بهترین نوع نهال گردو در ایران را بشناسید!

بهترین نوع نهال گردو در ایران را بشناسید!

فرا رسیدن فصل احداث باغ بسیاری از باغداران را به فکر احداث باغ گردو می اندازد و اولین سوالی که در ذهن باغداران مطرح می شود این است که بهترین نوع نهال گردو در ایران کدام است؟ به هر حال هر باغداری دوست دارد با هزینه ای که صرف باغداری خود می کند بیشترین و با کیفیت ترین بهره برداری را داشته باشد، با ما باشید تا شما را با فاکتورهای یک نهال با کیفیت گردو آشنا کنیم و در پایان به شما بهترین نوع نهال گردو در ایرن را معرفی کنیم.

بهترین نوع نهال گردو در ایران را بشناسید!

فاکتورهای یک نهال گردوی با کیفیت:

در معرفی یک نهال گردوی خوب و با کیفیت باید نسبت به فاکتورهای تعیین کننده ی کیفیت نهال گردو آگاهی داشته باشید، در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای کیفی نهال گردو را برای شما شرح خواهیم داد.

  • میزان باردهی:

میزان باردهی را به عنوان فاکتور اول در بیان کیفیت نهال گردو آوردیم چرا که این موضوع به عنوان اولین مساله ی مهم در ذهن باغداران مطرح می شود که البته کاملا به جاست، قطعا باغداری که یک باغ یک هکتاری گردو را مدیریت کرده و برای آن هزینه می کند دوست دارد به جای دو تن محصول بیشتر از 8 تن محصول برداشت کند.

امروزه نهالستانهای معتبر کشور اقدام به تولید نهال هایی می کنند که در بسیاری از موارد بومی ایران نیستند و با پیوندزدن بر پایه های بومی به خوبی در شرایط آب و هوایی ایران رشد کرده و باردهی مناسبی دارند، به عنوان مثال نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور که حدود 4 تن محصول در هکتار تولید می کنند و یا نهال گردو ژنوتیپ برتر که تا حدود 10 تن محصول در هکتار تولید می کند.

بنابراین در زمان خرید نهال گردو باید به مساله ی میزان باردهی در هکتار توجه کرده و نهالی را انتخاب کنید که باردهی بیشتری در شرایط اقلیمی منطقه ی شما در ازای یک هکتار داشته باشد.

  • زمان شروع باردهی:

در گذشته زمانی که باغداران اقدام به کاشت نهال گردو می کردند باید حدود 4 تا 5 سال منتظر آغاز باردهی درختان خود باشند و در این مدت زمان باغ نیازمند رسیدگی، کود دهی و آبیاری بود بدون اینکه بهره برداری داشته باد، در واقع باغدار باید حساب هزینه های باغداری تا زمان رسیدن به باردهی را می کرد، بگذریم از اینکه شروع باردهی تا زمان باردهی مفید و اقتصادی خود یک الی دو سال زمان می‌برد.

اما امروزه ارقام جدیدی که به صورت پیوندی در نهالستانهای معتبر تولید می شوند پس از کاشت حدود یک تا دو سال به رسیدگی نیاز داشته و خیلی سریع‌تر از ارقام قدیمی به باردهی می رسند و متعاقبا زمان بلوغ باردهی و شروع باردهی درختان گردو در ارقام جدید نیز خیلی سریعتر خواهد بود، شاید نهایتا پس از 5 سال رسیدگی به درختان گردو این درختان در سن بلوغ باردهی قرار گرفته و در نتیجه در هزینه های باغداری و سود دهی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

همانطور که عنوان شد نهالهای گردوی پیوندی در ارقام جدید مانند نهال گردو ژنوتیپ پالیز، نهال گردو فرنور، نهال گردو ژنوتیپ برتر و بسیاری دیگر از ارقام تجاری و پیوندی گردو یک الی دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند.

  • میزان مقاومت به آفات و بیماریها:

یکی از مزیتهای نهال گردو در ارقام بومی و محلی این است که نسبت به شرایط محیطی نامساعد و یا آفات و بیماریها مقاومت خوبی نشان می دهند چرا که با این شرایط سازگار شده و سیستم دفاعی خاصی در آنها ایجاد شده است اما با توجه به هزینه های باغداری کاشت ارقام بومی با باردهی پایین اصلا به صرفه نخواهد بود.

استفاده از ارقام غیر بومی به واسطه ی تولید و راندمان بالا تر نسبت به ارقام محلی منطقی تر خواهد بود اما باید یک نکته را به خوبی در نظر داشت و آن این است که افزایش باردهی در درختان میوه به منزله ی کاهش مقاومت آنها در برابر شرایط نامساعد مانند حمله ی آفات و بیماریها خواهد بود، علی الخصوص اینکه این ارقام اکثر غیر بومی بوده و منشا اروپایی یا آمریکایی دارند و هیچ سازگاری در طول زمان با شرایط کشور ما پیدا نکرده اند.

راه حل بسیار ساده ای برای استفاده از این ارقام وجود دارد و آن استفاده از این ارقام به صورت پیوند بر پایه ی ارقام بومی ومحلی است، پیوند زدن بر پایه ی یک رقم مقاوم در نهالستانهای معتبر و زیر نظر متخصصین صورت گرفته و این نهالستانها اقدام به فروش نهال گردو در ارقام غیر بومی به صورت پیوندی می کنند، در صورتی که نهال گردو در ارقام تجاری را از این مراجع خریداری کنید دیگر نیازی نیست که راجع به میزان مقاومت آنها در برابر آفات و بیماریها نگرانی داشته باشید.

  • اندازه و حجم درخت گردو:

درختان بومی و محلی گردو را معمولا به داشتن اندازه و حجم بزرگ و ارتفاع بلند می شناسیم و در صورتی که به روستاهای قدیمی درمناطق کوهستانی مراجعه کنید درختان بزرگ و غول آسای گردو را خواهید دید که در انتهای تاج آنها جایی که تنها پرندگان به آن دسترسی دارند گردو وجود دارد، این درختان حس و حال خوبی را به فضای روستایی بخشیده اند اما در باغداری تجاری باغداران به دنبال باردهی و رسیدگی ساده تر به درختان هستند.

درخت گردو غول آسا را نمی شود به سادگی رسیدگی کرد و عملیات برداشت میوه از این درختان با دشواریهای زیادی رو به رو است، شاید شما هم داستان افرادی را که برای برداشت میوه به بالای این درختان رفت و سقوط کرده و متاسفانه جان خود را از دست داده اند شنیده اید.

یکی از ویژگیهای مطلوب ارقام تجاری گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر این است که ارتفاع این درخت در زمان بلوغ به بیش از 4 متر نمی رسد و با یک مقایسه ی ساده متوجه می شوید که تا چه حد رسیدگی و عملیات برداشت میوه از این درخت ساده تر از ارقام قدیمی و بسیار غول پیکر خواهد بود، ضمن اینکه این درخت با جثه ی کوچکی که دارد می تواند 4 یا 5 برابر ارقام قدیمی باردهی در واحد هکتار را عاید کشاورزان کند.

بهترین نوع نهال گردو در ایران را بشناسید!

فاصله ی کاشت:

یکی از فاکتورهایی که تحت تاثیر اندازه ی درخت گردو قرار می گیرد و خود تعیین کننده ی میزان باردهی در واحد هکتار یک رقم گردو است فاصله ی کاشت است، قطعا درختان گردو در ارقام بومی و محلی را با اندازه ی بزرگی که دارند نمی توان در فاصله ای کمتر از ده متر کاشت اما نهال گردو زنوتیپ برتر را می توان در فاصله ی 6 متر از یکدیگر کاشت و همین امر سبب می شود شما بتوانید تعداد درخت بیشتری در واحد هکتار بکارید و راندمان بیشتری را از باغ خود به دست بیاورید.

بحث باردهی چد برابر ارقام تجاری مانند نهال گردو زنوتیپ برتر یا زنوتیپ پالیز را نیز به تعداد درخت بیشتر در واحد هکتار اضافه کرده و ببینید که به نظر شما کاشت کدام رقم گردو به صرفه تر است؟ نهال گردو در ارقام تجاری مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر و یا نهال گردو ژنوتیپ پالیز در ارقام بومی و محلی؟

  • مقاومت در برابر سرمای بهاره:

یکی از عوامل محیطی که می تواند باعث ایجاد محدودیت در تولید میوه ی گردو شود سرمای دیر رس بهاره است، با توجه به شرایط آب و هوایی که بیشتر احداث باغ گردو صورت می گیرد که اغلب در مناطق معتدله و سردسیر است در این مناطق پدیده ی سرمای دیر رس بهاره تهدیدی جدی برای باردهی درختان گردو و سایر درختان میوه بوده و سالانه بخش بزرگی از محصول این درختان در اثر این پدیده از دست می روند.

معمولا باغدارانی که ارقام بومی و قدیمی گردو را در باغ خود کاشته اند هر ساله در اوایل بهار و زمان شکوفایی درختان خواب را از خود می گیرند و با انجام اقداماتی مانند آب پاشی و ایجاد دود و یا نصب بخاری سعی در دور کردن خسارت این پدیده از باغ خود دارند که معمولا هم به دلیل درست انجام نشدن بی نتیجه است.

بسیاری از باغداران هزینه ی زیادی را صرف خرید محصولات ضد تنش و ضد سرمازدگی بهاره می کنند که ممکن است نتیجه مطلوبی هم از استفاده از این محصولات حاصل نشود اما راهکاری قطعی برای مواجهه با این معزل به وجود آمده و آن استفاده از ارقام دیر گل و دوبار گل است، گلدهی در ارقام دیر گل با تاخیر نسبت به ارقام دیگر اتفاق افتاده و در زمانی گل می دهند که سرمای بهاره نیز سپری شده است، در ارقام دوبار گل هم مانند نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8 در صورت سرمازدگی گلها درخت گردو مجددا گل خواهد داد.

اکثر ارقام پیوندی مانند نهال گردو ژنوتیپ پالیز در تیپهای مخصوص مناطق سردسیر و معتدل، نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور و بسیاری ارقام دیگر تجاری دیر گل بوده و به خوبی در مقابل سرمای دیر رس بهاره مقاومت خواهند کرد.

  • سلامت و اصالت نهال:

سلامت و اصالت نهال فاکتور کیفی بسیار مهمی است که در رتبه بندی فاکتورهای یکفی باید به عنوان اولین فاکتور عنوان می شد اما با توجه به رتبه بندی فاکتورهای کیفی در ذهن باغداران ترجیح بر این بود که در ابتدا در مورد فاکتورهایی که مرتبط با باردهی درختان است عنوان شود.

فرض کنید به نهالستانی مراجعه کنید و یک نهال را تحت عنوان نهال گردو چندلر خریداری کنید اما پس از چند سال طی کردن پروسه ی باغداری به نتیجه ای که انتظار دارید نرسید و یا در کمال تعجب شاهد طغیان یک آفت و یا بیماری خاص در باغ خود باشید، این مورد تنها در صورتی اتفاق می افتد که آن نهالستان نهالی را به شما فروخته باشد که اصیل نبوده و یا اینکه حامل آفت و یا بیماری خاص بوده است.

بنابراین در این مورد اهمیت خرید نهال گردو از نهالستان معتبر بسیار برجسته تر خواهد شد، راهی برای تشخیص اصالت و سلامت نهال وجود ندارد مگر اینکه نهالستان گواهی و اسناد مربوط به آنها را به شما ارائه کند، برخی از باغداران گمان می کنند که قیمت نهال گردو در نهالستانهای معتبر بالاتر است و نیازی به خرید نهال با تاییدیه ی سلامت و یا شناسنامه نیست بلکه می توان از روی ظاهر نهال سلامت و اصالت آن را تشخیص داد.

به شما اطمینان می دهیم که این کار به هیچ عنوان امکان پذیر نبوده و شما نمی توانید از روی ظاهر نهال به طور کامل از سلامت آن اطمینان پیدا کنید، از طرفی خرید از نهالستان معتبر این تضمین را به شما خواهدداد که در صورت ناراضی بودن از نهال خود آن را مرجوع کنید ضمانتی که نهالستان غیر معتبر هرگز به شما نخواهند داد.

نهال سالم و اصیل می تواند باردهی و سود دهی درختان گردو در باغ را تضمین کند و پس از آن باغداری اصولی و مدرن است که تعیین کننده ی میزان بهره برداری از باغ خواهد بود، پس چنانچه قصد احداث باغ گردو را دارید به شما توصیه می شود در درجه ی اول یک نهالستان مناسب را برای خرید نهال انتخاب کنید و پس از آن به دنبال خرید نهال گردویی باشید که باردهی بیشتر و مقاومت بیشتر داشته باشد، مقاومت نسبت به آفات و بیماریها، شرایط نامساعد محیطی و سرمازدگی بهاره بسیار اهمیت دارد.

بهترین نوع نهال گردو در ایران را بشناسید!

باغداری اصولی گردو:

دانستید که یکی از شروط اصلی در بهره برداری بهینه از باغ گردو رعایت اصولی نکات باغداری در مورد درختان گردو است، اصول مهمی مانند رعایت فاصله ی کاشت، خاک مناسب، آبیاری وکود دهی و همیطور هرس و مدیریت آفات و بیماریها باید به صورت دقیق و منطقی انجام شوند تا هم سبب کاهش هزینه های باغداری شوند و هم به افزایش عملکرد درختان گردو کمک کند.

اصول باغداری در مورد اغلب ارقام گردو یکسان است اما تفاوتهای اندکی نیز مربوط به نوع رقم وجود دارد که باید با مطالعه ی ویژگیهای هر رقم آنها را به درستی اجرا کرد و یا اینکه با دریافت مشاوره از مشاوران ماهر نهالستانهای معتبر کشوری آنها را با دقت انجام داد در این صورت باردهی تضمین شده ای در باغ خود خواهید داشت.

کلام آخر:

این حق هر باغداری است که بداند کدام نهال گردو بهتر از سایر ارقام است تا با خرید آن بتواند سود بیشتری کسب کند، در این مقاله شما را با فاکتورهای اصلی تعیین کیفیت نهال گردو آشنا کردیم و با توجه به فاکتورهای عنوان شده و مثالهای ذکر شده دانستید که بیشتر ارقام تجاری گردو که به صورت پیوندی در نهالستانهای معتبر تکثیر می شوند ویژگیهای یک نهال گردو خوب و با کیفیت را داشته و می توان با خرید آنها و احداث باغ گردو با این ارقام سود خوبی را به دست آورد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال