ده علت خشک شدن نهال گردو

ده علت خشک شدن نهال گردو

خشک شدن نهال گردو و علت خشک شدن یکباره درخت می‌تواند دلایل متعدد و زیادی داشته باشد. نهال گردو به عنوان یکی از پرسودترین راه‌ های درآمد باغ داران شناخته می شود. اما این نهال به دلیل حساسیت هایی که دارد، برای رسیدن به عملکرد مناسب و صحیح نیازمند رسیدگی مداوم است. رسیدگی هایی که باید شرایط و ویژگی های درستی داشته باشند تا از خشک شدن درخت گردو جلوگیری کنند.

گردو به عنوانی یکی از قدیمی ترین و مقدس ترین درخت های تاریخ بشریت شناخته می شود. در یونان باستان پس از ازدواج، شاخ و برگ های درخت گردو را به زیر پای تازه عروس و داماد می ریختند تا آن ها را از طلسم و جادو رها سازند و به سوی خوشبختی بروند. بسیاری از دیرینه شناسان آسیای غربی و هیمالیا را به عنوان منشا درخت گردو می شناسند. در کشورمان ایران نیز درخت گردو در بسیاری از مناطق کشور حضور دارد و احتمالا کهن ترین نوع آن به شهرکرد برگردد. درختی، در شهر اورگان که بعضی قدمت کاشت آن را به بیش از 1400 سال پیش نسبت می دهند.

علت خشک شدن یکباره درخت

مغر گردو دارای پروتئین، آب، چربی، قند، ویتامین و املاح معدنی است. گردو در مقدار فسفر با برنج، ماهی و حتی تخم مرغ برابر است. هم‌ چنین برگ و پوست گردو نیز مقوی اند و برای تصفیه خون مفید اند. گردو از دیرباز تا کنون پرورش داده می شده و احتمالا توسط سپاه اسکندر به اروپا برده شده است. این درخت دارای دو نوع نر و ماده است که آن را در دسته گیاهان دو پایه ای قرار می دهد. این درخت پراکندگی گسترده ای در نقاط مختلف آن دارد و از مرکز و شرق اروپا تا قفقاز، شمال و مرکز ایران، دامنه هیمالیا، چین، ژاپن را شامل می‌ شود. هم چنین گونه هایی از درخت گردو در آمریکای شمالی و جنوبی نیز موجود است. تنها جنگل طبیعی باقی مانده از این نوع درخت، هم اکنون در کشور قرقیزستان قرار دارد.

خرید نهال گردو از برتر نهال

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود؟

در این مقاله ما سعی داریم تا ده علت خشک شدن نهال گردو را به شما اطلاع بدهیم و کمک کنیم تا با پیش گیری از آن ها نهالی شاداب و مناسب داشته باشید. با ماه همراه باشید.

  • علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده؛ مکان نامناسب

نهال گردوی (نهال گردو تازه کاشته شده) خود را در خاک حاصل خیز و با زه کشی خوب که سایه کامل از نور آفتاب تا سایه جزئی را شامل می‌شود، بکارید. این درختان ریشه عمیقی دارند و برای رشد مناسب ریشه شان به حداقل 1.5 متر خاک نفوذپذیر نیاز دارند.

  • آب کافی فراموش نشود!

یک تپه خاک به ارتفاع 10 سانتی متر در اطراف محیط بیرونی ریشه دفن شده ایجاد کنید. مخزن به دست آمده را با آب پر کنید. منتظر بمانید تا آب از طریق خاک تخلیه شود ، سپس هرگونه فرورفتگی حاصل را با خاک اضافی پر کنید. در حالی که خاک مرطوب است، آن را خم نکنید. آبیاری غلط یکی از مهم ترین علت های خشک شدن درخت گردو است. گردوی جوان را یک بار در هفته از بهار تا اواخر تابستان آبیاری کنید. از شلنگ باغ یا شلنگ خیس کننده برای درخت خود استفاده کنید و در هر جلسه آبیاری بین 11 تا 19 لیتر آب در اولین سال رشد به نهالتان بدهید. گردوهای تثبیت شده را هر دو تا سه هفته آبیاری کنید. توجه داشته باشید که روش غرقابی برای نهال شما بسیار ویرانگر است.

علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

  • علت خشک شدن یکباره درخت؛ کود ناکافی

در اوایل بهار درختان گردو را کوددهی کنید. دانشگاه کالیفرنیا پیشنهاد می کند با استفاده از 3.5 تا 5.5 کیلوگرم کود حاوی سولفات آمونیوم به درخت خود نیتروژن بدهید. کود را در زیر سایبان بپاشید و مواد را حداقل 30 سانتی متر از تنه درخت دور نگه دارید. بلافاصله به خاک تازه تصفیه شده یک آب درست و حسابی بدهید تا از خشک شدن نهال گردو جلوگیری کنید.

  • علت خشک شدن نهال گردو؛ آفت نهال

اطراف پایه درخت خود را از هرگونه علف هرز دور نگه دارید. علف هرز با گردو از نظر رطوبت و مواد مغذی خاک رقابت می کند و باعث جذب این مواد می شود. علف‌ های هرز اغلب آفات حشرات مانند شته ها، کرم ها و کنه های عنکبوتی را جذب می کنند که این آفات می توانند باعث خشک شدن درخت گردو و هم چنین یکی از علت خشک شدن یکباره درخت شوند.

  • نهال استاندارد و سالم تهیه کنید!

یکی از نکات بسیار حیاتی برای جلوگیری از خشک شدن نهال گردو انتخاب و استفاده از نهال استاندارد و سالم است. ضعف و مشکلات نهال ها باعث اختلال در رشد و بازدهی آن ها می شود.

  • آب و هوا را فراموش نکنید!

شرایط اقلیمی بسیار در رشد نهال موثر هستند. نهال گردو به شدت به تغییر آب و هوایی حساس است و این تغییرات می‌تواند بر آن موثر باشد. فرضا حضور در آب و هوای بسیار سرد و یا خیلی گرم می‌تواند باعث خشک شدن درخت گردو بشود. در هنگام سرمازدگی، استفاده از کودهای فسفر، پتاسه و اسیدآمینه می تواند موجب کاهش خسارات و آسیب ها شود

  • آفتاب سوختگی، سیل و باد؛ دشمنان نهال

در هنگام بارندگی باید نهال را از غرقاب شدن نجات بدهید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نهال با رنگ سفید تنه آن رنگ کنید. هم‌ چنین در هنگام وزش باد از قیم برای نهال خود استفاده کنید.

  • علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده؛ نهال پیوندی

تحقیقات نشان می دهد که حدود 90 درصد نهال های پیوندی پس از گذشت 7 الی 8 سال از زیر قسمت پیوندی دچار مشکل می شوند. این نهال ها معمولا در سال دهم خشک می شوند. استفاده از نهال درست احتمال خشک شدن نهال گردو شما را کاهش می دهد.

حدود 90 درصد نهال های پیوندی پس از گذشت 7 الی 8 سال از زیر قسمت پیوندی دچار مشکل می شوند

  • علت خشک شدن یکباره نهال گردو؛ بیماری بلایت

از این بیماری خانمان سوز غافل نشوید. بیماری بلایت که بر روی برگ علامت سوختگی ایجاد می کند و موجب سیاه شدن برگ آن می شود. این بیماری باکتریایی با آلوده کردن برگ گردو و پوست سبز گردو آن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند علت خشک شدن درخت گردو یا حداقل باعث خشک شدن برگ آن شود.

  • غلظت عنصر بر

افزایش غلظت عنصر بر در خاک موجب ایجاد حاشیه های سیاه بر روی برگ یا گاها نقطه های قهوه ای بر روی آن می شود. برای حل این مشکل می توان از آبیاری نهال با آبی با غلظت بر پایین یا آبیاری شیرین استفاده نمود. لازم به توضیح است که در بعضی از مواقع عناصر دیگر مانند فسفر و پتاسیم نیز در خشکی برگ گردو موثر اند.

علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان

کمبود آب(زمانی که رطوبت سطح خاک مشهود است نیاز به آبیاری و غرقابی نمی‌باشد)

کمبود مواد غذایی

کمبود برخی از عناصر غذایی مانند گوگرد آهن و نیتروژن

علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

خشک شدن نهال در سال اول کاشت(خشک شدن نهال تازه کاشته شده) دلایل متعددی دارد که در ادامه راجع به آن ها توضیح خواهیم داد:

  • هوا خوردن ریشه؛ علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

برای انتقال ریشه درخت به جای دیگر در زمانی که نهال خواب است، باید در یک گونی یا پلاستیک زخیم باشد تا مدت طولانی هوا و باد به نهال تازه کاشته شده نخورد.

  •  کود دادن موقع کاشت؛ علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

در سال اولی که نهال کاشته می شود اصلا نیاز به هیچ گونه کودی ندارد.

  • آب ندادن به موقع؛ علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

بلافاصله بعد از کاشت نهال نیاز آبیاری دارد و بعد از آن نیز تا مدتی باید مراقبت شود تا رطوبت خاک حفظ شود. حتی نهال های کم آب در سال اول باید زود به زود آب داده شوند.

  • تخلیه نکردن هوای درون خاک از علت های خشک شدن

بعد از کاشت، خاک را باید پایمال کرد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

4 پاسخ به “ده علت خشک شدن نهال گردو”

  1. بهمن فرهادی گفت:

    سلام حضرت عالی .بنده تعدادی نهال گردو اسرائیل کاشتم به نظرخودم اب بهش میدم ولی نمیدانم چرا ساله وریشه آنها پیسیده میشوند ومیخوشکند

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر جناب
      به احتمال زیاد، آب زیاد میدین
      برای گردو‌ ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار آبیاری کافیه
      زمان آبیاری بستگی به نوع خاکتون رو هم داره، برای خاک‌هایی که رس بالایی دارد، آب رو بیش‌تر نگه می‌داره و باید این زمان رو بیش‌تر کرد
      اگر مشکل از آبیاری نیست باید جبنه‌های دیگر رو بررسی کرد، مثلا ممکن است که بیماری داشته باشد
      برای مشاوره بیش‌تر تماس بگیرید.

      شماره تماس‌ها

      09141832393
      09144501003

  2. فریبرز نیک روش گفت:

    عرض سلام وادب خدمت شما عزیزان خدمت شما عارضم .بنده سه درخت گردو ۴الی ۵ ساله را پیوند تاجی زده شده توسط مهندس کشاورزی انجام کردیده درختان خیلی عالی رشدگردن .چند روزی هست یک ویا دو ساقه از بالا وبعد رو به پائین برگها خوش می شوند ۰محبت بفرمائید راهنمایی کنید ممنونم و سپاسگزارم شما هستم بسیار سپاس از سایت خوب شما

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام دوست عزیز
      عکس و فیلم از درختاتتون برای کارشناسان پالیز نهال بفرستید تا راهنمایی کنند

      09141832393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال