلاس

اینکه شما به عنوان یک کشاورز یا باغدار بتوانید راه های انتقال قارچ فیتوفتورایی از درختی به درخت دیگر را بدانید، کاملاً به نفع شما است. چون می توانید با رعایت چند نکته ساده مانع انتقال آن شوید. راه های انتقال عبارتند از:

  • کاشت ارقام نهال بی کیفیت با مقاومت پایین در برابر رطوبت و سرما
  • غرقابی کردن محیط اطراف درخت گیلاس و بالا بردن رطوبت
  • آبیاری به وسیله نهر و کرت
  • فراموش کردن دوره استفاده از آفت کش ها در اواخر فصل پاییز و فصل زمستان
  • باقی ماندن برگهای درخت آلوده در سطح باغ
  • رعایت نکردن فاصله مناسب بین درختان کن باعث می شود ریشه ها در زیر زمین به یکدیگر متصل شود.
  • هرس نکردن درختان، با هرس کردن درختان میزان جریان هوا افزایش پیدا کرده و نور خورشید به تمامی قسمت های آن می رسد.
  • استفاده کردن از خاکهای مناسب لومی و امتناع از خاکهای رسی که باعث محدود شدن ریشه درخت گیلاس می شود.
  • برای پیوند حتماً پیوندک های کاملا سالم و عاری از بیماری را تهیه کنید.
  • وزش باد به راحتی می تواند قارچ سطح خاک را بر روی بدنه و تنه درخت دیگر انتقال دهد.
  • هرس نکردن علف های هرز، چون تجمع انواع حشرات و حیوانات موذی است که این قارچ با چسبیدن به بدنه آنها از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود.

تاثیرگذارترین راه های کنترل و پیشگیری از انتقال بیماری قارچی ریشه درخت گیلاس

با توجه به موارد گفته شده که باعث شیوع بیماری قارچ ریشه درخت گیلاس در باغ می باشد، شما به راحتی می توانید روش هایی را اتخاذ کنید که از شیوع این بیماری در باغ جلوگیری کرده و بلافاصله پیشگیری آن بپردازیم

راه های پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه گیلاس:

  1. خرید ارقام مقاوم نهال از نهالستان های معتبر و مجوز دار
  2. مانع از غرقآبی شدن آب
  3. کاشت درخت یک از خاک آماده با زهکشی مناسب
  4. تغذیه مناسب و اصولی در که باعث بالا بردن سیستم دفاعی آن میشود
  5. استفاده از آفت کش هایی مانند بردوفیکس  در چهار فصل سال مخصوصاً در پاییز بعد از برداشت میوه و زمستان در فواصل زمانی مناسب
  6. آنالیز خاک کشت قبل از کاشتن درخت گیلاس در باغ
  7. قبل از کاشتن نهال گیلاس در باغ حتماً آن را در محلول بردوفیکس فرو کنید. دقت داشته باشید تا نسبت آن به ده هزار باشد.
  8. در طول درمان بیماری و یا احداث باغ از مشاوره و راهنمایی های افراد متخصص حتماً استفاده کنید.

برای درمان قارچ ریشه درخت گیلاس چه کار کنیم ؟

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد بیماری قارچ فیتوفتورایی صحبت کنیم. همچنین تاثیری که بر روی ریشه نهال و درخت گیلاس می گذارد نیز بحث‌های لازم را انجام دادیم. این بیماری جز بیماری های مخرب با ایجاد خسارت بالا در باغ گیلاس شناخته می شود، متاسفانه به راحتی منتقل شده و از درختی به درخت دیگر سرایت می کند. چون محل زندگی این قارچ در سطح زیرزمین می باشد.

بنابراین تشخیص ریشه‌ هایی که بیمار شدن توسط کشاورز کار بسیار سختی می باشد، تا زمانی که علائم ظاهری آن پدیدار شود. طبق بررسی های لازمه میزان خسارتی که این کار چه در باغ های سنتی ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از میزان خسارتی است که در با های مدرنیته به بار می آید. چون در باغات مدرن و تجاری هیچ راه ارتباطی بین درختی با درخت دیگر وجود ندارد و تمامی فواصل آنها کاملاً استاندارد و اصولی رعایت شده است.

علاوه بر آن آبیاری در باغ های تجاری به صورت قطره ای است. آبیاری قطره ای مانع غرقابی شدن محیط اطراف  نهال یا درخت شده، همچنین مانع بالا رفتن رطوبت خاک می شود و از انتقال قارچ از درختی به درخت جلوگیری می کند، چون نه  آب روان وجود ندارد. هرس سالیانه درخت گیلاس را فراموش نکنید. هرس باعث رسیدن نور خورشید به تمام قسمت های درخت شده و عمل فتوسنتز به خوبی انجام می شود. فتوسنتز سیستم دفاعی درخت را ارتقاء می دهد.

همواره به بهداشت و نظافت باغ خود برسید. مخصوصاً با از بین بردن علف های هرز و مابقی درخت آلوده تاثیر خیلی بسزایی در قطعی چرخه زندگی قارچ فیتوفتورایی می گذارید. با توجه به میزان آلودگی درخت می توانید از نسبت های مناسب آفت کش بردوفیکس تحت مطالعه وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنید. در مورد بعدی خرید نهال گیلاس مقاوم از نهالستان های مجوز دار مانند برتر نهال را توصیه می کنند.

این نهالستان اقدام به فروش نهال گیلاس به روش اینترنتی و غیر حضوری در سراسر نقاط کشور کرده است. جهت اطمینان از قیمت نهال گیلاس می توانید این محصول را با تضمین قیمت و تضمین کیفیت همراه با گارانتی دوساله خریداری کنید. از مزیت های دیگر خرید از نهالستان برتر نهال این است که شما می توانید از صفر تا صد کاشت درخت گیلاس، از مشاوره و راهنمایی رایگان این مرکز نهایت استفاده را ببرید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال