آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

یکی از میوه های خوشمزه شناخته شده است. گیلاس با آن جثه کوچک به خاطر طعم دلپذیری و آبداری که دارد در میان کل مصرف کنندگان جهان خاستگاه و جایگاه ویژه پیدا کرده است. به طوری که شما می توانید علاوه بر میوه تازه گیلاس انواع فرآورده های آن را نیز در بازار به راحتی پیدا کنید. مهمترین فراورده گیلاس عبارتند از: گیلاس خشک، آب گیلاس، لواشک گیلاس و ترشک .

آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

خاستگاه اصلی درخت گیلاس در رتبه اول مربوط به ترکیه سپس آمریکا و در آخر مربوط به ایران می باشد. ایران یکی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه شناخته شده است که در تولید انواع میوه ها مخصوصا گیلاس تازه درجه یک و با کیفیت جایگاه سوم جهان را کسب کرده است. مطمئنا پتانسیل کشور ما جهت تولید بیشتر بالا می باشد.

اگر کشاورزان و باغداران بتوانند به صورت تخصصی به کاشت نهال گیلاس بپردازند و باغ های تجاری با متراژ بالا احداث کنند، مطمئنا میزان تولید و صادرات گیلاس ایرانی  و همچنین سود حاصل از آنها افزایش خواهد یافت. خاک حاصلخیز مناطق مختلف کشور ما به گونه ای است که به عنوان یکی از مهم ترین تولید کنندگان گیلاس در جهان شناخته شده است.

آشنایی با روش کاشت درخت گیلاس:

معمولا کسانی که می خواهند به کاشت درخت گیلاس بپردازند، باید بدانند که سه روش کاملا متفاوت برای کاشت این درخت با کیفیت و محبوب وجود دارند. هر کدام از این روش ها برای خود معایب و مزیت هایی نیز دارد. بتغدار با توجه به متراژ باغ و تعداد نهال مورد نیاز می تواند تصمیم بگیرد. عموما روش سوم مورد پسند کل باغداران است. که عبارتند از:

  • کاشت بذر گیلاس: از این روش معمولاً برای احداث باغ گیلاس استفاده نمی‌ شود. چون باغدار مجبور است زمان طولانی را منتظر بماند تا دانه گیلاس جوانه زده و به رشد کامل برسد. همچنین باغدار به تنهایی نمی‌ تواند تمامی مراحل علمی و اصولی آن را انجام دهد. تحقیقات نشان داده است گیلاس هایی که از این طریق به دست می آید دارای کیفیت کمتری می باشد. معمولاً کسانی که در حیاط منزل می‌خواهند تنها یک عدد درخت گیلاس بکارند بذر گیلاس را کاشت می‌کنند در اکثر نهالستان از طریق کاشت بذر آلبالوی تلخ درختان پایه را تولید می‌ کنند تا بر روی آنها نهالهای گیلاس را پیوند بزنند.
  • پیوند زدن پیوندک گیلاس: از این روش در نهالستان ها بیشتر استفاده می شود تا درختانی که بر پایه پیوندی می باشد را تولید و به فروش برساند. البته باغستان‌های درخت گیلاس که قبلا دارای درخت های مقاوم گیلاس هستند نیز می‌توانند برای پر باری باغ خود از روش پیوند زدن ا استفاده می کنند.
  • خرید نهال با کیفیت از نهالستان های معتبر: یکی از بهترین روش هایی که برای کاشت و احداث باغ های بزرگ گیلاس مورد توجه باغداران قرار گرفته است. بیشتر متخصصین گیاهپزشکی نیز خرید نهال با کیفیت با مقاومت بالا را توصیه می کنند.

مراحل تخصصی کاشت درخت گیلاس

شما برای اینکه بتوانید درخت  گیلاس به صورت تخصصی کاشت کنید، باید مراحل خاصی را طی کرده و سپس اقدام به کشت آن کنید. در واقع شما به عنوان یک باغدار وظیفه دارید تا شرایط محیطی خاصی را ایجاد کنید. برای ایجاد بستر مناسب چند قدم و مرحله لازم است که عبارتند از:

آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

  • انتخاب مکان و فضای مناسب جهت احداث باغ

یک باغدار برای اینکه بتواند یک باغ بزرگ و اقتصادی گیلاس را احداث کند در مرحله اول باید بدانند، آیا منطقه ای که در باغ او قرار گرفته است، برای احداث باغ گیلاس و مناسب است یا نه؟؟ آیا خاک باغ به اندازه ای مناسب است که به توان در آن نهال میوه کشت کند یا نه؟؟ برای این منظور لازم است حتما قسمتی از خاک باغ خود را جهت آزمایش های لازم به مرکز گیاه پزشکی برده و آن را مورد بررسی قرار دهد.

یکی از مهمترین مزیت های که این اقدام در این مرحله دارد این است، وجود کوچکترین آفت، قارچ و باکتری هایی که عامل بیماری می باشد را مشخص کرده و علاوه بر آن اگر عناصر بیش از حد یا کمتر از حد میزان باشد، به طور مشخص آنالیز شده و در اختیار باغدار قرار می گیرد. باغدار با توجه به شرایط آن نسبت مغذی کردن و پاکسازی آن اقدام می کند.

همچنین به زهکشی خاک نیز بهتر است دقت کنند، در صورت لزوم به هنگام گود برداری و شخم زدن از ماسه و شن جهت زهکشی و کود طبیعی جهت مغذی کردن خاک استفاده می کنند. از دیگر نکاتی که به هنگام احداث باغ مورد توجه قرار می‌ گیرد، میزان نوردهی باغ می باشد. محل احداث باغ باید کاملا نورگیر باشد.

  • فاصله کاشت مناسب بین دو درخت گیلاس در باغ

یکی از شرایطی که برای رشد درخت وجود دارد میزان نور دهی آنها می باشد. برای این موضوع همیشه توصیه می شود در همان ابتدا فاصله میان درختان مشخص شود. فاصله استاندارد برای کاشت نهال گیلاس از 4 متر تا 5 متر تغییر می کند. شما با توجه به ارقام نهال گیلاس که خریداری می کنید، حتما از فروشنده آن فاصله کاشت استاندارد را پرسیده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

فقط به یک موضوع دقت داشته باشید، اگر فاصله بین نهال ها را کمتر از حد استاندارد کنید، در آینده نزدیک بعد از به بلوغ رسیدن درخت تمامی شاخه ها و برگ ها در یکدیگر تنیده شده و باعث سایه برگ می شود. نه تنها نور خورشید به تمام قسمت های درخت نفوذ نمی‌ کند، بلکه مانع جریان هوا در بین شاخ و برگ ها شده، همین سبب بروز بیماری های خیلی زیاد در درخت گیلاس خواهد شد. گاها باغدار مجبور به حذف برخی از درختان بالغ می شود تا فضای کافی برای رشد بقیه درخت گیلاس ایجاد کند.

آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

  • زمان مناسب کاشت نهال گیلاس در باغات

جالب است بدانیم تحقیقات علمی نشان می دهد اگر شما بتوانید زمان صحیح کاشت نهال را بدانید، باعث می شود تا نهال شما یکی رشد امن و بدون تنش را تجربه کند. با این وجود برای کاشت هر نوع میوه و هر نژادی باید یک زمان به خصوص نظر بگیرد.

معمولا در کاشت گیلاس به چند نکته توجه می کنند که مهمترین آنها سلامتی ریشه نهال، سن و نوع نهال گیلاس است. ولی بهترین زمان برای کاشت درخت گیلاس بر اساس منطقه متفاوت می باشد در مناطقی که زمستان های سرد و سوزناک ندارند پاییز بعد این که نهال خواب رفت می توانند کاشت کنند، برای مناطق با زمستان های شدید بهتر هست که بعد از گذشت یخبندان زمستان این کار انجام شود، ولی اگر شرایط برای کاشت در فصل پاییز برای شما محیا می باشد حتما این کار را انجام دهید چون در این صورت نهال تا قبل از بیدار شدن ریشه انداخته و خودش را با محیط اطرافش سازگار میکند و بعد از عید که بیدار شد، رشد بهتری خواهد داشت.

  • تاسیس سیستم آبیاری نهال گیلاس

اگر شما به دنبال تاسیس یک باغ گیلاس کاملا اقتصادی و تخصصی هستید، به هیچ عنوان به فکر آبیاری سنتی و غرقابی نباشید. یا به فکر حفر نهر و کرت هایی نباشید که به صورت جوی آب از کنار درختان شما رد شود. چون بیستر بیماری ها در باغ گیلاس به خاطر همین آبیاری اشتباه و آب روان در بین درختان گسترش پیدا می کند.

ما به شما توصیه می کنیم از جدیدترین سیستم های آبیاری برای آبدهی نهال های خود استفاده کنید. اگر به خاطر هزینه نمی توانید از مکانیزم های جدید آبیاری استفاده کنید، می توانید از همان سیستم آبیاری قطره ای بهره ببرید. چون تنها راه ارتباطی یک نهال با درختان دیگر باغ را قطع کرده و مانع انتقال ویروس یا باکتری به وسیله جریان آب به نقاط دیگر می شود.

آموزش تخصصی کاشت گیلاس، راهنمای کامل

  • نقشه صحیح جهت کاشت نهال گیلاس

بعد از آماده کردن خاک باغ گیلاس نوبت نقشه برداری جهت مشخص کردن نقطه صحیح کاشت نهال گیلاس می باشد. در این مرحله تمامی زوایای باغ در نظر گرفته و با توجه به ارقام نهایی که می خواهید خرید نهال گیلاس داشته باشید، فاصله آن را و طریقه استقرار نهال را در نقشه مشخص می‌ کنند. معمولا درخت ها را به صورت مربعی و مستطیلی و یا به صورت مثلث از یکدیگر کاشت می کنند. در صورت احتیاج به گرده افشانی ها محل گرده افشان ها را نیز مشخص می کنند. اگر باغدار بخواهد جهت درآمد بیشتر و گرد افشانی بهتر از کندوی زنبور عسل نیز استفاده کند، در نقشه محل استقرار آن ها را نیز بررسی می کنند تا میزان بازدهی باغ افزایش پیدا کند.

  • مراقبت ‌های ضروری از نهال در مقابل آفات و بیماری‌ های درختان گیلاس

وقتی شما توانستید همه مراحل کاشت نهال گیلاس را به صورت کاملا تخصصی و اقتصادی انجام دهید، باید به مراحل بعدی آن هم به دقت کافی داشته باشید، تا زمانی که درخت شما به رشد کامل برسد. مهمترین نکته استفاده از آفت کش ها و سموم جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ های مختلف و آفت زدگی می باشد. اگر شما نحوه مراقبت از نهال خود را در برابر بیماری ها نداشته باشید باعث می شود تا خسارت های جبران ناپذیر را متحمل شوید. شما به عنوان باغدار موظف هستید تا مهمترین آفت هایی که باغ شما را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین عامل بیماری های درخت گیلاس را شناخته و نسبت به درمان آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید. سپس با مشورت متخصصین گیاه پزشکی در دوره های منظم و متوالی استفاده از سموم و آفت کش های موثر که به نهال گیلاس صدمه نزند را فراموش نکنید.

  • تاثیر کود دهی درخت گیلاس در رشد و باردهی

یکی دیگر از مراحلی که قبل از کاشت نهال و همچنین سالهای سال بعد از کاشت نهال باید با آن توجه داشته باشید، مسئله کوددهی نهال گیلاس می باشد. بعد از آزمایشات لازم بر روی خاک باغ، می‌ توانید از کودهای طبیعی جهت خاک ورزی باغ خود استفاده کنید. اگر خاک باغ شما با کمبود عناصری روبرو است، با استفاده از کودهای شیمیایی این کمبودها را جبران کنید. وقتی نهال خود را در فصل پاییز کاشتید، باید به فکر تغذیه و کود دهی آن سال‌ های بعدی نیز باشید. معمولاً  در سال‌ های اولیه جهت رشد بیشتر و سریعتر نهال گیلاس از کودهای ازته استفاده می کنند، ولی در مراحل باردهی درخت گیلاس می توانید از کودهای حیوانی نیز استفاده کنید.

  • شگرد هرس درخت گیلاس و تاثیر آن بر روی سلامتی باغ گیلاس

از دیگر مراحل مهم در احداث باغ گیلاس به صورت کاملاً تخصصی دقت در هرس درختان گیلاس می باشد. هرس کردن  درختان یک باغ چندین مزیت مهمی دارد

  1. میزان جریان هوا را در بین درختان افزایش داده و مانع بیماری های عفونی می شود.
  2.  به خاطر حذف شاخه های اضافه میزان باردهی باغ افزایش چشمگیری پیدا می کند.
  3. به  فرم دهی درخت شما کمک خیلی زیادی می کند.

برای تمامی درختان بهترین زمان برای  هرس فصل زمستان می باشد، ولی معمولاً توصیه می کنند جهت هرس درختان گیلاس اواخر فصل تابستان یا اوایل فصل بهار نیز گزینه مناسبی بوده و تاثیر بیشتری دارد.

 کلام آخر

به عنوان جمع بندی می خواهم در آخر مقاله انواع نهال گیلاس را که طرفدار خیلی زیادی در کشور ما دارد و با کاشت آن ها می توانید به یک درآمد خوب و ثابت برسید معرفی کنم.

  • ارقام نهال گیلاس سیاه: بومی کشور ایران بوده و طرفدار زیادی دارد‌
  • ارقام نهال گیلاس تکدانه مشهد: به خاطر مقاومت بالا در هر منطقه ای قابل کشت است.
  • گیلاس زرد و گیلاس قرمز ارومیه: خوش طعم بوده و مخصوص مناطق سردسیر است.
  • ارقام نهال گیلاس ناپلئون: به عنوان یک نهال وارداتی شناخته شده است که به راحتی در نهالستان‌های کشور ما تولید و توزیع می شود.
  • گیلاس جامائیکا: بیشتر در مناطق گرمسیر کشور به کشت آن می پردازد.

شما برای خرید نهال گیلاس با کیفیت و تضمین شده که دارای گارانتی دو ساله باشد، می توانید به سایت فروش نهال گیلاس برتر نهال مراجعه کنید. آخرین قیمت نهال گیلاس را استعلام کرده و با توجه به متراژ باغ خود و شرایط اقلیمی محل احداث باغ، اقدامات لازم نسبت به خرید نهال از این نهالستان کنید.

مشاورین و مهندسین گیاهپزشکی نهالستان نه تنها آماده ارائه هرگونه خدمات و مشاوره و راهنمایی می باشد، بلکه سعی می کنند در تمام مراحل احداث باغ در کنار شما باشند. نهال های عرضه شده در این نهالستان دارای لیبل و شناسه از جهاد کشاورزی و مراکز معتبری گیاه پزشکی است. شما می توانید با شماره تماس هایی که در این سایت وجود دارد تماس گرفته و به طور مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال