تفاوت اساسی زراعت و باغداری در چیست؟

تفاوت اساسی زراعت و باغداری در چیست؟

مفهوم کلی کشاورزی در مفاهیم جزئی­تری مانند زراعت، باغبانی، دامپروری و زنبورداری نمود پیدا می­کند که هر یک برای خود دانشی گسترده را شامل می­شوند، داشتن دانش کافی در رابطه با تفاوت این علوم می­تواند به فعالان در این حوزه‌ها کمک کند تا راه خود را در اجرای بهتر امور به درستی پیدا کنند، در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت­های اساسی در زمینه‌ی زراعت و باغداری آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

تفاوت اساسی زراعت و باغداری در چیست؟

تفاوت تعریف زراعت و باغداری:

در تعریف مفهوم زراعت به این مفهوم ساده می­رسیم که زراعت یعنی کاشت و پرورش دانه‌ای که می‌تواند محصول خود را طی یکسال به ما بدهد و پس از آن از بین می­رود اما باغبانی به معنای پرورش گیاهی با طول عمربالا است که می­تواند محصول خود را طی چند سال و یا شاید طی صد سال به طور سالیانه و مرتب به ما بدهد.

در واقع در زمینی که زراعت می­کنید می­توانید سال آینده محصول دیگری بکارید و برداشت کنید اما در زمینی که باغبانی می­کنید باید بدانید که این زمین ممکن است تا صد سال درگیر پرورش یک نوع درخت باشد.

تفاوت اصولی در این دو معنا سبب شده که روش­های مدیریت زراعی و باغبانی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد، در ادامه به بررسی تفاوت­های مدیریت زراعی و باغبانی به شیوه‌ی نوین خواهیم پرداخت.

اجرای زراعت به شیوه‌ی نوین:

در مسیر اجرای زراعت به شیوه‌ی نوین زارع دقت دارد که تمام اصول اجرا شده روی زمین زراعی باید با هدف کاهش هزینه­ها و افزایش بهره وری انجام شود و بنابراین این اصول را طبق قواعد حساب شده‌ی علمی پیش خواهد برد.

  • انتخاب نوع گیاه زراعی:

در زمان کاشت گیاه زراعی زارع باید حساسیت زیادی را نسبت به نوع گیاه زراعی که می‌خواهد بکارید داشته باشد، در صورتی زارع که بدون نیاز سنجی بازار اقدام به کاشت گیاه زراعی کند ممکن است در زمان برداشت با هجوم این محصول به بازار رو به رو شده و با قیمت بسیار پایینی که در بازار به محصول او تعلق می­گیرد در بسیاری از موارد حتی زارعین محصول را از زمین برداشت نمی­کنند چرا که برای آنها صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت.

در بسیاری از موارد این نیاز سنجی کار دشواری است و در برخی از موارد نیز زارعین با مشورت رفتن از افراد متخصص این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می­دهند، هر چند پرورش محصولات استراتژیکی مانند چغندر قند، گندم، نیشکر، ذرت و محصولات استراتژیک و اساسی دیگر هیچ زمان با این مشکل رو به رو نمی­شود اما با توجه به نیاز مردم به همه‌ی محصولات زراعی، زارعین باید با برنامه ریزی درست و نیاز سنجی درست اقدام به کاشت گیاهان زراعی، سبزیجات و صیفی جات کنند.

  • انتخاب رقم گیاه زراعی:

در رابطه با ارقام گیاهان زراعی باید بدانید که علم اصلاح نباتات ارقام مختلفی را از گیاهان زراعی روانه بازار کرده که با افزایش کیفیت محصول بازارپسندی بیشتری حاصل کند اما باید بدانید این ارقام در بسیاری از موارد ممکن است نسبت به آفات و بیماری­ها حساسیت بالایی نشان بدهند، بنابراین باید در انتخاب ارقام دقت کرد که اراقم انتخاب شده علاوه بر کیفیت بالا مقاومت بالایی نیز نسبت به آفات و بیماری­ها داشته باشند تا نگرانی از بابت طغیان این عوامل در مزارع وجود نداشته باشد.

  • آماده سازی زمین:

پروسه‌ی آماده سازی زمین در زراعت با باغبانی تفاوت اساسی دارد، ریشه‌ی گیاهان زراعی در چند سانتی متر ابتدای خاک مستقر شده و همین امر سبب می­شود که در زمان خاک ورزی شما نیاز به زیر و رو کردن عمیق خاک نداشته باشید اما همین چند سانتی متر ابتدای خاک باید دارای بافت نفوذ پذیر، متخلخل و دارای مواد غذایی کافی باشد.

مخلوط کردن کود دامی کاملا پوسیده کاری است که زارعین پیش از کاشت گیاه زراعی انجام می­دهند اما در این مورد باید در نظر داشته باشید که بهتر است به صورت سالیانه آزمایش خاک انجام داده و مطابق با کمبودهایی که در خاکوجود دارد کود مناسب را به میزان مناسب مورد استفاده قرار دهید.

  • کاشت گیاه زراعی:

کاشت گیاه زراعی در برخی موارد به کاشت دانه و در برخی موارد با کاشت نشاء انجام می­شود، در برخی موارد مانند کاشت بادمجان و گوجه فرنگی کاشت نشاء عملکرد بهتری از کاشت بذر خواهد داشت و به همین منظور زارعین باید به دنبال مراکز تولید نشاء که نشاء با کیفیت را به زارعین عرضه می­کنند بگردند، در نظر داشته باشید که ورود یک نشاء آلوده می­تواند منجر به آلودگی کل مزرعه شود، در واقع خرید نشاء سالم در زراعت به اندازه خرید نهال سالم در باغداری اهمیت دارد.

  • آبیاری گیاهان زراعی:

در آبیاری گیاهان زراعی از سیستم­های آبیاری متفاوتی بسته به نیاز آنها استفاده می­شود، چیزی که اهمیت دارد این است که با توجه به محدودیت منابع آبی کشور بهتر است از سیستم­های ابیاری نوین مانند آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی و سایر روش­های آبیاری نوین با هدف صرفه جویی در مصرف منابع آب استفاده شود و از سیستم­های آبیاری سطحی در زراعت نوین استفاده نشود.

لازم به ذکر است که کنترل آفات و بیماری­ها به ویژه بیماری­های خاکزاد در روش­های آبیاری نوین ساده­تر خواهد بود.

  • کود دهی به گیاهان زراعی:

کود دهی به گیاهان زراعی بیشتر به صورت پاشیدن محلول کود روی محصولات و یا به صورت استفاده در آب آبیاری صورت می­گیرد اما این نیاز قبل از کاشت گیاهان زراعی با انجام آزمایش خاک در زراعت نوین تعیین شده و کود دهی در طول فصل زراعی دقیقا مطابق با نیاز گیاهان انجام خواهد شد.

  • مدیریت آفات و بیماری­ها در زراعت:

برای کنترل آفات و بیماری­ها در زراعت نوین قبل از هر چیز انتخاب ارقام مقاوم و پس از آن پیشگیری از ابتلا با پایش منظم صورت می­گیرد، در زراعت­های یکدست در سراسر دنیا در صورت نیاز به انجام سم پاشی این کار به صورت هوایی انجام شده و بنابراین هزینه‌ی سم پاشی به شدت کاهش پیدا می­کند اما لازم است بدانید که سم پاشی در سراسر دنیا در حال منسوخ شدن بوده و کنترل آفات و بیماری­ها با تکیه بر حمایت از جمعیت دشمنان طبیعی و روش­های بیولوژیک اجرا می­شود.

در مورد زراعت و باغداری در زمینه‌ی  کنترل آفات و بیماری­ها یکتفاوت اساسی وجود دارد و آن این است که در صورت بروز یک آفت و یا بیماری خاص در منطقه زارعین می­توانند با انجام تناوب و یا آیش از شدت آفت به وجود آمده کم کنند اما در باغداری امکان انجام آیش و تناوب وجود ندارد.

تفاوت اساسی زراعت و باغداری در چیست؟

اجرای باغداری به شیوه‌ی نوین:

در اجرای باغداری به شیوه‌ی نوین نیز مانند اجرای زراعت به شیوه‌ی نوین هدف کاهش هزینه­ها و افزایش سود دهی خواهد بود و بنابراین تمامی عملیات باغبانی با این هدف اجرا می­شوند.

  • انتخاب نوع درخت میوه:

در انتخاب نوع درخت میوه باید باغداران دقت داشته باشند که شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه‌ی خود را در نظر گرفته و متناسب­ترین نوع درخت میوه با اقلیم منطقه‌ی خود را انتخاب کنند، به عنوان مثال خرید نهال پسته برای مناطق سردسیر و کوهستانی اصلا توجیه ندارد اما درمقابل خرید نهال گردو در ارقام سردسیری برای مناطق گرم و خشک کویری هیچ توجیهی نخواهد داشت.

البته باید بدانید که امروزه ارقامی از درختان میوه تولید شده‌اند که می­توانند در شرایط دمایی متفاوت پرورش پیدا کنند، به عنوان مثال نهال گردو پکان برای کاشت در مناطق گرمسیری مانند مناطق جنوبی کشور تولید شده است.

  • انتخاب رقم درخت مورد نظر:

در نهالستان­ها و مراکز فروش نهال معمولا با تعداد بیشماری از ارقام درختان میوه مواجه می­شوید که باردهی بسیار بالایی هم دارند اما در مورد انتخاب نوع رقم باید به چند نکته توجه کنید، نکته‌ی اول مقامت رقم نسبت به سرما زدگی بهاره در صورتی که در منطقه‌ی خود با این مشکل مواجه هستید، نکته‌ی دوم مقاومت رقم میوه نسبت به آفات و بیماری­ها و نکته‌ی سوم مقاومت رقم نسبت به سرما و گرما و همینطور خشکی و کم آبی با توجه به بحران آبی کشور.

به عنوان مثال ارقام پرباری از گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر، نهال گردو چندلر و یا نهال گردو فرنور با باردهی بالا و مقاومت بالا نسبت به شرایط نامساعد در نهالستان­های برتر کشور تولید می­شوند که برای کاشت در مناطق سردسیر بسیار مناسب هستند، این موضوع در مورد ارقام درختان میوه دیگر مانند سیب، درختان میوه‌ی هسته دارد و سایر انواع درختان میوه نیز صدق می­کند که باغدار باید در زمان انتخاب وخرید نهال با اطلاع کامل از انواع ارقام خرید خود را انجام دهد و یا در صورت نداشتن اطلاعات کامل باید با افراد متخصص مشورت کنید.

  • کاشت نهال در باغ و آماده سازی زمین:

آماده سازی زمین در زراعت و باغبانی با هم تفاوت دارند، همانطور که پیش­تر نیز عنوان شد عمق ریشه‌ی گیاهان زراعی چند سانتی متر رویی خاک است اما ریشه‌ی درختان عمیق­تر است بنابراین عملیات خاکورزی باید با عمق بیشتری انجام شود، پیش از احداث باغ با انجام آزمایش تجزیه‌ی خاک اطلاعات کامل در مورد بافت و وضعیت مواد غذایی خاک دریافت کنید تا اصلاحات لازم را پیش از احداث باغ انجام دهید.

در مورد کاشت بذر و یا نشاء در زراعت عنوان کردیم که انتخاب نوع بذر و یا نشاء کاری معتبر برای تهیه‌ی نشای سالم اهمیت بسیار زیادی دارد، اهمیت این موضوع را می­توان به خرید نهال تعمیم داد، در نظر داشته باشید که انتخاب نهالستان بسیار با اهمیت بوده به حدی که در صورت انتخاب نهالستان نامعتبر ممکن است سال­ها باغداری خود را به خطر بیاندازید، فرض کنید نهال گردویی را بخرید که قرار است 100 سال باردهی مفید داشته باشد اما به دلیل خرید از نهالستان نامعتبر نهال آن رقمی که انتظار دارید نیست و یا اینکه آلوده بوده و با خود آفت و یا بیماری خاصی را وارد باغ کرده، در این صورت یا باید با همین ارقام به درد نخور باغداری کنید و یا اینکه هزینه‌ی انجام شده را دور ریخته و از نو واکاری کنید.

  • مدیریت آفات و بیماری­ها:

در بخش زراعت به اهمیت آیش و تناوب در کنترل آفات و بیماری­ها اشاره کردیم و دانستید این کار در باغبانی میسر نیست، همین امر سبب واضح­تر شدن اهمیت خرید نهال سالم و مقاوم است، قیمت نهال سالم و مقاوم ممکن است بالاتر باشد اما شما باید شرایطی را در نظر بگیرید که طغیان آفت و یا بیماری خاص هزینه‌ی گزافی را روی دست شما گذاشته و حتی در برخی موارد شما را وادار به حذف درخت کاشته شده و یا چند ساله می­کند، در این صورت علاوه بر هزینه‌ی خرید نهال هزینه چند سال مراقبت، کود دهی و سم پاشی را نیز باید دور بریزید.

  • آبیاری درختان:

استفاده از سیستم­های آبیاری نوین مانند زراعت در باغبانی نیز اهمیت بسیار زیادی داشته چرا که علاوه بر مدیریت صحیح منابع آب، جلوگیری از اتلاف آب و جلوگیری از تنش آبی سبب جلوگیری از گسترش بیمارگرهای خاکزاد نیز می­شود.

در باغداری سیستم­های آبیاری قطره‌ای و بابلر بازدهی بسیار خوبی داشته و تاثیر زیادی در جلوگیری از تنش آبی درختان به ویژه در فصل رشد و باردهی دارد.

  • هرس درختان:

یکی از تفاوت­های بارز زراعت و باغداری در انجام عملیات هرس است، در باغداری هرس ممکن است سالیانه و یا چند سال یکبار به منظور باردهی بهتر انجام شود اما در مورد زراعت این عمل ممکن است اصلا نیاز نباشد، البته در مورد گلخانه­ها و گیاهان درختی مانند فلفل و خیار درختی هرس بخش بسیار مهم از کار محسوب می­شود، وجه مشترک هرس در زراعت و باغداری اهمیتی است که هرس در کنترل آفات و بیماری­ها دارد، با انجام هرس شاخه­های آلوده چه در زراعت و چه در باغبانی نقش موثری در کنترل آفات و بیماری­ها ایفا می­کنید.

  • کود دهی:

کود دهی در باغداری نیز مانند زراعت باید با نیاز سنجی و انجام آزمون تجزیه‌ی خاک و برگ به صورت سالیانه انجام شود تا از هدر رفت منابع مالی بابت خرید کودهای غیر ضرور جلوگیری شود.

کلام آخر:

تفاوت­های زیادی در باغداری و زراعت وجود دارد اما آن چیزی که کشاورزی را در این دو شاخه جالب می­کند شباهت­های آنها در شیوه‌ی اجرای نوین است، همانطور که دیدید شباهت­های بسیاری بین زراعت و باغداری در اصول اجرای آنها وجود دارد و دلیل آن هم هدف یکسانی است که شیوه‌ی نوین اجرا در زراعت و باغبانی دارد، هدف هر دو کاهش هزینه­ها و افزایش بهره‌وری است.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال