پرسودترین درخت میوه در ایران

پرسودترین درخت میوه در ایران

همه ی ما کشورمان ایران را به عنوان کشوری چهار فصل می شناسیم، به این معنا که ایران با داشتن شرایط آب و هوایی متفاوت قابلیت رشد و پرورش انواع و اقسام گیاهان و درختان باغی را دارد، از انواع درختان میوه ی گرمسیری مانند خرما، موز، انبه تا انواع مختلف درختان میوه سردسیری مانند گردو و انواع درختان میوه هسته دار را می تون در مناطق مختلف ایران کاشت و از برداشت این میوه ها نیز سود خوبی به دست آورد.

در این مقاله قصد داریم کلید کسب موفقیت در مسیر سود بخش بودن احداث باغ میوه در ایران را به شما آموزش داده و در نهایت یکی از انواع درختان میوه سردسیری پرسود و یکی از انواع درختان میوه گرمسیری پر سود را به شما معرفی کنیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

عوامل موثر در سود دهی یک درخت میوه:

در باب عوامل موثر بر سود دهی بک درخت میوه باید به این نکته ی بسیار مهم اشاره کرد که کاشت هر درخت میوه می تواند پر سود باشد به شرط اینکه در شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی خاص خود کاشته شده و باغداری اصولی و نوین در مورد پرورش آنها رعایت شود.

در واقع با رعایت اصول باغداری نوین شما می توانید با کاهش هزینه ها و افزایش تولید سود حاصل از باغداری را افزایش دهید و این در واقع کلید موفقیت در راه کسب سود بیشتر از باغداری در ایران است.

اصول باغداری نوین در راستای سود بخش بودن احداث باغ میوه در ایران:

  • انتخاب رقم تجاری، پر بارده و زود بازده:

اولین گام در اجرای باغداری نوین انتخاب رقم تجاری است، در نهالستانهای معتبر فروش نهال میوه تنها در ارقام تجاری صورت می گیرد، چرا که تنها در این صورت است که باغداران می توانند حداکثر راندمان را از سطح زیر کاشت خود داشته باشند اما همه ی نهالستانها شرایط دیگر در مورد ارقام تجاری را رعایت نمی کنند، در ادامه شرایط مهم دیگر در مورد ارقام تجاری را ذکر می کنیم.

  • انتخاب رقم مقاوم:

یکی از مهمترین شرایط سودده بودن ارقام تجاری مقاوم بودن آنها در برابر آفات، بیماریها و شرایط نامساعد محیطی مانند سرما، گرما، کم آبی و غیره است، لازم است بدانید ارقام تجاری درختان میوه در صورتی که برپایه ی مقاوم پیوند نخورده باشند نسبت به همه ی این عوامل حساس بوده و نه تنها سودده نخواهند بود بلکه به شدت زیان ده هستند.

  • انتخاب رقم تجاری و مقاوم مناسب با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه:

فاکتورهای مهمی که در مورد شرایط محیطی مساعد باید در نظر گرفت دامنه دمایی قابل تحمل توسط درختان میوه است، اینکه یک رقم تجاری چه ماکزیمم و چه مینیمم دمایی را می تواند تحمل کند، آیا نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاوم است یا خیر و نکات دیگر شامل تامین نیاز سرمایی درختان میوه و همینطور ارتفاع منطقه از سطح دریا و مطابقت داشتن آن با نیاز درخت میوه انتخاب شده از شرایط اصلی محیطی و جغرافیایی است که در هنگام انتخاب رقم میوه باید در نظر گرفته شود و در صورت مساعد بودن آنها کاشت آن رقم تجاری می تواند سود ده باشد.

  • اصول کاشت درختان در باغداری نوین:

در باغداری نوین به منظور کاهش هزینه ها کاشت درختان نیز باید اصولی و علمی انجام شود، در مرحله ی اول یعنی آماده سازی زمین و حفر چاله هر دو باید مطابق با نیاز رقم انتخاب شده انجام شود، در مورد حفر چاله میزان عمق چاله و فاصله ی چاله ها از یکدیگر باید مطابق با نیاز نوری و میزان رشد درختان در هنگام بلوغ تعیین شود، بنابراین در باغداری نوین به هیچ عنوان با باغات متراکم و شاخه های در هم فرو رفته مواجه نمی شوید.

در زمان آماده سازی زمین در باغداری نوین باید قبل از کاشت نهال در زمین از خاک زمین نمونه ازمایش خاک گرفته شود و کودی را که در هنگام کاشت و یا قبل از کاشت می خواهیم به خاک اضافه کنیم دقیقا مطابق با نیاز رقم انتخاب شده و کمبودها موجود در خاک باشد.

رعایت نکردن این دو مورد مهم منجر به ایجاد مسمومیت غذایی در اثر زیاده روی در مصرف کود، افزایش تراکم درختان و کاهش میزان دریافت نور درختان در اثر در نظر نگرفتن فاصله ی مناسب بین درختان و افزایش سرایت آفات و بیماریها و خسارت کنترل آنها می شود.

  • اصول داشت درختان میوه در باغداری نوین:

آبیاری،کود دهی، هرس و کنترل آفات و بیماریها در باغداری نوین همگی بر اساس میزان نیاز و به صورت برنامه ریزی شده انجام می شود، هیچ گونه کود و سم بدون نیاز سنجی و بدون انجام آزمایشات سالانه مورد نیاز در باغداری نوین استفاده نشده و بنابراین هزینه ی گزاف خرید کود و سم هایی که ممکن است حتی مفید هم نباشند صرف نمی شود و درنهایت منجر به افزایش سود دهی در درختان میوه می شود.

در باب اصول آبیاری اشاره به این نکته نیز بسیار ضروری است که نوع سیستم آبیاری نیز می تواند در سود دهی باغ شما تاثیرگذار باشد به طوری که استفاده از سیستم آبیاری سطحی زیان بارترین سیستم آبیاری به شمار می رود و در نقطه ی مقابل آن استفاده از انواع سیستمهای آبیاری تحت فشارمناسب با نوع درخت میوه می توان شما را به سود مطلوب نزدیکتر کند.

  • اصول برداشت درختان میوه در باغداری نوین:

در باغداری نوین حتی برداشت میوه از درختان نیز به صورت اصولی و با هدف ایجاد کمترین خسارت به شاخه های درختان و افزایش احتمال بروز بیماریهای گیاهی انجام می شود، در نهایت در باغداری نوین حتی مرحله ی برداشت میوه نیز با هدف کاهش هزینه ها و افزایش سود انجام می شود.

تا به اینجای کار دانستید که رعایت اصول باغداری نوین می تواند شما را در کاشت انواع درختان میوه به سود مطلوب ومورد نظرتان برساند و در صورت رعایت نکردن اصول باغداری نوین با هر خطا درصدی از سود باغ شما کم خواهد شد.

درخت میوه سردسیری پر سود در ایران:

درختان میوه ی سردسیری همه می توانند در نوع خود و در شرایط خاص خود پر سود باشند اما یکی از پر سود ترین انواع درختان میوه ی سردسیری گردو است، کاشت گردو در ایران بسیار رواج داشته و جالب است بدانید ایران از نظر سطح زیر کاشت درختان گردو رتبه ی دوم در جهان را داشته و از نظر میزان تولید گردو در جهان رتبه ی سوم را دارا است.

این رتبه بندی نشان دهنده ی این است که ایران به عنوان یکی از قطبهای بزرگ تولید گردو در دنیا می تواند صادرات زیادی از این محصول به خارج از کشور داشته باشد و سود زیادی را عاید باغداران کند، در واقع صادر کردن محصول راهی برای افزایش سود دهی تولید یک نوع میوه در ایران به شمار می رود.

در اصول باغداری نوین به اهمیت انتخاب ارقام تجاری و مقاوم اشاره کردیم، خبر خوب اینکه در ایران نهالستانهای بسیار معتبری هستند که اقدام به تکثیر نهال گردو به شیوه ی پیوندی و بر پایه ی ارقام مقاوم کرده اند و توانسته اند نهال گردو تجاری و مقاوم را در ارقام مختلف و بازار پسند در سطح جهانی تولید کنند.

بنابراین چنانچه قصد احداث باغ گردو با سود آوری بالا دارید باید خرید نهال گردو را از نهالستانهای معتبری انجام دهید که بتوانند نهال شناسنامه دار و معتبر را در انواع پیوندی بر پایه های مقاوم به شما عرضه کنند.

انواع ارقام تجاری و مقاوم گردو مخصوص مناطق سردسیری:

  • گردو رقم ژنوتیپ برتر: این رقم با ارتفاع کوتاهتر نسبت به ارقام مشابه و باردهی بالاتر تا 11 ونیم تن در هکتار شناخته می شود، به دلیل حج کم تاج و ارتفاع کم آن برداشت میوه از آن با دست نیز امکانپذیر بوده و می توان این درختان را حتی با فاصله ی 6 متر از یکدیگر کاشت.

پرسودترین درخت میوه در ایران

  • گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8: این رقم با باردهی بالا و دو بار گل بودن شناخته می شود، دو بار گل بودن آن در واقع نوعی مقاومت در بابر سرمای بهاره است که در اغلب مناطق سردسیر باغداران با این معضل مواجه اند، درختان این رقم در صورت برخورد شکوفه ها با سرمای دیر رس بهاره مجددا گل می دهند و خسارت وارده را جبران می کنند.
  • گردو فرنور: این رقم که در اصل تولید شده در فرانسه است و به صورت پیوند خورده در ایران تولید شده و به فروش می رسد نوعی دیگر از ارقام پر بار درخت گردو در مناطق سردسیر به شمار می رود که سود اقتصادی بالایی برای باغدار آن به همراه دارد.

درخت میوه گرمسیری پر سود در ایران:

انواع درختان میوه ی گرمسیری پر سود در ایران از قبیل انگور، انار، انجیر و بسیاری انواع دیگر این درختان وجود دارند که کاشت آنها در مناطق گرمسیر می تواند پر سود باشد، به عنوان مثال استهبان استان فارس بزرگترین سطح زیر کشت انجیر دیم کل دنیا را به خود اختصاص داده و این نشان دهنده ی بازار بسیار خوب تولید و فروش انجیر در ایران خواهد بود.

لازم به ذکر است که تولید انجیر دیم با هدف خشک کردن این میوه انجام می شود و در واقع انجیر دیم به صورت خشکبار عرضه شده و در بازار داخلی و جهانی به دلیل کیفیت بالایی که دارد به فروش می رسد.

در مورد درختان میوه ی گرمسیری باید دقت داشته باشید که اکثر مناطق گرمسیر در کشور به ویژه استانهای گرمسیر مرکزی ایران دارای خاک شور هستند و علاوه بر آن با مشکل کم آبی نیز مواجه هستند و بنابراین پر سودترین نوع درخت میوه در این مناطق باید درختی باشد که بیشترین سازگاری را با خاک شور و کم آبی داشته و علاوه بر آن تولید محصول آن جایگاه بزرگی در بازارهای داخلی و خارجی به خود اختصاص داده باشد

با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده در بالا می توان از پسته به عنوان پر سود ترین درخت میوه مناطق گرمسیری یاد کرد.

انواع ارقامتجاری و پر سود پسته در ایران:

  • نهال پسته کله قوچی:

یکی از تجاری ترین ارقام پسته قابل کاشت در مناطق پسته کاری ایران پسته رقم کله قوچی است که به دلیل اندازه درشت و کیفیت بالای میوه بازار پسندی بالایی داشته و به همین دلیل صادرات خوبی هم به کشورهای دیگر دارد، دیر گل بودن این رقم پسته دلیل دیگر برای محبوبیت آن بین باغداران بوده و همین امر سبب می شود باغدارانی در زمان خرید نهال پسته این رقم را انتخاب می کنند نگرانی از بابت سرما زدگی بهاره نداشته باشند،باردهی این رقم پسته می تواند به 7 تن در هکتار برسد.

پرسودترین درخت میوه در ایران

  • نهال پسته اکبری:

فروش نهال پسته اکبری به واسطه ی مقاومت نسبی بالاتری که به سرما در بین ارقام دیگر پسته دارد رایج تر بوده و به همین دلیل نام این رقم پسته نیز زیاد به گوش ما می خورد، این رقم پسته از ارقام نامآشنا در بین مردم بوده و به عنوان یکرقم پسته مجلسی فروش خوبی در بازار دارد، باردهی این رقم پسته می تواند به 7 تن در سال برسد، ویژگی بسیار مهم دیگر این رقم پسته مقاومت بالای آن به شوری خاک است که می توان آن را در شوره زار نیز کاشت کرد.

  • نهال پسته هیبرید:

این نهال پسته پیوندی مقاومت بالا به سرما، گرما و آفات داشته و به همین دلیل انتخاب خوبی برای اکثر باغداران پسته است، قیمت نهال پسته هیبرید ممکن است اختلاف کمی با سایر ارقام داشته باشد اما به واسطه ی مقاومت بالا و همینطور کیفیت بالای میوه انتخاب بسیار خوبی است، باردهی این رقم پسته می تواند به 7 تن در هکتار برسد.

  • نهال پسته احمد آقایی:

اگر به دنبال یک رقم پسته با راندمان عملکرد بالاتر نسبت به ارقام دیگر هستید نهال پسته احمد آقایی را به شما پیشنهاد می کنیم، عملکرد این پسته در شرایط مساعد می تواند به 8 تن در هکتار برسد و به واسطه ی رنگ پوست میوه ی استخوانی شناخته می شود، این نهال پسته در شرایط آب و هوایی کمی سرد نیز رشد می کند چرا که مقاومت نسبی به سرما هم دارد، کیفیت بالای میوه بازار پسندی بالای آن را ایجاد کرده و محبوبیت بالایی در بین مشتریان دارد.

پرسودترین درخت میوه در ایران

کلام آخر:

اگز قصد سود گرفتن از باغات میوه ی خود را دارید باید به دنبال خرید نهال میوه ای باشید که بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوایی و همینطور خاک منطقه ی شما داشته باشد، لازم به ذکر است که با توجه به بحران فزاینده ی آب در کش.ور توصیه می شود ارقام درختان میوه ای را انتخاب کنید که نیاز آبی کمتری داشته باشند و با رعایت اصول باغداری نوین در باغات خود بدون شک به سود مطلوب خواهید رسید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “پرسودترین درخت میوه در ایران”

  1. علی ابوترابی گفت:

    سلام ، روستای ما 2200 متر از دریا ارتفاع دارد . در 30 کیلومتری آوج واقع است . شنیده ام گردوی فرنور برای این اقلیم مناسب است . تایید می کنید؟
    من 20 عدد نهال گردوی فرنور گلدانی با مشاهده محصول می خواهم تهیه کنم . شما دارید؟ می توانید عکس‌هایش را برایم ارسال کنید ؟

    • مهندس سعید قاسمی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله برای منطقه شما گردو فرنور جواب میده و همچنین گردو ژنوتیپ پالیز هم می‌تونید کاشت کنید
      بله برای خرید می‌تونید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید 09141832393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال