فصل برداشت بادام درختی (بهترین زمان برداشت)

فصل برداشت بادام درختی (بهترین زمان برداشت)

اگر می‌خواهید بدانید که فصل برداشت بادام چه زمانی است این مطلب برای شماست. در این قسمت می‌خواهیم مشهورترین نژادهای درختان بادام را به شما معرفی کنیم و فصل برداشت هریک را بررسی نماییم. فصل برداشت بادام درختی برای هر نژاد، بسته به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی متفاوت است و برخی زودگل یا دیرگل هستند. لذا باید در هنگام خرید نهال بادام به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید تا بیشترین میزان محصول با بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشید. در صورتی که در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

کاشت و برداشت بادام درختی

درخت بادام یکی از قدیمی‌ترین درختانی است که از دیرباز در کشور ایران کاشته میشد و مردم از میوه آن استفاده می‌کردند. میوه این درخت در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، ساخت کره گیاهی، اسانس خوراکی و روغن‌های آرایشی استفاده می‌شود و به دلیل خواص زیادی که دارد در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد.

بررسی فصل برداشت بادام

درخت بادام در ابتدا در تنها مناطق گرم و خشک مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم کشت شد. با این حال به نظر می‌رسد بادام درختی گستردگی اقلیمی بالایی دارد و گونه‌های جدیدتر در مناطق سردسیر نیز می‌توانند به بار نشینند. به همین دلیل جهت خرید نهال بادام شما باید به اقلیم منطقه مورد نظر خود توجه کند تا بهترین زمان جهت کاشت و فصل برداشت بادام را داشته باشید و بیشترین سود حاصل از فروش بادام درختی عاید شما شود.

لازم به ذکر است که درختان بادام در کنار تابستان آفتابی نیازمند مدت معینی از سرما در زمستان هستند و مقاومت نسبتا بالایی در برابر هوای سرد دارند تا خواب زمستانی بهتری داشته باشند. به همین دلیل زمستان‌های کوتاه با هوای معتدل ممکن است با برخی از نژادهای موجود در تضاد باشد و رشد جوانه‌ها را به تاخیر بیندازد و از کیفیت و کمیت محصول بکاهد. به طور کلی نیاز سرمایی انواع نژادهای درخت بادام حدود دمای 4 تا 7 درجه سانتی گراد است و تا منفی 22 درجه را می‌تواند تحمل کند.

کشور ایران یکی از مراکز اصلی رشد طبیعی درخت بادام در دنیاست و در حال حاضر بعد از کشور اسپانیا و امریکا در رده سوم از نظر حجم تولید بادام قرار دارد. بهترین شهرهای ایران جهت کاشت درخت بادام استان چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان و مرکزی هستند و بالاترین حجم تولید و بهترین کیفیت بادام مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است.

شکوفه درخت بادام و فصل برداشت بادام

فصل برداشت بادام بسته به نوع بادام متفاوت است. اگر دنبال چاغاله بادام هستید باید میوه درخت بادام خود را در فصل بهار و پس از بیدار شدن درخت از خواب زمستانی بچینید. به طور کلی انواع درختان بادام با رسیدن دمای هوا به 5 تا 6 درجه بالای صفر از خواب زمستانی بیدار می‌شوند.

در صورتی که به دنبال دقیق‌ترین زمان و فصل برداشت بادام جهت داشتن مغز بادام هستید باید تا فصل تابستان صبر کنید. بهترین فصل برداشت بادام درختی بسته به نژاد و زودگل یا دیرگل بودن آن بین ماه تیر تا مهر اتفاق می‌افتد. در این حالت پوسته نرم و سبز دور پوسته سخت و سنگی بادام، ترک می‌خورد و کم کم خشک می‌شود. بدین ترتیب چیدن بادام از درخت راحت‌تر است و با تکان دادن شاخه‌ها با چوب می‌توان محصول را برداشت کرد.

چاغاله بادام در فصل برداشت بادام

برداشت انواع مختلف نهال بادام

بهترین فصل برداشت بادام برای هر نژاد متفاوت است و نمی‌توان برای تمام ارقام درخت بادام فرمول ثابتی را ارائه کرد. به همین دلیل در این قسمت مشهورترین و پرطرفدارترین انوع درخت بادام را به شما معرفی می‌کنیم تا فصل برداشت بادام در هر نوع به شما معرفی شود:

• نهال بادام مامایی سامان

این نژاد در مناطق نسبتا سردسیر رشد می‌کند و در فصل زمستان نیاز به سرمای بیشتر و طولانی مدت تری را دارد. نهال بادام مامایی سامان دیرگل است و در اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌توان آن را برداشت کرد. این نژاد اگرچه به شهر سامان نسبت داده می‌شو د اما خاستگاه اصلی‌اش استان کردستان است و بهترین انتخاب جهت کاشت در غرب و شما غربی ایران محسوب می‌شود.

فصل برداشت بادام مامایی

• نهال بادام آذر

نهال بادام آذر یکی دیگر از نمونه‌های دیگل است که می‌تواند به خوبی خود را از هوای سرد زمستان در امان نگه دارد و رشد بسیار خوبی پس از بیدار شدن از خواب زمستانی از خود نشان دهد. فصل برداشت بادام چاغاله از نژاد بادام درختی آذر، به اوایل اردیبهشت می‌رسد چرا که این نژاد دیرگل است و دیرتر از خواب بیدار می‌شود و اقلیم منطقه به صورتی است که خواب طولانی‌تری را در زمستان تجربه می‌کند. فصل برداشت بادام به صورت خشک نیز به اواخر تابستان و اوایل فصل پاییز موکول خواهد شد.

• نهال بادام درختی تونو

این نژاد که خاستگاهش به کشور ایتالیا و اسپانیا می‌رسد مقاومت بالایی نسبت به سرمای هوا و کم آبی دارد. کیفیت مغز بادام تونو نسبت به دیگر نژادهای موجود در بازار یک سر و گردن بالاتر است و حدود 40 درصد از وزن میوه را مغز آن تشکیل می‌دهد. خشومزگی و خواص بالای بادام تونو باعث شده تا بسیاری تمیل به کاشت درخت بادام تونو داشته باشند. لازم به ذکر است که این نزاد دیرگل است و بهترین مکان برای کاشت آن شمال و شمال غربی ایران محسوب می‌شود فصل برداشت بادام تونو نیز در اواخر فصل تابستان است.

فصل برداشت بادام درختی تونو

• نهال بادام پوست کاغذی

بادام پوست کاغذی که به بادام نجف آبادی و بادام سفید نیز شهرت دارد زودگل است و پوست سخت آن مقاومت کمی در برابر فشار و شکستگی دارند. به همین دلیل به آن بادام پوست کاغذی می‌گویند. این نژاد با آب و هوای مرطوب میانه خوبی ندارد و بهترین اقلیم برای آن هوای خشک و نسبتا کم با زمستان‌های سرد است. بهترین فصل برداشت بادام درختی پوست کاغذی چاغاله در اوایل بهار و به صورت مغزی و خشک شده در اوایل تابستان است.

• نهال بادام تاجری

این نژاد ایرانی یکی از بهترین نژادها جهت کاشت در استان اصفهان و مناطق مرکزی کشور است. چرا که علاوه بر مقاومت عالی در برابر سرمای زمستان، مقاومت خوبی نیز نسبت به هوای گرم بهار و تابستان نشان می‌دهد. عمر اقتصادی بادام تاجری بسیار بالاتر از دیگر نژادها در بازار می‌باشد که خرید آن رامقرون به صرفه می‌کند. فصل برداشت  نهال بادام تاجری اواسط مرداد ماه است و نه می‌توان آن را در زمره زودگل‌ها قرار داد نه دیرگل‌ها و به همین خاطر به آن میانه گل می‌گویند.

• نهال بادام سنگی

این نهال بومی کشور ایران است و به دلیل مقاومت عالی به کم آبی به خوبی در استان خراسان و شرق کشور می‌توان آن را کاشت و محصول خوبی را برداشت کرد. بادام سنگی دیرگل است و به همین دلیل مقاومت خوبی از خود در برابر زمستان‌های سرد و خشک نشان می‌دهد. این نژاد در اواخر فروردین گل می‌دهد و بهترین فصل برداشت بادام سنگی اواخر شهریور ماه است.

• نهال بادام ربیع

بهترین آب و هوا جهت کاشت نهال بادام ربیع مناطق خشک است که زمستان ملایمی داشته باشد. این نژاد در گذشته در ایران و افغانستان کشت می‌شد و در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری بسیار کشت می‌شود. این نژاد میان گل است و نه زود گل می‌دهد و نه دیر به همین دلیل بهترین زمان فصل برداشت بادام ربیع فصل تابستان خصوصا اواسط مرداد ماه است.

فصل برداشت بادام ربیع

• نهال بادام حریر

نیاز سرمایی نهال بادام حریر بسیار بالاست و در زمره نهال‌های بسیار دیرگل محسوب می‌شود. به همین دلیل در غرب و شما غرب ایران بیشتر کشت می‌گردد. فصل برداشت بادام اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم بهترین و رایج‌ترین نهال‌های بادام موجود در نهالستان‌های معتبر را به شما معرفی کنیم و فصل برداشت بادام را به اطلاع شما برسانیم. به طور کلی فصل برداشت بادام درختی بسته به نوع برداشت محصول متفاوت است. اگر بادام را به صورت چاغاله برداشت می‌کنید این کار در بسته بهزودگل یا دیرگل بودن نزاد درخت در فصل بهار انجام می‌شود. برای برداشت بادام با مغز سفت و محکم باید برداشت محصول به تابستان و اوایل پاییز موکول شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

یک پاسخ به “فصل برداشت بادام درختی (بهترین زمان برداشت)”

  1. مهدی گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال