بیماری پیچیدگی برگ بادام و آشنایی با علایم و درمان

بیماری پیچیدگی برگ بادام و آشنایی با علایم و درمان

یکی از بیماری­های مهم و خسارت آفرین در درختان بادام بیماری پیچیدگی برگ بادام است، این بیماری که در اصل تحت عنوان لب شتری هلو شناخته می­شود به تمام درختان میوه هسته دار از جمله بادام حمله کرده و با تکثیر درون بافت برگ این درختان به فرآیند فتوسنتز در آنها خسارت وارد می­کند.

در این شرایط با کاهش سطح سبزینه ایجاد خسارت می­کند، شیوع این بیماری در باغات بادام ایران بسیار گسترده بوده و در این سال­ها توانسته خسارت زیادی را به باغات بادام وارد کند، از آنجایی که بادام به عنوان یکمحصول تجاری در باغ کاشته می­شود وجود یک عامل کاهش دهنده ی میزان باردهی می­تواند خسارت بسیار زیادی را به باغداران وارد کند.

در این مقاله شما را با این بیماری و راه­های کنترل آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

بیماری لب شتری برگ بادام:

عامل بیماری لب شتری برگ بادام قارچ بیمارگر Taphrina deformans است، این قارچ یک بیمارگر گیاهی از رده ی بزرگ آسکومایست­ها است که به تمام درختان میوه ی هسته دار حمله می­کند.

چرخه زندگی بیماری لب شتری بادام و یا پیچیدگی برگ بادام:

قارچ عامل این بیماری به صورت آسکوکارپ درون برگهای ریخته کف باغ و یا میوه­هایی که به دلیل بیمار بودن از درخت افتاده اند روی زمین زمستان گذرانی می­کند، در بهار آسکوکارپ­ها تولید آسکوسپور می­کنند، این آسکوسپور­ها می­توانند به راحتی همراه با باد و باران جا به جا شده و روی درختان منتقل شوند.

برگ­هایی که تازه باز شده اند و جوانه زده اند بسیار در برابر ورد بیماری حساس هستند، بافت تازه و نرم این درختان منبع مناسبی برای ورود قارچ عامل بیماری خواهد بود، پس از قرار گرفتن آسکوسپور بر روی برگ اسپور جوانه زده و وارد برگ می شود.

پس از ورود به برگ در طول فصل تکثیر شده و ریسه­های خود را درون و بین سلولهای بافت برگ توسعه می­دهند که سبب بروز علائم می­شود، تولید فاز غیر جنسی و تولید کنیدی و کنیدیفور در طول فصل سبب انتقال بیماری از یک درخت به درخت دیگر می­شود، در آخر فصل برگ­های بیمار و همینطور میوه­های آلوده زودتر از سایر برگ­ها و میوه­ها ریزش کرده کف زمین می­ریزند.

این بیماری در آخر فصل در برگ و میوه­های ریخته کف باغ مجددا وارد فاز جنسی شده و تولید آسکوکارپ می­کند، آسکوکارپ پوششی برای آسکوسپور­ها بوده و به خوبی می­تواند از اسپورها در برابر شرایط نامساعد محیطی مانند سرمای زمستان محافظت کند، در بهار مجددا آسکوکارپ باز شده و آسکوسپور­ها را رها می­کند و باعث گسترش اول فصل قارچ می­شود.

در این قست متوجه شدید که منبع زمستان گذران قارچ منبع مهمی برای تولید اینوکولوم اولیه ی این بیماری در اول فصل بوده و هر چه تعداد برگ و میوه­های ریخته کف باغ بیشتر باشد میزان آلودگی در اول فصل بهار سال آینده بیشتر خواهد بود، بنابراین این بیماری در صورتکنترل نشدن سال به سال رشد تصاعدی پیدا کرده و می­توتاند منجر به نابودی کل بادام در یک باغ میوه شود.

علائم بیماری:

تکثیر داخل و بین سلولی و رشد ریسه­های قارچ درون سلول سبب می­شود بافت برگ بد شکل شده و در مراحل بالاتر حالت تاولی و یا پیچیدگی به خود بگیرد، بافت­های آلوده رنگ سبز خود را از دست می­دهند و به رنگ قرمز در می­آیند، ایجاد رنگ قرمز به جای رنگ سبز مانع از انجام فتوسنتز به میزان کافی می­شود.

در اثر ابتلا به این بیماری میزان ذخیره ی غذایی درختان بادام کاهش می­یابد، کاهش ذخیره ی غذایی علاوه بر ریزش بخشی از میوه­ها سبب ریز و سبک ماندن بقیه ی میوه­ها نیز می­شود،بنابراین فارغ از میوه­هایی که علائم تاولی شدن را نشان داده و در نهایت ریزش می‌کنند، میوه­هایی که علائم ندارند هم نمی­توانند به وزن مورد نظر برسند و خسارت زیادی به محصول باغ وارد می­شود.

بیماری پیچیدگی برگ بادام و آشنایی با علایم و درمان

دامنه ی میزبانی و پراکنش جغرافیایی بیماری پیچیدگی برگ بادام:

این بیماری همان طور که پیش­تر نیز عنوان شد در ابتدا از روی هلو جداسازی شد و به آن نام لب شتری یا پیچیدگی برگ هلو داده شد، اما خوب است بدانید که این بیماری روی تمام درختان میوه هسته دار جدا شده و علاوه بر هلو و بادام درختان دیگری مانند آلو، آلبالو و گیلاس را نیز درگیر می­کند.

پراکنش جغرافیایی این بیماری نیز در تمام مناطقی است که درختان میوه هسته دار وجود دارد و این بیماری در هیچ جای دنیا قرنطینه نیست، در ایران نیز در تمام مناطقی که درختان میوه هسته دارد از جمله بادام و هلو کاشته می­شود وجود داشته و خسارت می­زند.

لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر در مناطقی که بارندگی بهاره بیشتری داشته باشند شیوع پیدا می­کند و در مناطق خشک تر شیوع و میزان خسارت بیماری کمتر خواهد بود، در مناطق شمالی کشور که در تابستان­ها و در زمان تکثیر غیر جنسی قارچ هوا شرجی و مرطوب است گسترش بیماری بسیار بیش­تر از سایر نواحی و مناطقی است که در تابستان بارندگی و رطوبت وجود ندارد.

گرمای هوا و رطوبت در تابستان در شهر­های شمالی شرایط بسیار مناسب برای پراکنش بیماری در طول فصل بوده و کل درختان بادام یک منطقه را می­تواند درگیر کند.

روش­های ورد بیماری به باغ و انتقال آن:

این بیماری می­تواند نهالی که در بهار کاشته می­شود و بیماری را از نهالستان با خود آورده وارد باغ شود، البته چنانچه نهال هنوز جوانه نزده باشد و کاشت نهال در شرایط زمستان انجامشود نمی­تواند ناقل باشد،اما در مناطقیکه نهال جوانه زده کاشته می­شود می­تواند ناقل باشد.

علاوه بر انتقال با نهال این بیمای می­تواند از باغ آلوده به سالم به وسیله ی اتصال برگ آلوده به پر­های پرندگان منتقل شود، جوندگانی مانند موش و یا پرندگان می­توانند میوه­های آلوده را از باغ آلوده به باغ سالم منتقل کنند، و در نهایت خود انسان با بی دقتی می­تواند عامل انتقال برگ ومیوه­های آلوده کف با به دیگر باغات شود.

در ابتدای بهار باد و بارندگی به صورت همزمان می­توند اسپورهای بیماری را منتقل کند و در طول فصل نیز این بیماری با استفاده از ابزار آلات کشاورزی، باد و آب آبیاری می­تواند به دیگر درختان سرایت کند، سرایت این بیماری از یک درخت به درخت دیگر به سرعت انجام شده و در شرایط رطوبت بالا در برخی استان­ها این سرایت به حد غیر قابل کنترل در خواهد آمد.

شرایط تشدید خسارت بیماری پیچیدگیبرگ بادام:

قطعا در هر مورد بیماری گیاهی شرایط نامساعدی وجود دارند که خسارت بیماری در باغ را تشدید می­کند،در رابطه با بیماری پیچیدگی برگ درخت بادام شرایط زیر باعث تشدید خسارت خواهد شد:

  • کاشت رقم حساس بادام در زمان احداث باغ: در زمان احداث باغ ممکن است برخی از باغداران به دلیل صرفه جویی در هزینه احداث ارقام مقاومکه کمیگران­تر هستند را نخرند اما نمی­دانند که با این انتخاب اشتباه هزینه­های بسیار زیاد کنترل بیماری­ها و آفات گیاهی در سالهای طولانی را باید متحمل شوند که بسیار بیشتر از قیمت خرید نهال بادام مقاوم است.
  • ضعیف بودن درختان: درختان حتی اگرمقاوم هم باشند اما از تغذیه ی مناسب بر خوردار نباشند نسبت به بیماری واکنش حساسیت نشان داده و خسارت خیلی زود به سطح آستانه زیان اقتصادی می­رسد.
  • بارندگی در بهار: هر بار بارندگی در بهار می­تواند به انتقال آلودگی و انتقال اسپور­ها به روی برگ­ها کمک کند و می­تواند منجر به توسعه ی بیماری در باغ شود.
  • رطوبت بالا در تابستان: ترکیب گرمای هوا و رطوبت بالای هوا در فصل تابستان منجر به گسترش آلودگی در باغ و در گیر شدن میوه­ها شده که در این مرحله ایجاد آلودگی خسارت بیشتری به باردهی درختان وارد می­کند.
  • جمع نکردن برگ­ها و میوه­های آلوده کف باغ: همانطور که در مطالعه ی چرخه ی زندگی قارچ عامل بیماری بررسی شد، این بیماری به صورت آسکوکارپ در برگها ومیوه­های آلوده کف باغ زمستان گذرانی کرده و در بهار ایجاد آلودگی در درختان می­کنند بنابراین جمع نکردن و نسوزاندن آنها در پاییز مایه اولیه ی بیماری اولیه در سال بعد را فراهم کرده و باعث تشدید بیماری می­شود.

کنترل بیماری پیچیدگی برگ بادام:

در راستای هدف تولید محصول سالم و استفاده ی کمتر از سموم شیمیایی که به شدت برای آب و خاک و همینطور موجودات مفید مضر هستند بهتر است که کنترل بیماری­های گیاهی بیشتر به صورت پیشگیرانه انجام شده و تا حد امکان از کنترل شیمیایی بیماری­های قاری پرهیز شود.

روش­های پیشگیری از ابتلا به بیماری پیچیدگی برگ بادام:

  • کاشت ارقام مقاوم: در زمان احداث باغ بادام در مورد کاشت ارقام مقاوم به هیچ عنوان کوتاهی نکنید، ارقام مقاوم به بیماری مبتلا می­شوند اما خسارت اقتصادی وارد نمی­شود و بنابراین وجود بیماری تهدید کننده نخواهد بود، اما ارقام حساس نه تنها خسارت اقتصادی زیادی در ابتلا به بیماری وارد می­کنند بلکه با کمک به تکثیر بیشتر عامل بیماری سبب بروز جمعیت مقاوم نسبت به قارچ کش­ها شده و دیگر حتی با کنترل شیمیایی نیز موفق به کنترل بیماری نخواهید شد.
  • کاشت نهال سالم وگواهی شده مانع از ورود بیماری به باغ می­شود.
  • از بین بردن برگ و میوه­های کف باغ: در سال­های اولیه ابتلا ممکن است آلودگی در حد چند برگ و یا میوه باشد و درختان بیمار خود را به خوبی نشان ندهند اما این بیماری سال به سال تشدید می­شود، پس در هر صورت چه علائم بیماری را ببینید و چه نبینید بهتر است برگ و میوه­های کف باغ هر ساله جمع آوری و سوزانده شود.
  • هرس درختان: هرس درختان را در زمانی که چند روز قبل از هرس بارندگی رخ داده و یا چند روز بعد از هرس قرار است بارندگی اتفاق بیوفتد انجام ندهید، در فصل بهار انواع اسپور­های قارچ آلوده کننده ی درختان در فضا پراکنده بوده و سبب آلوده کردن درختان می­شود، درختان زخمی مانند درختان تازه هرس شده بسیار مستعد دریافت آلودگی خواهند بود.
  • تقویت درختان: تقویت درختان با انواع کود­های مورد نیاز درختان به ویژه کودهایی که باعث افزایش مقاومت درختان در برابر ابتلا شود به کاهش خسارت و پیشگیری از بیمار شدن کمک می­کند، به عنوان مثال استفاده از کود­هایی با ترکیب سیلیس و یا پتاس با تقویت دیواره ی سلولی مانع از ورود عامل بیماری خواهد شد.

کنترل بیماری:

وقتی صحبت از کنترل بیماری در صورت بروز بیماری می­شود بیشتر کنترل با استفاده از سموم شیمیایی در نظر گرفته می­شود اما دقت داشته باشید که به کار بردن روش­های پیشگریانه ای مانند جمع آوری برگ و میوه­های آلوده کف باغ و سوزاندن آنها بیشترین تاثیر را در کنترل بیماری ایفا خواهد کرد، دقت در تعیین زمان صحیح هرس در صورت بروز بیماری نیز بسیار اهمیت دارد.

درمورد کنترل شیمیایی استفاده از سموم حفاظتی در اول بهار و قبل از آزاد شدن اسپورها می­تواند مانع از نفوذ قارچ به درون بافت گیاه شود، در صورتی که قارچ موفق به ورود شد و شما اولین علائم تاولی شدن در درختان را مشاهده کردید می­توانید با استفاده از سموم نفوذی بیماری را به طور محدود کنترل کنید، دقت داشته باشید که پاشیدن آب روی درختان باعث گسترش بیماری شده و باید از این کار اجتناب کنید.

لکه آجری بادام:

در این مبحث خالی از لطف نیست به بیماری دیگری اشاره کنیم که تا حدودی علائمی شبیه به بیماری لب شتری ایجاد می­کند، لکه آجری بادام نیز قارچی است که به برگ درختان نفوذ کرده و لکه­های آجری رنگ و تاولی ایجاد می­کند که ممکن است برخی از باغداران این علائم را به دلیل ایجاد تاول با لب شتری اشتباه بگیرند، هر چند که شیوه­های کنترل این دو بیماری با هم مشابه است اما خوب است که باغدار بدانید دقیقا با چه بیماری سرو کار دارد. که در قیمت نهال بادام تاثیر زیادی دارن.

بیماری پیچیدگی برگ بادام و آشنایی با علایم و درمان

تفاوت این دو بیماری این است که در مراحل اولیه هر دو ایجاد تاول می­کنند اما رنگ تاول­ها با یکدیگر تفاوت دارد به این صورت که رنگ تاول در بیماری لکه آجری بادام نارنجی یا زرد است اما در بیماری لب شتری رنگ تاول قرمز است، در ادامه با پیشرفت بیماری بیماری لب شتری ایجاد پیچیدگی در برگ کرده اما بیماری لکه آجری در ادامه فصل فقط تاول­های بیشتر تولید می­کند.

شته سبز هلو:

آفت شته سبز هلو نیز در نهال بادام ایجاد پیچیدگی در برگ درخت می­کند، تغذیه از برگ و تکثیر جمعیت شته در برگ­ا ایجاد پیچیدگی در برگ بادام می­کند، تفاوت این پیچیدگی با علائم لب شتری این است که در لب شتری برگ­ها تاول­های قرمز نیز دارند.

تفاوت این دو در آن است که در خسارت شته تاول قرمز ایجاد نمی­شود، ضمن اینکه شته­ها بیشتر در برگ­های سر شاخه ایجاد پیچیدگی می­کنند و در برگ­های دیگر پیچیدگی شدید وجود ندارد، برای اینکه تشخیص دهید دلیل این پیچیدگی شته است یا خیر کافی است برگ­های پیچیده را باز کنید و ببینید شته دارد یا خیر؟

بیماری پیچیدگی برگ بادام و آشنایی با علایم و درمان

توجه داشته باشید که یک درخت ممکن است به هردو عامل همزمان آلوده شده باشد بنابراین با مشورت گرفتن از متخصصان نسبت به کنترل آنها اقدام کنید.

کلام آخر:

توجه داشته باشید که استفاده از سموم شیمیایی نباید در اولویت برنامه ی مدیریتی قرار بگیرد و تنها هدف باغداران نباید تولید محصول بیشتر باشد، چرا که حتی اگر این هدف را هم تنها در نظر بگیرید و به آلوده کردن محیط زیست و از بین رفتن سلامت محصول فکر نکنید استفاده ی بی رویه از سموم با ایجاد مقاومت در بیماری سبب می­شود در سال­های آتی حتی سم پاشی نیز پاسخگو نبوده و خود شما در نهایت متضرر خواهید شد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال