درخت پسته چند ساله بار می دهد؟

درخت پسته چند ساله بار می دهد؟

درخت پسته از دسته درختان میوه ی بسیار پر هزینه اما پر سود است که باغداران بسیار زیادی را به سمت کاشت این درخت سوق می دهد، اما هزینه بر بودن مراقبت و نگهداری از این درخت میوه سبب می شود که باغداران نسبت به زمان شروع باردهی و رسیدن به سن بلوغ باردهی این درختان حساس باشند و بخواهند هر چه زودتر به سود دهی دست پیدا کنند، در این مقاله شما را با شرایطی که می تواند باغداران را هر چه زودتر به سودهی و برداشت میوه از درختان خود نزدیک کند آشنا خواهیم کرد.

درخت پسته چند ساله بار می دهد؟

زمان شروع باردهی درخت پسته:

زمان شروع باردهی درختان پسته به عوامل و فاکتورهای متعددی وابسته است که در این قسمت این فاکتورها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • نژاد یا رقم پسته:

یکی از شرایط مهمی که زمان شروع باردهی درختان پسته را تعیین می کند قاعدتا رقم پسته است، ارقام بومی و محلی پسته به مدت زمان زیادی پس از کاشت نهال نیاز دارند تا به باردهی برسند اما ارقام تجاری معمولا علاوه بر مزیت پر بار بودن زود بازده نیز هستند و باردهی آنها معمولا طوی دو تا سه سال آغاز می شود.

  • نحوه ی تکثیر نهال:

تکثیر نهال پسته تنها به صورت پیوندی انجام می شود در واقع ارقام پر بار و تجاری مانند رقم پسته کله قوچی، احمد آقایی و غیره را بر روی پایه های مقاوم پیوند می زنند و به این صورت این ارقام را تکثیر می کنند اما چیزیکه در این مورد برای باغداران تفاوت ایجاد می کند این است که آیا پیوند زدن در باغ ایشان انجام می شود و یا اینکه باغدار نهال پیوند زده و آماده را خریداری می کند، در صورتی که باغدار نهال پیوند زده و آماده را خریداری کند می تواند از شروع باردهی باغ خود در سال دوم تا سوم اطمینان داشته باشد.

برخی از باغداران به صورت سنتی اقدام به کشت پایه کرده و پس از چند سال که پایه برای پیوند زدن آماده شد اقدام به پیوند زدن می کنند در این شرایط ممکن است برخی از پایه ها بارها نیاز به تمدید پیوند زنی داشته و حتی ممکن است در شرایطی قادر به پذیرفتن پیوند نباشند، در این شرایط مدت زمان آماده شدن پایه برای پیوند زدن را باید به زمان قبلی اضافه کرده و شروع باردهی در این شرایط دو تا سه سال بیشتر شده و به دست کم 6سال پس از کاشت پایه می رسد.

در نظر داشته باشید که مراقبت از پایه قبل از پیوند زدن هم برای باغدار هزینه بر بوده و در شرایطی که باغدار می تواند خرید نهال پسته را به صورت پیوند زده و آماده انجام داده و دست کم سه سال در زمان و هزینه صرفه جویی کند کاشت پایه و پیوند زدن آن توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

  • سن نهال:

یکی از مهمترین فاکتورهایی که می تواند بر سن شروع باردهی درخت پسته تاثیر بگذارد سن نهال خریداری شده است، در نهالستانهای پر فروش و معتبر نهال پیوندی پسته حداکثر دوساله به فروش می رسد، نهال پیوند زده بیشتر از دو سال نمی تواند در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند چرا که سیستم ریشه ای گسترده تر آن مانع از استقرار به موقع نهال شده و زمان زیادی را برای استقرار ریشه های خود هدر می دهد، این در حالی است که این موضوع برای بسیاری از باغداران به صورت عکس جا افتاده و گمان می کنند که با خرید نهال پیوندی مسن تر زودتر به باردهی دست پیدا می کنند.

  • آفات و بیماریها:

کاشت نهال پسته باید در شرایط مطلوب و در خاک عاری از آفت و بیماری انجام شود، خرید نهال پسته ی ناسالم نیز می تواند عاملی باشد که سبب تاخیر در باردهی پسته شود، اگر باغ خود را در شرایطی احداث کنید که از سالم بودن خاک و یا نهال اطمینان کافی نداشته باشید درختان شما نه تنها در زمان مقرر باردهی خود را آغاز نمی کنند بلکه خسارت زیادی را نیز به واسطه ی کنترل آفات و بیماریها و همینطور واکاری نهال از بین رفته بر دوش باغدار تحمیل می کنند.

بیماریهایی مانند گموز پسته، سرخشکیدگی پسیلو مایسزی و یا سرخشکیدگی ورتسیلیومی از جمله بیماریهای محدود کننده ی درخت پسته در زمان باردهی هستند، آفاتی هم نظیر زنجرک و پسیل پسته که تحت عنوان شیره ی تر و شیره ی خشک شناخته می شوند نیز می توانند شروع باردهی این درختان را با تاخیر رو به رو کنند.

بنابراین یکی از مهمترین اقدامات باغداران برای احداث باغ اطمینان داشتن از سلامت خاک و همینطور سلامت نهالی است که خریداری می کنند.

  • شرایط آب و هوایی:

هر درخت میوه ای که در شرایط آب و هوایی مطلوب خود کاشته نشود در درجه ی اول در زمان مقرر باردهی خود را آغاز نکرده و در درجه ی دوم باردهی آن به میزان مطلوب نخواهد بود، شرایط آب و هوایی مطلوب پسته شرایط گرم و خشک است، درخت پسته به رطوبت زیاد هوا و خاک حساس بوده و در این شرایط نمی تواند باردهی مطلوب و به موقع داشته باشد، سرمای بیش از حد زمستان و سرمای دیر رس بهاره می تواند باردهی و زمان شروع باردهی پسته را تحت تاثیر قرار دهد از این رو باید درخت پسته را در منطقه ای با شرایط آب و هوای مطلوب بکارید تا از سود دهی درخت طلای سبز بهره ببرید.

جمع بندی زمان شروع باردهی درخت پسته:

چنانچه می خواهید درخت پسته شما بردهی خود را نهایتا دو سال پس از کاشت آغاز کرده و زودتر به بلوغ باردهی برسد باید شرایط زیر را نظر بگیرید:

  • نهال پیوند زده و آماده خریداری کنید.
  • سن نهال پیوند زده بیشتر از دو سال نباشد.
  • نهال پسته در ارقام پر بار و زود بازده متناسب با منطقه ی خود خریداری کنید مانند ارقام کله قوچی، اکبری و احمد آقایی
  • نهال پسته با گواهی سلامت و مقاوم خریداری کنید.
  • نهال پسته پیوند زده شناسنامه دار خریداری کنید تا از اصالت آن اطمینان داشته باشید.
  • نهال پسته را از نهالستانهای معتبر و پر فروش خریداری کنید، نهالستانهایی که آمار فروش پایینی داشته باشند ممکن است حتی نهال سه ساله را به جای دو ساله به شما بفروشند و همین بر زمان شروع باردهی و حتی موفقیت در استقرار نهال اثر می گذارد.
  • اصول صحیح کاشت و نگهداری نهال پسته را رعایت کنید.

درخت پسته چند ساله بار می دهد؟

اصول صحیح کاشت پسته:

همانطور که در شرایط باردهی زود هنگام درخت پسته اشاره شد یکی از شرایط مهم در زمان شروع باردهی درخت پسته رعایت اصول صحیح کاشت پسته است، در این قسمت شما را با اصول صحیح کاشت پسته آشنا می کنیم.

  • آماده سازی زمین:

همانطور که پیش تر نیز بیان شد پیش از کاشت نهال باید از وضعیت مطلوب خاک اطمینان داشته باشید، برای اطمینان از آلوده نبودن خاک به بیماریهایی مانند فایتوفتورا و یا نماتد که دو بیماری خاکزاد خسارت زننده روی درختان پسته هستند می توانید نمونه ای از خاک را برای آزمایشگاه گیاهپزشکی فرستاده و در صورت آلوده بودن خاکرا قبل از کاشت به شیوه ی آفتابدهی با یا بدون سموم مجار ضد عفونی کنید.

درخت پسته در خاک با درصد شوری بالاتر از نرمال باردهی مطلوبی خواهد داشت اما شوری آب و یا خاک نباید از حدی فراتر رود و البته کاشت نهال در خاکهای بسیار سنگین و آهکی که دارای لایه ی سخت آهکی در عمق خود باشد نمی تواند عملکرد خوبی به همراه داشته باشد.

برای اینکه از شرایط مطلوب زمین خود اطمینان داشته باشید می توانید از خاک نمونه ای را برای آزمایشگاه تجزیه ی خاک فرستاده و از شرایط فیزیکی خاک آگاه شوید، پس از دریافت مشاوره از کارشناسان فروش نهال پسته در صورت نیاز به اصلاح باید اصلاحات لازم را انجام دهید، دریافت پروفیل از خاک نیز برای اطمینان از نبود لایه ی سخت آهکی اهمیت داشته و در صورت وجود لایه سخت با خاک ورزی باید لایه را از بین ببرید، لایه ی سخت از رشد مناسب ریشه جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد درخت پسته در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند.

مرحله ی نهایی در آماده سازی زمین حفر چاله است، چاله ها به حجم دو برابر ریشه و به فاصله ی 4 متر ازهم حفر کنید، رعایت فاصله ی مناسب بین درختان سبب می شود که درختان از دریافت نورکافی بهره برده و علاوه بر باردهی مطلوب و به موقع از درگیر شدن به آفات و بیماریها و طغیان انها نیز در امان بمانند، اینها نیز عواملی هستند که بر زمان شروع باردهی درخت پسته تاثیر می گذارند.

  • کاشت نهال پسته:

نهال پسته پیوند زده و آماده و البته دو ساله را به زمین منتقل کرده و در چاله های قرار دهید، در زمان قرار دادن نهال در چاله دقت کنید که ریشه ها آسیب نبینند و در صورت آسیب دیده بودن ریشه آنها را اصلاح کرده و پس از پرالیناژکردن آن را در چاله قرار دهید، چاله را با خاک نرم پر کرده و در لایه ی آخر چاله را با خاک مخلوط با کود دامی کاملا پوسیده پر کنید.

پس از کاشت نهال سرزنی نهال و همچنین حذف جوانه های پایه را نیز باید انجام دهید این کار به فرم دهی درخت و ذخیره ی انرزی بیشتر در سال اول و آماده شدن برای شروع باردهی در سال دوم پس از کاشت کمک می کند.

  • آبیاری نهال تازه کاشته شده:

نظم در آبیاری و میزان مناسب آبیاری نهال تازه کاشته شده پسته به استقرار مناسب نهال کمک کرده و سبب می شود نهال بتواند در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند، آبیاری نهال تازه کاشته شده به ویژه در دو ماه اول کاشت بسیار حساس بوده و باید بر اساس شرایط منطقه، خاک و فصلی که نهال کاشته می شود تنظیم شود.

برای تنظیم دور و میزان آبیاری متناسب با نیاز درختان خود بهتر است در زمان خرید نهال پسته با مشاوران در این زمینه مشورت کرده و دور آبی مناسب را تعیین کنید و دقیقا مطابق با توصیه کارشناسان آبیاری را انجام دهید.

  • کود دهی به نهال تازه کاشته شده:

کود دهی به نهال تازه کاشته شده در صورتی که از کود دامی پوسیده مخلوط با کودهای با جذب سریع در زمان کاشت استفاده کرده باشید در سال اول پس از کاشت نیاز نیست اما پس از شروع باردهی درخت پسته کود دهی به این درختان برای زودتر رسیدن به سن بلوغ باردهی بسیار ضروری است.

استفاده از عناصر غذایی پر مصرف و ریز مغذیها از شرایط اصلی باردهی زودهنگام درختان پسته است، استفاده از ریز مغذیها به ویژه در شرایط خاک شوری که درختان پسته در آن کاشته می شوند به دلیل بلاکه شدن آنها در شرایط شوری خاک بسیار مهم بوده و پس از شروع باردهی درختان به تثبیت میوه بر روی درخت و جلوگیری از ریزش آن تاثیر بسزایی دارد.

استفاده از کودهای آلی مانند اسید هیومیک و اسیدهای آمینه، ورمی کمپوست و انواع دیگر کمپوست که علاوه بر تامین نیازهای غذایی به افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک کمک می کند سبب افزایش باردهی و همینطور زودتر رسیدن به سن بلوغ باردهی خواهد شد.

  • هرس:

هرس درختان پسته از جمله عواملی است که می تواند به باردهی به موقع و مطلوب درختان پسته کمک کند، در سالهای اول پس از کاشت هرس به منظور فرم دهی درختان و در سالهای آینده هرس به منظور کنترل آفات و بیماریها با حذف شاخه های آفت زده و بیمار به افزایش سلامت و باردهی باغ کمک می کند و باید در برنامه ی باغداری شما قرار گیرد اما توجه داشته باشد که هرس درخت باید توسط افراد ماهر انجام شود تا منجر به حذف شاخه های بارده نشود.

نگهداری اصولی از درختان پسته تا زمان رسیدن به بلوغ باردهی:

درختان پسته معمولا در سن ده تا 15 سالگی بسته به میزان مراقبت و نگهداری و برخورداری از شرایط مطلوب به بلوغ باردهی می رسند، این شرایط مطلوب دقیقا همان شرایطی است که در سالهای اول کاشت نهال تا شروع باردهی باید رعایت شود با این تفاوت که باغداران باید برنامه ی کود دهی را به صورت منظم و بر اساس نتیجه ی آمایش تجزیه ی خاک و برگ به صورت سالیانه تنظیم کرده و کود دهی را متناسب با نیاز درختان درست و به موقع انجام دهند، آبیاری و هرس نیز باید به صورت اصولی انجام شود تا راندمان مطلوب را ایجاد کند و رسیدن به بلوغ باردهی با تعویق مواجه نشود.

درخت پسته چند ساله بار می دهد؟

کلام آخر:

پسته میوه ای گران قیمت در بازار است و بهای این قیمت بالا در بازار را قبلا باغدار در باغ خود پرداخت کرده است، اگر می خواهید باغ شما در زمان مقرر به باردهی برسد و باردهی مطلوب و با کیفیتی داشته باشد باید باغداری پسته را بر اساس اصول علمی انجام دهید، در این صورت است که از اتلاف هزینه و انرژی خود جلوگیری کرده و سود مطلوب را به دست خواهید آورد، در این راه از اهمیت دریافت مشاره از افراد کاردان و ماهر غافل نشوید، برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت نهال پسته در ارقام گوناگون می توانید با مشاوران ما به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال