معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

گردو به عنوان یک میوه ای که به صورت خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد از پر طرفدار ترین ارقام میوه موجود در بازار است، کیفیت مغز میوه ی گردو تاثیر بسیار زیادی در بازار پسندی آن دارد و بنابراین همواره باغداران در صدد پیدا کردن راهکاری برای تولید گردو هایی با مغز سفید تر و درشت تر هستند.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

سفید شدن مغز گردو معلول عوامل متعددی است که در این مقاله سعی داریم این عوامل را مورد بررسی قرار داده و در نهایت با یک جمع بندی به شما بیاموزیم چه کاری انجام دهید تا گردوهایی با مغز سفید تر داشته باشید.

عوامل موثر بر سفید شدن مغز گردو

  • رقم گردو:

کیفیت مغز گردو در درجه ی اول وابسته به ژنتیک آن است، شما نمی توانید از گردویی که به صورت ژنتیکی کیفیت مغز بالایی ندارد انتظار داشته باشید با کود دهی و یا سایر عوامل مغز گردو با کیفیت تولید کند، درست است که این روشها تاثیر اندکی بر روی آن می گذارد اما صد در صد نخواهد بود، بنابراین چنانچه قصد برداشت تجاری از درخت گردو و یا باغ گردو ی خود را دارید باید حتما رقمی را انتخاب کنید که بالاترین کیفیت مغز را داشته باشد.

ارقام تجاری که امرو زه در احداث باغات گردو مورد استفاده قرار می گیرد معمولا ژنوتیپهای وارداتی هستن که به پر بار بودن و کیفیت بالای میوه شهرت دارند، اما باید دقت داشته باشید که این ارقام پر بارده را نباید به صورت نهال بذری مورد استفاده قرار دهید چرا که پر بار بودن هزینه داشته و آن هزینه کاهش مقاومت درختان در برابر شرایط نامساعد محیطی و به ویژه آفات و بیماریها است.

برای اینکه این هزینه جبران شود و شما نیز بتوانید از مزیت گردوی وارداتی و پر بار و با کیفیت بالا بهره مند شوید باید از این ارقام به صورت پیوندی استفاده کنید، پیوند زدن این ارقام برروی پایه های با کیفیت پایین تر میوه اما مقاوم در نهالستانهای معتبر انجام شده و شما می توانید نهال پیوندی را از این نهالستانها خریداری کنید.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

نکته ی بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که هیچ گاه سعی نکنید خودتان اقدام به پیوند زدن بکنید، تکنیک پیوند زدن را بسیاری از باغداران می دانند و به آن اشراف دارند اما چیزی که در مورد آن اطلاع کامل نداند سالم بودن درختی است که از آن پیوند تهیه می کنند، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اگر شما پیوندک را از پایه ای جدا کنید که به بیماری ویروسی و یا بیماریهای دیگر مبتلا باشد می تواند این بیماری را به درخت شما نیز منتقل کرده و پس از چند سال رسیدگی و انتظار متوجه می شوید درخت شما باردهی ندارد و یا باردهی کمی دارد.

  • بیماری بلایت گردو:

یکی از مهمترین دلایلی که در بسیاری از باغات گردو سبب تولید گردو با مغز تیره می شود درگیری درخت گردو با بیماری باکتریایی بلایت گردو است.

بیماری بلایت گردو که تحت عناوین نقطه سیاه گردو و یا باکتریوز گردو معروف است در اثر حمله ی یک باکتری به نام Xanthomonas arboricola pv. Juglandis به درختان گردو رخ می دهد، این باکتری مانند تمام انواع دیگر باکتریهای بیمارگر گیاهی نمی تواند به خودی خود از پوست سالم درخت نفوذ کند و برای نفوذ خود به زخم و یا روزنه های پوست احتیاج دارد.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

باکتری زانتوموناس زمستان را در برگ و میوه های آلوده ریخته کف باغ و یا سرشاخه های آلوده روی درخت گردو زمستان گذران یکرده و در بهار با مساعد شدن شرایط آب و هوایی و فعال شدن درختان فعالیت خود را شروع می کند، این باکتری از طریق قطرات باران به زخم درختان منتقل شده و از آنجا بیمارگری خود را آغاز می کند.

این بیماری جایی خطرناک می شود که می تواند حتی با دانه ی گرده ی آلوده نیز از طریق خامگی وارد گل ماده شده و از آنجا سبب ریزش گل شود، بنابراین تصور کنید یک پایه ی گرده زای آلوده به باکتری چند درخت بارده را می تواند مبتلا کرده و چند تن محصول را می تواند از بین ببرد.

شناسایی وجود این بیماری در باغ از روی علائم:

این باکتری به بیشتر قسمتهای درخت گردو حمله کرده و آسیبی که به بافتهای مختلف درخت می زند از روی علائمآن به راحتی قابل تشخیص است.

علام برگی:

این بیماری روی برگ ایجاد نقطه های نکروز تیره با حاشیه ی زرد رنگ می کند، باکتریها حین فعالیت در گیاه از خود توکسینی تولید می کنند که این توکسین کمی جلوتر از خود باکتری پیشروی کرده و بنابراین در حاشیه ی لکه های تیره حاصل از فعالیت باکتری زانتوموناس حاله ای زرد رنگ مشاهده می شود، علامتی که ممکن است در مورد ابتلا به قارچهای بیمارگر مشاهده نشود.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

چنانچه این لکه های نکروز روی دمبرگ ایجاد شود باعث ریزش برگها در اواسط فصل و یا اواخر فصل زودتر از فرا رسیدن پاییز خزان شود.

سرشاخه و شاخه:

بسته به اینکه باکتری به چه قسمتی نفوذ کرده باشد علائم ایجاد خسارت روی شاخه و یا سرشاخه متفاوت است، چنانجه به سرشاخه های جوان حمله کند سبب خشک شدن سر شاخه شده و از زیر محل خشکیدگی سر شاخه شما شاهد سوختگی و شانکر در شاخه هستید.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

چنانچه این باکتری به شاخه های قطور تر به واسطه ی زخمی که در شاخه وجود داشته است ورود کند شاهد علائم شانکر و ترشح شیرابه و به همراه ااوز باکتری خواهید بود که سبب ضعف، زردی و در نهایت خشکی شاخه هایی هستید که از آن صمغ ترشح می شود.

گل ماده و سنبله ی نر:

گلهای ماده ای که به این بیماری مبتلا شوند می ریزند،گلهای نر قبل از اینکه بریزند گرده های آلوده تولید کرده و این گرده ها در باغ پراکنده شده و گلهای ماده ی بیشتری را درگیر می کنند.

میوه:

پس از آلودگی گل نر و ماده ، آلودگی میوه از دسته خسارت بارترین علائم این بیماری به شمار می رود، این بیماری بسته به اینکه در چه زمانی به میوه حمله کند و چه میزان گسترش پیدا کند شدت علائم متفاوت است، علائم در ابتدای تشکیل میوه می تواند سیاه شدن و ریزش میوه های جوان باشد،با بزرگتر شدن میوه گردو علائم می تواند به صورت لکه های سیاه روی پوست سبز میوه باشد که خود را به مغز گردو رسانده و مغز گردو را سیاه کند، در صورتی که در مراحل آخر رشد میوه گردو مبتلا شود مغزکامل شده اما پوسته ی رویی آن سیاه می شود.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

کنترل بیماری بلایت باکتریایی گردو:

استفاده از ارقام پربارده بذری یکی از مهمترین عوامل حساسیت درختان گردو به این باکتری است، در نظر داشته باشید این باکتری پراکنش جغرافیایی وسیعی داشته و هرجایی می تواند حضور داشته باشد و در صورت کاشت ارقام حساس نمی توانید از خسارت این بیماری اجتناب کنید.

بنابراین اولین گام برای کنترل این بیماری خسارتزا کاشت ارقام مقاوم یا ارقام پربار پیوندی بر روی پایه های مقاوم است، دومین قدم برای کنترل بیماری هرس درختان در زمانی است که بارندگی رخ نداده باشد و حتی چند روز پس از آن نیز رخ ندهد، این بیماری همراه با قطرات باران به زخم هرس وارد شده و ایجاد بیماری می کند و بنابراین انتخاب زمان مناسب برای هرس بسیار مهم است.

جمع آوری برگ و میوه های آلوده ریخته کف باغ و سوزاندن آنها و همینطور هرس سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان آلودگی خواهد داشت، در نهایت سمپاشی با اکسی کلرور مس در ابتدای بهار و در صورت وجود آلودگی شدید چند مرتبه در طول فصل به ویژه پس از هر بارندگی بسیار به کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

  • تغذیه ی درختان گردو:

پس از ژنتیک و جلوگیری از ابتلای درختان گردو به بیماری باکتریایی بلایت گردو تغذیه مهم ترین تاثیر را در سفید شدن مغز گردو خواهد داشت،چنانچه درختان گردو سالم با ژنتیک مرغوب داشته باشید اما مغز مرغوبی به دست نیاورده باشید شک نداشته باشید که ایراد کار در تغذیه ی درختان گردو نهفته است.

تغذیهی اصولی درختان گردو شامل چند مرحله ی اساسی است که رعایت کردن آنها سبب بهبود کیفیت مغز گردو می شود.

کود دهی قبل از کاشت نهال:

تقویت زمین با کودهای مناسب به ویژه کودهای آلی و دامی سبب افزایش حاصلخیزی خاک شده و درختان گردو در خاک حاصلخیز میوه های با کیفیت تری تولید خواهند کرد، بنابراین قبل از احداث باغ گردو بهتر است با انجام یک آزمون تجزیه ی خاک و علم و اطلاع کامل از کمبودهای تغذیه ای خاک زمین مورد نظر آن را با کودهای مناسب و به میزان مورد نیاز تقویت کنید.

کود دهی پس از کاشت نهال:

پس از کاشت نهال به مدت یک الی دو سال کود دهی به خاک را متوقف کنید اما در صورتی که درختان علائم کمبود روی برگهای خود نشان دادند بهتر است برای رفع نیاز آنها محلول پاشی با عنصر مورد نظر انجام دهید.

کود دهی در دوره ی باردهی درختان:

زمانی که درختان به سن باردهی می رسند توجه به تغذیه ی درختان در میزان محصول تولید شده و همینطور کیفیت محصول تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، کود دهی در این دوره خود به دو مرحله ی مهم تقسیم بندی می شود، کود دهی در زمستان و کود دهی در تابستان که هر کدام نقش مهم خود را در باردهی مطلوب ایفا خواهند کرد.

کود دهی زمستانه برای سفید شدن مغز گردو و افزایش باردهی:

در زمستان معمولا از روش چالکود با کود دامی کاملا پوسیده به همراه کودهای سریع الاثر استفاده می شود، در این روش رعایت دو نکته برای افزایش کیفیت محصول ضروری است، نکته ی اول اینکه کود باید کاملا پوسیده باشد و به شیوه ی اصولی و علمی تهیه شده باشد، کودهایی که کنار باغ تلنبار شده و در زمستان مصرف می شوند کاملا پوسیده نبوده و می توانند بلایت باکتریایی را به باغ بیاورند.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

نکته ی دوم اینکه میزان استفاده از این کود و یا استفاده کردن و یا نکردن از کودهای سریع الاثر باید بر مبنای نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک انجام شود، بدون داشن آگاهی نسبت به نیاز درختان خود اقدام به کود دهی نکنید که همین بیش بود و یا کمبود عناصر می تواند سبب سیاه شدن مغز میوه شود.

نوعی دیگر از کود دهی در زمستان که می تواند منجر به سفید شدن مغز میوه گردو شود استفاده از هیومیک اسید در آب آبیاری است، این کود به عنوان یک کود آلی سبب افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش مقاومت درخت در برابر ابتلا به بیماریهایی مانند بلایت باکتریایی و افزایش راندمان و کیفیت مغز میوه شده و تاثیر زیادی در سفید شدن مغز میوه گردو دارد.

کود دهی تابستانه برای سفید شدن مغز گردو:

در طول فصل رشد و رویش استفاده از عناصر غذایی مورد نیاز درخت می تواند تاثیر زیادی بر سفید شدن و افزایش کیفیت مغز گردو داشه باشد، استفاده از کودهایی با ترکیب پتاسیم، فسفر و کلسیم می تواندتاثیر زیادی بر سفید شدن مغز گردو داشته باشد.

یکی از بیماریهای فیزیولوژیک که سبب سیاه شدن مغز گردو می شود پوسیدگی گلگاه گردو در اثر کاهش میزان کلسیم در خاک است که این بیماری نیز با استفاده از ترکیبات کلسیم دار بر طرف می شود.

استفاده از عناصر ریز مغذی به صورت یک ترکیب که همه ی این عناصر را در برداشته باشد، عناصری نظیر آهن، روی، بر و غیره که تاثیر زیادی بر میزان و کیفیت محصول گردو خواهند گذاشت، اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از عناصر میکرو در گیاه تجمع پیدا کرده و در صورت بیش بود درخت دچار مشکل مسمومیت می شود، بنابراین تحت هیچ شرایطی عناصر میکرو را به صورت خود سرانه و بدون تکیه بر آزمایش تجزیه ی خاک و برگ انجام ندهید.

ترکیب دیگری که در زمان باردهی درختان در صورت نیاز باید استفاده شود و تاثیر زیادی بر کیفیت و میزان باردهی دارد ترکیبات آمینو اسیدی است که در هر زمان از فصل رویش و تولید میوه استفاده شود تاثیر شگرف خود را خواهد گذاشت.

استفاده از هیومیک اسید نیز در طول فصل رشد به جز در زمان گلدهی که سبب ریزش گلها می شود در سفید شدن مغز گردو بسیار موثر خواهد بود.

  • برداشتن پوست رویی مغز میوه:

پس از اقدامت اصولی که برای سفید شدن مغز گرو می توانید انجام دهید در صورتی که مغز گردوی نه چندان سفیدی دارید می توانید با برداشتن پوست رویی مغزگردو آن را تبدیل به مغز گردو بسیار سفید کنید، برداشتن پوست رویی مغز گردو به شیوه ی صنعتی و با استفاده از ماشین آلات مخصوص انجام می شود، در منزل نیز شما می توانید این کار را با خواباندن مغز گردو در آب نمک و برداشتن پوست رویی مغز گردو انجام دهید.

معرفی بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو
نتیجه گیری:

با بررسی عوامل موثر در رابطه با سفید شدن مغز گردو دریافتید که چنانچه رقم گردوی کاشته شده در باغ شما کیفیت بالایی داشته باشد اما مغز گرو با کیفیتی تولید نکند باید عوامل تغذیه ای و یا درگیری باکتریایی مورد بررسی قرار گرفته و با رفع این مشکلات مغز گرو سفید و با کیفیت داشته باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال