در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

احداث باغ گردو شاید در نظر اول کار ساده ای به نظر برسد اما در باطن خود کار پیچیده و حساب شده ای است، احداث باغ گردو تنها خرید نهال و کاشت آن در زمین مورد نظر نیست اما حتی اگر چنین نیز باشد ممکن است حداقل این سوال مطرح شود که چند نهال گردو را می توان در یک هکتار از زمین کاشت، در این مقاله شما را با اصول اولیه و مهم احداث باغ گردو آشنا کرده و در باب اهمیت تعداد مجاز درخت گردو در واحد هکتار به شما می آموزیم که چگونه می توانید تعداد درخت گردو در واحد هکتار را تعیین کنید.

در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

مراحل احداث باغ گردو:

  • انتخاب زمین مورد نظر:

در مورد انتخاب زمین مورد نظر باید در نظر داشته باشید که چنانچه قصد شما بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو است باید سعی کنید زمینی که انتخاب می کنید سطح کمی نداشته باشد، دست کم یک هکتار زمین را برای بهره برداری اقتصادی و به صرفه از باغ گردو باید در نظر بگیرید.

هرچند ارقام تجاری و به صرفه گردو نیز امروزه در بازار وجود دارد که کاشت آنها حتی در سطوح کم باغداری را تبدیل به یک شغل به صرفه کرده است اما بهتر است حتی الامکان این سطح کمتر از یک هکتار نباشد.

زمینی که انتخاب می کنید نباید سنگلاخی و یا دارای بستری سخت باشد، نهال گردو در زمینهای سنگلاخی به خوبی رشد نمی کنند، بهترین بافت خاک برای کاشت و پرورش درختان گردو بافت خاک لومی و سبک است که ریشه ی این درختان به خوبی بتواند گسترش پیدا کند.

در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

نکته ی دوم در انتخاب زمین مناسب این است که زمینهای شیبدار بهتر از زمینهای مسطح برای کاشت گردو هستند، البته در مورد میزان شیب هم باید در نظر داشته باشید که شیب بیش از اندازه تنها باعث شستشوی خاک و از بین رفتن بافت خاک به مرور زمان می شود، زمینهای شیبدار نسبت به زمینهای مسطح میزان ساعات نور دریافتی بیشتری خواهد داشت و درختان گردو در این زمینها رشد و باروری بهتری نشان خواهند داد.

  • اصلاح خاک:

در باغداری مدرن دیگر درختان را بدون توجه به بافت حاک به زمین اصلی منتقل نمی کنند بلکه قبل از کاشت نهال بافت خاک و میزان حاصلخیزی خاک را اصلاح می کنند و سپس نهال را به زمین اصلی منتقل می کنند، در این زمینه شما می توانید برای اینکه بدانید چه کاری باید دقیقا انجام دهید نمونه ی خاک را به آزمایشگاه خاکشناسی ارسال کنید و با تکیه بر نتیجه ی تجزیه ی خاک اصلاح بافت خاک را انجام دهید.

به عنوان مثال چنانچه بافت خاک سنگین تشخیص داده شد باید به بافت خاک مقداری خاک با بافت سبک مثل ماسه اضافه شود ویا چنانچه در خاک کمبود عناصر خاص نشان داده دشد باید به خاک قبل از کاشت نهال آن عناصر خاص اضافه شود و سپس اقدام به کاشت نهال شود.

بنابراین زمانی که شما اصلاحیات بافت خاک را مو به مو و به درستی انجام دادید آن وقت می توانید اقدام به خرید نهال گردو و کاشت آن کنید، شما می توانید پس از دریافت نتیجه ی آزمایش، این نتیجه را به متخصصان مربوطه نشان داده و از ایشان در رابطه با نحوه و نوع اصلاح بافت خاک مشورت بگیرید.

  • انتخاب رقم نهال گردو:

در بحث احداث باغ انتخاب رقم گردو یک مسله بسیار مهم و اساسی است، برخی افراد گمان می کنند همین که بدانند کدام رقم گردو بیشترین باردهی را دارد برای آنها کافی است و باید همان رقم را انتخاب کنند، اما شما باید این مساله را نیز در نظر بگیرید که میزان باردهی ارقام مختلف گردو در شرایط اپتیمم لحاظ می شود و چنانچه این شرایط برای آن رقم در زمین شما اپتیمم نباشد به هیچ عنوان به آن میزان باردهی دست نخواهید یافت.

در ادامه شرایط اپتیمم باردهی درختان گردو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط آب وهوایی:

شرایط آب و هوایی مناسب برای هر رقم گردو متفاوت است به گونه ای که هر رقم گردو ممکن است بازه ی دمایی خاصی را تحمل کند که رقم دیگر در آن بازه حتی نتواند زنده بماند چه برسد به اینکه بخواهد باردهی مطلوب داشته باشد، به عنوان مثال امروزه ارقامی از گردو وجود دارند که می توانند گرمای تابستان اهواز را تحمل کنند اما این ارقام را نمی توانید در مناطقی که زمستان بسیار سرد دارند بکارید.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب اولین فاکتوری که باید در نظر بگیرید شرایط آب و هوایی منطقه ی شماست، در این زمینه یک نکته ی بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن وجود و یا عدم وجود سرمای بهاره است،بسیاری از مناطق معتدله و سردسیر ایران با مشکل سرمای دیر رس بهاره مواجه هستند و سالانه درصد زیادی از محصولات یک باغ گردو به همین دلیل از دست می رود، این درحالی است که اگر باغدار در زمان انتخاب رقم گردو به دنبال ارقام مقاوم به سرمای بهاره بود این اتفاق نمی افتاد.

ارقامی به رمای بهاره مقام هستند که تاریخ گلدهی آنها با تاخیر و پس از سپری شدن آخرین سرما در بهار رخ بدهید، برخی ارقام گردو نیز وجود دارند که دو بار گل بوده و در صورتی که یک بار با سرمای بهار گلهای خود را از دست بدهند دو مرتبه گل می دهند.

میزان باردهی:

قطعا میزان باردهی رقم گردو نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود شما باید در انتخاب رقم گردو دقت داشته باشید که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ی خود رقمی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین بهره برداری را به ازای یک هکتار از زمین به شما بدهد.

در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟

زمان شروع باردهی:

زمان شروع باردهی به دلیل اینکه بر زمان سن بلوغ درخت گردو تاثیر گذار است و در واقع زمان برگشت سرمایه به شمار می رود اهمیت زیادی دارد، باغداران نباید مدت زمان زیادی را منتظر شروع باردهی و رسیدن درختان به سن بلوغ کنند تا بتواند هر چه زودتر شاهد برگشت سرمایه ی خود باشند، بنابراین در انتخاب رقم مناسب باید زمان شروع باردهی را در نظر گرفته و ارقام زود بازده تر را انتخاب کنید.

انتخاب پایه ی درخت گردو:

در انتخاب رقم مناسب دقت داشته باشید که ارقام زود بازده و پر بازده معمولا نسبت به شرایط نامساعد چه محیطی باشد و چه زیستی حساس هستند، تنها در صورتی می توان از این ارقام استفاده کرد که بر پایه ی بذری نبوده و روی پایه ی ارقام بومی، مجلی و یا جنگلی پیوند خورده باشد، این ارقام گردو روی پایه ی بذری به هیچ عنوان نمی تواند راندمان مورد نظر را داشته باشد.

از طرفی نهال به دست آمده از بذر یک رقم گردو هیچ گاه نمی تواند به صورت صد در صدی ویژگیهای پایه ی مادری را برای شما به ارمغان بیاورد چرا که بذر حاصل گرده افشانی گل درخت با یک رقم دیگر از گردو است که به عنوان پایه ی گرده افشان در باغ کاشته شده و بنابراین آن درختی که شما انتظار دارید را نمی توانید داشته باشید.

در واقع با خرید نهال پیوندی نه تنها از ویژگی مقاومت درخت در برابر آفت، بیماریها و شرایط نامساعد محیطی می توانید استفاده کنید بلکه ویژگیهای مورد نظر نهال گردوی مورد نظر را نیز می توانید به صورت صد در صدی دریافت کنید.

ارتفاع از سطح دریا:

میزان ارتفاع از سطح دریا تاثیر زیادی روی رشد و باردهی درختان گردو خواهد داشت، هر رقم گردو در میزان خاصی از ارتفاع از سطح دریا می تواند رشد و باردهی مطلوب داشته باشد، بنابراین با تعیین میزان ارتفاع از سطح دریا در منطقه ی مورد نظر خود رقمی را انتخاب کنید که در آن منطقه بهترین رشد را داشته باشد.

میزان نیاز سرمایی:

این فاکتور مهمترین فاکتور در انتخاب رقم مناسب به شمار می رود چرا که گردو به عنوان یک درخت میوه ی معتدله نیاز به سپری کردن ساعات مشخصی از سرمای زیر هفت درجه است تا بتواند به باردهی برسد، در واقع چنانچه این میزان سرما تامین نشود درخت ممکن است حتی شکوفه ندهد، در این باره نیاز هر رقم متفاوت است بعضی ارقام ممکن است با 500 ساعت سرمای زیر هفت درجه به باردهی مطلوب برسند و بخی ممکن است تا 1500 ساعت سرمای زیر هفت درجه را نیاز داشته باشند.

بنابراین در انتخاب رقم مناسب در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ی خود آیا در آن منطقه حداقل نیاز سرمایی رقم مورد نظر شما تامین می شود یا خیر؟

  • کاشت نهال گردو:

برای کاشت نهال گردو پس از انتخاب رقم مناسب برای منطقه ی خود باید با توجه به نوع رقمی که انتخاب کرده اید اقدام به حفر چاله در زمین کنید، حفر چاله را باید در شرایطی انجامدهید که دست کم شش ماه قبل از آن با انجام آزمایش خاک عملیات اصلاحی بافت خاک را با انجام عملیات خاکوری و اضافه کردن کود انجام داده اید.

اینکه گفته می شود باید حفر چاله را با توجه به نوع رقم انتخاب شده انجامدهید به دو فاکتور بسیار مهم بر می گردد، یکی عمق چاله و دیگری فاصله ی چاله ها از یکدیگر است.

عمق چاله در کاشت نهال گردو: در بحث عمق چاله باید بدانید که ریشه ی نهال در سال اول کاشت باید در بافت خاک بسیار ترد قرار داشته باشد و بنابراین عمق چاله را معمولا دو برابر حجم ریشه در نظر می گیرند و از آنجایی که حجم ریشه در هر رقم گردو متفات است، حجم چاله برای هر رقم نیز متفاوت خواهد بود، بنابراین در زمان خرید نهال گردو از کارشناسان حاضر در نهالستان اطلاعات کافی در مورد عمق چاله را جویا شوید.

فاصله ی چاله از یکدیگر: در مورد فاصله ی چاله ها از یکدیگر باید بدانید که این فاکتور در رشد و باردهی درختان در آیندده بسیار تاثیر گذار است اما به هیچ عنوان نمی توان یک رقم واحد را برای همه ی ارقام گردو در نظر گرفت، فاصله ی چاله ها از یکدیگر میزان نور دریافتی درختان در سن بلوغ را تعیین می کند و میزان نور و تهویه ی درختان می تواند میزان باردهی درختان را تعیین کنید.

فاصله ی چاله نیز مانند عمق چاله یک رقم ثابت برای همه ی ارقام درختان گردو نیست، این رقم به میزان حجم تاج درختان گردو بستگی دارد، هر رقم گردو در سن بلوغ میزان خاصی حجم تاج داشته و میزان هرس نیز در میزان حجم تاج درخت تاثیر گذار است، برخی از ارقام گردو ارتفاع زیاد وحجم تاج زیاد پیدا می کنند حتی اگر در سالهای اول رشد هرس فرم خوبی را دریافت کنند بنابراین برای کاشت این درختان باید فاصله ی هفت تا هشت متر را در نظر گرفت.

اما برخی ارقام گردو نیز در سن بلوغ رشد قدی و حجمی متناسب تری داشته و به عنوان ارقام تجاری تر به شمار می روند چرا که با در نظر گرفتن فاصله ی کمتر بین درختان می توان تعداد درخت بیشتری را در واحد هکتار کاشت و جالب است بدانید که این ارقام اتفاقا باردهی بسیار بیشتری نیز دارند به عنوان مثال فاصله ی بین درختان گردو رقم اسرائیلی می تواند در زمین مسطح 6 متر باشد و باردهی این درختان می تواند به 8 تن در هکتار برسد.

مثال دیگری که برای این ارقام گردو می توان زد گردو رقم ژنوتیپ برتر پالیز است که تا 280 اصله درخت گردو را در یک هکتار و به فاصله 5 تا 6 متر می توانید بکارید وحتی تا 11 تن محصول در هکتار نیز می توانید برداشت کنید، بنابراین فاصله ی چاله در تعیین تعداد درخت کاشته شده در یک هکتار موثر است.

نیاز درختان به کاشت گرده افشان: فاکتور دیگری که در تعداد نهال در یک هکتار موثر است نیاز درختان به رقم گرده افشان است، ارقامی از درختان گردو که برای باردهی بهتر به کاشت رقم گرده افشان نیاز دارند برای باردهی بهتر به نسبت هر ده درخت بارده نیاز به یک درخت گرده افشان خواهند داشت، بنابراین کاشت رقم گرده افشان نیز تاثیر جزئی در تعداد درخت کاشته شده در واحد هکتار خواهد داشت.

کلام آخر:

در احداث باغ گردو مدرن و تجاری فاکتورهای متعددی را باید در نظر گرفت، تعداد درخت کاشته شده در یک هکتار تابع عواملی از جمله شیب زمین، نوع رقم و نیاز درختان به وجود گرده افشان است، در زمینهای شیبدار تعداد درخت بیشتری می توان کاشت و از طرفی تعداد درختان کاشته شده در واحد هکتار برای ارقامی که نیاز به گرده افشان دارند نسبت به ارقامی که نیاز به گرده افشان ندارند کمتر است، همچنین فاصله ی درختان که تعیین کننده ی میزان و تعداد درخت کاشته شده در هکتار است با توجه به نوع رقم متفاوت است. که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که ارقام نهال‌های قدیمی به فاصله ۱۰ متر از هم کاشت می‌شدند و در هر هکتار در حدود ۱۰۰ اصله نهال گردو قابل کاشت بود، نهال‌‌های اصلاح شده گردو را به فاصله ۶ متر در ۶ متر کاشت می‌کنند، و در هر هکتار در حدود ۲۸۰ عدد گردو می‌توان کاشت نمود، حداکثر و حداقل فاصله گردو‌ها از همین را بیان کردیم، بقیه نهال‌ها اکثر بین این دو عدد هستند، به طور کلی می‌توان گفت اراقم مختلف گردو بین ۱۰۰ الی ۲۸۰ عدد گردو کاشت می‌شوند.

اما به هر حال توصیه می شود چنانچه قصد بهره برداری تجاری و به صرفه از باغات خود را دارید ارقامی را انتخاب کنید که بتوانید تعداد بیشتری از آن رقم را در واحد هکتار داشته باشد و در صورت کاشت آنها میزان بیشتری از محصول را نیز در شرایط اپتیمم برداشت کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

یک پاسخ به “در هر هکتار چند درخت گردو می توان کاشت؟”

  1. برتر نهال گفت:

    سلام دوست عزیز مساحت یک هکتار ده هزار متر مربع هست برای کاشت نهال‌های قدیمی با فاصله ۱۰ در ۱۰ که میشه ۱۰۰ متر مربع، ده هزار متر تقسیم بر صد متر میشه ۱۰۰ عدد نهال، و برای ارقام اصلاح شده به فاصله ۶ در ۶ متر که میشه ۳۶ متر مربع در حدود ۲۸۰ عدد میشه کاشت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال