آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند?

آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند?

یکی از پرسشهایی که برای باغداران در زمان احداث باغ گردو مطرح می‌شود این است که آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند؟ دلیل ایجاد این پرسش این است که باغداران می‌خواهند بدانند آیا سرعت رشد درخت گردو به اندازه ای هست که درخت هر چه سریعتر باردهی خود را آغاز کند یا خیر؟ آیا ایشان باید سالهای زیادی را منتظر شروع باردهی درختان خود باشند یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسشها پاسخ دهیم، پس اگر قصد احداث باغ گردو دارید و این سوالات برای شما نیز مطرح شده است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند?

فاکتورهای موثر بر سرعت رشد درختان گردو:

برای اینکه بدانید آیا رشد درختان گردو سریع است یا خیر باید در مورد فاکتورهایی که بر رشد درختان گردو تاثیر گذار هستند اطلاعاتی داشته باشید، با ما همراه باشید تا این فاکتورها را مورد بررسی قرار دهیم.

  • ژنتیک درخت گردو:

ارقام قدیمی و بومی درختان گردو دارای رشد کندی بوده و سالیان سال عمر می‌کردند اما به هر حال هم رسیدن به زمان باردهی آنها بسیار با تاخیر بود و هم باردهی زیادی نداشتند، با توجه به افزایش جمعیت کره‌ی زمین و افزایش نیاز غذایی مردم دانشمندان علم کشاورزی در پی اصلاح ارقام بومی گردو ارقامی را ایجاد کردند که علاوه بر اینکه مانند ارقام قدیمی دیگر غول پیکر نمی‌شوند بلکه به سرعت رشد کرده و باردهی خود را نیز خیلی سریع آغاز می‌کنند.

بنابراین اگر قصد احداث باغ گردو را دارید به شما توصیه می‌شود به جای کاشت نهالهای بومی و قدیمی از نهالهای گردو در ارقام جدید مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور و یا انواع تیپ نهال گردو ژنوتیپ پالیز و یا زنوتیپ برتر استفاد کنید.

در نظر داشته باشید که غول پیکر شدن درختان گردو در ارقام بومی و قدیمی رسیدگی به آنها را خیلی دشوار می‌کند در حالی که این مشکل در مورد ارقام جدید و اصلاح شده وجود نداشته و علاوه بر آن باردهی این ارقام بسیار بیشتر از ارقام قدیمی و بومی خواهد بود.

  • شیوه‌ی تکثیر نهال:

شیوه‌ی تکثیر نهال گردو یکی از دلایلی است که می‌تواند بر سرعت رشد و زمان رسید به باردهی گردو تاثیر بگذارد، به عنوان مثال اگر بخواهید از یک دانهال گرو به باردهی برسید باید دست که شش سال منتظر بمانید اما اگر همان رقم گردو را به صورت نهال آماده‌ی پیوند خورده خریداری کرده و در زمین بکارید حداکثر پس از دو سال شاهد شروع باردهی درختان گردو خواهید بود، بنابراین خرید نهال گردو پیوندی یکی از راه‌های مهم و اصولی در رشد سریع درختان گردو و رسیدن زودتر به باردهی خواهد بود.

  • شرایط محیطی مساعد:

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رشد درختان گردو و یا بهتر است بگوییم در سرعت رشد درختان گردو شرایط محیطی مساعد است، شرایط محیطی مساعد خود شامل زیر فاکتورهایی مانند تامین نیاز سرمایی، قابلیت تحمل ماکزیمم و مینیمم دمای منطقه و ارتفاع منطقه از سطح دریا است.

در مورد تامین نیاز سرمایی باید بدانید که درختان گردو به عنوان درختان معتدله و خزان دار در پاسخ به طول روز وکاهش دما وارد فاز خواب زمستانه می‌شوند اما در طول زمستان نیاز دارند تعداد ساعات مشخصی سرمای زیر هفت درجه را سپری کنند تا در بهار شکوفا شوند و به رشد بهینه‌ی خود دست پیدا کنند، در صورتی که این نیاز سرمایی تامین نشود درختان رشد و عملکرد مناسبی ندارند.

ارقام قدیمی گردو دارای حداقل نیاز سرمایی بالایی بودند و به همین دلیل کاشت درختان گردو تنها در مناطق کوهستانی و بسیار سرد امکان پذیر بود تا نیاز سرمایی آنها به خوبی تامین شود اما ارقام جدید و تجاری که این روزها در نهالستانهای معتبر کشور به فروش می‌رسند این مشکل را نداشته و بسیاری از آنها دارای حداقل نیاز سرمایی 600 ساعت بوده که به راحتی حتی در مناطق معتدل نیز تامین می‌شود.

علاوه بر آن ارقامی از گردو تولید شده اند که حتی قابلیت کاشت در مناطق گرمسیر را داند، این ارقام مانند نهال گردو پکان را حتی می‌توان در مناطق گرمسیر جنوب کشور که روزگاری به هیچ عنوان قابلیت کاشت گردو نداشت کاشت.

در رابطه با تحمل دمای ماکزیمم و مینیمم باغداران باید توجه داشته باشند که در زمان خرید نهال گردو به دقت اطلاعات رقم مورد نظر خود را مطالعه کرده و آن را با شرایط اقلیمی منطقه‌ی خود مطابقت دهند، هر رقم گردو ممکن است به لحاظ تحمل شرایط دمایی با رقم دیگر متفاوت باشد و به همین جهت هم برخی از ارقام گردو مناسب برای مناطق گرمسیر بوده و برخی دیگر برای مناطق سردسیر مناسب هستند، در صورتی که درخت گردو را بر خلاف تحمل دمایی در منطقه ای بکارید که نتواند سرمای زمستان و یا گرمای تابستان را تحمل کند رشد آن دچار اختلال شده و ممکن است نتواند در زمان مقرر به باردهی مطلوب دست پیدا کند.

  • سن نهال در زمان خرید:

زمانی که به نهالستانهای مختلف مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید نهالهایی که برای فروش گذاشته‌اند به لحاظ اندازه با هم متفاوت هستند، در برخی از نهالستانها نهالها ترکه‌ای و کوتاه و در برخی دیگر بزرگ شده و چوبی هستند، در اینجا دانستن این نکته برای شما ضروری است که نهالهایی که بزرگ و قطور هستند سن بیشتر دوسال دارند و برخی ممکن است تا 5 سال سن داشته باشند اما نهالهایی که نازک تر و کوتاه‌تر هستند سن کمتری دارند.

برخی از باغداران گمان می‌کنند اگر نهال با سن بیشتر خریداری کنند در زمان برای رسیدن به باردهی صرفه جویی کرده اند و کاشت نهال با سن بیشتر سبب رشد سریعتر و به بار نشستن سریعتر می‌شود در صورتی که در واقع خلاف این موضوع حقیقت دارد، هر چه سن نهال بیشتر باشد در مقابل جابجایی و انتقال به زمین اصلی مقاومت بیشتری نشان داده و استرس بیشتری را در جابجایی متحمل می‌شود چرا که ریشه‌های حجیم‌تر و پرتری داشته و احتمال آسیب به ریشه در نهالهای با سن بیشتر بسیار افزایش پیدا می‌کند.

اما بر عکس در مورد نهال‌های با سن کمتر به دلیل حجم کمتر ریشه و احتمال آسیب کمتر به ریشه‌ها در برابر جابجایی استرس کمتری را متحمل شده و به سرعت در محل جدید مستقر می‌شوند و رشد سریع‌تری را خواهند داشت.

نکته‌ی دیگر در مورد نهالهای با سن بیشتر از دو سال این است که احتمال آلودگی نهال مسنتر در نهالستان طی چند سال به آفات و بیماریها افزایش پیدا کرده و انتقال نهال آلوده به آفت و یا بیماری به زمین اصلی نه تنها کل درختان باغ را درگیر می‌کند بلکه در فرایند رشد و باردهی همان نهال گردو نیز اختلال ایجاد خواهد کرد.

در نهایت باید بدانید زود بازده بودن و یا دیر بازده بودن از یک سو یک ویژگی ژنتیکی بوده و به رقم بستگی دارد و از سوی دیگر تحت تاثیر عوامل دیگر مانند شیوه‌ی تکثیر نهال و عوامل محیطی قرار دارد و در بین این عوامل سن بالای کشت نهال جایگاهی ندارد.

آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند?

  • تغذیه‌ی درختان گردو:

از دیگرعوامل موثر در سرعت رشد درختان گردو تغذیه‌ی درختان پس از کاشت است، در نظر داشته باشید که کود دهی به زمین قبل از احداث باغ و یا در هنگام پر کردن چاله تاثیر بسزایی در رشد سریع درختان گردو خواهد داشت اما پس از کاشت نیز درختان گردو به تامین عناصر غذایی نیاز دارند تا بتوانند در زمان مقرر به باردهی برسند.

در صورتی که با تکیه بر نتیجه‌ی آزمایش تجزیه‌ی خاک قبل از احداث باغ کود مناسب و به اندازه‌ی مورد نیاز استفاده کرده اید در سال اول نیازی به کود دهی به نهال تازه کاشته شده وجود ندارد، پس از یک سال بهتر است مجددا آزمایش تجزیه‌ی خاک و برگ تهیه کرده و با تکیه بر داده‌های جدید برنامه‌ی کودی مناسب را برای باغ خود لحاظ کنید.

اوره:

یکی از عناصر غذایی که سبب رشد رویشی بیشتر و سریعتر درختان گردو می‌شود عنصر نیتروژن است که با نام ازت هم شناخته می‌شود، برخی از باغداران عنصر ازت را در غالب کود اوره برای باغ خود استفاده می‌کنند که میزان و زمان استفاده از کود اوره به مطالعه‌ی دقیق شرایط نیاز دارد، شرایطی مانند فصل، سن درخت و همینطور بافت و اسیدیته‌ی خاک در تعیین میزان و زمان مناسب برای استفاده‌ی اوره موثر خواهد بود.

کود اوره ارزان تر بوده و برای باغداران خرید و استفاده از آن بسیار ساده تر است و بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده نسبت به اوره پاشی اقدام نمایید.

پتاسیم و فسفر:

دو عنصر پرمصرف دیگر شامل پتاسیم و فسفر نیز در سرعت رشد رویشی درخان گردو بسیار موثر خواهند بود، تامین این دو عنصر نیز نیاز به مطالعه‌ی دقیق شرایط از جمله اسیدیته‌ی خاک و میزان عنصر موجود در خاک و برگ درختان داشه و با انجام آزمیش تجزیه‌ی خاک و برگ قابل تشخیص خواهد بود.

کودهای آلی:

کودهای آلی مانند اسید هیومیک و اسیدهای آمینه نیز در تعیین سرعت رشد گردو موثر هستند و توصیه می‌شود اگر می‌خواهید درختان گردوی شما سرعت رشد خوبی داشته باشند استفاده از این دو کود آلی را بر طبق نیاز در برنامه‌ی غذایی باغ خود گنجانید.

  • آبیاری:

آبیاری درست و اصولی یکی دیگر از فاکتورهایی است که به سرعت رشد درخت گردو کمک می‌کند، درختی که پس از کاشت بر اساس سن و فصل به درستی و با فواصل منظم آبیاری نشود حتی در صورتی که به صورت ژنتیکی رشد سریعی داشته باشد رشد آن دچار اختلال ده و در نهایت در زمان مقرر به باردهی نخواهد رسید.

برنامه‌ی آبیاری درختان گردو از زمان کاشت نهال باید مطابق با فصل، سن درخت و بافت خاک تنظیم شود به عنوان مثال در هفته‌های اول پس از کاشت درخت گردو ممکن است با توجه به فصل تا دو بار در هفته نیز به آبیاری نیاز داشته باشد اما به مرور زمان و با رسیدن به سن بلوغ آبیاری را با توجه به فصل تا دو هفته نیز می‌توانید افزایش دهید و در فصل خواب درختان در صورتی که بارندگی به میزان کافی وجود داشته باشد می‌تواند فواصل آبیاری را طولانی تر کرد.

برخی از باغداران آبیاری درختان در زمستان را به این بهانه که درختان در خواب هستند متوقف می‌کنند، درست است که درختان در زمان خواب به آب کمتری نیاز دارند اما توقف در آبیاری تنها در صورتی انجام می‌شود که بارندگی وجود داشته باشد در صورتی که فاصله‌ی بارندگیها در زمستان زیاد باشد درختان به آبیاری نیاز دارند.

  • هرس:

هرس سرشاخه و یا سرزنی نهال با حذف مریستم انتهایی رشد و شاخه زایی را در درختان گردو در سال اول پس از کاشت تحریک می‌کند، معمولا زمانی که نهال را می‌کارند سرزنی را با هدف فرم گیری و تحریک رشد رویشی درخت انجام می‌شود، انجام این هرس همچنین با حذف سرشاخه‌های شکسته و بیمار به رشد سریعتر و بهتر درخت گردو تازه کاشته شده کمک خواهد کرد.

  • آفات و بیماریها:

آفات و بیماریهای رایج گردو می‌تواند رشد درخت گردو را تحت تاثیر قرار دهد، برخی از بیماریها مانند نماتد ریشه گرهی و یا بیماری گموز می‌تواند به طور کامل رشد گردو را متوقف کند، این دو بیماری که هر دو قابلیت انتقال با نهال آلوده را دارند در صورت آبیاری غرقابی شدت پیدا کرده و در کل باغ منتشر می‌شوند.

توجه به این موضوع مهم است که باعث می‌شود اهمیت انتخاب مرکز فروش نهال گردو معتبر برای ما واضح تر شود، ممکن است قیمت نهال گردو که از نهالستان مجوز دار تهیه می‌شود بیشتر از قیمت نهال در مراکز نامعتبر باشد اما در نظر داشته باشید که نهالی را که از مراکز معتبر خریداری می‌کنید قطعا سالم بوده  حتی گواهی سلامت هم دارد اما این امتیاز در نهالستانهای نامعتبر وجود نداشته و احتمال انتقال بیماریهای خطرناک گردو مانند نماتد ریشه گرهی و گموز وجود خواهد داشت.

آیا درخت گردو سریع رشد می‌کند?

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال