دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

درخت گردو درختی است برگریز که دارای دانه های خوراکی می باشد. درختان گردو بزرگ و سرزنده با تاج پوششی گسترده می باشد. قطر تنه درخت گاهی می تواند به 2 متر (6.6 فوت) برسد.

درختان بالغ دارای پوست صاف و خاکستری نقره ای رنگ هستند. برگ های گردو از تعداد عجیبی برگچه های کوچکتر بیضی شکل تشکیل شده است که به رنگ سبز روشن می باشد. مقاومت این درخت بالا می باشد و استقامت زیادی در برابر انواع بیماری ها از خود نشان می دهد.

یکی از بیماری هایی که درخت گردو را مورد تهدید قرار می دهد، خشک شدن درخت گردو می باشد. اگر باغدار بتواند به موقع آن را تشخیص دهد، می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. متاسفانه خشک شدن درخت گردو آسیب های جبران ناپذیری برای باغ گردو به همراه خواهد داشت و باعث می شود تا سرمایه کشاورز و باغدار تحت تاثیر قرار بگیرد.

دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

علائم بیماری خشکیدگی در شاخه و تنه درخت گردو

این بیماری بطور کامل درخت را خشک نمی کند، ولی موجب کاهش محصول بطور چشمگیر و خشک شدن شاخه های پر بار آن می شود. معمولا نشانه

البته به صورت خشکیدگی ناگهانی در برگ و شاخه های کوچک شروع شده و تا شاخه های بزرگ و تنومند ادامه دارد. تفاوت آن با خشک شدن معمولی در این است که برگ های خشک شده به رنگ قهوه ای تیره می باشند، ولی از شاخه جدا نمی شوند.

لذا برای شناختن درختان آلوده فصل پاییز بهترین فصل می باشد، چون کاملا در بین سایر درختان باغ گردو مشخص هستند.  لایه های خارجی شاخه های آلوده درخت گردو به این بیماری، خشک و بصورت کاغذی در می آید، سپس ترک می‌ خورد، به تدریج بخش هایی از پوست آن نیز کنده می شود.

بافت چوبی که زیر این پوست آلوده وجود دارد، تیره رنگ شده و شما می توانید گرد سیاهی بر روی شاخه را مشاهده کنید. این بیماری معمولاً از شاخه های نازک و تازه درخت شروع شده و به شاخه های دیگر منتقل می شود، اگر در همان مرحله اولیه شناخته و هرس شوند مشکلی برای درخت ایجاد نمی کند.

ولی در صورت تشخیص ندادن آن، در مدت زمان دو الی سه سال این بیماری پیشرفت کرده و خطر آن برای حیات درخت گردو جدی محسوب می شود.

دلایل اصلی خشک شدن درخت گردو و نحوه درمان کردن آن

ما در این مقاله سعی می کنیم تمام عواملی که باعث خشک شدن درخت گردو می شود را به طور کامل به شما توضیح داده و راهکارهایی که به وسیله آن می توانید از خشک شدن این درخت پر بار و ارزشمند جلوگیری کنید را ارائه دهیم.

آلودگی هوا و تاثیر آن در خشک شدن درخت گردو

زمانی که هوا بیش از اندازه آلوده باشد، گیاه تعرق خود را از دست داده و موجب خشک شدن درخت گردو می شود. آلودگی هوا که توسط ریز ذرات انجام می شود باعث می شود تا گرد و غبار و ذرات ریز بر روی برگ ها و نقاط سبز درخت بنشیند، مانع عمل تنفس و همچنین فتوسنتز درخت می شود.

به مرور همین امر باعث خشک شدن درخت به طور کامل شده و باردهی آن را کاهش می دهد. متاسفانه این مورد جزو مواردی است که نمی توان برای آن راه حلی ارائه داد، اگر تک درخت گردو در خانه شما می باشد به راحتی می توانید مدام آن را با آب شستشو داده ولی درباره تعداد درختان باغ که حداقل دویست عدد در هکتار است متاسفانه راه حل پیشنهادی وجود ندارد.

دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

تاثیر محل کاشت و خاک مناسب بر روی جلوگیری از شیوع  خشک شدن درخت گردو

خاک مناسب و حاصلخیز که زهکشی خوبی داشته باشد باعث می شود تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کند. ریشه نهال کاشته شده در خاک بعد از مدتی رشد کرده و گسترش می یابد، در نتیجه باعث تغذیه مواد غذایی و رطوبت کافی از طریق ریشه ها به خوبی انجام می شود.

برای همین شما به عنوان یک کشاورز و باغدار احتیاج دارید تا قبل از احداث باغ گردو مقداری از خاک خود را به پژوهشکده گیاه پزشکی برده و آن را مورد بررسی قرار دهید. درصد PH خاک برای رشد و تغذیه درخت گردو بسیار مهم می‌ باشد.

از لحاظ ظاهری نیز نباید خاک گردو محدود کننده، سخت و کلوخ وار باشد، از آنجایی که درخت گردو ریشه های عمیقی دارد و حداقل یک و نیم متر در خاک نفوذ می کند، و احتیاج دارد تا بتواند در خاک گسترش پیدا کرده، تغذیه مناسب و جذب آب را بخوبی انجام دهد، در غیر اینصورت باعث تغذیه نامناسب و از عواقب آن خشک شدن درخت است.

شخم زدن مناسب خاک با وسایل و آلات کشاورزی درست و اصولی  قبل از احداث باغ گردو  نیز تاثیر بسزایی در میزان جلوگیری از خشک شدن درخت گردو دارد. اگر این عمل به خوبی و به صورت استاندارد انجام نشود باعث می شود که هوای درون خاک به خوبی تخلیه نشده و خشک شدن ریشه ها را به دنبال دارد. به زبان ساده تر عمل شخم زدن خاک باید به صورت پایمال انجام شود.

تاثیر آبیاری مناسب اصولی و استاندارد بر روی با طراوت و شادابی به درخت گردو

یکی از دلایل مهمی که باعث خشک شدن درخت گردو می شود آبیاری غیر اصولی و غیر استاندارد می باشد. قیمت  نهال گردوی جوان و تازه کاشته شده احتیاج به آبیاری منظم دارد. معمولاً میزان آبیاری این نهال به صورت منظم و پیوسته هر هفته بین ۱۱ الی ۱۹ لیتر آب در اولین سال رشد خود می باشد.

به هنگام آبیاری کردن نهال تازه کاشته حتما به میزان بارندگی فصل بهار و بارندگی فصل پاییز نیز دقت داشته باشید. گاهی در برخی از سال ها تابستان ها گرم تر از حد معمولی باشد. تمام این موارد را در نظر گرفته و با مشورت های که متخصصین گیاهپزشکی میگیرید به میزان آبیاری درخت گردو تازه و جوان بپردازید.

به یک موضوع دقت کافی و اساسی داشته باشید، به همان اندازه که نباید سطح خاک درخت گردو خشک باشد از غرقابی کردن آن نیز پرهیز کنید. چون غرقابی کردن درختان نه تنها برای درخت گردو بلکه برای نهال های دیگر درخت یک کار اشتباه و غیر اصولی شناخته می‌ شود.

دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

تغذیه نامناسب و تاثیر آن در خشک شدن نهال گردوی کاشته شده

اگر می‌خواهید درخت گردوی شما مقاومت بالایی داشته باشد، حتما در سال‌های اولیه کاشت نهال گردو دقت کافی داشته باشه و به اندازه کافی از آن مراقبت کنید، اگر بتوانید این وظیفه را به خوبی انجام دهید مطمئن باشید تاثیر خیلی زیادی بر مدت زمان حیات اقتصادی باغ شما خواهد داشت.

معمولاً در خرید نهال گردو در سال اول زندگی احتیاج به کود دهی ندارد، ولی در سال های بعدی کود دهی مناسب و اصولی و استاندارد این درخت آغاز می شود. بهترین زمان برای کوددهی و تغذیه درخت گردو اول بهار می باشد. معمولاً توصیه می شود بین ۲.۵ تا ۵.۵ از کود حاوی سولفات آمونیوم و نیتروژن می باشد به درخت خود بدهید البته نحوه کوددهی آن هم راه و روش و قواعد خاص خود را دارد.

دقت داشته باشید که این کود نباید مستقیم با تنه و بدنه درخت شما در ارتباط باشد، به قطر ۳۰ سانتیمتر از تنه درخت، آن را دور درخت ریخته  و با استفاده از خاک تصفیه شده و آب آن را آبیاری کنید، تا به خاک نفوذ کرده و توسط ریشه ها جذب شود.

نفوذ قارچ بلایت گردو و تاثیر آن در خشکی درخت

گاه علت خشک شدن درخت عوامل طبیعی و یا رسیدگی نامناسب باغداران نمی باشد. بلکه آفت های گیاهی قسمت هایی از درخت را درگیر خود کرده و خشکی آن را به همراه دارد. از جمله آنها می‌توان به بیماری بلایت گردو اشاره کرد. این بیماری باکتریایی باعث  خشکاندن قسمتهایی از شاخه و تنه درخت شده و موجب سیاه و قهوه ای رنگ شدن برگ های آن می شود. تنها راه حل آن برای جلوگیری از نفوذ این بیماری مدیریت درست و سمپاشی صحیح می باشد.

نفوذ آفت ها و وجود علف هرز عامل اصلی خشک شدن درخت گردو

معمولا این طور استنباط می شود که درختان و نهال های کاشته شده احتیاجی به تمیزکاری دور اطراف آن ندارند، چون مقاومت آنها خیلی بیشتر از علف های هرز می باشد در صورتی که این یک باور رایج و اشتباه است.

شما به عنوان یک کشاورز باید پایه درخت خود مخصوصا درخت گردو را از وجود هرگونه علف هرز مصون کنید. چون علف هرز با نهال و درخت گردو از نظر جذب رطوبت و مواد مغذی خاک با یک دیگر رقابت می کنند. علف های هرز مانع  جذب این مواد توسط نهال تازه کاشته شده می شود.

از دیگر دلایلی که باغدار باید علف‌ های هرز اطراف درخت را نابود کند، بخاطر جذب آفات و حشراتی مختلف مانند کنه، شته ها، انواع کرم خاکی و عنکبوت ها است. این آفت ها و علف های هرز تاثیر تدریجی و یکباره بر روی خشک کردن درخت گردو دارد.

دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان

غلظت عنصر شیمیایی در خاک باعث خشک شدن درخت گردو می شود

افزایش غلظت برخی از عناصر در خاک اطراف درخت گردو موجب ایجاد حاشیه های سیاه رنگ یا نقطه های قهوه ای بر برگ آنها می شود. دلیل این مشکل به خاطر وجود عناصری مانند فسفر و پتاسیم بیش از حد در خاک اطراف درخت گردو و نهال آن می باشد. برای این کار شما می توانید از آبیاری که غلظت پایین تری دارد و یا آبیاری آب شیرین استفاده کنید.

شرایط اقلیمی تاثیر گذار بر روی خشک شدن درخت گردو

با توجه به موارد گفته شده برخی اوقات شرایط اقلیمی تاثیر بسزایی در خشک‌ شدن درخت گردو دارد که نباید فراموش کنیم. معمولاً مناطق  احداث باغ گردو آفتابی رو به سایه می باشد، چون تابش مستقیم نور خورشید مخصوصا در روزهای طولانی فصل تابستان باعث تبخیر آب درخت شده، خشکی برگ، شاخه و تنه درختان را به همراه دارد.

گاهی تنه درختان در معرض اشعه‌ های مستقیم نور خورشید قرار می گیرد، که معمولا باغداران برای جلوگیری از نفوذ این اشعه ها تنه درختان را به رنگ سفید رنگ می کنند. سیلاب‌ ها، بارش های شدید و طولانی که باعث غرقابی شدن خاک اطراف درخت می شود. یا ورزش های شدید باد که انواع آفت ها و بیماری ها را بر روی درختان پخش می کنند، همگی جزو عوامل تاثیرگذار بر روی خشکی درختان گردو شناخته می شوند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم در مورد بیماری خشکیدن درخت گردو اطلاعات کامل و جامعی را به شما ارائه دهیم. همانطور که گفته شد شرایط اقلیمی، شرایط محیطی، نگهداری و مراقبت نادرست باغداران، کمبود ویتامین و مواد مغذی خاک، اطلاع ناکافی داشتن از نحوه احداث باغ تاثیرات بسزایی در خشک‌ شدن درخت گردو دارد.

برخی از این شرایط  قابل پیشگیری هستند، باغداران و کشاورزان به راحتی می‌ توانند با ارتقا دادن میزان اطلاعات خود در مورد درخت گردو آنها را برطرف سازند. مهمترین عامل که از نظر محققان تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز این مشکلات دارد مقاوم بودن نهال های خریداری شده می باشد.

هر چه بنیه نهال گردوی خریداری شده قوی بوده و مقاومت بالایی داشته و طبق اصول و قواعد پژوهشی تولید شده باشد، بهترین گزینه است. نهالستان های معتبر از جمله برتر نهال به ارائه و تولید انواع نژاد های متفاوت نهال گردو با استقامت بالا، بهترین گزینه برای خرید حضوری و غیر حضوری شما می باشد.

این نهالستان محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز به فروش می رساند یعنی شما در هر نقطه از کشور ایران که باشید، با مراجعه به سایت برتر نهال می توانید علاوه بر خرید نهال با کیفیت از مشاوره رایگان متخصصین این سایت نیز بهره مند شوید

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “دلایل خشک شدن درخت گردو + نحوه درمان”

  1. جواد سعادتی گفت:

    باسلام.باتشکر از شما بابت اطلاع رسانی بسیار مفید .وآگاهی دادن به کشاورزان.دیدگاه بنده اینه که با روشی که شما در پیش گرفتین .افق روشنی رو برای باغداران میبینم

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      با سلام تشکر می‌کنیم از جنابعالی با جملات قشنگتون بهمون انرژی دادین امیدواریم که گامی کوچک در ارائه مطالب کشاورزی به هموطنان عزیزمون برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال