10 گونه از بهترین نهال‌های گیلاس برای کاشت که شاید نشناسید!

10 گونه از بهترین نهال‌های گیلاس برای کاشت که شاید نشناسید!

گیلاس میوه‌ای گوشتی و هسته‌دار است که به سبب زیبایی و سودآوری منحصر به فرد و بی‌نظیر توانسته نام خود را در ردیف نهال‌های میوه پرطرفدار قرار دهد و از سمت کشاورزان بی‌شماری مورد استقبال فراوان قرار بگیرد.

نهال گیلاس نیز همانند سایر نهال‌های میوه دیگر دارای واریته ها و انواع و اقسام مختلفی است و همین امر سبب شده تا انتخاب بهترین نهال در هنگام خرید نهال گیلاس برای کشاورزان به یک امر بسیار سخت و دشوار تبدیل شود.

از این رو برتر نهال با هدف آرامش و آسایش شما کشاورزان عزیز سعی نموده تا در این مقاله ده گونه از بهترین و پربارترین نهال‌های گیلاس را برای کاشت در مناطق مختلف معرفی نماید و مورد بررسی بیشتر و بهتر قرار دهد پس پیشنهاد می‌دهیم تا در ادامه این مطلب همراه ما بمانید.

10 گونه از بهترین نهال‌های گیلاس برای کاشت که شاید نشناسید!

نهال گیلاس را بهتر بشناسید

گیلاس‌های تجاری از ارقام چند گونه ترش و شیرین به دست می‌آید و همچنین خوب است بدانید که نام گیلاس به درخت گیلاس و چوب آن اشاره دارد و گاهی اوقات به درختان گلدار و از نظر ظاهری مشابه مانند گیلاس زینتی اطلاق می‌شود.

گیلاس فصل رشد کوتاهی دارد و می‌تواند در اکثر عرض‌های جغرافیای معتدل رشد کند و همچنین خوب است بدانید که فصل اوج برداشت گیلاس در فصل تابستان است و البته شایان ذکر است که نهال‌های گیلاس همانند بسیاری از نهال ها با عرض جغرافیایی معتدل هر سال به تعداد معینی ساعت سرما برای شکستن خواب و شکوفه دادن و تولید میوه نیاز دارند.

البته لازم به ذکر است که تعداد ساعات سرمای مورد نیاز بستگی به تنوع نهال‌های گیلاس دارد و همچنین گفتنی است که به دلیل این نیاز هوای سرد، هیچ عضوی از جنس گیلاس نمی‌تواند در آب و هوای گرمسیری رشد کند.

هنگامی که نهال‌های گیلاس 4 تا 5 ساله شدند و شروع باروری کردند و هر سال در فصل بهار با کود 10-10-5 کود دهی کنید و همچنین خوب است بدانید که نهال‌های گیلاس مصرف کننده کمی مواد مغذی هستند اما به آب ثابت نیاز دارند.

نهال گیلاس جدید خود را به طور منظم در اولین فصل رشد آبیاری کنید و برای فصول بعدی و جاری فقط زمانی نیاز به آبیاری دارید که میزان بارندگی کمتر از حد معمول باشد و همچنین خوب است بدانید که هرس گیلاس فقط یک بار در سال و در فصل زمستان یا در اوایل فصل بهار واقعا مورد نیاز است زیرا این به حفظ شکل و اندازه نهال گیلاس و حمایت از تولید میوه خوب کمک می‌کند.

نهال گیلاس تکدانه

نهال گیلاس تکدانه  یکی از بهترین نهال‌های گیلاس است که باغداران عزیز می‌توانند از آن بهره ببرند چرا که این نهال در زمره نهال‌های بازار پسند و بسیار تجاری قرار دارد و از این طریق می‌تواند سودی قابل توجه و مناسب را برای کشاورزان فراهم نماید و البته شایان ذکر است نهال گیلاس تکدانه  بسیار خوش رنگ و لعاب است و در بازار فروش طرفداران بسیار زیادی دارد.

همچنین خالی از لطف نیست که بدانید این نهال دارای قدرت رشد پذیری بسیار بالایی است و رشد آن به صورت عمودی است به طوری که اگر به این نهال بعد از رسیدن به بلوغ کامل نگاه کنید متوجه این رشد عمودی و شاخه‌های پراکنده آن می‌شوید و از دیگر ویژگی‌های این نهال می‌توان به باردهی بسیار بالای آن اشاره نمود که البته این ویژگی را می‌توان جزء مهم‌ترین مزیت نهال گیلاس تکدانه  دانست و البته خالی از لطف نیست که بدانید پوست گیلاس تکدانه بسیار نازک و براق و از طعمی بسیار شیرین و دلپذیر برخوردار است.

نهال گیلاس لواسان

یکی از ارقام بازار پسند که به سبب بازدهی عالی و قابل توجه توانسته نظر باغداران زیادی را به خود جلب نماید نهال گیلاس لواسان نام دارد و همچنین شایان ذکر است که رنگ منحصر به فرد و خاص این نهال سبب شده تا کشاورزان به کاشت آن در مقیاس‌های بالا بسیار علاقه داشته باشند.

البته خالی از لطف نیست که بدانید گیلاس لواسان صورتی رنگ است که این خود وجه تمایز نهال گیلاس صورتی لواسان از سایر نهال‌های گیلاس خواهد بود و در ضمن گفتنی است که این تنها مزیت این نهال آبدار و خوش رنگ و لعاب نیست و از سایر ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، تجاری و بسیار بازار پسند، مناسب برای کاشت در مناطق سرد و معتدل، دیرگل و مقاوم در برابر سرمای بهاره، باردهی بسیار بالا و عمر اقتصادی در حدود 25 سال اشاره نمود.

10 گونه از بهترین نهال‌های گیلاس برای کاشت که شاید نشناسید!

نهال گیلاس زرد ارومیه

همه‌ی ما گیلاس را با رنگ قرمز براق آن به یاد می‌آوریم اما با مشاهده نهال گیلاس زرد ارومیه به طور قطع تمام تصورات شما از گیلاس به هم خواهد خورد چرا که این نهال میوه‌ای بسیار متفاوت از سایر نهال‌های گیلاس از نظر رنگ دارد زیرا این نهال به جای تولید میوه‌های سرخ رنگ میوه‌های درخشان و زرد رنگ را تولید می‌نماید و همین امر وجه تمایز این نهال گیلاس محبوب و پرطرفدار با سایر نهال‌های گیلاس دیگر شده است.

همچنین خالی از لطف نیست بدانید که نهال گیلاس زرد ارومیه برای کاشت در مناطق سرد بسیار مناسب است و از این رو کشاورزان می‌توانند با خیالی آسوده اقدام به خرید و کاشت این نهال نمایند و البته شایان ذکر است که این نهال علاوه بر پربار و پرمحصول بودن به صورت خوشه‌ای باردهی دارد و که این امر سبب شده تا کشاورزان بیشتری اقدام به کاشت این نهال زیبا و جذاب نمایند.

در ضمن گفتنی است که با کاشت نهال گیلاس زرد ارومیه می‌توانید بعد از گذشت دو سال از باردهی به صورت نوبرانه و بعد از پنج سال از باردهی حداکثری این نهال برخوردار شوید و از سود حاصله آن بهره مند گردید.

نهال گیلاس ناپلئونی

اگر قصد دارید در مناطق سردسیر اقدام به کاشت نهال گیلاس نمایید ما به شما نهال گیلاس ناپلئونی را پیشنهاد می‌دهیم چرا که این نهال در برابر سرمای شدید بسیار مقاوم است و می‌تواند در مناطق سردسیر عملکرد بسیار خوبی از خود به معرض نمایش بگذارد.

همچنین شایان ذکر است که کشاورزان با کاشت این نهال می‌توانند از سرمایه گذاری مادام العمر و سوددهی همیشگی خود بهره مند شوند زیرا طول عمر اقتصادی نهال گیلاس ناپلئونی در حدود 30 سال است و البته خالی از لطف نیست بدانید که نهال گیلاس ناپلئونی بسیار پربار است و همچنین قدرت رشد پذیری قابل توجهی دارد و از این طریق توانسته نظر بسیاری از باغداران را به خود جلب نماید.

نهال گیلاس سیاه  مشهد

اگر به دنبال نهال گیلاسی هستید که میوه‌های بسیار خوش رنگ و خاص را تولید نماید بهتر است نام نهال گیلاس سیاه مشهد را در زمره نهال‌های انتخابی خود قرار دهید و در واقع می‌توان گفت که گیلاس سیاه مشهد به سبب این که بسیار خوش رنگ و لعاب است مورد توجه و کاشت زیاد کشاورزان قرار گرفته است.

البته شایان ذکر است که نهال گیلاس سیاه مشهد علاوه بر رنگ و لعاب خاص بسیار خوشمزه و آبدار است و از طعمی فوق العاده برخوردار است به گونه‌ای که با چشیدن اولین دانه گیلاس به طور قطع نمی‌توانید از مابقی دانه‌های آن بگذرید و البته این عامل سبب شده تا نهال گیلاس سیاه مشهد را بتوان در لیست پرفروش‌ترین نهال‌های گیلاس مشاهده نمود.

نهال گیلاس رویشی گزیلا

باردهی بسیار بالا و مقاومت منحصر به فرد سبب شده تا نهال گیلاس رویشی گیزلا به یکی از محبوب‌ترین نهال‌های گیلاس در سرتاسر جهان تبدیل شود و همچنین خوب است بدانید که این نهال گیلاس در برابر کم آبی و ابتلا به بیماری‌های رایج در بین نهال‌های گیلاس و بیماری ها بسیار مقاوم است و می‌تواند در این شرایط به رشد و نمو خود ادامه دهد.

گیلاس رویشی گزیلا در زمره نهال‌های گیلاس دیرگل قرار دارد و به سبب مقاومت بالا در برابر سرما برای کاشت در نقاط کوهستانی با شرایط آب و هوایی سرد بسیار مناسب خواهد بود و البته لازم به ذکر است که این نهال گیلاس قدرت رشد پذیری بسیار بالایی دارد از این رو در هرس این نهال بسیار باید دقت شود.

نهال گیلاس خوشه‌ای

اگر در مناطق سردسیر با زمستان‌های طولانی با یخبندان‌های سخت و سرد قرار دارید نهال گیلاس خوشه‌ای یکی از بهترین نهال‌های گیلاس برای شما عزیزان خواهد بود و البته این تنها مزیت این نهال گیلاس نخواهد بود از دیگر ویژگی‌های نهال گیلاس خوشه‌ای می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر نوسانات دمایی، استحکام بالا در برابر عوامل بیماری زا و آفات گوناگون، دیرگل بودن و مقاومت بسیار بالا در برابر کم آبی اشاره نمود.

میوه‌های نهال گیلاس خوشه‌ای همان طور که از نام آن مشخص است به صورت خوشه‌ای خواهد بود و این به معنای تولید میوه بیشتر و سود بالاتر و بهتر خواهد بود و همچنین شما کشاورزان عزیز می‌توانید در اوایل خرداد ماه میوه‌های این نهال گیلاس را برداشت نمایید.

10 گونه از بهترین نهال‌های گیلاس برای کاشت که شاید نشناسید!

نهال گیلاس امپرور فرانسیس

تولید میوه‌های با وزن متوسط و با طعمی بی نظیر و درجه یک سبب شده تا امروزه شاهد استقبال بی نظیر کشاورزان از نهال گیلاس امپرور فرانسیس باشیم و همچنین خوب است بدانید که این نهال گیلاس در نخستین بار میوه‌های به رنگ سفید تولید می‌نماید و به تدریج با گذر زمان به رنگ قرمز و در نهایت به رنگ سیاه تبدیل می‌شود.

خواستگاه بومی نهال گیلاس امپرور فرانسیس کشور انگلستان است و البته لازم به ذکر است که این نهال گیلاس در سال 1900 کشف شد و در سال 1990 به اوج شهرت خود دست پیدا کرد و در ضمن گفتنی است که این نهال گیلاس به سبب مقاومت در برابر نوسانات دمایی و سرمای زیاد تنوانسته به یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت در مناطق سرد و خشک تبدیل شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال