بهترین زمان کود دهی درخت گردو کی است؟

بهترین زمان کود دهی درخت گردو کی است؟

بهترین زمان کود دهی درخت گردو در 2 مرحله در بهار و تابستان انجام می‌شود و باید نکات زیادی را در زمان، نحوه کوددهی و میزان ترکیبات کود رعایت کنید. درخت گردو جهت رشد کافی بدنه، شاخه‌ها و میوه‌هایش نیاز به مواد معدنی بسیاری دارد تا عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد و میوه‌ها در بالاترین کیفیت ممکن رشد کنند. این مساله می‌تواند سود مالی بسیار زیاد را عاید باغدار سازد. پس اگر درباره وقت کود دهی درخت گردو چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا تمام اطلاعات لازم از زمان نهال تا بالغ بودن درخت گردو را به اطلاع شما برسانیم.

وقت کود دهی درخت گردو

درخت گردو یکی از محبوب‌ترین درختان هر باغدار است که علاوه بر فروش راحت میوه‌هایش می‌توان به راحتی چوب درختش را به قیمت بسیار خوبی به فروش رساند. این مساله باعث شده تا بسیاری از افرادی که قصد احداث باغ یا نهالستان دارند به دنبال خرید نهال گردو برای باغ خود باشند. گردو به دلیل چربی طبیعی بالا و خواص بی شمارش برای افراد مسن و کودکان مناسب است و در سفره هر خانواده‌ای پیدا می‌شود. این مساله باعث شده تا فروش گردو بازار خوبی داشته باشد و حتی بتوانید با قیمت بهتری محصول خود را در کشورهای خارجی به فروش برسانید و سود بالاتری کسب نمایید. جهت فروش سریع و بی دردسر محصول درختان گردوی باغ خود، باید در نظر داشته باشید که از اولین قدم کاشت نهال تا آخرین مرحله برداشت محصول باید اقداماتی انجام شود. این اقدامات کیفیت محصولات را به حد استاندارد و قابل قبولی می‌رساند. در غیر این صورت بیشتر محصول خود را در اکثر مریضی‌های مخصوص درخت گردو و کمبود مواد معدنی در خاک جهت رشد میوه از دست خواهید داد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید از اولین قدم کاشت نهال انجام دهید و آن را به صورت متناوب در هر سال تکرار کنید؛ کوددهی به خاک درخت است. شناخت بهترین زمان کود دهی درخت گردو در انجام این کار نیز تاثیر فراوانی دارد و در صورتی که به موقع انجام نشود تاثیر مثبتی در کیفیت رشد درخت و میوه‌هایش نخواهد داشت.

وقت کود دهی درخت گردو

بهترین زمان کود دهی درخت گردو مربوط به 2 فصل بهار و تابستان می‌شود که اولی در اواخر فصل بهار و پیش از گرم شدن هوا و تقریبا اوایل ماه اردیبهشت انجام می‌شود. نوبت دوم کوددهی در تابستان و پیش از جوانه زنی درخت گردو امکان پذیر است. در اکثر مواقع بهترین وقت کود دهی درخت گردو همان پیش از رویش جوانه‌هاست اما اگر کمبود مواد معدنی در خاک پای درخت خیلی کم باشد باید در طی 2 مرحله گفته شده انجام شود. به طور کلی بهترین زمان کود دهی درخت گردو از فصل بهار تا پاییز است و در هنگام خواب زمستانی و رسیدن نیمه دوم سال اصلا زمان خوبی برای انجام این کار نیست. لازم به ذکر است اگر کوددهی در هنگام جوانه زنی شکوفه‌ها انجام شود موجب سوختن جوانه‌ها و کم بار شدن درخت خواهد شد که این موضوع اصلا برای باغدار مطلوب نیست. نکته: در صورتی که خاک پای درخت گردو بسیار فقیر و کم بنیه باشد، بهتر است یک مرحله کوددهی نیز در فصل پاییز و پس از برداشت میوه‌های گردو انجام شود . بدین ترتیب پس از بیدار شدن درخت از خواب زمستانی با قدرت بیشتری شروع به رشد برگ‌های جدید و شکوفه‌ها میکند.

نحوه کوددهی به درخت گردو

جهت رشد کافی درخت و محصولاتش شما باید علاوه بر شناخت بهترین زمان کود دهی درخت گردو از نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو نیز اطلاعات داشته باشید. کود مانند غذای کودک است و در رشد درخت و میوه‌هایش تاثیر به سزایی دارد. لذا نباید در انجام صحیح و به موقع آن کوتاهی کرد. البته انجام عمل کوددهی به همین راحتی نیست و علاوه بر شناخت بهترین زمان کود دهی درخت گردو باید نحوه انجام آن را نیز به خوبی بدانید. از مهم‌ترین نکات در زمینه نحوه کوددهی صحیح به نهال گردو باید به نکات زیر توجه شود:

  • کود خاکی به هیچ عنوان نباید بر روی تنه درخت پاشیده شود و تاثیر بسیار بدی خواهد داشت. اگرچه برخی از باغداران قدیمی معتقدند با کوبیدن میخ آهنی به تنه درخت، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهند شما باز هم باید در ترکیبات کود خود آهن داشته باشید و به این روش بسنده نکنید.
  • کود نباید به هیچ عنوان با ریشه درخت در تماس مستقیم باشد. با توجه به اینکه عمق ریشه درخت گردو تا عمق 5 متر و شعاع 7 متر گسترده می‌شود، باید در ریختن کود به این فاصله توجه کنید. در غیر این صورت ریشه خواهد سوخت و تمام تلاش‌های شما بر باد خواهد رفت.
  • بهترین روش جهت ریختن کود، ریختن آن بر روی خاک یا به روش چال کود است که باید کودها در سایه درخت و در ارتفاع کم چال شوند سپس با مقداری آب محل مورد نظر آبیاری گردد تا مواد معدنی به صورت محلول به ریشه‌ها برسد.
  • اگر قصد استفاده از کودهای سبز را دارید و میخواهید با کشت حبوبات در زمین زراعی این کار را انجام دهید؛ باید در فصل پاییز حبوبات را بکارید. البته چند ماه پس از کشت باید مقداری کود شامل پتاسیم و فسفر به خاک اضافه شود و پیش از گلدهی درخت بهترین زمان کود دهی درخت گردو به روش گیاهی است که در آن زمین را شخم زده و گیاهان را در خاک نزدیک درخت گردو قرار می‌دهید.

هترین زمان کود دهی درخت گردو

ترکیبات کود درخت گردو

اگر قصد دارید درختان گردویی سالم، تنومند با بهترین کیفیت گردو را داشته باشید بهتر است نقش کوددهی را دست کم نگیرید. اولین قدم جهت داشتن کود دهی اصولی، آماده سازی خاک باغ جهت کاشت نهال‌های گردوی جوان در آن است. پیدا کردن بهترین زمان کشت نیز به اندازه بهترین زمان کود دهی درخت گردو مهم است. این کار معمولا در فصل پاییز و پیش از سرد شدن کامل هوا انجام می‌شود. جهت آماده سازی خاک باید در نظر داشته باشید که در خاک باغ برای مدت طولانی درخت کاشته نشده باشد و اصطلاحا خاک غنی باشد. در صورتی که خاک کم بنیه و فقیر است باید با استفاده از کوددهی آن را تقویت و آماده نمود. همچنین باید ph خاک را بین عدد 6 تا 7 نگه دارید. تا مواد معدنی موجود در خاک به خوبی به ریشه‌ها برسد و میزان بیشتری از آن جذب شود. با اینکه کوددهی به صورت سالیانه انجام می‌شود و سالیانه 10 درصد به میزان آن اضافه می‌گردد، مهم‌ترین وقت کود دهی درخت گردو همان سال‌های اولیه است که درخت رشد بیشتری دارد و در حال بالغ شدن است. مواد معدنی موجود در کودهای مخصوص درخت گردو عبارتند از:

  • نیتروژن: موجب تولید بیشتر کلروفیل در درخت و افزایش رشد و باردهی درخت خواهد شد.
  • فسفر: این ماده در تشکیل شدن ترکیبات مهم در رشد درخت و جذب نور خورشید نقش بسیار مهمی دارد.
  • پتاسیم: این ماده باعث رشد بهتر نهال‌ در سال‌های اولیه و افزایش مقاومتش در برابر باکتری‌ها و بیماری‌های مخصوص درخت گردو می‌شود.
  • روی: روی نقش مهمی در افزایش باروری درخت گردو دارد و موجب تولید پروتئین گیاهی بیشتر می‌شود. روی می‌تواند به درخت گردو در فتوسنتز کردن کمک کند.
  • منگنز: منگنز موجب احیای نیترات و تسریع جوانه زنی درخت در فصل بهار می‌شود و عاملی حساتی در تولید بهتر کلروفیل است.
  • مس: این ماده موجب رنگپذیری بهتر میوه‌ها می‌شود و در خوش عطر و خوش طعم شدن گردوها تاثیر به سزایی دارد. این ماده در کنار دیگر پروتئین‌ها نقش مهمی درفوتوسنتز دارد.
  • بور: عنصر بور که در کودهای مخصوص درخت گردو یافت می‌شود ماده‌ای حیاتی جهت رشد و سلامتی بهتر ریشه‌هاست. این ماده می‌تواند از خراب شدن و پوسیدگی ریشه نیز تا حدی جلوگیری کند.
  • آهن: یکی دیگر از عناصر موثر در تولید کلروفیل آهن است. این ترکیب در آنزیم و پروتئین‌ها بیشتر یافت می‌شود به تنفس درخت کمک شایانی می‌کند.

در اولین سال‌های رشد نهال هریک از موارد ذکر شده در کمترین میزان داده می‌شود. یعنی حدود 113 گرم کود N-P-K با نسبت 15-15-15 است. اگر درختان گردوی شما بالغ هستند باید ترکیبات زیر در بهترین زمان کود دهی درخت گردو داده شود:

  • 1178 کیلوگرم آمونیوم سولفات
  • 908 کیلوگرم فسفر پنتا اکسید
  • 454 کیلوگرم پتاسیم سولفات ( هر 3 سال یکبار)

لازم به ذکر است که این میزان برای حدود 2 هکتار زمین درخت گردو کافیست  که باید در طی 3 دوز در اوایل بهار، تابستان و اوایل پاییز داده شود.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه زمانی است؟

نکات موثر در باردهی بیشتر درخت گردو

اگر تمایل دارید که باغ گردویی پرسود با باردهی بسیار بالایی داشته باشید علاوه بر اطلاع داشتن از بهترین زمان کود دهی درخت گردو باید نکات دیگری را نیز بدانید. این نکات از ابتدای خرید نهال تا زمان میوه چینی درخت و آماده سازی آن برای رفتن به خواب زمستانی را در برمی‌گیرد:

  1. انتخاب بهترین نژاد درخت گردو بر اساس آب و هوا

برخی از نژادهای گردو زودگل هستند و نیاز به خواب زمستانی کوتاهی دارند. در این حالت گل‌های درخت به سرعت جوانه می‌زند. در صورتی که هوا هنوز سرد باشد تمامی شکوفه‌ها از بین خواهد رفت و میوه‌ها خراب می‌گردند. لذا بهتر است بر اساس آب و هوای منطقه خود، مدت زمان سرمای زمستانی و میزان سرما بهترین نژاد را انتخاب کنید. زمان بیدار شدن درخت از خواب زمستانی در مشخص شدن بهترین زمان کود دهی درخت گردو نیز موثر است. نژاد فرنور، کانادایی، اسرائیلی و خوشه‌ای مناسب کاشته شدن در هوای بسیار سرد کوهستانی هستند اما اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوا نسبتا سرد است اما تابستان گرمی نیز دارد بهتر است به نزادهای چندل، هارتلی و پدرو فکر کنید. نهال گردو پکان ، ژنوتیپ برتر آریا و سانلند بهترین انتخاب جهت کاشت در مناطق گرمسیر و معتدل هستند.

  1. نوع خاک

علاوه بر اینکه شما باید در بهترین زمان کود دهی درخت گردو خاک محل منطقه مورد نظر خود را جهت کاشت نهال تقویت کنید، نوع خاک نیز بسیار مهم است. مناسب‌ترین خاک جهت رشد بهتر نهال گردو خاکی است که نه خیلی نرم و رسی و نه خیلی سنگلاخی باشد. لذا ترکیبی مساوی از 3 نوع خاک شنی، لومی و رسی بهترین خاک برای نهال گردوست.

  1. تعیین فاصله کاشت مناسب

با توجه به گسترده شدن درخت گردو و نیاز مبرم آن به نور آفتاب، در صورت رعایت نشدن حداقل فاصله درختان از یکدیگر نیاز درخت به آفتاب تامین نخواهد شد و خاک نیز بسیار فقیر می‌شود. همچنین عملیات کودرسانی در بهترین زمان کود دهی درخت گردو بسیار سخت‌تر خواهد بود. بهترین فاصله کشت نهال گردو از یکدیگر 7 متر در 7 متر است البته این میزان بسته به نژاد درخت می‌تواند اندکی تغییر کند.

  1. هرس کردن

هرس کردن در 2 مرحله فرمدهی و باردهی صورت می‌پذیرد تا به درخت در رشد بهتر شاخه‌های جوان و شکوفه‌ها کمک کند. این کار معمولا در فصل پاییز و اواخر زمستان انجام می‌شود. هرس فرمدهی که در فصل پاییز است می‌تواند در بهترین زمان کود دهی درخت گردو در مرحله سوم به صورت همزمان انجام شود.  اما هرس باردهی در اواخر زمستان با وقت کود دهی درخت گردو در فصل بهار مغایرت دارد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال