علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

شاید شما جزو کسانی باشید که در حیاط منزل خود درخت گردو دارید و یا اینکه در باغ های اطراف درخت گردو داشته و شاهد میخ زدن به آن باشید. ولی هدف از میخ زدن به درخت گردو چیست؟؟ چه فواید و چه ضررهایی برای درخت گردو دارد؟؟ اینکه بسیاری از باغداران قدیم و جدید بر روی درخت گردو میخ می زنند دلیل آن چیست؟

اصلا این روش سنتی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است، مفید است یا نه؟؟ از لحاظ تجربی بیشتر باغداران سنتی معمولا از میخ مسی و آهنی برای درخت گردو استفاده می کنند، تجربه نشان داده است که میزان باردهی درخت گردو را افزایش می دهد. ما در این مقاله می خواهیم به صورت علمی به آن پرداخته و سوالات شما را پاسخ دهیم.

علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

تجربه میدانی و سنتی باغداران از میخ زدن به تنه درخت گردو

در زمان های گذشته که میزان اطلاع رسانی در مورد انواع بیماری های درخت گردو تا این حد نبود، تنها راهی که باغدار و کشاورز می توانست بیماری های مربوط به درختان خود را درمان کند، استفاده از روش های سنتی و آبا و اجدادی شان است، یکی از آنها استفاده از میخ زدن به تنه درخت ضعیف و بیمار بود.

با توجه به فلسفه میخ زدن به تنه درخت گردو بهتر است دلایل اصلی که آنها از این روش استفاده می کردند، را از زبان خودشان بشنویم. این دلایل عبارتند از:

  • استفاده از میخ در تنه درخت باعث می شود به تغذیه درخت کمک کرده، مواد مغذی بیشتری به درخت نفوذ کرده و تغذیه آن راحت تر بشود.
  • معمولاً درخت گردوی که مغز داخل گردو سیاه و نرم بود برای درمان آن از میخ فلزی مسی یا آهنی بر روی تنه استفاده می‌ کردند. چون به نظر کشاورزان باعث می شود تا مغز گردو علاوه بر روشن و سفید شدن، ترد هم شود.
  • زمانی که برگ درخت گردو زرد می شد از این روش استفاده می کردند، طبق نظر برخی از باغداران این عمل باعث می شود تا فتوسنتز به راحتی انجام شده و تغذیه نورگیری گیاه با تاثیر بیشتری انجام شود.
  • باعث خروج شیره سیاه و بیماری از تنه درخت شده و آن را دفع می کند. در واقع به روش درمان بیماری شانکر اشاره می کند.

البته فراموش نکنید که تمامی موارد گفته شده صرفا در تحقیقات میدانی که توسط کشاورزان انجام شده به دست آمده است و ما هنوز به پایه علمی آن نپرداختیم. برای اینکه از تاثیر میخ زدن به تنه درخت مطمئن باشید حتماً در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

 دلایل تجربی برای استفاده از میخ آهنی و مسی در درخت گردو

اگر بخواهیم به یکی از با ارزش ترین و پرسودترین نهال درخت اشاره کنیم که  طرفدار خیلی زیادی در کل جهان دارد، گردو می باشد. عمر اقتصادی درخت گردو حداقل ۸۰ سال است. همین امر باعث شده تا کشاورزان نسبت به کاشت و برداشت محصولات آن از خود اشتیاق نشان دهند. مغز گردو که حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی، املاح معدنی و ویتامین ها می باشد، ارزش غذایی بالایی داشته، و مهمترین آنها آهن و مس است.

طبق آزمایشات و بررسی های علمی وجود عناصر مغذی در خاک باعث می شود تا کیفیت محصولات تولید شده نیز با ارزش تر باشد. از این رو باغداران در گذشته برای بالا بردن ارزش غذایی نهال گردو میخ مسی و آهنی بر روی تنه آن می زدند، یکی از مهمترین مواد مغذی که باعث پربار شدن درخت گردو می‌ شود، وجود آهن و مس در خاک می باشد. در واقع کشاورزان با استفاده از این روش سعی می کردند تا میزان آهن و مس مورد نیاز درخت گردو را تامین کنند.

چون آنها به صورت سنتی می‌ دانند، کمبود آهن در درخت گردو مانع کلروفیل سازی شده و باعث زردی برگ درخت گردو می شود. در نظر آنها با میخ زدن به تنه درخت باعث سبز شدن برگ درخت شده و ماده کلروفیل به خوبی تولید می‌شود. با این روش عمل فتوسنتز در درخت گردو بخوبی انجام شده و باعث تغذیه درخت می شود. ولی یک سوال اصلی که پیش می‌آید این است چرا فقط از این روش درخت گردو استفاده می کنند؟؟؟

دلایل است علمی برای استفاده از میخ  فلزی در تنه درخت گردو

با آنکه اجداد و نیاکان ما تحصیلات علمی در زمینه کشاورزی نداشتند، و راهکارهای علمی برای درمان بیماری درخت خود نمی دانستند! ولی یک روش کاملا ساده برای تامین میزان آهن و مس مورد نیاز درخت گردو را کشف کرده بودند، که امروزه از روش علمی آن در باغ های مدرنیته و تجاری بهره می برند.

آنها از میخ های فلزی از جنس آهن و مس استفاده می کردند، امروزه آزمایشات علمی و بررسی های دقیق و تحقیقات نشان داده است که کارشان کاملا درست بوده، چون درخت گردو دارای طول عمر اقتصادی خیلی زیادی می باشد و معمولاً جز درختان پر بار محسوب می شود، بعد از چند سال است ارزش غذایی موجود در خاک از بین می رود و کودهای ارگانیک در آن زمان استفاده می کردند جوابگوی کمبود این عناصر نبود که مهمترین آنها آهن و مس است.

در واقع میخ فلزی همان کار تزریق آمینوم فریک سیترات را که حاوی آهن می باشد را انجام می دهد. طبق تحقیقات گیاهپزشکی درختانی که با کمبود آهن و دیگر مواد غذایی رنج می‌ برند، باید تنه آن را سوراخ کرده و مقداری از امینیوم فریک سیترات را به آن تزریق کرد. پدربزرگ های ما به صورت خیلی ساده تر و کم هزینه تر از روش میخ زنی استفاده می کردند.

همین روش باعث می‌ شد تا کلروفیل سازی درخت به خوبی انجام شده و عمل فتوسنتز را با قدرت بیشتری انجام دهد، در نتیجه میوه‌های رسیده بسیار با کیفیت و خوشمزه شوند.پس تا اینجای کار ما توانستیم دلایل علمی برای استفاده کردن از میخ مسی و آهنی را برای شما بیاوریم که چرا به طور سنتی از این روش در باغ گردوی استفاده می شد و جوابگو هم بود، ولی در ادامه می خواهیم به این نکته بپردازیم که فواید میخ زنی بیشتر است یا ضرر های آن و آیا این روش را ادامه بدهیم یا روش‌های علمی و جدیدتری را جایگزین آن کنیم.

علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

 آهن و درخت گردو

در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، درخت گردو عمر طولانی دارد و رشد آن بسیار زیاد بوده و پربار است. هر سال که از رشد آن می گذرد از مواد مغذی که در خاک وجود دارد استفاده بیشتری می برد. علاوه بر دقت در شرایط اقلیمی و آبیاری یک کشاورز و باغدار حتماً باید به ارزش غذایی خاک گردو دقت کافی داشته ، تا بتواند در سال های بعد هم یک درخت پربار داشته باشد، تا میوه های آن کاملاً با کیفیت بوده، از ضعیف شدن درخت جلوگیری کند. کمبود عناصر موجود در خاک مشکلات زیادی برای  نهال گردو به وجود می‌ آورد، این مشکلات عبارتند از:

  • سیستم دفاعی آن را کاهش داده و باعث می‌ شود تا درخت گردو مستعد حمله انواع بیماری ها و آفت‌ ها شود.
  • کیفیت میوه درخت گردو را کاهش داده، باعث سیاه شدن و نرم شدن مغز گردو می شود.
  • باغدار کاهش بار را به صورت چشمگیر احساس خواهد کرد.
  • باعث زردی برگ درخت گردو شده، عمل کلروفیل سازی به خوبی انجام نمی شود. در نتیجه فتوسنتز نیز به مشکل خورده و باعث مشکلات و عواقب بدتری خواهد شد.

درخت گردو مانند هر موجود زنده برای اینکه بتواند سیستم دفاعی و ایمنی بدن خود را در برابر آفت ها، باکتری و قارچ افزایش دهد احتیاج دارد تا تغذیه مناسبی داشته باشد. معمولاً مهمترین تغذیه درختان از طریق ریشه و جذب رطوبت و املاح معدنی از خاک می باشد. به خاطر همین است که متخصصین گیاه پزشکی تاکید دارند تا باغداران قبل از کاشت نهال گردو خاک آن را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت کمبود عنصری با کود دهی مناسب عنصر مورد نیاز خاک را افزایش دهند.

مهمترین عناصری که در آنالیز خاک یک باغ مورد بررسی قرار می دهند عبارتند از آهن، کلسیم، مس و ازت. البته عناصر دیگر نیز به همراه عوامل بیماریزا را نیز مورد بررسی و تجزیه قرار می دهند تا اطلاعات کافی به دست باغدار برسد. از دیگر مواردی که در تجزیه و آنالیز خاک با آن دقت می کنم میزان PH خاک می باشد.

روش های علمی برای کمبود آهن خاک درخت گردو

خالی از لطف نیست که در این مقاله به یک روش سنتی هم در مورد بالا بردن میزان آهن خاک اشاره کنیم و سپس به روش‌ های علمی بپردازیم. یکی از روشها میخ زدن به درخت بود، و در مورد آن مفصل بحث کردیم، ولی دومین روش ریختن براده آهن کنار تنه درخت است، حتما این سوال پیش می آید، آیا استفاده از براده آهن در کنار ریشه درخت گردو مانند میخ تاثیر گذار است یا نه؟؟

باید بگویم متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده این یک روش منسوخ شده می باشد و هیچ گونه تاثیری برای جذب آهن از طریق ریشه های درخت گردو ندارد. پس بهتر است زمان و هزینه اضافی جهت خرید براده آهن و دفن آن در خاک اطراف درخت گردو صرف نکنید. اما روش های علمی جهت تامین آهن مورد نیاز درخت گردو عبارتند از:

  • محلول ‌پاشی مواد مغذی که حاوی مقادیر کافی آهن باشد.
  • غنی ساختن خاک اطراف درخت گردو، کود دهی مناسب و افزودن آهن به خاک
  • تزریق آمینوم فریک سیترات را که حاوی آهن می باشد، مستقیماً به تنه درخت

علت میخ زدن به درخت گردو چیست؟

با توجه به ضرورت و شرایط درخت گردو و میزان کمبود عناصر، باغدار با مشورت متخصصین گیاه پزشکی تصمیم می گیرد تا از چه روشی استفاده کند.

مضرات استفاده از میخ آهنی و فلزی در تنه درخت

حالا که فواید استفاده از میخ فلزی در تنه درخت را فهمیدیم و به صورت علمی ثابت شد کار درستی می‌ باشد، می خواهیم از طرف دیگر آن را مورد بررسی قرار دهیم. ببینیم که آیا فایده استفاده از این روش بیشتر است یا مضرات استفاده از آن!  شما به عنوان یک باغدار تجاری بهتر است از این روش استفاده کنید یا نه؟؟

تنه درخت از چندین بافت تشکیل داده شده است که بیرونی ترین بافت آن به نام پوسته می باشد. پوسته درخت یک وظیفه خیلی مهم بر عهده دارد و آن هم مراقبت از درخت در برابر نفوذ انواع باکتری ها و قارچ ها می باشد. در نظر بگیرید همواره به باغداران توصیه شده، در صورت کوچکترین زخمی که بر روی پوست درخت وارد می شود حتماً آن را ضدعفونی کرده و سپس بانداژ کنید تا کوچکترین عامل بیماری به آن نفوذ نکند.

به طوری که توصیه می‌ شود در زمان هرس کردن بعد از پایان هرس هر درخت حتماً ابزار باغبانی را ضدعفونی کنید، سپس به هرس درخت بعدی بپردازید.  یا به هنگام کار کردن خود و کارگران دقت داشته باشید که بدنه درختان اصلا خدشه دار نشوند. وقتی شما میخ فلزی را به تنه درخت می کوبید در واقع یک راه نفوذی برای عامل های بیماری درست کنید که در کنار درخت شما به کمین نشسته اند.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده می توان فهمید برخی از روش‌ های سنتی و دیرینه تاثیر بسزایی در رشد درختان گردو داشتند. ولی برخی دیگر نیز کاملا منسوخ شده هستند و هیچ تأثیری ندارد. از جمله آن ریختن براده آهن در کنار ریشه درخت گردو بود که  اشاره کردیم از نظر علمی ثابت شده نبوده و هیچ تاثیری در جذب آهن ندارد. بنظر متخصصین بهتر است از روش های علمی و ثابت شده استفاده کنید که تاثیر خیلی بیشتری بر روی جذب آهن و دیگر عناصر مورد نیاز دارد.

گاهی روش های سنتی با آنکه تاثیر مثبت برای رشد درخت دارد، ولی میزان ضرر و زیان هایی که بر روی درخت گردو وارد می‌ کند، به اندازه ای زیاد است، توصیه می شود از آن چشم‌ پوشی کرده و روش های علمی را امتحان کنید. البته شما به عنوان باغدار نمی توانید تمامی اطلاعات مربوط به باغ گردو را خودتان به تنهایی کسب کنید، بهتر است از راهنمایی و مشاوره های افراد متخصص نیز استفاده کنید.ما به شما توصیه می کنیم از مشاوره متخصصین برتر نهال نهایت استفاده را داشته باشید.

بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور با نام تجاری برتر نهال توانست در تولید و قیمت نهال گردو به صورت حضوری و غیر حضوری رضایت باغداران عزیز را جلب کند، شما برای اطلاع از قیمت نهال گردو می توانید از سایت اینترنتی این نهالستان دیدن کرده و با توجه به قیمت نهال تصمیم گیری های لازم را در مورد خرید نهال گردو داشته باشید

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال