کاشت درخت بادام در مناطق معتدل + بررسی شرایط

کاشت درخت بادام در مناطق معتدل + بررسی شرایط

کشور ما به عنوان یک کشور چهار فصل دارای آب و هوا و اقلیم متنوعی در مناطق مختلف است، از آب و هوای خشک و گرمسیری گرفته تا آب و هوای مرطوب سردسیری در مناطق مختلف کشور وجود دارد، اما حد وسط شرایط آب و هوایی که شرایط آب و هوایی معتدل است نیز در بسیاری از مناطق کشور وجود داشته و کشاورزانی که در این مناطق مشغول به کار هستند با کاشت درختان میوه ی معتدله می توانند کسب درآمد کنند، یکی از گزینه هایی که باغداران در مناطق معتدل به کاشت و بهره برداری از آن فکر می کنند درخت بادام است.

در این مقاله به بررسی شرایط مناسب برای کاشت بادام در مناطق معتدل پرداخته و بهترین و پربارترین ارقام بادام مناسب برای مناطق معتدل را به شما معرفی خواهیم کرد.

کاشت درخت بادام در مناطق معتدل + بررسی شرایط

شرایط آب و هوای معتدل برای کاشت درخت بادام:

مناطق معتدل به مناطقی گفته می شود که در آن دما در سردترین ماه سال زیر 18 درجه سانتی گراد بوده اما به کمتر از منفی سه درجه نرسد، البته در برخی منابع حتی کمترین دما را صفر درجه سانتی گراد تعریف کرده اند، بنابراین سردترین ماه سال می تواند معیاری برای تعیین این موضوع باشد که آیا منطقه ی شما از دسته مناطق معتدل است یا خیر؟

چنانچه با توجه به دمای هوا در سردترین ماه سال منطقه ی شما به عنوان منطقه ی معتدل دسته بندی می شود باید بدانید که منطقه ی شما برای کاشن درختان میوه ی معتدله و خزان دار مانند بادام مناسب است اما باید با چالشهای کاشت بادام در این منطقه آشنایی داشته باشید تا بتوانید باغ خود را با موفقیت احداث کرده و به بهره برداری مناسب هم دست پیدا کنید.

چالش احداث باغ در مناطق معتدل:

بررسی چالشها در احداث باغ در هر منطقه ای می تواند به باغداران کمک کند تا پیش از اقدام به احداث باغ در صدد رفع و یا جلوگیری از آنها بر آمده و باغ خود را با موفقیت احداث کند.

  • سرمازدگی بهاره:

یکی از مهمترین چالشهای باغداران در مناطق معتدل مواجه شدن با سرمازدگی بهاره است، در این مناطق معمولا در اواخر زمستان هوا گرم شده اما در اوایل بهار و تا پیش از رسید به نیمه ی اول فروردین و درست در زمانی که شکوفه ی درختان میوه باز شده است مجددا هوا سرد شده و با وجود این آخرین سرمای بهاره معمولا باغداران درگیر خسارت سرما زدگی بهاره می شوند.

در اثر رخ دادن سرما زدگی بهاره معمولا باغداران بخشی و یا حتی کل محصول یک سال خود را ممکن است از دست بدهند، باغداران در این مناطق معمولا اواخر زمستان تا نیمه ی اول فروردین را با استرس سرما زدگی بهاره سپری کرده و با باز شدن شکوفه ی درختان خود پیش از نیمه ی اول فروردین به جای خوشحال شدن دچار استرس و نگرانی از سرما زدگی بهاره می شوند.

این باغداران معمولا به دنبال راهکارهایی برای دیر باز شدن شکوفه ها مانند روغن پاشی و یا راهکارهایی برای مقابل با سرما هستند، نصب بخاری، پنکه و تولید دود از جمله کارهایی است که آنها برای مقابله با خسارت سرمازدگی بهاره انجام می دهند اما به این فکر کنید که اگر شکوفه ی درختان به صورت ذاتی و ژنتیکی پس از سپری شدن آخرین سرمای بهاره باز شود چه می شود؟ قطعا باغداران بدون نگرانی از سرما زدگی بهاره این زمان را سپری کرده و درختان درگیر سرما زدگی بهاره نمی شود.

در مورد بادام انتخاب ارقام دیر گل مانند نهال بادام آذر خوشه ای می تواند بهترین راهکار برای عبور از این خسارت باشد.

  • تامین نیاز سرمایی:

درختان معتدله و خزان دار برای ایجاد مقاومت در زمستان به خواب می روند و برگ آنها در پاییز می ریزد، برای بیدار شدن این درختان نیاز به سپری کردن تعداد ساعات معین سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد دارند که در مناطق معتدل در زمستان این سرما تامین می شود اما با توجه به عرض جغرافیایی تعداد ساعات سرمای زیر هفت درجه در زمستان در مناطق معتدل متفاوت است.

از طرفی تعداد ساعات سرمای زیر هفت درجه مورد نیاز برای ارقام مختلف بادام برای شکوفایی نیز متفاوت است، باغداران در زمان خرید نهال بادام باید دقت داشته باشند رقمی را انتخاب کنند که تعداد ساعات سرمای زیر هفت درجه در منطقه ی ایشان بتواند نیاز سرمایی آن رقم را تامین کند تا به این واسطه بتوانند به راندمان حداکثری دست پیدا کنند.

پس از بررسی فاکتورهای محدود کننده در مناطق معتدل در ادامه شما را با برخی از بهترین ارقام بادام مناسب برای مناطق معتدل آشنا خواهیم کرد.

  • نهال بادام تونو:

نهال بادام تونو یکی از ارقام بادام مناسب برای مناطق معتدل است که به واسطه ی دیر گل بودن می تواند به خوبی از خسارت سرما زدگی بهاره فرار کند، نهال بادام تونو به 100 الی 50 ساعت سرمای زیر هفت درجه برای شکوفایی بهتر نیاز دارد اما با توجه به اینکه حداقل نیاز سرمایی این رقم بسیار پایین و حدود 100 ساعت است این رقم بادام را در مناطق معتدل گرمسیری نیز می توان کاشت.

این رقم بادام در صورتی که در شرایط بهینه ی رشدی قرار بگیرد می تواند تا 4 تن محصول به ازای هر هکتار تولید کند و از جمله مرغوب ترین و بازار پسند ترین ارقام بادام است، شکفته شدن بیش از 75 درصد از پوسته ی سبز میوه ها در زمان رسیدگی کامل، مقاومت به آفات و بیماریها و کم آب خواه بودن این رقم بادام سبب محبوبیت آن در بین باغداران شده است.

کاشت درخت بادام در مناطق معتدل + بررسی شرایط

برای کاشت درختان بادام تونو در باغ خود می توانید فاصله ی 4 تا 6 متر را در نظر بگیرید اما در زمان تعیین فاصله ی مناسب باید میزان زاویه ی زمین و دریافت نور خورشید را لحاظ کنید، درختان بادام تونو علاقه ی زیادی به رطوبت سطحی نداشه و در صورتی که درختان متراکم و یا در سایه کاشته شوند نمی توانند رشد خوبی داشته باشند، در نظر داشته باشید که بادام تونو خود گرده افشان نبوده و برای گرده افشانی نیاز دارید تا به ازای هر ده نهال بادام تونو یک نهال بادام شکوفه نیز در باغ خود بکارید تا در زمان گرده افشانی با مشکل ریزش گلها در اثر گرده افشانی ناقص مواجه نشوید.

  • نهال بادام سوپرنوا:

فروش نهال بادام سوپر نوا بیشتر به باغداران مناطق معتدل سردسیری صورت می گیرد، در مناطق معتدل سردسیری ممکن است سرمای هوا به کمتر از منفی سه درجه هم رسیده و یا تعداد ساعات سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد بالاتر باشد، از این رو این مناطق برای کاشت درختان بادامی مناسب خواهد بود که تحمل سرمای بیشتری دارند، نهال بادام سوپر نوا از جمله این ارقام است.

بادام سوپر نوا برای گرده افشانی نیاز به کاشت پایه ی گرده افشان نداشته و خود گرده زا است و علاوه بر دیر گل بودن و مقاومت به سرمای بهاره نسبت به سرمای زمستان نیز مقاومت خوبی نشان می دهد، نهال بادام سوپر نوا در بهترین شرایط می تواند تا 4 تن باردهی به ازای هر هکتار داشه باشد و میزان نیاز سرمایی این رقم 100 تا 700 ساعت است، این رقم بادام برای کاشت در مناطق معتدلی که زمستان طولانی تری دارند مناسب است.

نهال بادام سوپر نوا به صورت پیوندی بر پایه ی بادام تلخ در نهالستانهای معتبر کشوری انجام می شود و در این نهالستانها مشاوران فروش راهنماییهای لازم برای کاشت موفقیت آمیز و مراقبت اصولی از آن را به باغداران ارائه می دهند.

  • نهال بادام شاهرودی 7:

اگر به دنبال کاشت یک رقم بادام بومی در باغ خود در منطقه ای معتدل هستید و بهره برداری تجاری و بالا را در نظر دارید بادام شاهرودی 7 مناسبترین گزینه برای شما خواهد بود، این رقم بادام که اصالت ایرانی و متعلق به شاهرود دارد برای کاشت در مناطق معتدل مناسب است، نهال بادام شاهرودی 7 می تواند در شرایط مساعد بین 2 تا 4 تن باردهی داشته باشد که این میزان تغییر در باردهی در واقع به میزان رسیدگی به درختان بادام و کاشت در شرایط مساعد آب و هوایی بستگی دارد.

نهال بادام شاهرودی هفت را به صورت پیوندی بر پایه ی بادام تلخ تکثیر کرده و برای گرده افشانی مناسب این رقم کاشت پایه ی گرده افشان نهال شاهرودی 12 توصیه می شود، دیر گل بودن این رقم بادام نیز مانند دیگر ارقام مناسب برای مناطق معتدل مزیتی برای آن به شمار رفته و می تواند این رقم را از خسارت سرمای بهاره فراری دهد.

  • نهال بادام منقا:

اصالت این رقم بادام مربوط به آسیای غربی بوده و می تواند سازگاری خوبی با شرایط اقلیمی ایران از خود بروز دهد، نهال بادام منقا به دلیل دیر گل بدن در برابر سرمای بهاره مقاوم بوده و می تواند در صورت کاشت در شرایط آب و هوایی مساعد به ازای هر هکتار سه تن محصول تولید کند.

نیاز سرمایی نهال بادام منقا با 100 تا 400 ساعت سرما در زمستان برطرف شده و می تواند به خوبی شکوفا شود، برای گرده افشانی این رقم بادام از نهال بادام فرانسیس استفاده می شود که می تواند باردهی خوبی را برای بادام منقا ایجاد کند اما باید به تعداد مناسب نهال گرده افشان در باغ کاشته شده باشد.

  • نهال بادام حریر:

این رقم بادام که بر روی پایه ی بادام تلخ برای دستیابی به مقاومت بیشتر و باردهی زود هنگام پیوند می خورد و در اختیار باغداران قرار می گیرد می تواند در بهترین شرایط در سال سو پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کرده و تا 4 تن محصول در هکتار تولید کند.

نهال بادام یلدا و نون پاریل برای گرده افشانی نهال بادام حریر مناسب بوده و با 100 تا 700 ساعت سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد نیاز سرمایی نهال بادام حریر مرتفع می شود، این رقم بادام به طور گسترده در آذربایجان غربی و میاندوآب کاشته شده و باغداران از کاشت این رقم راضی هستند.

  • نهال بادام سهند:

رقم دیگر بادام که می تواند از پس چالشهای تامین نیاز سرمایی در مناطق معتدل و سرما زدگی بهاره به خوبی بر بیاید نهال بادام سهند است، نهال بادام سهند می تواند در شرایط مساعد کاشت 4 الی 5 تن باردهی به ازای هر هکتار داشته باشد و باردهی خود را از سال سوم پس از کاشت نهال آغاز می کند.

نهال بادام سهند برای گرده افشانی به پایه ی گرده زای فرانسیس نیاز داشته و به دلیل مقاومت خوبی که در برابر آفات و بیماریها دارد می تواند از پس این چالش نیز به خوبی بر بیاید، البته در مورد آفات و بیماریها باغداران نباید باغ خود را به امید مقاومت به حال خود رها کنند بلکه نظارت مستمر بر درختان در طول سال می تواند تنها راه جلوگیری از طغیان آفات و بیماریها باشد.

  • نهال بادام ربیع:

این رقم بادام را که تحت عنوان بادام میان گل می شناسند در مناطق معتدل می توان کاشت البته به شرط اینکه در منطقه ی معتدل مورد نظر شما زمستان طولانی نباشد، در مناطق معتدل با زمستان طولانی این رقم با مشکل سرمازدگی بهاره مواجه می شود.

گرده افشانی این رقم با استفاده از پایه ی گرده افشان بادام مامایی انجام می شود و در بهترین شرایط این رقم بادام می تواند تا 4 تن باردهی در هکتار را برای باغدار تامین کند، نهال بادام ربیع با استفاده از پیوند بر پایه ی بادام تلخ تکثیر شده و در سال سوم پس از کاشت نهال در صورتی که از شرایط تغذیه ای مناسب برخوردار باشد باردهی خود را آغاز می کند.

  • نهال بادام اسکندر:

اگر در منطقه ی معتدلی که دارای زمستان بسیار طولانی است به فکر کاشت نهال بادام هستید ما کاشت نهال بادام اسکندر را به شما توصیه می کنیم، این رقم بادام را که تحت عنوان رقم بادام خیلی دیر گل می شناسند در نیمه ی دوم فروردین ماه و تا اواخر فروردین گل می دهد و بنابراین می تواند مقاومت خوبی در برابر سرما زدگی بهاره داشته باشد.

برای تکثیر این رقم بادام از دو پایه ی بادام تلخ و شیری استفاده شده و برای گرده افشانی آن هم بهترین پایه بادام آذر خوشه ای است، نهال بادام اسکندر می تواند باردهی خود را از سال سوم پس از کاشت نهال آغاز کرده و در شرایط مساعد و در دوره ی بلوغ باردهی می تواند تا 4 تن محصول به ازای هر هکنار تولید کند.

کاشت درخت بادام در مناطق معتدل + بررسی شرایط

کلام آخر:

مهمترین نکته ای که در انتخاب رقم بادام مناسب برای مناطق معتدل باید در نظر داشته باشید میزان مقاومت آنها به سرما زدگی بهاره است چرا که این موضوع مهمترین آفت باغات بادام در این مناطق به شمار می رود، پس از انتخاب رقم مناسب با مساعد سازی شرایط از بستر سازی مناسب گرفته تا کود دهی و آبیاری مناسب با سن درخت و فصل به درختان بادام خود کمک کنید تا بتوانند حداکثر عملکرد خود را که اغلب 4 تن در هکتار است از خود بروز دهند و شما را به سود دهی برسانند، برای رسیدن به این هدف می توانید از مشاوره و راهنماییهای کارشناسان با تجربه نیز استفاده کنید برای دریافت قیمت نهال بادام در ارقام یاد شده و مناسب برای مناطق معتدل و همچنین مشاوره و راهنمایی برای احداث باغ بادام می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال