10 گونه از بهترین نهال های بادام برای کاشت

10 گونه از بهترین نهال های بادام برای کاشت

اگر شما عزیزان نیز در جست و جوی بهترین نهال های بادام برای کاشت در باغ ها و یا باغچه های خانه های خود هستید برتر نهال به شما علاقه مندان به باغبانی و کشاورزان گرامی پیشنهاد می دهد تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ده گونه از بهترین نهال های بادام را معرفی نماییم و مورد بررسی قرار دهیم.

10 گونه از بهترین نهال های بادام برای کاشت

شاید جالب باشد که بدانید اولین نهال بادام در اوایل عصر برنز کشت شد و همچنین لازم به ذکر است که نهال های بادام در آسیای کنونی از نواحی اطراف شمال هند گرفته تا سوریه، اسرائیل و ترکیه یافت شدند و در شمن شاشان ذکر است که از همان روزهای اولیه بادام در سراسر جهان محبوب شده است و البته شایان به ذکر است که کشور ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده جهان است.

همان طور که می دانید مهاجرت نهال بادام در اوایل سال 334 قبل از میلاد مسیح آغاز شد یعنی درست در زمانی که اسکندر مقدونی و ارتش 35000 نفری اش از داردانل عبور کردند و کاروان ها از جاده شیان شروع شدند و در امتداد دیوار بزرگ چین به سمت غرب حرکت کردند و همچنین آنها با پیمودن کوه های پامیر از افغانستان کنونی گذشتند و تا شام و سپس به دریای مدیترانه ادامه دادند.

این داستان جاده ابریشم است و این یک بزرگراه نبود بلکه بسیاری از معابر شرقی و غربی بود که در طول راه مسافران از میوه های زمین خوردند و مقداری دانه در جیب و کوله های خود چیدند که یکی از این دانه ها بادام بود و به این ترتیب بادام از سرزمین مادری خود در آسیا و در سراسر دشت ها و همچنین به قاره اروپا پخش شد، جایی که در آب و هوای ایتالیا شکوفا شد.

نهال بادام را بهتر بشناسید

نهال بادام از خانواده گل سرخ و از بستگان نزدیک آلو و هلو است و همان طور که گفته شد کالیفرنیا بزرگ ترین تولید کننده بادام در سرتاسر جهان است و همچنین خوب است بدانید که رومی ها به عنوان طلسم باروری به سمت تازه ازدواج کرده ها بادام می انداختند.

بادام یکی از تنها دو آجیل ذکر شده در کتاب مقدس است و همچنین لازم به ذکر است که بادام ها ماندگاری زیادی دارند چرا که چربی ها غیر اشباع کمی دارند و در ضمن شایان ذکر است که تولید کنندگان شکلات از 40 درصد بادام جهان را استفاده می کنند.

خاک مناسب برای نهال بادام

هنگام رشد نهال بادام دانستن این نکته مفید است که این نهال ها خاک بیش از حد مرطوب را تحمل نمی کنند و به شدت مستعد سرمازدگی بهاره هستند و همچنین آنها در زمستان های معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک در آفتاب کامل رشد می کنند و اگر منطقه شما عزیزان در این پارامترها قرار نگیرد بعید است که نهال بادام برای شما عزیزان میوه بدهد.

نهال های بادام ریشه عمیقی دارند و می بایست در لوم شنی عمیق، حاصلخیز و با زهکشی مناسب کاشته شوند و همچنین شایان ذکر است که نهال های بادام می بایست با فاصله ای در حدود 6 تا 8 متر از هم کاشته شوند و علی رغم این که این نهال ها در برابر خشکی مقاوم هستند باید آبیاری شوند و در ضمن استفاده از نیتروژن و کود آلی به رشد نهال های بادام کمک شایان توجهی می کند و همچنین لازم به ذکر است که این نهال ها نیاز به نیتروژن و فسفر بالایی دارند.

10 گونه از بهترین نهال های بادام برای کاشت

مراقبت از نهال بادام

مراقبت از نهال بادام بسته به فصل متفاوت است، در فصل زمستان یا فصل خواب می بایست نهال های بادام در حال رشد را هرس نمود و این عمل نیز به سبب تقویت رشد و اجازه دادن به نور و هوا رخ می دهد.

علاوه بر این تعداد کمی از انواع نهال های بادام خود بارور هستند و بنابراین برای تولید میوه نیاز به گرده افشانی متقاطع دارند بنابراین شما می بایست حداقل دو نهال بادام بکارید و همچنین شایان ذکر است که اگر فضا در بهترین حالت باشد، حتی می توانید دو تا را در یک سوراخ بکارید جایی که نهال های بادام با هم رشد می کنند و به هم می پیوندند و به گل ها اجازه می دهند گرده افشانی کنند.

بهترین نهال های بادام برای کاشت

کاشت بهترین نهال بادام و دست یابی به سود های فراوان و چشم گیر یکی از خواسته های همیشگی کشاورزان و باغداران عزیز است و اگر شما عزیزان نیز خواستار کاشت بهترین نهال های بادام در باغ و یا باغچه خود هستید بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر و بهتر با نهال های بادام پربار و سودآور آشنا شوید.

نهال بادام آذر خوشه‌ای

اولین نهالی که می‌تواند سودی بسیار چشم گیر و قابل توجه را برای کشاورزان فراهم نماید نهال بادام آذر خوشه‌ای است چرا که این نهال یکی از بهترین و پربار‌ترین نهال‌های بادام است که سازگاری بسیار خوبی با شرایط آب و هوایی کشورمان ایران دارد و می‌تواند تا حدود بسیار زیادی سرمای هوا را تحمل کند و به رشد و نمو میوه‌های خود ادامه دهد.

البته شایان ذکر است که زادگاه اصلی نهال بادام آذر کشور فرانسه است که به تدریج توانسته راه خود برای ورود به کشورهای مختلف جهان به خصوص ایران هموار سازد و همچنین گفتنی است که با کاشت این نهال پربار و پرمحصول  می‌توانید از سرمایه گذاری و سودی مادام العمر بهره ببرید چرا که عمر مفید این نهال در حدود 35 تا 40 سال است.

این در صورتی است که سن حیات آن در حدود 80 تا 90 سال تخمین زده شده است و در ضمن خالی از لطف نیست که بدانید با کاشت این نهال می‌توانید در سال هفتم بعد از کاشت از حداکثر محصول دهی و سود حاصله آن بهره مند شوید و البته ناگفته نماند که نهال بادام آذر خوشه‌ای در سال سوم بعد از کاشت اقدام به تولید و پرورش محصول می‌کند و از آن جا که بادام‌های این نهال از نوع پوست کاغذی هستند و باید از میوه‌های این نهال در برابر پرندگان محافظت نمود.

یکی دیگر از مزیت‌های نهال بادام آذر دیرگل بودن آن است چرا که در این صورت دیگر نیازی به محافظت از نهال و شکوفه‌های آن در برابر سرمای ناگهانی بهاری نیست و همچنین خوب است بدانید که این نهال نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و می‌تواند کم آبی را به راحتی تاب بیاورد و در ضمن شایان ذکر است که ریشه نهال بادام آذر بسیار قوی است و سریع در خاک به صورت عمودی گسترده می‌شود و در واقع به همین دلیل است که این نهال در برابر خشکی می‌تواند نسبت به سایر نهال‌های بادام دیگر بیشتر مقاومت نماید.

نهال بادام مامایی

یکی دیگر از نهال‌های مقاوم و سودآور که کشاورزان می‌توانند اقدام به کاشت آن‌ها نمایند نهال بادام مامایی است و همچنین جالب است بدانید که زادگاه اصلی این نهال استان کردستان است و از این رو به راحتی می‌توان حدس زد که این نهال تاب آوری بسیار بلایی نسب به سرما دارد و می‌تواند مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر سرمای شدید نشان دهد.

همچنین شایان ذکر است که نهال بادام مامایی در زمره نهال‌های بادام تجاری و بازار پسند قرار دارد چرا که هم قدرت رشد پذیری مطلوب و مناسبی دارد و دیگر نیاز نیست تا چندین سال منتظر باردهی آن باشید و هم می‌تواند باردهی بسیار خوبی را به کشاورزان ارائه دهد و در واقع گفتنی است که هر نهال بادام مامایی می‌تواند در حدود 30 کیلو تولید محصول مرغوب و بسیار باکیفیت داشته باشد.

نهال بادام کاغذی

سومین نهالی که می بایست کشاورزان عزیز در فهرست خرید نهال بادام خود قرار دهند و از سود بی نظیر و چشم گیر این نهال بهره مند شوند نهال بادام کاغذی نام دارد و همچنین خوب است بدانید که از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های این نهال می‌توان به مواردی چون قدرت رشد پذیری بسیار عالی و بالا، پربار و پرمحصول بودن، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد و سخت، قیمت نهال بادام مقرون به صرفه و اقتصادی، تجاری و بازار پسند بودن، مناسب برای کاشت در اکثر مناطق ایران، قابلیت رشد در انواع خاک خای شنی یا رسی و لومی، مقاومت در برابر ابتلا به آفات و بیماری‌ها اشاره نمود.

10 گونه از بهترین نهال های بادام برای کاشت

نهال بادام فرانیس

اولین مزیت قابل توجه نهال بادام فرانیس تولید بادام های پوست کاغذی است چرا که این نوع بادام‌ها طرفداران بیشتری دارد و می‌توان آن‌ها را بازار پسند دانست و همچنین این تنها مزیت این نهال نیست و از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های دیگر آن می‌توان به زودرس بودن، باردهی بالا، مقاومت بسیار چشم گیر در برابر ابتلا به بیماری‌های باکتریایی، قدرت رشد پذیری متوسط و مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و کم آبی اشاره نمود.

نهال بادام تونو

بادام تونو نخستین بار از ایتالیا به سراسر جهان رواج پیدا کرد و به تدریج توانست نظر بسیاری از باغداران را به خود معطوف نماید و طرفداران بی شماری در هر گوشه ای از جهان به دست آورد و همچنین شایان ذکر است که نهال بادام تونو می تواند از سال پنجم بعد از کاشت باردهی حداکثری خود را آغاز نماید و سود بسیار فراوان و قابل توجه را برای کشاورزان عزیز فراهم نماید.

با کاشت نهال بادام تونو می توانید سالانه از باردهی در حدود 60 تا 70 کیلوگرم بادام بهزره مند شوید و همچنین لازم به ذکر است که نهال بادام تونو محصولاتی با درصد مغز 15 تا 30 درصد تولید نماید و این به معنای تولید بیشتر و سود بالاتر خواهد بود.

نهال بادام تونو در زوره نهال های بادام دیرگل قرار دارد و پوستی سخت و به مغزی به رنگ قهوه ای روشن دارد و البته جالب است بدانید که بهترین و مهم ترین ویژگی نهال بادام تونو زمان رسیدن میوه های این نهال است چرا که محصولات این نهال بسیار سریغ و زودهنگام رشد می کنند و بالغ می شوند که این امر به معنای زمان کمتر در به دست آوری سود بیشتر و بالاتر است.

اگر در مناطق سرد سیر با زمستان های سخت و دشوار با یخبندان های طولانی قرار دارید بهترین نهال بادام برای کاشت نهال بادام تونو خواهد بود چرا که این نهال دیرگل است و در برابر سرمای ناگهانی فصل بهار به راحتی دوام می آورد و همچنین لازم به ذکر است که نهال بادام تونو در برابر دمای حداکثری و سرمای دما مقاوم است و می تواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد.

نهال بادام شکوفه

از پیوند دو نهال بادام نوپاریل و نهال بادام آی که زادگاه هر دو کشور فرانسه است نهال بادامی بسیار پرطرفدار یعنی نهال بادام شکوفه به وجود آمد که البته این نهال بادام نیز خود در زمره نهال های بادام فرانسوی به شمار می رود.

اگر در مناطق سردسیر با زمستان های طولانی قرار دارید نهال بادام شکوفه می تواند یکی از بهترین نهال های بادام به شمار رود چرا که نهال بادام شکوفه برای ثمردهی بیشتر و بهتر نیاز به سرمایی در حدود 100 تا 700 ساعت دارد.

با کاشت نهال بادام شکوفه در مناطق کوهستانی و سردسیر می توانید از محصولی با درصد مغزی در حدود 60 درصد با رنگی طلایی و با طعمی بسیار شیرین و لذیذ بهره ببرید و همچنین شایان ذکر است که ننهال بادام شکوفه در زمره نهال های بادام دیرگل قرار دارد و از این رو به راحتی می تواند در برابر سرمای ناگهانی فصل بهار دوام بیاورد و به رشد و نمو خود ادامه دهد.

نهال بادام سوپرنوا

بادام سوپرنوا یکی از ارقام معروف و بسیار پرطرفدار در ایران است که به سبب باردهی و محصول دهی بی نظیر و بسیار بالا توانسته بازار فروش نهال بادام را با تحولی عظیم روبرو سازد و همچنین خوب است بدانید که نهال بادام سوپرنوا به سبب تولید بادام های درجه یک و عالی به صورت خوشه ای به نهال بادام خوشه ای معروف شده است.

نهال بادام سوپرنوا که نخستین بار در کشور ایتالیا کشف شده است به سبب باردهی بالا و تولید آجیلی با طعمی متفاوت و بسیار لذیذ به تدریج به یکی از انتخاب های همیشگی کشلورزلن تبدیل شد و کاشت آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد.

با کاشت نهال بادام سوپرنوا لازم نیست دیگر نگران سرمای ناکهانی بهاری باشید چرا که این نهال در زمره نهال های بادام دیرگل قرار دارد و البته این تنها ویژگی و مزیت نهال بادام سوپرنوا نیست و از دیگر مزیت های این نهال بادام می توانید به میان رس بودن، مقاومت بسیار بالا در برابر کم آبی، استحکام بالا در برابر ابتلا به بیماری های رایج در نهال های بادام و آفات گوناگون و تولید بادام های سنگی دوقلو اشاره نمود.

نهال بادام تونو علاوه بر این که به تولید آجیل های دوقلو اقدام می نماید می تواند در حدود 1.5 تا 2 برابر دیگر نهال های بادام محصولاتی با طعمی بسیار لذیذ و به رنگ قهوه ای روشن تولید نماید و از این طریق سودآوری بسیار بالا و بی نظیری را برای کشاورزان فراهم آورد.

نهال بادام سنگی

یکی دیگر از ارقام بادام ایرانی نهال بادام سنگی است که به سبب مقاومت بسیار زیاد و بالا در برابر کم آبی و ابتلا به بیماری ها و آفت های گوناگون توانسته به یکی از انتخاب های همیشگی کشاورزان ایرانی تبدیل شود.

یکی از ویژگی ها و مزیت های نهال بادام سنگی پوست سفت و سخت این بادام است که این امر سبب شده تا دیگر نیازی به محافظت محصولات این نهال بادام در برابر پرندگان نباشد و البته این تنها ویژگی نهال بادام سنگی نیست و از دیگر ویژگی های این نهال بادام می توان به نیاز اندک به آبیاری، زودگل بودن، قابلیت نگهداری بسیار بالا و مناسب برای کاشت در مناطق معتدل و نسبتا خشک اشاره نمود.

نیاز به آبیاری اندک سبب شده تا نهال بادام سنگی بتواند از بارش باران نیز آب مورد نیاز خود برای رشد و نمو را تامین نماید و همچنین خوب است بدانید که نهال بادام سنگی می تواند از سال پنجم به بعد به باردهی حداکثری خود دست پیدا نماید که این امر به معنای سود آوری زود هنگام و بسیار بالا خواهد بود.

نهال بادام شاهرودی

اولین نکته در مورد نهال بادام شاهرودی این است که این نهال بادام دارای 21 رقم و نوع بسیار متفاوت و مختلف است که هر کدام از این ارقام نهال بادام برای یک نوع منطقه و شرایط آب و هوایی مناسب خواهد بود از این رو لازم است تا کشاورزان عزیز در هتگام خرید نهال بادام به این بسیار توجه نمایند.

نهال بادام شاهرودی در زمره نهال های بادام بومی و ایرانی قرار دارد که به سبب باردهی بسیار بالا و منحصر به فرد به یکی از بهترین نهال های بادام برای کاشت در مناطق مختلف تبدیل شده است.

بادام شاهرودی قبل از بالغ شدن به صورت نارس و سبز رنگ به عنوان چاقاله بادام نیز به فروش می رود که این امر خود سبب سوددهی بیشتر و زود هنگام خواهد بود و همچنین خوب است بدانید که پوست آجیل نهال بادام شاهرودی به صورت تقریبا سفت و سخت است و از این رو دیگر نیاز به مراقبت این آجیل در برابر پرندگان نخواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله سعی نمودیم تا بهترین و پربارترین نهال های بادام را برای کاشت و دست یابی به سود های کلان و قابل توجه معرفی نماییم و مورد بررسی بیشتر قرار دهیم تا شما عزیزان بتوانید با آسودگی خاطر دست به راحتی دست به انتخاب بزنید و از خرید نهال بادام پرسود و منفعت خود نهایت لذت را ببرید.

لازم به ذکر است که خرید بهترین و پربارترین نهال های بادام به طور حتم از بهترین نهالستان های سراسر کشور چون نهالستان برتر نهال امکان پذیر خواهد بود و همچنین شایان ذکر است که نهالستان برتر نهال در جهت آسایش و رتحتی شما کشاورزان عزیز شرایط خرید اینترنتی و پیش خرید نهال های بادام را مهیا نموده.

به طور قطع شما عزیزان می توانید مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین قیمت نهال بادام را در نهالستان برتر نهال مشاهده نمایید و همچنین شاید جالب باشد که بدانید برتر نهال تمامی نهال های مثمر و بی ثمر و به خصوص نهال بادام خود را با ضمانت دو ساله به شما عزیزان ارائه می دهد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال