بهترین نهال گردو دیر گل و زود گل، از دست نده!

بهترین نهال گردو دیر گل و زود گل، از دست نده!

شاید زمانی زمان گلدهی درختان میوه به عنوان یک فاکتور در انتخاب رقم مورد نظر مطرح نبود چرا که در درجه ی اول تفاوت آشکاری بین زمان گلدهی در ارقام مختلف وجود نداشت و در درجه ی دوم اهمیت این موضوع آشکار نشده بود، اما امروزه انتخاب رقم متناسب با شرایط آب و هوایی در درجه ی اول منوط به زمان گلدهی می شود، بر این اساس ارقام مختلف گردو در دو دسته ی دیر گل و زود گل تقسیم بندی می شوند، اگر می خواهید بدانید چه تفاوتی بین این دو وجود دارد و برای منطقه ی شما کدام نوع مناسب تر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین نهال گردو دیر گل و زود گل، از دست نده!

تاثیر زمان گلدهی بر انتخاب رقم در شرایط مختلف آب و هوایی:

یکی از شرایط مهمی که در زمان خرید نهال گردو برای انتخاب رقم مناسب باید در نظر بگیرید شرایط آب و هوایی منطقه است، بر این اساس ارقام مختلف گردو در دو دسته ی کلی قرار می گیرند:

  • نهال گردو سردسیری و معتدل:

این دسته از ارقام گردو تحمل بالایی به سرمای زمستان داشته و در برابر سرما و یخبندان زمستان می توانند مقاومت نشان دهند اما بر عکس در برابر افزایش دما در تابستان و دمای بالای 30 درجه سانتی گراد در این فصل حساس بوده و برگهای آنها دچار سوختگی می شود، بنابراین ارقامی از گردو مانند نهال گردو چندلر و یا نهال گردو فرنور که به عنوان ارقام سردسیر شناخته می شوند را نمی توانید در مناطقی بکارید که دمای روزهای تابستان به بالای 30 درجه سانتی گراد و به مدت چندین روز تجاوز می کند.

  • نهال گردو گرمسیری:

این دسته از ارقام گردو که ارقام جدیدی هم هستند در واقع بر عکس دسته ی قبل عمل می کنند، ارقام گردو گرمسیری مانند نهال گردو پکان با وجود اینکه می توانند گرمای هوا در تابستان را تحمل کنند و در برابر حرارت بالای 50 درجه در تابستان در مناطقی مانند استانهای جنوبی کشور مقاومت خوبی نشان می دهند اما بر عکس مقاومت بالایی به سرما و یخبندان نداشته و ریشه های آنها در برابر یخ زدگی خاک مقاومتی ندارند.

تفاوت بارز دیگری که بین این دو دسته ارقام گردو وجود دارد تفاوت در زمان گلدهی است، در حالی که برای افزایش مقاومت به سرما زدگی ارقام سردسیری دیر گل هستند این موضوع برای ارقام گرمسیری اهمیتی نداشته و این ارقام زود گل هستند.

جالب است بدانید در گذشته بیشتر ارقام درختان میوه و ارقام گردو زود گل بوده و همین امر سبب می شد درختانی که در مناطق سردسیر و یا معتدل کاشته می شدند بخش بزرگی از باردهی خود را به دلیل برخورد با سرما زدگی بهاره از دست بدهند.

نکته ی حائز اهمیت در مورد شرایط آب و هوای مناطق سردسیر و معتدل این است که در مناطق سردسیر معمولا زمستان طولانی می شود و تا نیمه ی اول فروردین ماه همچنان هوا سرد است و در مناطق معتدل نیز با وجود اینکه سرمای هوا در اواخر زمستان شکسته می شود اما معمولا یک موج هوای سرد در بهار وارد منطقه شده و سبب سرمازدگی شکوفه ی درختانی می شود که زود گل بوده و شکوفا شده اند.

بنابراین ارقامی که برای مناطق سردسیر و معتدل مورد استفاده قرار می گیرند باید حتما دیر گل باشند تا از خطر سرمازدگی بهاره در امان بمانند، اما این موضوع در مناطق گرمسیر مشکلی ایجاد نمی کند چرا که در مناطق گرمسیر سرمای هوا در اوج زمستان آنقدر زیاد نیست که برای درختان مشکلی ایجاد کند چه برسد به ابتدای بهار که مشکل ورود هوای سرد در نیمه ی اول بهار به طور کلی وجود ندارد بنابراین ارقام گرمسیری زود گل بوده و مشکلی هم ندارد.

تاثیر زمان گلدهی بر میزان باردهی ارقام مختلف گردو:

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا زمان گلدهی می تواند بر میزان باردهی ارقام مختلف موثر باشد؟ آیا این درست است که ارقام دیرگل پر بارتر هستند؟

در پاسخ به این دو پرسش باید با قاطعیت جواب منفی داد، میزان باردهی ارقام مختلف گردو تابع موارد مختلفی است که در بین این موارد زمان گلدهی هیچ جایگاهی ندارد، میزان باردهی ارقام مختلف گردو به طور مختصر تابع عوامل زیر است:

  • ژنتیک رقم:

هر رقم در ظرفیت ژنتیکی خود مقدار مشخصی باردهی را دارد که در صورت قرار گرفتن در شرایط مساعد رشدی می تواند به آن میزان باردهی دست پیدا کند، به عنوان مثال ظرفیت ژنتیکی باردهی گردو رقم ژنوتیپ پالیز تیپ 9 سردسیری 8 تن در هکتار است.

  • شرایط آب و هوایی:

چنانچه هر رقم گردو را در منطقه ای بکارید که بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد می تواند به حداکثر راندمان خود برسد، یکی از محدودیتهای مهم در مورد شرایط آب و هوایی در واقع همان سرمازدگی بهاره است که در مورد منطق سردسیر و معتدل می تواند باردهی درخت گردو را تعیین کند و به همین دلیل است که باید ارقام دیر گل در این مناطق انتخاب شوند، در واقع این تنها موردی است که زمان گلدهی می تواند در میزان باردهی موثر و دخیل باشد.

  • میزان رسیدگی به درخت:

کود دهی و آبیاری متناسب با نیاز درختان گردو از جمله عواملی است که می تواند باردهی درختان را تعیین کند و در صورتی که درختان از کود دهی و آبیاری مطلوب برخوردار باشند می توانند به حداکثر ظرفیت ژنتیکی خود در باردهی نزدیک شوند.

بهترین نهال گردو دیر گل و زود گل، از دست نده!

  • کنترل آفات و بیماریها:

کنترل به موقع آفات و بیماریها به طوری که خسارت آنها آستانه ی زیان اقتصادی را رد نکند می تواند در میزان عملکرد این درختان تاثیر بگذارد وآنها را به حداکثر باردهی خود نزدیک کند.

بنابراین دانستید که هر رقم یک ظرفیت ژنتیکی در باردهی دارد به عنوان مثال حداکثر باردهی نهال گردو چندلر پیوندی به 4 تن در هکتار می رسد و در صورت برخورداری از شرایط بالا می تواند این میزان باردهی را داشته باشد در غیر این صورت میزان باردهی کمتر از 4 تن خواهد بود.

مثال دیگر از میزان باردهی نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 سردسیری است که باردهی آن در شرایط مطلوب می تواند به 8 تن در هکتار برسد، اما در مورد ارقام گرمسیری نیز همین موضوع صدق می کند، برای احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر شما باید به دنبال ارقامی باشید که بیشترین باردهی را در شرایط آب و هوای گرمسیری داشته باشند مانند نهال گردو پکان که می تواند در شرایط مساعد باردهی مطلوبی داشته باشد.

تاثیر زمان گلدهی بر زمان برداشت میوه ی گردو:

طول دوره ی بلوغ میوه گردو از زمان گلدهی تا زمان برداشت حدود 90 روز است و قطعا زمان گلدهی می تواند بر زمان برداشت موثر باشد، با توه به شرایط اقلیمی هر منطقه تغییر اندکی در تاریخ دقیق گلدهی ارقام دیر گل و زود گل اتفاق می افتد اما به طور کلی ارقام زود گل در اواخر اسفند ماه و ارقام دیر گل از نیمه ی دوم فروردین ماه شروع به گلدهی می کنند، چنانچه دوره ی بلوغ 90 روز را نسبت به زمان گلدهی در نظر بگیرید قطعا زمان رسیدن میوه در ارقام زود گل زودتر بوده و ممکن است از اوایل مرداد تا اواسط تابستان با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای منطقه رخ دهد.

در مورد ارقام دیر گل هم ممکن است برداشت میوه تا اوایل مهر ماه به واسطه ی تاخیر در زمان گلدهی و دمای معتدل تابستان در مناطق سردسیر و معتدل به تاخیر بیافتد اما با توجه به اینکه این نوع میوه به صورت خشکبار نگهداری می شود نگرانی از زمان برداشت تا زمان به بازار رساندن وجود نداشته و در صورت نگهداری در انبار خشک و خنک می تواند این میوه را برای چند ماه بدون آسیب در انبار نگهداری کرده و در زمان مناسب راهی بازار کنید.

معرفی پرفروش ترین ارقام دیرگل گردو:

همانطور که پیش تر نیز عنوان شد ارقام دیر گل گردو به دلیل مقاومت نسیت به سرمای دیر رس بهاره برای کاشت در مناطق سردسیر و یا معتدل مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع فروش نهال گردو دیر گل در مناطق سردسیر و معتدل انجام می شود، چنانچه قصد احداث باغ گردو تجاری در منطقه ای سردسیر و یا معتدل سردسیری دارید ارقام زیر را به شما پیشنهاد خواهیم کرد:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 سردسیری:

این رقم گردو که خاستگاه آن متعلق به کشور کانادا است یکی از پر بار ترین ارقام گردو با قابلیت کاشت در مناطق سردسیر را دارد، این رقم گردو را می توانید در مناطق بسیار سردسیر که دارای یخبندان زمستانه باشند بکارید چرا که تحمل سرمای این رقم نسبت به تمام ارقام سردسیری دیگر گردو بالاتر است.

باردهی گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 در شرایط مساعد می تواند به 8 تن محصول در هکتار برسد که رقم فوق العاده ای در بین ارقام سردسیری گردو است، فاصله ی کاشت این رقم گردو را حداکثر 6 متر در نظر گرفته و به دلیل پیوند خوردن بر پایه ی مقاوم مقاومت بالایی هم در برابر آفات و بیماریهای گیاهی از خود نشان می دهد.

نکته ی جالب توجه در مورد این رقم آن است که برای رسیدن به باردهی حداکثری نیازی به کاشت پایه ی گرده افشان در بین درختان گردو ندارد و از این رو تعداد درخت بارده در واحد هکتار بیشتر خواهد شد.

  • نهال گردو ژنوتیپ برتر:

نهال گردو ژنوتیپ برتر مانند ژنوتیپ پالیز اصالت کانادایی داشته و به واسطه ی دیر گل بودن در برابر سرمازدگی بهاره مقاوم است، این رقم گردو نیز می تواند باردهی خوشه ای داشته و در بهترین شرایط تا 8 تن باردهی در واحد هکتار داشته باشد، این رقم گردو نیز خود گرده زا بوده و برای گرده افشانی نیازی به پایه ی گرده افشان ندارد.

با توجه به ارتفاع و حجم تاج محدودی که دارد این رقم را می توانید در باغ به فاصله ی 6 متر از هم بکارید و از باردهی فوق العاده آن بهره ببرید.

  • نهال گردو چندلر پیوندی:

نهال گردو چندلر پیوندی نیز برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب بوده و در این مناطق و در صورت برخورداری از آبیاری و کود دهی بهینه می تواند تا 4 تن محصول در واحد هکتار تولید کند، برای گرده افشانی این رقم از گردو فرانکت استفاده شده و با کاشت یک گرده افشان به ازای ده گردو بارده گرده کافی تولید خواهد شد.

  • نهال گردو فرنور:

این رقم گردو با داشتن میوه هایی با پوست کاغذی شناخته شده و درصد مغز بالایی دارد، نهال گردو فرنور نیز برای گرده افشانی نیاز به نهال گردو فرنت داشته و در صورت برخورداری از شرایط مطلوب رشدی می تواند تا چهار و نیم تن باردهی داشته باشد.

معرفی انواع نهال گردو زود گل:

سابقا کاشت گردو به دلیل نیاز سرمایی و تحمل کم به گرما تنها در مناطق معتدل و سردسیر کاشته می شد اما امروزه در نهالستانهای معتبر کشوری ارقامی از گردو که بتوانند سازگاری بالایی به گرمای هوا در تابستان داشته باشند تولی می شود که البته باردهی بالایی داشته و برای احداث باغ تجاری گردو در مناطق گرمسیر و با ارتفاع کم از سطح دریا مناسب هستند.

در این بخش برخی از ارقام زود گل و البته مقاوم به گرما برای کاشت در مناطق گرمسیری را خدمت باغداران در این مناطق معرفی خواهیم کرد:

  • نهال گردو پکان:

تحمل و مقاومت نهال گردو پکان به گرمای تابستان به حدی است که کاشت این رقم را در مناطق گرمسیر جنوب کشور نیز میسر کرده است، تحمل این رقم به گرما از باردهی و کیفیت میوه نکاسته و این رقم در شرایط مطلوب رشدی می تواند باردهی بالایی داشته باشد.

گردو پکان از دسته ارقام زود گل گردو است که با توجه به اقلیمی که در آن کاشته می شود زمان گلدهی مناسب است و در اقلیم گرمسیری به هبچ عنوان خطر سرمازدگی بهاره باردهی درخت گردو را تهدید نخواهد کرد.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 گرمسیری:

این رقم گردو نیز که برای کاشت در مناطق گرمسیر کشور مناسب است باردهی بالایی داشته و درصد مغز گردو در این رقم بالا است به طوری که هر 77 گردو می تواند یک کیلوگرم وزن داشته باشد، مغز این گردو سفید رنگ بوده و زن پوسته ی چوبی آن کم است.

این رقم گردو نیز بر خلاف بسیاری از اقام گردو نیازی به کاشت گرده افشان برای گرده افشانی نداشته و خود گرده زا است، ارتفاع و حجم تاج این رقم گردو متوسط یوده و به همین دلیل رعایت فاصله ی کاشت 7 متر می تواند نور کافی را به شاخ و برگ درختان گردو در باغات وسیع برساند.

بهترین نهال گردو دیر گل و زود گل، از دست نده!

کلام آخر:

دیر گل بدن و زود گل بودن فاکتوری است که می تواند بر قیمت نهال گردو موثر باشد چرا که با وجود ارقام بسیار متنوع و پر باری دیر گلی که در بازار برای مناطق سردسیر وجود دارند ارقام زود گلی هم هستند که طاقت گرمای تابستان را نداشته وبرای کاشت در مناطق سردسیر پیشنهاد می شوند اما به هر حال ریسک سرمازدگی بهاره را به همراه داشته و قطعا قیمت پایین تری نسبت به ارقام دیر گل خواهند داشت، چنانچه قصد احداث باغ گردو در منطقه ی خود را دارید پیشنهاد می شود با مشاوران ما در تماس باشید تا ایشان با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه ی شما بهترین رقم را به شما پیشنهاد دهند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال