علت سوختگی برگ درخت گردو

علت سوختگی برگ درخت گردو

یکی از عارضه های رایج درختان گردو سوختن برگهای گردو است، این سوختگی ممکن است به شیوه های متفاوت ایجاد شده و نوع ایجاد سوختگی و پیشرفت سوختگی در پهنک برگ می تواند نمایانگر عامل ایجاد کننده ی سوختگی در برگ درختان گردو باشد، در این مقاله با بررسی تک تک عوامل ایجاد کننده ی سوختگی برگ گردو شما را با تفاوت انواع سوختگی آشنا می کنیم تا بتوانید با مقایسه نوع ایجاد علائم سوختگی در برگ درختان گردوی خود با علائم شرح داده شده دلیل ایجاد سوختگی در باغ گردوی خود را پیدا کنید.

علت سوختگی برگ درخت گردو

سوختگی برگ درخت گردو تحت تاثیر عوامل زنده:

سوختگی برگ درخت گردو می تواند تحت تاثیر نفوذ برخی از بیمارگرها به درون برگ درخت گردو اتفاق بیوفتد، اما در مورد عوامل زنده نحوه ی ایجاد سوختگی و پیشروی آن می تواند به وضوح نمایانگر نوع عامل بیمارگر باشد، در ادامه به بررسی بیمارگرهایی که ایجاد سوختگی در برگ گردو می کنند خواهیم پرداخت.

  • بلایت باکتریایی گردو:

بیماری بلایت باکتریایی در واقع به وسیله ی یک باکتری بیمارگر Xanthomonas arboricola pv. Juglandis به وجود می آید، این باکتری با نفوذ به بافت برگ و شاخه های درختان گردو می تواند ایجاد سوختگی در برگ، گل و میوه های گردو کند.

شناسایی بیماری از روی علائم سوختگی :

همانطور که گفتیم این بیماری باکتریایی می تواند یکی از دلایل ایجاد کننده ی سوختگی در برگ درختان گردو باشد اما این بیماری را به راحتی می توانید از روی نوع علائم سوختگی و نحوه ی پیشروی آن شناسایی کنید.

آغاز بیماری بلایت باکتریایی که معنی لغوی آن سوختگی باکتریایی گردو است به صورت ایجاد لکه های سوخته سوزنی شکل در پهنک برگ گردو است، این لکه ها به مرور بزرگتر شده و می تواند کل برگ را خشککند اما مهمترین نشانه ی باکتریایی بودن این خشکیدگی برگ وجود حاله ی زرد رنگ در اثر سمی شدن بافت اطراف سوختگی به وسیله ی توکسین باکتری بیمارگر است.

تمام بافتها و اندامهای گردو به این بیماری حساسیت نشان می دهد حتی بافت برگها و اندامهای جوان مانند سر شاخه ها، این لکه های سوخته در تمام اندامها می تواند ظاهر شود و در صورتی که در دم برگ و یا سر شاخه ایجاد شد و به صورت یک کمربند دور ساقه یا دم برگ را می سوزاند و باعث خشک شدن سرشاخه می شود.

لکه های سوخته در صورتی که روی میوه قرار بگیرد سبب سوختگی در میوه شده و بافت تازه ی میوه درون پوست سبز به حالت تیره آبدار در می آید، نشانه ی بارز دیگر مبنی بر باکتریایی بودن این بیماری این است که زمانی که برگ بیمار را لای دستمال مرطوب قرار دهید پشت برگ قطره هایی شبیه به شبنم ایجاد می شود که این قطرانت ریز به اندازه ی سر سوزن اووز باکتریایی هستند، در واقع اووز قطراتی مملو از باکتری است که می تواند به راحتی پراکنده شده و به شاخه های دیگر و سالم درختان گردو وارد شود.

همین اتفاق می تواند در شرایطی که بارندگی رخ دهد بیوفتد، در واقع با افزایش رطوبت هوا در زمان بارندگی ااوز از برگ خارج شده و با پاشش قطرات بارن از برگ آلوده روی برگ سالم ااوز را به برگ سالم و شاخه های درخنتان سالم انتقال می دهد.

بلایت باکتریایی همچنین می تواند سبب سوختگی گل، ریزش میوه های فندقی و پوک شدن میوه های گردو می شود، در برخی موارد ممکن است خسارت کرم سیب علائم سوختگی روی پوست میوه شبیه به بلایت گردو ایجاد کند اما زمانی که به محل خسارت آفت کرم سیب نگاه کنید سوراخ لاروی و همینطور فضولات لاروی را روی پوست میوه خواهید دید که از بیماری بلایت به راحتی قابل تمایز خواهد بود.

خرید نهال گردو در ارقام پربار مانند گردو چندلر، گردو فرنور، گردو زنوتیپ پالیز و گردو ژنوتیپ برتر در صورتی که بر پایه های مقاوم پیوند نخورده باشند می تواند سبب توسعه ی بیماری در باغ و افزایش خسارت بیماری شود، بنابراین می توان گفت در صورتی که ارقام پر بار گردو را از نهالستانهای غیر معتبر خریداری کنید ممکن است این ارقامرا بر پایه های نامناسب پیوند زده باشند و به نوعی در افزایش شت خسارت بیماریهایی مانند بلایت باکتریایی گردو موثر هستند.

به منظور کنترل بیماری بلایت باکتریایی گردو علاوه بر خرید نهال گردو در ارقام مقاوم، از بین بردن بقایای گیاهی در پایی و سوزاندن آنها، هرس سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها، عدم آب پاشی درختان بیمار و همینطور سمپاشی درختان در صورت بروز بارندگی در فصل رویش می تواند در کنترل موثر باشد اما توجه به زمان هرس از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، به طوری که در صورتی که هرس در زمان بارندگی قبل ویا بعد از آن انجام شود بیماری به شدت توسعه پیدا کرده و طغیانی می شود.

  • آنتراکنوز گردو:

این بیماری قارچی در اکثر باغات گردو شایع بوده و سبب ایجاد علائم سوختگی در برگ و میوه های گردو می شود، اما هدف ما از آوردن نام این بیماری قارچی در این مقاله این است که به شما بیاموزیم چگونه علامت سوختگی ناشی از این بیماری را از سایر عوامل تفکیک کنید، این بیماری قارچی با نفوذ به برگ و توسعه در پارانشیم برگ سبب مرگ سلولی و سوختگی برگ و میوه گردو می شود.

تفاوت سوختگی ناشی از این بیماری با سایر عوامل ین است که زمانی که به سطح برگ با دقت نگاه کنید نقاط ریز و تیره و متحدالمرکزی را در زمینه ی بافت سوخته خواهید دید این نقاط سیاه رنگ در واقع آسروولهای قارچ هستند که سبب پراکنش قارچ در باغ می شوند، این آسروولها با تولید کنید و پخش کردن آنها در مسیر باد و به کمک باران و قطرات آب به درختان و شاخ و برگهای سالم می رسند و در آنها ایجاد بیماری می کنند.

این بیماری همچنین سبب ریزش میوه های ریز و فندقی و سوختگی گلها می شود، سوختگی میوه به گونه ای است که پوست سبز میوه در میوه هایی که اندازه ی درشت تر دارند سوخته و به پوست چوبی می چسبد و سبب سیاه و خشک شدن مغز میوه ی آلوده می شود.

در رابطه با شیوه های کنترلی این بیماری نیز باید به روشهای کنترلی مشابه با کنترل بلایت باکتریایی گردو اشاره کنیم چرا که این بیماری نیز زمستان را در لای برگ و میوه های آلوده در باغ سپری کرده و با شروع بهار و جوانه زدن درختان گردو با شروع بارندگی بهاره روی درختان گردو رفته و فعالیت خود را آغاز می کند، معمولا خسارت این بیماری به صورت فزاینده از یک سال به سال دیگر خواهد بود و بنابراین در صورتی که این بیماری یک سال به صورت محدود در باغ وجود داشته باشد در صورت کنترل نشدن اصولی سال آینده با شدت بیشتری رخ می دهد.

در بسیاری از موارد بی توجهی کردن به این بیماری در یکی دوسال اول پس از وقوع بیماری سبب لخت شدن تاج درخت گردو در اثر ریزش زود هنگام برگهای سوخته خواهد شد و درخت حالت سوختگی به خود می گیرد، در شرایط تشدید بیماری درخت ممکن است باردهی نداشته باشد.

با توجه به نکات عنوان شده در رابطه با این بیماری علائم سوختگی برگ ناشی از این بیماری از سایر بیماریها و عوامل سوختگی به راحتی قابل تشخیص بوده و به محض مشاهده ی اولین علائم ابتلا در سالهای اولیه ی آلودگی باید اقدامات کنترلی نظیر هرس شاخه های آلوده،جمع آوری و سوزاندن برگ و میوه های آلوده ریخته در باغ و همینطور سم پاشی درختان به ویژه پس از وقوع بارندگی در بهار را در برنامه ی کنترلی قرار دهید.

علت سوختگی برگ درخت گردو

عوامل محیطی و غیر زنده موثر در سوختگی برگ درختان گردو:

علاوه بر تاثیر بیمارگرهای قارچی و باکتریایی که به آنها پرداختیم و وجه تمایز علائم سوختگی در برگ را برای شما بیان کردیم برخی فاکتورهای غیر زنده و محیطی نیز هستند که می توانند سبب سوختگی برگ درختان گردو شوند، در مورد عوامل محیطی که سبب سوختگی برگ و میوه می شوند نیز وجه تمایزهایی برای تشخیص دقیق عامل وجود دارد که در این قسمت به آنها و راه های جلوگیری از سوختگی برگ گردو توسط این عوامل می پردازیم.

  • گرمای هوا:

یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در کاشت درختان گردو در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه و مناسب بودن گرما و سرمای هوای منطقه برای کاشت این درختان اقتصادی است، در بسیاری از موارد زمانی که به نهالستان و یا مراکز فروش نهال گردو مراجعه می کنید بسیاری از ارقام تجاری و پر بار گردو مانند ارقام گردو چندلر و فرنور و همینطور ارقام تجاری و پر بار ژنوتیپ پالیز به سرمای هوا در زمستان مقاوم هستند اما تحمل کمی در برابر گرمای تابستان داشته کاشت آنها برای مناطقی که دارای گرمای هوای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد باشند مناسب نیست.

در صورتی که دمای هوای تابستان در منطقه ای ناگهان افزایش پیدا کند به طوری که در سابقه ی دمایی آن منطقه این رکورد ثبت نشده باشد به دلیل شوک گرمایی که به درختان گردو وارد می شود برگ این درختان دچار سوختگی می شوند، سوختگی ناشی از گرما مانند بیمارگرهای باکتریایی وقارچی دارای حاله ی زرد رنگ، به ص.رت نقطه ای و لکه ای و یا دارای نقاط سیاه رنگ در زمینه نبوده و ممکن است حتی برخی از برگها به صورت سبز خشک شوند.

در بسیاری از موارد مشاهده شده در یک منطقه خسارت گرمای هوا روی درختان گردویی که از مدیریت آبیاری منتاسب برخوردار نبوده اند و یا ارقام متحمل به گرما در باغ کاشته نشده بوده بسیار بیشتر از باغات گردوی دیگر بوده است، بنابراین اولین اقدام برای جلوگیری از سوختگی برگ گردو در اثر گرمای هوا در تابستان کاشت ارقام مقاوم به گرما است، درمناطق گرمسیری که احتمال وقوع گرما در تابستان بالا است می توانید از رقم پکان برای احداث باغ گردو استفاده کتنید، این رقم گردو را حتی در مناطق گرمسیر جنوب کشور نیز می توان کاشت.

دومین اقدام برای جلوگیری از سوختگی ناشی از گرمای هوا مدیریت آبیاری متناسب با نیاز درختان در فصل تابستان است، در شرایطی که می بینید دمای هوا به شدن بالا رفته و خاک پای درختان به سرعت خشک می شود حتما دور آبیاری را متناسب با نیاز درختان کوتاهتر کنید.

  • آفتاب سوختگی زمستانه:

درست است که در بیشتر موارد آفتاب سوختگی خسارت خود را در تابستان وارد می کند اما در شرایطی که درختان تحت مراقبت و باغداری اصولی قرار نگرفته باشند پوست درختان از انعطاف کافی در برابر سرمای هوا برخوردار نبوده و خشک می شود و بنابراین با تابش آفتاب در زمستان و یا حتی تابستان پوست درخت ترک می خورد، ترک خوردن پوست درخت به منزله ی قطع سیستم آوندی بوده و همین امر در تابستان سبب ایجاد علائم سوختگی در برگ و یا ترشخ شیره و صمغ از محل ترک خوردگی در تنه ی درخت می شود.

از محل ترکها همچنین عوامل بیمارگر مانند شانکرها و عامل بلایت می تواند وارد شده و آنها نیز به عامل سوختگی برگ ناشی از سرما و گرما اضافه می شوند.

برای مدیریت این عارضه تنها مدیریت آبیاری و تغذیه ی اصولی و همینطور پوشش سفید رنگ بر روی تنه ی درختان گردو را توصیه می کنیم تا با انجام این کارها از ترک خوردن پوست تنه ی درخت جلوگیری شود.

  • تنش تغذیه ای درختان گردو:

عامل دیگری که می تواند سبب سوختگی برگ درختان گردو شود کمبود و یا بیش بود برخی عناصر تغذیه ای است، نشانه ی بارز سوختگی ناشی از تنش تغذیه ای این است که در تمام درختان به صورت یکنواخت مشاهده می شد چرا که شما از ابتدای تاسیس باغ کود دهی به درختان را به صورت یکنواخت انجام می دهید.

کمبود پتاسیم: کمبود پتاسیم می تواند سبب سوختگی در برگ درختان گردو شود، علائم سوختگی به دلیل کمبود پتاسیم به صورت حاشیه ای و پیش رونده به سمت مرکز برگ خواهد بود.

بیش بود بر: بیش بود عنصر بر نیز سبب سوختگی در برگ گردو می شود، با این تفاوت که سمیت عنصر بر بیشتر سبب سوختگی جوانه های راسی خواهد شد.

برای تعیین اینکه آیا سوختگی برگ ناشی از کمبود و یا بیش بود عناصر غذایی است یا خیر باید نمونه ی برگ درخت را به آزمایشگاه تجزیه فرستاده و نتیجه را زیر نظر یک متخصص تغذیه مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

  • سرما زدگی:

در مواردی که درختان گردو نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاوم نباشند پس از جوانه زدن در بسیاری از مناطق با سرمای مجدد در فروردین ماه مواجه می شویم که سبب سوختگی برگ و شکوفه ها می شود، سوختگی ناشی از این عامل را تقریبا همه ی باغداران می شناسند و می توامند از سایر عوامل آن را تفکیک کنند، برای کنترل این عارضه تنها کاشت ارقام مقاوم پیشنهاد می شود.

برخی ارقام گردو مانند ژنوتیپ پالیز تیپ 8 دوبار گل هستند به این معنا که در صورت سرمازدگی دو مرتبه گل خواهد داد و یا برخی ارقام بسیار دیرگل و مقاوم به سرمای بهاره هستند مانند نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 که دیر گل است، بنابراین در زمان احداث باغ گردو ارقام دیر گل و مقاوم به سرمای بهاره را انتخاب کنید تا از این مشکل اجتناب شود.

  • شوری آب:

شوری آب و یا حتی خاک می تواند سبب ایجاد سوختگی در برگ گردو شود و علائم این عارضه درست مانند علائم کمبود پتاسیم است، بنابراین زمانی که با سوختگی حاشیه ی برگ گردو مواجه شدید که به سمت داخل پیشروی می کرد علاوه بر ارسال نمونه برگ به آزمایشگاه نمونه ای از آب و خاک را نیز برای تعیین درجه شوری به آزمایشگاه ارسال کنید و در صورت شور بودن اقدامات اصلاحی درست را انجام دهید.

علت تفاوت قیمت ارقام گردو در نهالستانها:

در بحث بررسی عوامل سوختگی برگ درخت گردو به تاثیر مقاومت نهال در برابر عوامل مختلف مانند سرما، گرما و بیماریهای گیاهی عامل سوختگی برگ اشاره کردیم و دانستید که درختان حساس تا چه اندازه می توانند به باغداران آسیب و خسارت مالی وارد کنند، قیمت نهال گردو در ارقام مقاوم و متحمل ممکن است کمی بالاتر از ارقام دیگر باشد اما به دلیل تاثیری که در جلوگیری از خسارت این عوامال به درختان دارد هزینه ی به صرفه ای بوده و خرید نهال گردو در این ارقام توصیه می شود.

کلام آخر:

عوامل مختلف ایجاد کننده ی سوختگی در برگ درختان گردو را می توان از روی نوع و ظاهر سوختگی در برگ به راحتی از هم تفکیک کرد و نسبت به رفع آن اقدام کرد اما توصیه می شود با خرید ارقام مقاوم گردو به صورت اصولی از ابتلا به این عوارض جلوگیری کنید تا نیازی به انجام اقدامات دیگر برای کاهش خسارت و هزینه دادن نداشته باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال