درخت گردو چند ساله محصول می‌دهد؟

درخت گردو چند ساله محصول می‌دهد؟

هزینه های نگهداری از درختان گردو در برخی مواقع با طولانی شدن زمان شروع باردهی باغداران را کلافه می کنند و باغداران همواره به دنبال راهی برای کوتاه تر شدن فاصله ی زمانی بین کاشت نهال گردو و زمان شروع باردهی درختان هستند، در این زمینه باید گفت عوامل مختلفی هستند که بر زمان شروع باردهی درختان گردو تاثیرگذار هستند، در این مقاله تمام عواملی که بر زمان شروع باردهی درختان گردو تاثیر گذار است را مورد بررسی قرار داده و به شما می آموزیم که چه کاری انجام دهید تا درختان گردو زودتر به بار بنشینند.

درخت گردو چند ساله محصول می‌دهد؟

عوامل موثر بر زمان شروع باردهی و یا سن باردهی درختان گردو:

پیش از اینکه عوامل موثر بر سن باردهی درختان گردو را برای شما بیان کنیم بهتر است بدانید دانستن این اطلاعات و به کارگیری آن قبل از احداث باغ گردو برای زودتر به بار نشستن درختان کاربردی تر خواهد بود و در بسیاری از موارد پس از کاشت نهال کاری از دست شما بر نخواهد آمد.

  • رقم نهال گردو:

اولین عامل تاثیرگذار بر سن شروع باردهی نهال گردو نوع رقم آنها است، همه ی ما حتی بدون مطالعه ی منبعی خاص می دانیم که شروع باردهی در ارقام مختلف با هم متفاوت است و همه ی ارقام در یک سن خاص به باردهی نخواهند رسید.

پس چنانچه باغ گردو ی خود را احداث کرده اید برای دانستن اینکه در چه سنی به بار می نشینند بهتر است شناسنامه ی نهال خود را چک کنید، چنانچه هنوز باغ گردو را احداث نکرده و در حال جمع آوری اطلاعات در این رابطه هستید باید به شما این نکته ی مهم را آموزش بدهیم که انتخاب رقم گردو یکی از مهمترین گامها در تاسیس سود آور باغ گردو خواهد بود، یکی از همین مسائل موثر در سود آوری زود بازده بودن رقم است، بنابراین در هنگام خرید نهال گردو به زمان شروع باردهی نهال گردو توجه کنید.

ارقام تجاری که جدیدا در نهالستانهای معتبر تولید می شوند اکثرا از سال اول تا سوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند، البته شروع باردهی به معنای شروع باردهی مفید نبوده و سن باردهی مفید بیشتر است اما طبیعتا درختی که زودتر باردهی خود را آغاز کند زودتر هم به سن بلوغ باردهی و باردهی مفید خواهد رسید.

  • شیوه ی تکثیر نهال گردو:

تکثیر نهال گردو به شیوه های گوناگون انجام می شود که از مهمترین و رایج ترین روشهای تکثیر نهال گردو شیوه های بذری و پیوندی است، در شیوه ی بذری دان نهال تولید شده دقیقا مشابه درختی که از آن بذر گرفته اید نخواهد شد و از این رو امروزه بیشتر نهالستانها برای تولید نهالهای صد در صد تجاری و با کیفیت از پیوند زدن ارقام تجاری بر روی پایه های بذری استفاده می کنند، جالب است بدانید که سن شروع باردهی در انواع نهال پیوندی بسیار پایین تر از انواع نهال بذری بوده و در اکثر موارد نهالهای پیوندی در سال اول و نهایتا دوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند.

  • تغذیه درختان گردو قبل از کاشت نهال:

یکی از مهمترین اقدامات جهت باردهی به موقع درختان گردو تقویت خاک و حاصلخیز کردن خاک قبل از کاشت نهال است، در صورتی که نهال در خاکی حاصلخیز کاشته شود نسبت به زمانی که در خاک فقیر کاشته شود قطعا باردهی زود هنگام تری خواهد داشت، بنابراین در صورتی که هنوز اقدام به کاشت نهال نکرده اید نسبت به حاصلخیز کردن خاک با اضافه کردن کودهای دامی و یا سایر کودهای مورد نیاز اقدام نمایید.

برای تعیین هر چه بهتر کودها مورد نیاز نیز می توانید از خاک زمین خود یک آزمایش تجزیه ی خاک گرفته و با مشورت گرفتن از مشاوران زبده نوع و میزان عناصر غذایی مورد نیاز را تعیین نمایید.

  • تغذیه ی نهال در یک سال ابتدایی پس از کاشت:

پس از کاشت نهال در یک سال اول توصیه می شود از کودهایی که سبب افزایش رشد رویشی می شوند به میزان زیاد استفاده نشود چرا که تمرکز درخت بر رشد رویشی رفته و زمان شروع باردهی به تعویق می افتد، اما می توان با در نظر گرفتن نوع رقم، قطر تنه و ارتفاع نهال کود دهی به صورت محدود و تا اواخر بهار با کودهای مناسب و با درصد مناسب کود دهی را برای رسیدن به باردهی زود هنگام انجام داد.

به منظور تعیین دقیق میزان عناصر مورد نیاز باید حتما با یک کارشناس تغذیه مشورت کرده و پس از کاشت نهال تنها با مشورت ایشان کود مناسب را استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است زیاده روی در استفاده از یک یا چند عنصر شروع باردهی را حتی تا چند سال به تعویق بیاندازد، علاوه بر این کار شما می توانید از کارشناسان ماهر در نهالستانهای معتبری که کار فروش نهال گردو را انجام می دهند به صورت رایگان مشورت گرفته و تغذیه ی اصولی پس از کاشت را برای بارذهی در زمان مقرر انجام دهید.

  • آبیاری پس از کاشت نهال:

پس از اینکه نهال به زمین اصلی منتقل شود قطعا شوک و استرسهای جابجایی را متحمل می شود، در صورتی که پس از کاشت نهال آبیاری به درستی انجام نشود باردهی در زمان مقرر اتفاق نمی افتد، زمان و میزان آبیاری نهال تازه کاشته شده بستگی به فصل کاشت دارد، در صورتی که نهال گردو را در فصل پاییز به زمین اصلی منتقل کنید با توجه به میزان بارندگی احتمالا نیازی به آبیاری تا شروع فصل بها نخواهید داشت.

اما در صورتی که کاشت نهال در زمستان صورت بگیرد توصیه می شود به دلیل حجم کم ریشه و مصادف شدن رشد نهال با هوای گرم تا اواسط تابستان نهالها را هفته ای یک مرتبه آبیاری کنید تا قدرت کافی را بتوانند با جذب صحیح مواد غذایی از خاک و با کمک آب دریافت کرده و در زمان مقرر به باردهی برسند، در مورد کاشت نهال در پاییز نیز این موضوع صدق می کند که با شروع بهار نهالها هر هفته به آبیاری منظم احتیاج دارند.

  • کنترل علفهای هرز:

پس از کاشت نهال سیستم ریشه ای نهال ضعیف است و در جذب مواد غذایی بین نهال تازه کاشته شده و علفهای هرز رقابت ایجاد می شود بنابراین در صورتی که پس از کاشت نهال اقدامی برای کنترل علفهای هرز انجام ندهید ممکن است به دلیل کاهش جذب مواد غذایی مورد نیاز باردهی درختان به تعویق بیوفتد.

  • کنترل آفات و بیماریها:

پس از کاشت نهال ممکن است انواع آفات و بیماریها به دلیل ظریف بودن بافت نهال تازه کاشته شده به آن حمله کنند، در صورتی که رقم کاشته شده ی درخت گردو از نوع مقاوم باشد نگرانی خاصی وجود ندارد اما با این وجود پایش مستمر و برنامه ریزی شده را نباید از برنامه ی مدیریت باغ حذف کرد.

حمله ی انواع آفات و یا بیماریها نیز می تواند زمان شروع باردهی درختان گردو را تحت تاثیر قرار داده و به تعویق بیاندازد، بنابراین با پیشگیری از وقوع بیماری و آفت و یا درمان به موقع از این آسیب جلوگیری کنید.

  • هرس نهال گردو پس از کاشت:

هرس کردن به ویژه در اولین فصل سبز پس از کاشت نهال به نهال کمک می کند تا شاخه های باردهی که حفظ شده اند انرژی بیشتری ذخیره کرده و در زمان مقرر به باردهی برسند، از آنجایی که اکثر ارقام تجاری گردو به صورت پیوندی تولید می شوند در نظر داشته باشید که نرکها و پاجوشهایی که زیر محل پیوند می بینید در هر فصلی از سال که باشد باید حذف شوند چرا که اینها شاخه های نهال پایه هستند که ما از آن باردهی را نمی خواهیم و باید انرژی ریشه در شاخه های بارده ی پیوند جمع شود.

هرس فرم نیز علاوه بر اینکه سبب می شود درخت فرم بهتری در سالهای پس از کاشت نهال داشته باشد سبب تقویت شاخه های بارده شده و باردهی در زمان مقرر را میسر می کند، برای این کار باید فرم درخت را در نظر داشته باشید و تمام نرک ها و شاخه های اضافه را از بیخ تنه ببرید، معمولا چند شاخه اصلی باقی می ماند و بقیه شاخه ها بیخ بر خواهند شد، نکته ی مهم این است که شاخه های حفظ شده را به هیچ عنوان سربرداری نکنید.

در آخر فصل نیز بهتر است شاخه های شکسته، صدمه دیده، آفت زده و بیمار را حذف کنید که باعث تجمع آفت و بیماری در باغ نشود و در شروع باردهی اختلال ایجاد نکند.

  • کود دهی و تغذیه ی درختان در سالهای بعد از کاشت نهال:

در این مرحله نیز هیچ نوع کودی را بدون محاسبه ی نیاز درختان با توجه به آنالیز آزمایش تجزیه ی خاک وبرگ درختان مورد استفاده قرار نمی دهیم، اما استفاده از کودهای دامی کاملا پوسیده، انواع کودهای آلی و ارگانیک مانند اسیدهیومیک و امثال آنها با کمک به حاصلخیز ماندن خاک به درختان کمک کرده تا در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کنند، بنابراین تقویت درختان در زمان شروع باردهی بسیار تعیین کننده است.

  • آبیاری نهال از سال دوم کاشت به بعد:

بسیاری از درختان گردو در ارقام تجاری و پیوندی از سال دوم به بعد باردهی خود را آغاز می کنند، در نظر داشته باشید برای اینکه شروع باردهی با مشکل مواجه نشود باید حتما میزان رطوبت خاک تنظیم باشد، در هیچ زمانی در سال دوم پس از کاشت نهال خاک نباید رطوبت کمتر از 20 درصد و بیشتر از 80 درصد داشته باشد، رطوبنی که به آن اصطلاحا رطوبت گاو رو گفته می شود.

  • گرده افشانی درختان گردو:

یکی از مهمترین عواملی که می تواند در زمان شروع باردهی و همینطور در میزان باردهی درختان گردو تاثیر گذار باشد گرده افشانی درختان است، زمانی که درختان شکوفا شوند اما گرده کافی یا مناسب به آنها نرسد قطعا باردهی نخواهند داشت، گرده افشانی ارقام تجاری مختلف گردو به وسیله ی پایه های گرده افشان انجام می شود.

درخت گردو چند ساله محصول می‌دهد؟

در هنگام تاسیس باغ گردو با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ی خود و همینطور نوع رقمی که انتخاب کرده اید باید پایه ی گرده افشان مناسب را به تعداد مناسب انتخاب کرده و بکارید، در این زمینه نیز می توانید از کارشناسان نهالستان کمک بگیرید، در مورد تعداد کافی پایه ی گرده افشان باید گفت چنانچه نسبت گرده افشان به درختان بارده کمتر از یک نهال به ازای ده نهال بارده باشد میزان کافی گرده تولید نخواهد شد.

نکته ی دیگری که در مورد گرده افشانی درختان گردو باید به آن توجه داشت این است که گرده افشانی گردو به طور عمده با باد انجام می شود بنابراین چنانچه در زمان گرده افشانی بارندگی اتفاق بیوفتد درصد زیادی از گرده ی موجود در هوا نشست کرده و به گلهای ماده نمی رسد، در مورد شروع باردهی به دلیل اینکه گلهای میوه بسیار کم تولید می شوند همین بارندگی در زمان گرده افشانی می تواند سبب شود درختان اصلا بارده نداشته باشند و شما تا سال اینده و با دست کم یک سال تاخیر برای باردهی درختان گردو منتظر بمانید.

  • شرایط آب و هوایی:

آخرین عامل موثر بر زمان شروع باردهی شرایط آب و هوایی است، در زمان انتخاب رقم گردو به موضوع مقاومت در برابر سرمای بهاره توجه کنید، این موضوع به حدی اهمیت دارد که ممکن است سبب عدم باردهی درختان در سالهای اول پس از کاشت نهال شود، ممکن است قیمت نهال گردو مقاوم به سرمای بهاره بالاتر باشد اما به واسطه ی کاهش ریسک سرمازدگی ارزش آن را دارد که حتی با قیمت بالاتر منجر به خرید نهال گردو  شود.

درخت گردو چند ساله محصول می‌دهد؟

برخی ارقام گردو هستند که دوبار گل هستند، به این معنا که در صورت بروز سرما زدگی بهاره مجددا گل می دهند و برخی ارقام نیز هستند که دیر گل بوده و به این واسطه در برابر سرما زدگی دیر رس بهاره مقاومت نشان می دهند بنابراین به جهت اینکه در زمان شروع باردهی درختان گردوی شما اختلالی ایجاد نشود و همینطور در آینده نیز با کاهش باردهی مواجه نشوید توصیه می شود حتما این شرایط را در منطقه ی خود در نظر گرفته و ارقام مقاوم به سرمازدگی را خریداری نمایید.

کلام آخر:

همانطور که دیدید شرایط و عوامل بسیاری هستند که بر زمان شروع باردهی درختان گردو تاثیر گذار هستند، اولین شرط اساسی در باردهی زود هنگام این است که درخت زمینه ی ژنتیکی لازم برای زود بارده بودن را داشته باشد، اما حتی در صورتی که درخت به صورت ژنتیکی زود بازده باشد عوامل محیطی مختلف می توانند در شروع باردهی اختلال ایجاد کرده و آن را به تعویق بیاندازند،باغداران بایستی نسبت به این شرایط آگاهی کامل داشته و از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال