زیر درخت گردو چه بکاریم?

زیر درخت گردو چه بکاریم?

درختان گردو درختان پر بازده و اقتصادی هستند که این روزها کاشت آنها در سطوح وسیع و دست یافتن به سود اقتصادی از آنها توجه بسیاری از باغداران را به خود جلب کرده است، نکته ای که در مورد کاشت درختان گردو وجود دارد این است که فاصله ی این درختان از هم نسبت به حجم تاج پوشش و ارتفاعی که دارند حدود شش متر، بیشتر یا کمی کمتر بر اساس نژاد گردوی انتخاب شده، در نظر گرفته می شود.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

این فاصله ی نسبتا زیاد به ویژه در سالهای اول پس از کاشت نهال که هنوز درختان حجیم و بزرگ نشده اند بسیاری از باغداران را وسوسه ی کند که در این فاصله اقدام به کاشت گیاهان دیگر از جمله سبزیجات و صیفی جات و یا حتی کاشت درختان پا کوتاه دیگر بکنند تا از فضای موجود حداکثر استفاده را بکنند، در این مقاله سعی داریم جنبه های مختلف مثبت و منفی کاشت این گیاهان پای درختان گردو را مورد بررسی قرار داده و در پایان با یک جمع بندی به این نتیجه برسیم که آیا خوب است که زیر درختان گردو کشت و کار انجام شود یا خیر؟ واگر خوب است چه بکاریم؟

بررسی کاشت گیاهان زراعی ( سبزی، صیفی و گیاهان دارویی) از زاویه های مختلف:

در زمان کاشت گیاهان زراعی اعم از سبزی، صیفی و گیاهان دارویی باید به جنبه های مختلف نیاز گیاهان همینطور نیاز درختان گردو توجه شود، در ادامه این جنبه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • نیاز نوری گیاهان و درختان گردو:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای انجام فتوسنتز و رشد خود به نور احتیاج دارند و کاشت گیاهان در سایه نمی تواند بازدهی و عملکرد خوبی داشته باشد، کاشت گیاهان زراعی در زیر درختان گردو شاید در سالهای اول پس از کاشت و خرید نهال گردو که هنوز درختان حجیم نشده اند بازدهی خوبی داشته باشد اما به مرور زمان که درختان گردو مرتفع و حجیم می شوند با سایه اندازی در محدوده ی رشد خود اجازه ی رشد بهینه به گیاهان زیر سایه انداز خود نمی دهند.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

در زمان بلوغ درختان گردو تنها کاشت گیاهان زراعی در فاصله ی بین درختان که هنوز نور وجود داشته باشد می تواند مفید باشد.

  • نیاز آبی درختان گردو و گیاهان زراعی:

در باغ گردو دور آبیاری بسته به نیاز آبی درختان گردو تنظیم می شود، همانطور که در جریان نیاز آبی درختان گردو هستید این درختان با توجه به سن، بافت خاک و فصل نیاز آبی متفاوتی داشته و درختان گردو با سن کمتر در فصل رشد دور آبیاری کوتاهتری به درختان مسن در فصل رشد دارند، آبیاری درختان در فصل زمستان نیز ممکن است با توجه به میزان بارندگی حتی متوقف شود.

با این شرایط آبی باید گیاهان زراعی، سبزی و صیفی زیر درخت گردو کاشته شود که تطابق نیازآبی مشابه با درختان گردو داشته باشد، به هر حال هزینه ی احداث باغ گردو به مراتب بیشتر از هزینه ی کاشت گیاهان زراعی بوده و در صورت از بین رفتن درختان گردو خسارت بیشتری به باغداران وارد می شود، در صورتی که باغداران تصمیم بگیرند برای تامین نیاز آبی گیاهان زراعی فاصله ی آبیاری درختان را کوتاهتر کنند ممکن است با گسترش بیماریهای خاکزاد مانند عوامل پوسیدگی طوقه و ریشه در اثر قارچ فایتوفتورا و به ویژه قارچ عسلی به درختان صدمه زده و آنها را از بین ببرند.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

نکته ی دیگری که در مورد آبیاری و نیاز آبی باید در نظر گرفت شیوه ی آبیاری درختان گردو است، در سیستم آبیاری قطره ای و یا بابلر که در باغات گردو مدرن اجرا می شود تنها محدوده ی کوچکی دقیقا زیر سایه انداز درخت گردو مرطوب شده و بنابراین قسمتهای دیگر که سایه انداز نیستند و می توان گیاه زراعی کاشت آبیاری نمی شود.

بنابراین عملا کاشت این گیاهان در باغاتی که سیستم آبیاری بابلر و یا قطره ای امکان پذیر نبوده مگر اینکه برای این گیاهان سیستم آبیاری جداگانه در نظر گرفته شود که در این صورت باید صرفه ی اقتصادی آن نسبت به میزان تولید محاسبه شود.

  • نیاز کودی:

استفاده کمتر یا بیشتر از اندازه از عناصر غذایی به درختان گردو و همینطور گیاهان زراعی، سبزی و صیفی خسارت وارد می کند، زمانی که شما گیاهان زراعی را در کنار درختان گردو بکارید ممکن است برای به ثمر رسیدن و رشد بهتر آنها اقدام به کود پاشی و یا محلول پاشی کنید که این کار به مرور زمان سبب افزایش میزان برخی عناصر در خاک می شود، این افزایش عناصر در خاک هم به گیاهان زراعی و هم به درختان از طریق ایجاد مسمومیت خسارت وارد می کند.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

بنابراین در صورتی که اقدام به کاشت گیاهان زراعی زیر درختان گردو می کنید باید اطمینان داشته باشید که در تغذیه ی درختان گردو که هدف اصلی باغداران است ایجاد اختلال نکند.

  • عبور و مرور کارگران و ماشین آلات کشاورزی:

در باغاتی که به صورت نوین احداث می شوند از فاصله ی بین درختان معمولا به عنوان مسیر برای عبور و مرور ماشین آلات کشاورزی مانند کود پاشها و سم پاشها و ماشین آلات برداشت و حمل میوه استفاده می شود، در صورت کاشت گیاهان مابین درختان گردو باید توجه داشته باشید که در مورد رفت و آمد ابزار وماشین آلات کشاورزی و همینطور کارگران مانعی ایجاد نشود، فراموش نکنید که هدف اصلی شما در احداث باغ گردو برداشت تجاری از محصول گردو است و هیچ مانعی نباید در این راه وجود داشته باشد. و همچنین قیمت نهال گردو که تاثیر زیادی دارد.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

  • آفات و بیماریهای گیاهی:

در مورد کاشت گیاهان دیگر در پای درختان گردو یک مساله ی بسیار مهم باید در نظر گرفته شود و آن مدیریت آفات و بیماریهای گیاهی است، بسیاری از آفات و بیماریهای گیاهی از فرصت حضور گیاهان زراعی حساس استفاده کرده و به سرعت تکثیرمی شوند، به عنوان مثال اگر یک آفت پلی فاژ روی درختان گردو سه یا چهار نسل در نسل داشته باشد همان آفت روی میزبان حساس زراعی می تواند تا ده نسل داشته باشد و همین امر سبب طغیان آفت روی گردو می شود.

شته ها و کنه ها:

یکی از خسارت بار ترین آفات گیاهی شته ها و کنه ها هستند، این آفات معمولا پلی فاژ هستند مانند کنه تار عنکبوتی و یا شته سبز هلو که بسیاری از درختان میوه سردسیری و همچنین گیاهان زراعی، سبزیجات و صیفی جات را مورد حمله قرار می دهند، این آفات تعداد نسل کمتری روی درختان گردو نسبت به گیاهان حساس زراعی تولید می کنند و در صورت کاشت این گیاهان پای درختان می توانید تصور کنید که با چه طغیانی از جمعیت آفت در طول یک فصل روبه رو خواهید شد؟

زیر درخت گردو چه بکاریم?

در صورتی که در باغ گردو سابقه ی ابتلا به این آفات را دارید توصیه می شود از کاشت گیاهان زراعی حساس قطعا پرهیز کنید، چرا که خسارتی که این آفات به محصول تجاری و اصلی شما از باغ گردو وارد می کنند قابل قیاس با استفاده ای که از برداشت محصول زراعی می برید نیست.

کرم سفید ریشه خوار:

در بسیاری از مناطقی که گردو کاشته می شود، سیب زمینی و گوجه به عنوان محصولات زراعی اقتصادی نیز کاشته می شود اما در همین مناطق معمولا کرم سفید ریشه خوار نیز به صورت طغیانی وجود دارد، لازم است بدانید سیب زمینی و گوجه به عنوان میزبان حساس برای این آفت به شمار رفته و در صورتی که این آفت در باغ وجود داشته باشد با کاشت سیب زمینی و گوجه و حتی سایر گیاهان سبزی و صیفی باعث طغیان این آفت شده و میزان خسارت آفت روی درختان گردو به شدت افزایش پیدا می کند.

بیماریهای طوقه و ریشه:

بیماریهای طوقه و ریشه مانند قارچ فایتوفتورا و یا نماتدها در صورت وجود گیاهان زراعی و سبزی و صیفی حساس به شدت تکثیر و گسترش پیدا می کنند، به ویژه در باغاتی که به شیوه ی غرقابی آبیاری می شوند این بیماریها خسارت زیادی وارد می کنند، خسارت این بیماریها به صورت مزمن وارد شده و ممکن است تا زمانی که با توجه به علائم متوجه بیماری می شوید این عوامل به شدت توسعه پیدا کرده باشند و دیگر برای کنترل آنها خیلی دیر شده باشد.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

  • آثار آلو پاتیکی:

اثر آللو پاتیکی به تاثیری گفته می شود که مواد ثانویه ی تولید شده از یک گیاه تاثیر منفی بر رشد گیاهان مجاور داشته باشد، این اثر در مورد درختان گردو به اثبات رسیده است، هر چند میزان شدتی که که از این اثر مردم در گذشته به آن باور داشتند قدری اغراق آمیز بوده است به طوری که از زمانهای قدیم مردم بر این باور بوده اند که هر چه پای درخت گردو کاشته شود گردو آن را خفه می کند.

افزایش مطالعات در رابطه با تاثیرات آللو پاتیکی ثابت کرد که ماده ای به نام ژوگلون روی برگ و تنه ی درختان گردو به عنوان یک ماده ی محافظتی ترشح می شود اما این ماده به خودی خود رها نمی شود و فرم گازی هم ندارد که بتواند منجر به خفه شدن گیاهان دیگر شود، این ماده تنها در صورت ریختن بر روی زمین و حرکت آب روی آن آزاد می شود، به عنوان مثال زمانی که برگ درخت به روی زمین می افتد و از سیستم آبیاری غرقابی استفاده می شود ژوگلون از برگ شسته شده و در آب رها می شود و باعث پژمردگی در گیاهان حساسی می شود که با آن آب آبیاری می شوند.

پژمردگی در اثر ژوگلین شبیه به پژمردگی در اثرکم آبی و تشنگی است و باغداران ممکن است گمان کنند گیاهان آنها تشنه شده اند بنابراین اقدام به آبیاری می کنند اما در کمال تعجب متوجه می شوند که حتی با آبیاری هم پژمردگی برطرف نخواهد شد.

لازم به ذکر است که این ماده سبب از بین رفتن همه ی ارقام گیاهان زراعی و درختی نمی شود بلکه تنها روی برخی از آنها تاثیر منفی دارد.

گیاهانی که ژوگیلین بر آنها تاثیر منفی ندارد:

سبزیجات: پیاز، چغندر، کدو، هویج، زردک و لوبیا و همینطور خربزه نسبت به این ماده متحمل هستند.

زیر درخت گردو چه بکاریم?

گیاهان علفی و دارویی: بومادران، شقایق، زنبق، بگونیا، گل همیشه بهار، گل زنبق، گل داوودی،گل پامچال، گل شمعدانی و گونه های لاله

زیر درخت گردو چه بکاریم?

درختان میوه متحمل: گیلاس، شلیل، آلو و هلو

در مورد افزایش تحمل گیاهان کاشته شده پای درختان گردو رعایت نکات زیر الزامی است:

  • رعایت فاصله ی مناسب از درختان گردو: این فاصله باید به گونه ای باشد که برگهای ریخته ی گردو و یا دیگر قسمتهای گیاهی نتواند بر روی گیاهان زراعی کاشته شده اثرمنفی بگذارد، بنابراین کاشت در سایه انداز درختان از هیچ زاویه ای معقول نیست.
  • بهبود زهکشی خاک: افزایش زهکشی می تواند با افزودن مواد آلی به خاک صورت بگیرد، توجه داشته باشید که ژوگلین می تواند از طریق زهکش همراه با آب آبیاری از دسترس گیاهان زراعی خارج شده و خسارت نمی زند.
  • جمع آوری برگ و ساقه های ریخته گردو: این کار مانع از آزاد شدن ژوگلین و رها شدن آن در آب آبیاری می شود.
  • از مالچ گردو و یا دیگر بخشهای درخت گردو در هیچ زمینی استفاده نشود.

بررسی کاشت درختان میوه در محدوده ی درختان گردو

تمام نکات ذکر شده در بالا باید در مورد کاشت درختان میوه نیز مورد بررسی قرار گرفته شود، مهمترین آنها تامین نیاز نوری است، بهتر است کاشت درختان میوه در پای نهال گردو انجام نشود چرا که با بزرگ شدن درختان گردو دیگر درختان میوه ضعیف می شود، این تنها خسارتی است که در مورد کاشت درختان میوه در فاصله ی بین درختان گردو به شما وارد می شود، به این خسارت آبیاری، کود دهی و آفات و بیماریها را نیز اضافه کنید.

به طور کلی درختان میوه بهتر است در فاصله ی نسبتا زیاد از درختان گردو کاشته شوند تا در تولید میوه ی هم ایجاد اختلال نکنند.

جمع بندی:

وقتی تک تک عوامل موثر برکاشت گیاهان زراعی و باغی پای درختان گردو را مورد بررسی قرار دادیم به طور کلی متوجه شدیم که در بیشتر موارد این کار خسارت زیادی به درختان گردو در کوتاه مدت و یا در بلند مدت وارد می کند، این موضوع فارغ از خسارتی است که گیاهان زراعی ممکن است در اثر ژوگلین و یا عوامل محدود کننده ی دیگر ببینند.

از طرفی همانطور که پیش تر هم عنوان شد شما باید در نظر داشته باشید که زمانی که یک باغ نوین با هدف برداشت تجاری از محصول گردو احداث می کنید باید تمام تمرکز و برنامه ریزی های شما برای برداشت تجاری از این محصول متمرکز شود و هر عاملی که از میزان تمرکز شما کم کند باعث ایجاد خسارت به درختان گردو خواهد شد، بنابراین در یک جمع بندی کلی باید گفت بهتر است هیچ گیاهی در باغات تجاری زیر درختان گردو کاشته نشود.

در باغچه ی خانه ها نیز اگر قصد کاشتن گیاهان سبزی، صیفی و یا گیاهان زینتی را دارید بهتر است فاصله را از درختان رعایت کرده و از گیاهان متحمل به ژوگلین استفاده کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال