خواص و ویتامین‌های نهال زیتون

خواص و ویتامین‌های نهال زیتون

در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با میوه زیتوت و خواص آن، همچنین ویژگی‌های ظاهری نهال زیتون به صورت مختصر آشنا کنیم تا بدانید که هدف اصلی از کاشت و پرورش ارقام نهال زیتون چیست و چرا این میوه خوش طعم و پرخاصیت طرفداران بسیاری در سر تا سر جهان دارد. اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان خواهیم گذاشت شما مباحثی همچون:

  • خواص و ویژگی‌های میوه زیتون و تاثیر آن بر سلامت مصرف کنندگان
  • تاریخچه و مبدا و خاستگاه اصلی نهال زیتون
  • کاربردهای زیتون در صنایع غذایی
  • شیوه‌های روغن گیری از زیتون
  • خواص و ویژگی‌های بارز نهال زیتون

و… در صورتی که تمایل دارید در خصوص موارد گفته شده در بالا به کسب اطلاعات بپردازید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زیتون میوه‌ای است از خانواده drupes ها که برای اولین بار در نواحی مرطوب و مدیترانه و ایالت کالیفرنیا مشاهده و یافت شد و در ابتدا به صورت سنتی تنها از خود میوه استفاده می‌شد اما بعدها مشخص شد که از این میوه کروی و کوچک خوش طعم می‌توان به صورت خام، پرورده و یا تهیه ترشی زیتون نیز استفاده کرد که همین عوامل کم کم سبب افزایش طرفداران آن در سر تا سر جهان شد. البته ناگفته نماند که با توجه به خواص منحصر به فرد این میوه خوش عطر و طعم بخش اعظمی از تولیدات این میوه در جهان صرف روغن کشی به روش‌های مختلف سنتی و نوین می‌شود و مابقی مقادیر نیز به صورت خام و مستقیم مورد استفاده طرفداران قرار می‌گیرد.

احتمالا شما نیز تا کنون شنیده‌اید که به زیتون طلای سبز نیز گفته می‌شود و در فرهنگ برخی کشور‌ها نیز این درخت نماد صلح و دوستی است؛ از آن جایی که در کشور اشغالی فلسطین درختان زیتون به وفور یافت می‌شود، این درخت با این نماد در میان مردم نیز شناخته می‌شود و بنا به گفته برخی مورخان قدمت نهال زیتون به بیش از ۷ الی ۸ هزار سال پیش باز می‌گردد که در ایران نیز از حدود ۲ هزار سال پیش باغداران به کاشت و پرورش این نهال پر خاصیت و سودآور پرداخته‌اند. از لحاظ ظاهری درختان زیتون بسیار متفاوت و متنوعی وجود دارد که هر یک مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد اما تنها پرورش برخی از آنها می‌تواند سودآور باشد یا به قول باغداران بازدهی و توجیه اقتصادس داشته باشد. درختان زیتون غالبا در نواحی گرم و مرطوب مدیترانه‌ای با زمستان‌های ملایم رشد و سازگاری بیشتری دارند اما امروزه با توجه به پیشرفت علم، کارشناسان از طریق روش‌هایی همچون پیوند، کشت بافت و … اقدام به تولید و پرورش‌ ارقام نهال زیتون مقاوم به خشکی بیشتر و سرمای شدید نموده‌اند که امکان کاشت این نهال در سر تا سر جهان وجود داشته باشد. می‌توان گفت که اکثر ارقام نهال زیتون پس از گذشت ۵ الی ۶ سال از کاشت به بار می‌نشینند و بسته به زودگل بودن یا دیرگل بودن نهال از اوایل تا اواخر فروردین ماه شروع به گلدهی می‌کنند و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز نیز امکان برداشت میوه‌ها فراهم می‌شود.

اگر بخواهیم نگاه جامعی بر خصوصیات و ویژگی‌های درخت زیتون داشته باشیم می‌توان این گونه گفت که این درخت سازگاری و مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی دارد به همین دلیل جز درختان همیشه سبز و ماندگار با طول عمر بسیار بالا است و دامنه نوسانات دمایی منفی ۱۰ الی ۴۵ درجه سانتی گراد را نیز متحمل خواهد شد، البته آفتاب دوست بودن این نهال در برخی مناطق که آفتاب گیر نیستند ممکن است سبب ایجاد دردسر برای باغدار شود؛ زیرا این نهال برای رشد بخصوص در فصل میوه‌دهی به نور خورشید نیازمند است. جهت افزایش عمر مفید و همچنین بهبود عملکرد درختان زیتون می‌توان آنها را در خاک‌هایی با ph ۷ الی ۷/۵ (قلیایی) کاشت تا بازدهی درختان چندین برابر شود البته ناگفته نماند که خاک‌های شنی و لومی با بافت نرم و قابلیت نفوذ پذیری بالا و همچنین میزان شوری متوسط بهترین گزینه برای کاشت ارقام نهال زیتون هستند. یکی از دلایل بالا بودن میزان فروش نهال زیتون در شهرهای مختلف کشور نیز سازگاری بالای این درخت با اکثر آب و هواها و همچنین متناسب بودن ارتفاع درخت در طول عمر خود است؛ متناسب بودن ارتفاع درختان زیتون( حدود ۵ الی ۷ متر) سبب کاهش هزینه‌های مراحل داشت و برداشت خواهد شد.

 

یکی دیگر از نکاتی که پس از خرید نهال زیتون و در هنگام کاشت باید به آن توجه داشته باشید، رعایت فاصله کاشت نهال‌ها در خاک است که برای این کار بهتر است از قبل نقشه‌هایی اصولی را تعبیه نمایید تا الگوی کاشت بهینه درختان در باغ مشخص شود. طبق نظر کارشناسان بهترین الگوی کاشت درختان زیتون در باغ، کاشت نهال در ردیف‌های ۵ متری با فواصل استاندارد حداکثر ۶ متری از یکدیگر است که با رعایت این اصول هیچ گونه رقابت نوری یا رقابت تغذیه‌ای در باغ نیز ایجاد نخواهد شد.

در ادامه مقاله به خواص و ویتامین‌های میوه زیتون و فرآورده‌های آن و تاثیر مصرف این میوه بهشتی که نامش در قرآن نیز آمده است می‌پردازیم. ما ایرانیان معمولا از میوه زیتون در کنار وعده‌های غذایی به عنوان چاشنی و یا پیش غذا استفاده می‌کنیم و از روغن آن نیز برای طعم دادن به غذا، سالاد و موارد دیگر…، حال بهتر است بدانیم که زیتون چه خواصی برای سلامتی دارد که پزشکان و متخصصان تغذیه دائما توصیه می‌کنند که در برنامه غذایی روزانه خود این میوه را بگنجانید؟ در جدول زیر ارزش غذایی این میوه مفید آورده شده است

ارزش غذایی زیتون
کالری هر عدد زیتون ۱۵
قند 0 گرم
فیبر 3 گرم
چربی 10 گرم
آب 83%
پروتئین 0/7 گرم
کربوهیدرات 6.3 گرم

ترکیبات زیتون عبارتند از: مس،کلسیم، ویتامین E و C، سدیم، آهن و … که هر زک از این مواد در بدن انسان وظایف خاصی را انجام می‌دهندو در صورت فقدان هر یک به مقدار لازم بدن دچار اختلال خواهد شد؛ برای مثال کلسیم برای استحکام استخوان‌ها، عضلات و رشد مو و ناخن‌ها بسیار مفید است یا عنصر مس در جهت بهبود عملکرد قلب و عروق بسیار موثر است، عنصر آهن نیز در جهت کاهش اختلالات خواب، پرخاشگری و بهبود اعصاب موثر است، پس بهتر از طریق تغذیه سالم و گنجاندن زیتون در وعده‌های غذایی این کمبود جبران شود. ناگفته نماند که ترکیبات گیاهی بسیار مفید و سالم دیگری نیر در زیتون وجود دارد که عبارتند از:

  • تیروزول؛ آنتی اکسیدانی است قوی با خواص ضد سرطان و ضد گرفتگی عروق قلبی
  • کوئرستین؛ ماده‌ای بسیار مغذی و موثر در کاهش قند و فشار خون
  • اسید اولئانولیک؛ ماده‌ای بسیار مفید و موثر در کاهش التهابات بدن، فشار خون،، چربی مضر بدن و تنظیم کننده آنزیم‌های کبدی
  • اولوروپین؛ غنی‌ترین آنتی اکسیدانی که در زیتون‌های نارس به وفور یافت می‌شود و در سلامتی تاثیر بسزایی نیز دارد.

 

تاثیر زیتون در سلامت پوست و مو: مصرف روزانه زیتون و یا روغن زیتون در کاهش ریزش مو و همچنین تقویت پوست سر و تحریک فولیکول‌های مو بسیار موثر است به گونه‌ای که از عصاره این میوه شامپوهای تقویتی و طبیعی بسیار ساخته شده است، همچنین استفاده از روغن زیتون برای نرم شدن و روشن شدن پوست بدن و صورت نیز بسیار مفید است.

تاثیر زیتون در سلامت قلب و عروق: از آنجایی که زیتون دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی است و همچنین کاهنده هورمون‌های استرس زا است می‌توان از آن برای سلامت قلب و بازشدن رگ‌های خونی کمک بسیاری گرفت.

تاثیر زیتون در پیشگیری از سرطان: زیتون غنی از روغن‌های گیاهی همچون اولئیک اسید است و وجود ویتامین‌های E و C و آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی نیز تاثیر بسیاری در کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها دارد.

تاثیر زیتون بر لاغری و تناسب اندام: بنا به توصیه بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه استفاده از زیتون و روغن زیتون برای طبخ غذاها و سالاد‌ها تاثیر بالایی در کاهش وزن و همچنین کاهش چربی‌های غیر مفید انباشته شده بدن دارد.

تاثیر زیتون در سلامت و استحکام استخوان‌ها: منطبق با تحقیقات بسیاری از متخصصان، بیماری‌های استخوانی در نواحی مدیترانه‌ای و مناطقی که مصرف زیتون بالاست، بسیار کمتر از نواحی دیگر است چرا که این ماده غذایی با ارزش غنی از کلسیم است و مصرف آن به خصوص برای زنان در سنین پیش از یائسگی در کاهش پوکی استخوان بسیار مفید خواهد بود.

تاثیر زیتون بر سلامت اندام‌های گوارشی: از آنجایی که زیتون طبع گرم و تر دارد و همچنین غنی از مواد معدنی است، مصرف آن به همراه غذا می‌تواند به هضم آسان‌تر و سریعتر غذا کمک نماید و موجب از بین رفتن تری گلیسرید‌های مضر انباشته شده در کبد که باعث ایجاد سیروز کبدی خواهند شد، شود.

در سخن پایانی این مقاله باید گفت که مصرف بیش از اندازه زیتون نیز به دلیل شوری و وجود برخی فلزات و عناصر سنگین ممکن است سبب ایجاد اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی بدن شود و بهتر است که این میوه خوشمزه به صورت محتاطانه و با برنامه اصولی در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. حال که با خواص بی نظیر این میوه آشنا شدید، دلیل بالا بودن قیمت نهال زیتون را نیز بهتر درک خواهید کرد و متوجه خواهید شد که کاشت و پرورش ارقام نهال زیتون علی رقم قیمت نسبتا بالا، صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال