مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور (بررسی تفاوت و شباهت)

مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور (بررسی تفاوت و شباهت)

اگر قصد کاشت درخت گردو دارید و در میان نژادهای نهال گردو موجود در بازار به دنبال بهترین‌ها هستید حتما تا به حال نام نهال گردو چندلر و فرنور راشنیده‌اید. در این مطلب قصد داریم به مقایسه گردو چندلر و فرنور بپردازیم تا انتخاب از میان این 2 نژاد برتر گردو برای شما آسان‌تر شود و بتوانید بیشترین سود و بهره‌وری را از درخت گردوی خود داشته باشید. اگر درباره شباهت و تفاوت گردو چندلر و فرنورچیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

علت مقایسه گردو چندلر و فرنور چیست؟

هر درخت گردو جهت رشد کامل و داشتن بیشترین میزان باردهی، نیاز به شرایط محیطی خاصی دارد. این شرایط به طور معمول توسط باغدار انجام می‌شود تا سلامت درخت و میوه‌ها در هر سال تضمین شود و سود بالایی را نصیب وی کند. مراحل نگهداری و مراقبت از درخت گردو از اولین قدم خرید نهال گردو و کاشت آن شروع می‌شود و تا هرس کردن و کوددهی سالیانه ادامه دارد.

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه گردو چندلر و فرنور بپردازیم و ویژگی هر نژاد و تفاوت‌های محیطی آنها را به صورت کامل برای شما مشخص کنیم. بدین ترتیب شما اطلاعات کاملی درباره شرایط محیطی مورد نیاز این دو گونه درخت گردو خواهید داشت و بر اساس شرایط زمین خود، می‌توانید بهترین نژاد را انتخاب کنید.

گردوی چندلر مزایا و معایبی در مقایسه با گردوی فرنور دارد. به عنوان مثال گردوی چندلر از گردوی فرنور درشت‌تر و پرطرفدارتر است. این درحالی ایست که این نژاد عملکرد خوبی در هوای بسیار سرد ندارد. درخت فرنور هوای بسیار سرد را دوست دارد و بیشترین باردهی خود را در صورت گذراندن خواب زمستانی در سرمای بالا، خواهد داشت.

علت مقایسه گردو چندلر و فرنور

نگاهی به نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور

اگر ایده ی یک باغ گردو را در ذهن خود می پرورانید و یا قصد کاشت درخت گردو را دارید احتمالا به دنبال بهترین نژاد نهال گردو خواهید بود. در لیست بهترین نژاد های نهال گردو دو نژاد گردو چندلر و گردو فرنور یک سر و گردن از بقیه ی نژاد ها بالاتر است. اما اگر بین انتخاب این دو نهال سرگردانید بهتر است ابتدا ویژگی های هر یک را به خوبی بشناسید.

گردو به عنوان یکی از پرطرفدارترین و اصیل ترین محصولات ایرانی شناخته می شود. برای باغداران گردو بسیار اهمیت دارد که با نژادهای مختلف آن آشنایی داشته باشند و ویژگی های هر نژاد را به خوبی بشناسند. چرا که آشنایی با شرایط نگهداری، نحوه ی مراقبت، ویژگی های زیستی، نوع رشد، زمان باردهی، میزان نور و آبیاری مورد نیاز، هرس کردن، انتخاب کود مناسب  و ….  بسیار اهمیت دارد. به خصوص در شرایطی که هدف از پرورش نهال، فروش و تجارت محصول آن است.

 اگر می خواهید یک باغ گردوی زیبا و در عین حال پربازده و سود آور داشته باشید در انتخاب نهال های خود، چهار عامل مهم زیر را همواره به خاطر بسپارید:

  • نژاد نهال
  • زمان باردهی
  • شرایط نگهداری
  • کیفیت محصول

نگاهی به نهال گردو چندلر

مهم ترین چیزی که در نگاه اول نهال گردو چندلر را از سایر نهال های گردو متمایز می نماید میوه های بسیار درشت و سنگین آن می باشد. علاوه بر این پرمحصول بودن درخت نظر هر باغداری را جلب می کند. شاخه های جانبی و جوان این درخت در فصل باردهی خود، انبوهی از گردو ها را در خود جای می دهد.

اگر خواهان چنین محصولی هستید و نهال چندلر را انتخاب کرده اید بایستی صبور باشید. چرا که رشد نهال گردو چندلر و باردهی آن به زمان نیاز دارد. البته رعایت استانداردهای مورد نیاز برای رشد نهال را نیز باید در نظر داشته باشید.

نهال گردو چندلر برای اولین بار در کشور آمریکا پدید آمد و به دلیل عملکرد مطلوب و باردهی فوق العاده ی آن جزء نهال های پیوندی برتر گردو در دنیا شناخته شده است. قرار گرفتن گردو چندلر در رده ی نژادهای دیر گل و زود بازده آن را متمایز کرده است.

گردو چندلر پوست چوبی نرمی دارد که همه ی ما آن را به نام گردو کاغذی می شناسیم. این پوسته به راحتی توسط دست انسان شکسته می شود ولی شکستن و آسیب رساندن به آن توسط پرندگان و حشرات راحت نیست. مغز این نژاد گردو سفید رنگ و بسیار خوش طعم است. به همین دلیل یکی از پرفروش ترین انواع گردو در بازار به شمار می رود.

اگر به دنبال تولید انبوه و محصولات درشت و درجه یک هستید نهال گردو چندلر قطعا یکی از بهترین گزینه هاست. اما قبل از هر انتخابی اقلیم و آب و هوای منطقه ی خود را در نظر بگیرید. نهال گردو چندلر در برابر سرما مقاوم است.

در صورت رعایت شرایط استاندارد می توانید از هر درخت بالغ 30 الی 40 کیلو گردوی بدون پوست به دست بیاورید. این به معنای بیش از 10 تن گردو در هر هکتار می باشد.

9 نکته ی مهم به همراه ویژگی‌ها و مزایا گردو چندلر

درخت گردو چندلر برای اولین بار در دهه 80 توسط محققان آمریکایی با هدف داشتن درخت گردو با بازدهی بالا تولید شد. این نژاد پیوندی میوه درشتی دارد و همین مساله باعث شهرت نژاد گردو چندلر در کل امریکا و دنیا گشت. نهال گردو چندلر در همان سال اول کاشته شدن شروع به میوه دادن می‌کند؛ اما برخی معتقدند که بهتر است برای حفظ قوای نهال از برداشت میوه‌ها در سال اول خودداری کرد و پس از 2 تا 3 سال بعد از کاشت شروع به چیدن میوه‌ها کنید.

لازم به ذکر است که با گذشت زمان و بالغ‌تر شدن نهال، به تعداد و وزن گردوها تا 10 سال آینده افزوده خواهد شد و سود باغدار بالاتر می‌رود. این روند در دهه دوم به صورت ثابت ادامه پیدا می‌کند و با پیر شدن درخت ممکن است میزان باردهی کاهش پیدا کند. البته با نگهداری دقیق و اصولی از درخت گردوی چندلر تا حد زیادی می‌توان از روند افول کاست.

  • نهال گردو چندلر در سال اول به بار می نشنید. اما برای بازدهی بیشتر نهال خود بهتر است از میوه های آن در سه سال اول صرف نظر کرده و میوه های آن را قبل از رشد بچینید و دور بریزید و به نهال خود اجازه دهید رشد کند و ریشه های آن قوی شود.
  • اواخر پاییز و فصل زمستان مناسب ترین زمان برای کاشت نهال چندلر است.
  • برای کاشت این نهال خاک که دارای ماسه بادی یا شن زار باشد بهترین گزینه است.
  • برای بازدهی بیشتر محصولات خود بهتر است چند درخت گرده افشان مانند فرانکت پرورش دهید. برای بازدهی بهتر 5 درصد از درختان باغ خود را از فرانکت انتخاب کنید. درختان گرده افشان بهتر است در مسیر باد قرار بگیرند تا گرده ها توسط باد پخش شوند. بنابراین موقعیت کاشت این درختان بسیار مهم است.
  • برای کاشت هر نهال گردو چندلر فضایی به مساحت 6 متر در 7 متر در نظر بگیرید. رعایت این فاصله برای تأمین نور مورد نیاز درخت و فضای کافی برای رشد آن ضروریست. ضمن اینکه چیدن محصول را برای شما راحت تر می کند و به فضای کافی و مناسب دسترسی خواهید داشت.
  • نهال گردو چندلر در مقابل سرما از مقاومت کمی برخوردار است. اگر در مناطق معتدل یا نسبتا سردسیر زندگی می کنید این نهال انتخاب مناسبی برای شماست. (این نهال در برابر سرمای بهاره بسیار مقاوم است و جای نگرانی برای سرمازدگی های دیررس وجود ندارد.)
  • نهال گردو چندلر در مقابل بیماری بلایت گردو حساس می باشد. از طریق زهکشی و کوددهی اصولی نهال می توانید از شیوع چنین بیماری های جلوگیری نمایید.
  • نهال گردو چندلر در ده سال اول زندگی خود با روند رشد صعودی مواجه است و از سال دهم رشد آن ثابت خواهد بود.
  • نهال گردو چندلر در ارتفاعات 900 الی 1500 متر از سطح دریا بهترین بازدهی محصول را برای شما خواهد داشت. هرچند در ارتفاعات پایین تر تا 200 متر از سطح دریا نیز می توانید شاهد عملکرد نسبتا مطلوبی از آن باشید.

ویژگی‌ها و مزایای درخت گردوی فرنور

نهال گردوی فرنور، نهالی پیوندی متعلق به کشور فرانسه است که بسیاری آن را به دلیل مقاومت بالایش به هوای سرد، با عنوان گردوی سرمایی می‌شناسند. نهال گردوی فرنور در صورت محیا بودن تمام شرایط محیطی، بین 2 تا 3 سال پس از کاشته شدن شروع به میوه دادن می‌کند و در زمان بالغ شدن درخت در ازای هر هکتار از درخت گردوی فرنور، 8 تن گردو خواهید داشت. عمر مفید درخت گردوی فرنور 100 سال است که با نگهداری اصولی از آن می‌تواند تا 130 سال عمر کند.

گردو فرنور اصلی ترین رقیب گردو چندلر به حساب می آید. نهال گردو فرنور از اصالتی فرانسوی برخوردار است و یکی از نهال های پیوندی محسوب می شود. چزمستان های بسیار سردی پیش رو دارید و در مناطق بسیار سردسیر زندگی می کنید و قصد راه اندازی یک باغ گردوی زیبا را دارید، نهال گردو فرنور یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست. گردو فرنور در رده ی نژاد های دیر گل و زودبازده دسته بندی می شود که یک مزیت عالی برای آن به شمار می رود. رشد این درخت عمودی و آهسته است. میزان باردهی درخت در شاخه های جوان و جانبی آن غنی و فوق العاده است.

مهم ترین ویژگی نهال گردو فرنور مقاومت آن در برابر سرما می باشد. این درخت در برابر سرمازدگی دیررس و خشکی مقاومت بسیار خوبی دارد. از نظر میزان بازدهی نسبت به نهال گردو چندلر در سطح یکسانی قرار دارد. اندازه ی میوه ها نیز کمی کوچک تر است اما از لحاظ کیفیت و طعم تفاوتی با نژاد چندلر ندارد. نهال گردو فرنور از سال اول زندگی خود به ثمر می نشیند.

پوست نژاد گردو فرنور نسبت به نژاد گردو چندلر محکم تر است. اما تقریبا کاغذی می باشد. مغز گردوی فرنور کمی سبک تراست و رنگ آن کاملا روشن می باشد. این گردو از نظر طعم و مزه فوق العاده است.

درخت گردو چندلر برای اولین بار در دهه 80 توسط محققان آمریکایی با هدف داشتن درخت گردو با بازدهی بالا تولید شد. این نژاد پیوندی میوه درشتی دارد و همین مساله باعث شهرت نژاد گردو چندلر در کل امریکا و دنیا گشت. نهال گردو چندلر در همان سال اول کاشته شدن شروع به میوه دادن می‌کند؛ اما برخی معتقدند که بهتر است برای حفظ قوای نهال از برداشت میوه‌ها در سال اول خودداری کرد و پس از 2 تا 3 سال بعد از کاشت شروع به چیدن میوه‌ها کنید.

لازم به ذکر است که با گذشت زمان و بالغ‌تر شدن نهال، به تعداد و وزن گردوها تا 10 سال آینده افزوده خواهد شد و سود باغدار بالاتر می‌رود. این روند در دهه دوم به صورت ثابت ادامه پیدا می‌کند و با پیر شدن درخت ممکن است میزان باردهی کاهش پیدا کند. البته با نگهداری دقیق و اصولی از درخت گردوی چندلر تا حد زیادی می‌توان از روند افول کاست.

۷ نکته ی مهم در رابطه با نهال گردو فرنور

  • مقاومت نهال گردو فرنور در برابر سرما عالیست. اگر محیط زندگی شما سردسیر و کوهستانی است و زمستان های بسیار سردی را می گذرانید، به سراغ نهال گردو فرنور بروید.
  • اواخر پاییز تا اواخر فصل زمستان بهترین زمان کاشت نهال فرنور می باشد.
  • به ph خاک توجه کنید خنثی باشد. خاک شور و یا خاک اسیدی برای رشد نهال فرنور مناسب نیست. خاکی با بافت نرم شرایطی ایده آل برای رشد نهال شما را محیا می کند.
  • نهال گردو فرنور در ارتفاعات 1500 الی 2500 متر از سطح دریا و اقیلم های کوهستانی بهترین عملکرد و بازدهی خود را نشان می دهد.
  • الگوی کاشت نهال و بهترین شرایط برای رشد آن فضایی با مساحت 7 متر در 7 متر می باشد، این فصله تا ۶ متر نیز می‌توان کاهش پیدا کند.
  • در صورت عدم رسیدگی نهال شما ممکن است با بیماری هایی نظیر آنتراکتوز و خط سیاه مواجه گردد.

برای بازدهی بیشتر بهتر است از درختان گرده افشانی مانند فرنت و فرانکت استفاده کنید. بهتر است این درختان در مسیر باد کاشته شوند تا عمل گرده افشانی به شکلی بهتر صورت بپذیرد. برای عملکردی مطلوب تر بهتر است تعداد درختان گرده افشان را متناسب با تراکم درختان باغ و تعداد آنها در نظر بگیرید

مقایسه گردو چندلر و فرنور،بیان ویژگی های فرنور

بررسی شباهت و تفاوت گردو چندلر و فرنور

نژاد چندلر و فرنور هر دو در لیست بهترین نژادهای گردو برای کاشت در نهالستان‌های ایران است؛ اما اگر به شرایط مورد نیاز هر یک توجه نشود موجب خسارت زیادی برای باغدار خواهد شد. هردو نژاد فرنور و چندلر،گردوی خارجی پیوندی و اصلاح شده هستند که سعی شده مقاومت بالاتری نسبت به بیماری‌ها داشته باشند و میزان میوه بیشتری نسبت به نژادهای پیشین خود بدهند. لذا بهتر است مزایا و معایب هریک را در هر موقعیت بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری زمان خرید نهال گردوی پیوندی بگیرید.

 از مهم ترین شباهت هایی که میان نهال گردو چندلر و گردو فرنور به چشم می خورد پیوندی بودن آنهاست. این ویژگی سبب گردیده تا هر دو نهال از نظر مقاوت و بازدهی محصول در سطح خوبی قرار گرفته و ایده آل باشند.

از نظر آبیاری محصول هر دو نهال در برابر غرقابی و کم آبی حساس و ضعیف هستند. اما برای نژاد چندلر آبیاری منظم بهترین روش است. برای بازدهی و عملکرد بهتر نژاد فرنور بهتر است از آبیاری منظم آن خودداری نموده و بازه های زمانی ده روزه را در نظر بگیرید.

از نظر سطح کیفیت محصول تفاوت آنچنان محسوسی بین نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور به چشم نمی خورد. شما با توجه به آب و هوا و اقلیم محیط زندگی خود می توانید یکی از این نهال ها را برای باغ خود انتخاب کنید. گردوی هر دو نهال دارای مغزی درشت بوده و رنگی روشن را داراست. هر دو نژاد از طعم و کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

هر دو نهال چندلر و فرنور دارای پایه کوتاه بوده و نهایت رشد آن تا 5 متر می باشد. برای هر دو نهال گردو چندلر و گردو فرنور از اواسط اردیبهشت می توانید شاهد جوانه زنی آن باشید. محصول گردوی هر دو نژاد چندلر و فرنور در فصل پاییز به بار می نشیند و آماده ی چیدن است.

مهم ترین تفاوتی که میان نهال گردو چندلر و گردو فرنور مشاهده می شود، مقاومت نهال در برابر سرماست. نهال گردو فرنور نسبت به سرما مقاوم تر است و همچنین در ارتفاع بالاتر فرنور بهتر جواب می دهد.

تفاوت مهمی دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم مقایسه ی مغز گردوی این دو نهال است. مغز گردوی نهال چندلر دارای 50 درصد مغز می باشد. مغز گردوی نهال فرنور با 45 درصد مغز اندکی کمتر است. میزان روغن مغز نهال گردو چندلر در حدود 70 درصد می باشد و از روغن مغز نهال گردو فرنور کمی بیشتر است.

ارتفاع درخت نژاد فرنور کمی بیشتر است و ممکن است به ۶ متر برسد که با هرس کردن در بازه های زمانی دو سال یک بار می توان کنترل نمود. اما تراکم شاخ و برگ های درخت در مقایسه با نژاد چندلر کمتر است. نژاد چندلر ارتفاعی کمتر ولی شاخ و برگ هایی متراکم تر دارد که با هرس کردن آن می توانید باعث بهبود نوررسانی و فتوسنتز درخت خود شوید. بهترین اندازه برای عرض درخت حدود 5 متر است.

مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر شکل درخت و مغز آن

گردوی چندلر یکی از درشت‌ترین گردوهای موجود در بازار است که حدود 16 گرم وزن دارد. این در حالی است که وزن گردوی فرنور متوسط است و حدود 13 گرم می‌شود. رنگ مغز گردوی چندلر قهوه‌ای بسیار روشن است که طعم خوبی دارد و گردوی فرنور دارای مغزی با رنگ بسیار روشن و طعم بسیار خوب است. در زمینه میزان چربی مغز گردو و خواص آنها نمی‌توان تفاوت زیادی بین این 2 نژاد قایل شد.

در مقایسه گردو چندلر و فرنور، هردو نژاد دارای پوست کاغذی هستند و با فشاری اندک باز می‌شوند. بدین ترتیب نیازی به چکش یا استفاده از وسایل دیگر برای باز کردن گردو نیست. با این حال به نظر می‌رسد که نژاد چندلر پوسته کاغذی‌تری نسبت به فرنور داشته باشد.

درخت فرنور در مقایسه با چندلر قد بلندی دارد که باید با هرس کردن به موقع کنترل شود. به طور کلی درخت چندلر قد بلندی ندارد اما به دلیل تراکم شاخ و برگ‌ها باز هم باید مورد هرس کردن سالیانه قرار بگیرد تا رسیدن هوا و نور کافی به تمام شاخه‌های درخت، تضمین شود.

مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر شکل

مقایسه گردو چندلر و فرنور در مرحله کاشت

زمان کاشت نهال چندلر اواخر پاییز و فصل زمستان است و ماه دقیق آن بر اساس اقلیم آب و هوایی دقیق محل مورد نظر تعیین می‌شود. این نهال در زمان کاشته شدن به گودالی به عمق 70 تا 100 سانتی متر نیاز دارد و فاصله هر نهال از نهال دیگر باید چیزی در حدود 6 تا 7 متر باشد.

بهترین خاک برای کاشت نهال این نژاد خاکی است که نرم باشد اما بافت رس نداشته باشد. با توجه به رشد عمودی و عمیق ریشه‌های چندلر، خاک مورد نظر نباید سفت و سنگلاخی باشد و اجازه نفوذ ریشه به درون خاک را بدهد. درخت گردو چندلر برای باردهی بیشتر نیاز به درخت گردو گرده افشان دارد و باید 5 درصد از تعداد کل درختان باغ خود را درخت گرده‌افشان مانند نژاد فرانکت بکارید.

در تفاوت گردو چندلر و فرنور باید به مقاومت بالای فرنور به هوای سرد اشاره کرد. لذا اگر در ارتفاعات بالای 1800 متر زندگی می‌کنید حتما نژاد فرنور را انتخاب کنید. این نژاد باردهی بالاتری نسبت به گردوی کانادایی دارد. زمان کاشت نهال فرنور اواخر پاییز تا اواخر فصل زمستان است. چاله‌ای که نهال فرنور را در آن قرار خواهید داد، باید بین 70 سانتی متر تا یک متر عمق داشته باشد تا درخت بهترین رشد و عملکرد را از خود نشان دهد.

خاک مورد علاقه نژاد فرنور خاکی با ph خنثی است که اصلا شور یا اسیدی نباشد. بافت خاک مورد علاقه این نژاد اصلا سنگلاخی نیست و باید جزو خاک شنی ماسه‌ای قرار گیرد. زهکشی و شخم زدن کامل خاک می‌تواند تا حدی بافت نرم مورد نیاز گردوی فرنور را تامین کند.

مقایسه گردو چندلر و فرنور در مرحله کاشت
مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر آبیاری

درخت چندلر گزومورفی پایینی دارد و در برابر کم آبی عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهد به همین دلیل آب جذب شود توسط برف و باران اصلا کافی نیست. لذا برای داشتن گردوهای زیاد با کیفیت بالا، باید نسبت به آبیاری منظم باغ خود اقدام نمایید و از روش غرقابی استفاده ننمایید

.
در مقایسه گردو چندلر و فرنور باید گفت که درخت فرنور نیز گزومورفی پایینی دارد و با آب باران و برف سیراب نمی‌گردد. این نژاد به شدت نسبت به آبیاری منظم حساس است و باید هر 10 روز یک بار حدود 25 لیتر آب دریافت نماید تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. لذا آبیاری دیم و غرقابی نیز انتخاب خوبی برای آبیاری نژاد فرنور نیست.

مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر کوددهی و سمپاشی

علاوه بر لزوم غنی بودن خاک در مرحله کاشت نهال، شما باید نسبت به غنی ماندن خاک در تمام مراحل رشد و باردهی درخت حساس باشید. کوددهی صحیح و به موقع زمین از بهترین روش‌های انجام این کار است. این روش در کنار غنی شدن خاک پای درخت، می‌تواند از مریض شدن درختان نیز جلوگیری کند.

نهال گردو چندلر نهالی بسیار مقاوم در برابر بیماری‌هاست با این حال ممکن است به مریضی‌هایی مانند بلایت گردو، کال گیاهی، شانکر باکتریایی و پوسیدگی طوقه دچار شوند. زهکشی مناسب و کوددهی اصولی و به موقع به خاک تا حد زیادی می‌تواند از شیوع این بیماری‌ها در باغ شما جلوگیری کند. کود مناسب برای گردو چندلر ترکیبی از کود آلی و شیمیایی است که شامل پتاسیم، فسفر و نیتروژن می‌شود.

مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر کوددهی و سم پاشی

درخت گردو فرنور نیز مانند گردو چندلر یکی از نژادهای اصلاح شده است که مقاومت بالایی نسبت به بیماری‌های موجود در طبیعت دارد. بدین ترتیب کمتر موردی می‌تواند موجب خرابی گردوها و زرد شدن ناهنگام برگ‌ها شود. با این حال اگر به درختان به خوبی رسیدگی نکنید در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر خواهند شد. بیماری خط سیاه، آنتراکتوز و پوسیدگی طوقه و ریشه از جمله مواردی است ممکن است در این نژاد بیشتر ببینید.

بهترین کود برای نژاد فرنور ترکیبی از کود حیوانی و شیمیایی است. کود کبوتر به عناون کود حیوانی یکی از بهترین انتخا‌ب‌ها برای شماست و توصیه می‌شود در ترکیبات کود شیمیایی خود حتما از فسفر، پتاسیم و نیتروژن استفاده کنید. با این حال بهتر است برای داشتن بهترین ترکیب بر اساس غنی بودن خاک خود، از پژوهشگران و متخصصان آزمایشگاهی در این زمینه کمک بپیرید.

لازم به ذکر است که در صورتی که سمپاشی درختان گردو فرنور به خوبی انجام نشود آفت کرم خراط و سیب، شته زرد و کال گیاهی ممکن است به درخت بیفتد و محصول شما را خراب کند.

مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر کوددهی و سم پاشی
مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر نحوه هرس کردن

با توجه به قد بلند درخت گردو فرنور هرس فرمدهی به صورت هر 2 سال یک بار برای این نژاد بسیار ضروری است. با این حال نباید از هرس فرمدهی درخت برای نژاد چندلر نیز غافل شد. به نظر می‌رسد تفاوت گردو چندلر و فرنور در زمینه هرس با هدف افزایش باردهی درخت، زیاد نیست و در هر دو نوع باید تمام شاخ و برگ‌های اضافه زده شود تا عمل فوتوسنتز و رسیدن نور به تمام شاخه‌ها به خوبی انجام شود. در مقایسه گردو چندلر و فرنور از نظر هرس تنها تفاوت نیاز به کنترل قد درخت گردو فرنور است که نباید بیش از حد بلند شود.

شاید برای شما این سوأل مهم به وجود بیاید که یک درخت گردو تا چند سالگی بازدهی مفید دارد؟

برای پاسخ به این سؤال نوع نژاد درخت گردوی شما بسیار مهم است. عمر بازدهی درخت در نژاد های مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. عمر بازدهی مفید درخت گاها ممکن است به بیش از  100 سال نیز برسد. به طور کلی در رابطه با عمر بازدهی مفید درخت گردو موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نحوه ی آبیاری درخت
  • خاک غنی و نرم
  • زمان هرس کردن
  • سمپاشی اصولی
  • استفاده از کود مناسب

در صورتی که تمامی این موارد را رعایت کنید با توجه به نوع نژاد نهال می توانید بازدهی درخت گردوی خود را تا بیش از 80 سال تضمین کنید.

نتیجه گیری

همانطور که از مقایسه نهال گردو چندلر و گردو فرنور متوجه شدید هر یک از این نژاد ها در عین شباهت هایی که دارا هستند، ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارند. هر دو محصول جزء نژاد های برتر گردو در دنیا شناخته می شوند و بسیار پربازده هستند. از این نظر سود تجاری فوق العاده ای به همراه خواهند داشت و برای مقاصد تجاری شما از ایده آل ترین انتخاب ها به شمار می روند.

اما این امر منوط بر این می باشد که نوع نژاد نهال انتخابی شما با اقلیم و آب و هوایی که در آن زندگی می کنید سازگاری داشته باشد. البته رعایت استاندارد های مورد نیاز در کنار سایر شرایط و امکانات موجود را نیز بایستی در نظر داشت.

رعایت استاندارهایی مانند کیفیت خاک، الگوی کاشت، نوع آبیاری، سمپاشی اصولی، هرس کردن مرتب و کود دادن برای نوع نژادی که انتخاب کرده اید بسیار حائز اهمیت است. چرا که در میزان رشد نهال و بازدهی محصول بسیار تأثیرگذار بوده و بیشترین سود تجاری را برای شما رقم می زند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال