علت میوه ندادن درخت انگور + علت شکوفه ندادن آن

علت میوه ندادن درخت انگور + علت شکوفه ندادن آن

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند علت میوه ندادن درخت انگور شما باشد. این درخت اگرچه نگهداری ساده‌تری نسبت به دیگر درختان حساس دارد اما اگر برخی از موارد در نگهداری آن رعایت نشود مطمئنا در میزان باروری آنها تاثیرگذار خواهد بود. اگر تاکستان بزرگی دارید و یا یک درخت انگور در خانه خود دارید و می‌خواهید در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

علت میوه ندادن درخت انگور چیست؟

درخت انگور یکی از متنوع‌ترین درخت‌های موجود در دنیاست که در حال حاضر بیش از 600 نژاد و گونه از آن در دنیا وجود دارد. این درخت تاریخ بسیار غنی دارد و  اسم آن در داستان‌های اسطوره‌ای نیز برده شده است. از میوه نهال انگور علاوه بر تازه خوری در تولید کشمش، شراب، مربا، شیرینی و برخی غذاها استفاده می‌شود. این موارد باعث شده تا فروش انگور در تمام کشورهای دنیا بالا باشد.

 بسیاری از افراد تمایل دارند که در زمینه احداث باغ انگور سرمایه گذاری کنند چرا که نگهداری از این درختان کار خیلی سختی نیست و در عوض سود مالی بسیار زیادی دارد. همچنین بسیاری از افراد بی تجربه نیز تمایل دارند که یک درخت از آن را در باغچه خانه خود بکارند تا نیاز خود به انگور در فصل تابستان را تامین کنند. 

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا درخت من میوه نمی‌دهد؟ یا از میزان انگورهای آن کم شده است؟ در پاسخ به این سوالات باید چند مورد را بررسی کنید تا علت اصلی را دریابید:

 چرا درخت انگور شکوفه نمیدهد؟

1. نداشتن نور کافی 

درخت انگور علاقه زیادی به نور خورشید دارد و باید آن را در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دهید تا تمام جوانه‌ها آن شکوفا شوند و به خوشه‌های انگور بزرگ تبدیل گردند. در بین برگ‌های هر ساقه صدها جوانه وجود دارد که دارای جوانه ابتدایی،دومین و سومین هستند. جوانه ابتدایی حاوی برگ و دستک اولیه است. این برگ به تدریج به 6 تا 10 برگ تبدیل می‌شود آن دستک ابتدایی نیز به دو عدد دستک تبدیل می‌گردد. 

اگر جوانه اولیه این مسیر را طی نکند، به ساقه تبدیل خواهد شد و جوانه‌های دوم و سوم رشد چندانی نخواهند کرد. تا جایی که به خوشه انگور در آینده تبدیل نخواهد شد. به طور کلی هر مانعی که جلوی رشد جوانه ابتدایی را بگیرد و اصطلاحا درخت شما را با مشکل نکروز اولیه جوانه مواجه کند می‌تواند علت میوه ندادن درخت انگور شما باشد.

در صورتی که درخت انگور در سایه قرار بگیرد و یا شاخه‌ها به حدی در یکدیگر فشرده شوند که نور خورشید به خوبی بر تمام ساقه‌ها نتابد، احتمال دچار شدن به نکروز جوانه بسیار بالاست. جهت جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است نهال یا قلمه درخت انگور خود را در مکانی بکارید که از تابش کامل خورشید به آن اطمینان داشته باشید و بدانید که سایه دیوار یا درختان دیگر در رشد جوانه‌ها تاثیر زیادی نمی‌گذارد. 

2. هرس نشدن یا هرس شدن به صورت نامطلوب 

یکی از مهم‌ترین اقدامات موثر در رشد شاخه‌ها و جوانه‌های جدید درخت انگور، هرس کردن به موقع و اصولی آن است. هرس کردن به معنای حذف شاخه‌های اضافی و خشک شده از درخت با هدف انتقال انرژی و نیرو به شاخه‌ها مستعد جهت رشد انگورهای جدید است. شما با حذف شاخه‌های اضافه تاثیر مهمی در رسیدن نور خورشید و هوای تازه به دیگر شاخه‌های سالم و جوان خواهید داشت. 

2. هرس نشدن یا هرس شدن به صورت نامطلوب یکی از علت های شکوفه ندادن نهال انگور

در صورتی که هرس کردن به صورت اصولی انجام نشود و یا در زمان درستی نباشد تمام تاثیرات مثبت انجام این کار، کاملا منفی خواهد شد که همین امر می‌تواند علت میوه ندادن درخت انگور شما باشد. در برخی از موارد دیده شده که باغبان به اشتباه ساقه پر از جوانه ابتدایی را حذف می‌کند که همین امر نیز در کاهش میزان باروری درخت موثر است. لازم به ذکر است که برخی از باغداران معتقدند که باید تمام شاخه‌های سال پیش حذف شوند و تمام شاخه‌ها باید جدید باشند. این مساله کاملا اشتباه است و هرس کردن اصولی به این معنا نیست. 

3. باروری بیش از حد در درخت 

در کنار مشکلاتی مانند اینکه چرا درخت انگور شکوفه نمیدهد؟ برخی از افراد از ریختن شکوفه‌های درخت خود شکایت دارند. در برخی از مواقع درخت به قدری قوی و پربار است که شکوفه‌هایی بیشتر از توان خود جهت شکوفا شدن و تبدیل به انگور را دارد. در این حالت درخت انگور جهت کم شدن بار خود و کاهش نیافتن کیفیت انگورها شروع به ریزی شکوفه‌های خود می‌کند. 

لازم به ذکر است که این مساله تا حدی می‌تواند طبیعی باشد اما بهتر است با ریختن بیش از حد مواد مقوی باعث بروز این مشکل نشوید چرا که در برخی از مواقع تمام شکوفه‌ها خواهند ریخت و هیچ محصولی به بار نخواهد نشست. لذا این مساله علت میوه ندادن درخت انگور است.

4. بیماری 

در برخی از مواقع علت میوه ندادن درخت انگور به بیمار شدن درخت بازمی‌گردد. درخت انگور مستعد بیماری سفیدک پودری و بوترایتس است. این بیماری‌ها مستقیما به جوانه‌ها حمله می‌کند و اجازه رشد کردن بیشتر به آنها را نمی‌دهد. 

 برخی از انواع کنه‌ها نیز از طریق بافت جوانه ابتدایی خود را تغذیه می‌کنند که باعث صدمه رسیدن به شکوفه‌های داخل جوانه می‌شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکلات نیاز است که درخت خود را به موقع مورد سمپاشی و کوددهی قرار دهید و شاخه‌های بیمار را فورا از درخت جدا کنید. 

5. استفاده از اسید جیبرلیک 

اسید جیبرلیک یا همان GA3 می‌تواند در افزایش هورمون رشد گیاهان موثر باشد و به تقسیم سلولی ساقه‌ها و برگ‌ها سرعت دهد. برخی از باغداران از این ماده جهت افزایش اندازه حبه‌های انگور و جداسازی خوشه‌ها در برخی گونه‌های بدون هسته استفاده می‌کنند. 

با این حال به نظر می‌رسد که استفاده از این ماده تاثیر منفی در میزان میوه دهی درخت دارد و می‌تواند علت میوه ندادن درخت انگور باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که از اسید جیبرلیک تنها در مواقع نیاز و به اندازه کافی استفاده شود. 

6. انگور نر 

انگور نر یکی از علت میوه ندادن درخت انگور

در برخی ازمواقع دیده شده که علت میوه ندادن درخت انگور خوصا درختان خانگی نر بودن درخت است. اکثر گونه‌های درخت انگور گل‌های ماده و نر را به صورت همزمان در خود دارند و درخت بدون نیاز به درختی دیگر گرده افشانی خواهد کرد. اما اگر درخت شما تنها یک جنسیت گل را تولید کند امکان به ابر نشستن شکوفه‌ها نیست و همین موضوع علت میوه ندادن درخت انگور شما خواهد بود. 

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال