تاثیر نمک بر درخت گردو، بررسی کامل فواید و آسیبها

تاثیر نمک بر درخت گردو، بررسی کامل فواید و آسیبها

درخت گردو درختی پربار است که برای باغداران بسیار سوددهی به همراه دارد. در گذشته برخی از افراد بر این باور بودند که تاثير نمک بر درخت گردو بسیار عالیست و در باروری و تردی مغز گردو موثر است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علوم کشاورزی اطلاعات بیشتری در زمینه مضرات و فواید نمک ریختن پای درخت گردو وجود دارد که هر فردی باید از آن اطلاع داشته باشد. پس اگر قصد دارید در پای درختان گردوی خود نمک بریزید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

تاثير نمک بر درخت گردو چیست؟

بسیاری از باغداران معتقدند که می‌توانند سوددهی خود را با ریختن نمک بر پای درختانشان بیشتر کنند. این افراد اعتقاد دارند که با این کار بسیاری از جانواران موذی و ریز از بین خواهد رفت و موجب سلامت بیشتر درخت خواهد شد. بدین ترتیب درخت  رشد بهتری در بهار و تابستان خواهد داشت. 

برخی دیگر نیز بر اساس باورهای قدیمی معتقدند که نمک ریختن بر پای درختان گردو طعم گردو را بهتر و مغز گردو را ترد می‌گرداند و این تنها یکی از فواید نمک ریختن پای درخت گردو است. امروزه با وجود علم نوین در زمینه کشاورزی مشخص شده که استفاده از نمک مانند شمشیری دولبه است و ممکن است تمام محصول شما را از بین ببرد و خسارات بسیار زیادی به محصولات و درختانتان وارد کند. 

در گذشته باغداران در زمینه تاثير نمک بر درخت گردو بر این باور بودند که با ریختن نمک بر پای درختان بسیاری از املاح مورد نیاز درخت تامین می‌شود و بدین ترتیب بسیاری از حشرات، آفات، کرم‌ها و موجودات ریز داخل خاک از بین خواهد رفت. در واقع این افراد این کار را به عنوان بخشی از مرحله کوددهی قبول داشتند و انجامش را مهم و غیر قابل اجتناب می‌دانستند.

 از طرفی برخی از باغداران تاثير نمک بر نهال گردو را در زمینه ترد و سفیدتر شدن مغز گردو می‌دانستند و حتی تکه‌هایی از سنگ نمک را بر بلندترین شاخه‌ها آویزان می‌کردند. البته این مساله می‌تواند به اعتقادات مردم قدیمی درباره چشم زخم نیز مرتبط باشد. با این حال جدیدترین تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌‌دهد که این کار تاثیر مثبتی ندارد و می‌توان نمک را به عنوان دشمن درخت گردو نیز اعلام کرد. 

فواید نمک ریختن پای درخت گردو

مزایا و معایب ریختن نمک پای درخت گردو

برای دانستن مزایا و معایب ریختن نمک پای درخت گردو باید گفت که نمک خوراکی متشکل ازدو عنصر سدیم و کلر است که در صورت ریخته شدن در خاک باعث بهم خوردن تعادل ترکیبات خاک می‌شوند. از مهم‌ترین تاثیر نمک بر درخت گردو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  مسمویت درخت گردو

 وجود بیش از حد دو عنصر سدیم و کلر در خاک می‌تواند درخت را مسموم کنند. البته میزان مسمومیت درخت گردو به نژاد درخت و میزان تحمل شوری بستگی دارد و هرچه به نمک حساسیت بیشتری داشته باشد، احتمال مسمومیت بیشتر خواهد بود. به همین دلیل اگرچه قدیمیان علت ریختن نمک پای درخت گرد را باروری بیشتر می‌دانستند اما امروزه تحقیقات خلاف آن را ثابت می‌کند. از مهم‌ترین علایم مسمومیت درخت در اثر وجود بیش از حد نمک در خاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • سوختن نوک برگ یا حاشیه دور آن 
  • کاهش رشد شاخه و ساقه 
  • کاهش اندازه مغز گردوها نسبت به سال‌های پیش 
  • سوختگی و چروکیدگی هسته 

2.  جذب کمتر عناصر مورد نیاز درخت از خاک 

بهم ریختن تعادل ترکیبات خاک تاثیر زیادی در جذب عناصر دیگر ایفا می‌کند و می‌تواند موجب کمبود آهن، مس، روی و غیره شود. بدین ترتیب رشد درخت با کندی مواجه می‌شود و علاوه بر کاهش باروری، موجب کم شدن عمر اقتصادی درخت گردو نیز خواهد گشت که این موضوع اصلا به نفع باغدار نیست. 

3.  گرفته شدن نم خاک 

تاثير نمک بر درخت گردو تنها به موارد گفته شده محدود نمی‌شود و می‌تواند در میزان جذب آب توسط ریشه درخت نیز تاثیرگذار باشد. شاید تا به حال شنیده باشید که نمک خاصیت جذب رطوبت و نم را دارد. این مساله در خاک نیز صدق می‌کند و می‌تواند موجب خشک شدن زمین و جلوگیری از جذب آب توسط ریشه شود. بدین ترتیب نمک آب را از ریشه درخت خارج می‌کند و این امر موجب زرد شدن زودهنگام برگ درختان و ریزش آنها خواهد شد. 

 مزایا و معایب ریختن نمک پای درخت گردو

4.  پیری زودرس درخت گردو 

به طور کلی درختان گردو حدود 100 سال عمر می‌کنند و عمراقتصادی انها بین 40 تا 50 سال است. تاثير نمک بر درخت گردو بدین صورت است که می‌تواند از عمر کلی و عمر اقتصادی درخت گردو بکاهد و درخت شما زودتر از موعد دست از میوه دادن بردارد. این مساله خسارت زیادی برای باغدران محسوب می‌شود.

نکته: در صورتی که ریختن نمک بر پای درخت به کرات تکرار شود می‌تواند مرگ ناگهانی درخت را به دنبال داشته باشد. 

5.  کاهش کیفیت مغز گردو 

تجمع بیش از حد 2 عنصر سدیم و کلر در بافت‌های داخلی درخت، علاوه بر زرد کردن برگ‌ها موجب کاهش هورمون‌های گیاهی نیز خواهد شد. لذا تاثير نمک بر درخت گرد منجر را می‌توان به تولید گردوهایی پوک و مغزهایی با کیفیت بسیار پایین مرتبط دانست. 

تاثیر آویزان کردن سنگ نمک بر درخت گردو 

تاثير نمک بر درخت گردو تنها مختص ریختن نمک بر پای خاک درخت نیست. برخی از افراد سعی می‌کنند با آویزان کردن سنگ نمک به شاخه‌ها خصوصا شاخه‌های اصلی و بلندتر، موجب افزایش باروری شوند. باید گفت که این کار نیز تاثیرات منفی خود را به همراه دارد چرا که پس از بارش باران مقداری از نمک بر روی میوه و برگ‌ها می‌نشیند و کم کم وارد بافت داخل درخت خواهد شد. 

اگرچه در گذشته باغداران فواید نمک ریختن پای درخت گردو را بسیار زیاد می‌دانستند اما امروزه باید در انجام این کار تعلل کنید. اگر باز هم اصرار به انجام این کار دارید حتما ترکیبات خاک خود و میزان شوری آب مورد استفاده در آبیاری را بررسی نمایید تا میزان سدیم و کلر موجود در آن اندازه گیری شود. در صورتی که درخت شما تحمل بیشتری نسبت به میزان سدیم و کلر بیشتر دارد می‌توانید مقداری نمک بریزید و از تاثير نمک بر درخت گردو استفاده کنید. در غیر این صورت موجب مرگ درخت خود در بلند مدت خواهید شد. 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “تاثیر نمک بر درخت گردو، بررسی کامل فواید و آسیبها”

  1. .. گفت:

    سلام
    ما نمک ریختیم پای درخت گردو داره درخت رو داره خشک میکنه با چه چیزی نمکشو خنثی کنیم؟

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای این کار بهتره که چند نوبت آب زیادی رو پای درخت بدهید تا شوریش رو بشوره در صورت امکان خاک اطرافش رو تعویض کنید
      به خاطر داشته باشید که همیشه برای رفع کمبودهای درخت ابتدا آزمایش خاک بدین و سپس بر اساس نتایج آزمایش خاک اقدام به کمبود نیازهای درخت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال