گردو برای مناطق گرمسیر + معرفی ارقام پربار

گردو برای مناطق گرمسیر + معرفی ارقام پربار

احداث باغ گردو یکی از اهداف تجاری باغداران در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی مختلف است، روزگاری کاشت گردو محدود به مناطق سردسیری و کوهستانی بود چرا که ارقام گردویی که در آن زمان کاشته می شدند مقاومت زیادی در برابر گرمای هوای تابستانه در مناطق گرمسیر را نداشته و دچار گیاهسوزی می شدند اما امروزه تولید ارقام جدید گردو که توانایی تحمل گرمای هوا را دارند سبب شده احداث باغ تجاری گردو در مناطق گرمسیر نیز امکان پذیر باشد، در این مقاله با بیان چالشهایی که باغداران در زمینه ی احداث باغ گردو در این مناطق با آن رو به رو هستند ارقام تجاری و مقاوم به شرایط آب و هوای مناطق گرمسیر را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

گردو برای مناطق گرمسیر + معرفی ارقام پربار

چالشهای احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر:

در مناطق گرمسیر به دلیل شرایط خاص آب و هوایی که در این مناطق وجود دارد احداث باغ گردو با چالشهای خاصی روبه رو خواهد شد، در ادامه برخی از مهمترین چالشهای احداث باغ گردو و نحوه ی مقابله با آنها را م.رد بررسی قرار می دهیم.

  • آفتاب سوختگی درخت گردو:

مهمترین چالش احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر آفتابسوختگی برگ و پوست تنه ی درختان خواهد بود، در مناطق گرمسیر معمولا در تابستان دمای هوا بالا و رطوبت نسبی پایین است و به همین دلیل کاهش رطوبت نسبی از اندامهای هوایی درخت گردو می تواند منجر به آفتابسوختگی شود، برای جلوگیری از عارضه ی آفتابسوختگی در درختان گردو راهکارهای زیر پیشنهاد می شود.

  • خرید نهال گردو مقاوم به گرما:

ارقام گردویی که نسبت به گرمی هوا مقاوم باشند در پاسخ به هوای گرم و رطوبت نسبی پایین دچار گیاهسوزی نمی شوند، همچنین پوست تنه ی ارقام مقاوم نسبت به ارقام حساس از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و همین امر موجب می شود پوست تنه در واکنش به تابش آفتاب مستقیم خشک نشده و دچار ترک خوردگی نشود.

  • آبیاری و کود دهی به تناسب نیاز درخت:

آبیاری و کود دهی به تناسب نیاز درخت سبب می شود پوست تنه ی درخت انعطاف پذیری کامل داشته باشد و در برابر تابش آفتاب دچار خشکی و ترک برداشتن نشود، بنابراین چنانچه قصد احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر را دارید باید به حساسیت نسبی ارقام مختلف درخت گردو حتی ارقام مقاوم به گرما در برابر کاشت در این مناطق توجه داشته و در مورد برنامه ریزی دقیق آبیاری و کود دهی درختان سهل انگاری نکیند، شما می توانید با دریافت مشاوره و راهنمایی از افراد توانمند در این زمینه استفاده کرده و با برنامه ریزی دقیق و اصولی در این زمینه از خسارت گرما روی درختان گردو بکاهید.

  • پوشش رنگ سفید روی تنه:

پوشانیدن رنگ سفید روی تنهی درخت گردو مانع از جذب حداکثری گرما ونور خورشید شده و بازتاب نور از تنه مانع از شکاف پوست تنه ی درخت گردو و شکاف خوردن آن می شود.

  • آفات و بیماریها:

کنترل آفات و بیماریها در مناطق گرمسیر به واسطه ی بیدار و فعال بودن میزبانهای واسط در منطقه می تواند کمی دشوار تر از مناطق سردسیر باشد، در این مناطق گسترش آفات و بیماریهای با دامنه ی میزبانی وسیع که می توانند در زمستان هم روی میزبانهای دیگر فعال باشند مانند کنه ها و شته ها بسیار بیشتر از مناطق سردسیر با یخبندان زمستانه است.

به عنوان مثال فرم مقاوم و یا استراحت کنه هایی که درون زمین باشد در مناطق سردسیر به دلیل یخبندان زمستانه از بین خواهد رفت اما در مناطق گرمسیر با خران درخت گردو این آفات به درختان و یا گیاهان زراعی و علفهای هرز بیدار و فعال حمله کرده و در بهار مجددا بدون اینکه آسیبی به جمعیت آنها وارد شود روی درختان گردو مهاجرت کرده و خسارت بیشتری وارد می کنند.

برای کنترل آفات و بیماریهای رایج در مناطق گرمسیر که به درخت گردو خسارت وارد می کنند باید با در نظر گرفتن انواع مختلف آنها برنامه ی پایش و کنترل دقیق از زمان احداث باغ در نظر داشته و با رعایت برنامه ی دقیق مدیریتی از طغیان آفات و بیماریها در باغ خود جلوگیری کنید.

خرید نهال گردو مقاوم به آفات و بیماریها راه دیگر کنترل آفات و بیماری در باغات گردویی است که در مناطق گرمسیر کاشته می شوند، ارقام گردو ی تجاری و پربار که این روزها در نهالستانهای معتبر به فروش می رسند معمولا بر پایه ی ارقام بومی و مقاوم پیوند خورده و علاوه بر پر بارده و زود بازده بودن ویژگی مقاومت به آفات و بیماریها را نیز در خود داشته و برای احداث باغ گردو مناسب تر خواهند بود.

فروش نهال گردو مقاوم به گرا و آفات و بیماریهای رایج در مناطق گرمسیر در نهالستانهای معتبر و پرفروش کشوری صورت گرفته، در این نهالستانها نهالهای تولید شده با حداکثر سن دو سال که بهترین سن برای کاش نهال پیوندی است به فروش رسیده و در حداکثر یک الی دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند.

گردو برای مناطق گرمسیر + معرفی ارقام پربار

  • بافت خاک:

شاید برای شما جالب باشد که بدانید که بافت خاک نیز می تواند متاثر از شرایط آب و هوایی باشد، به طوری که در اغلب مناطق گرمسیر بافت خاک از درصد رس بالاتری برخوردار بوده و سنگین است، در مناطقی که بافت خاک سنگین باشد برای کاشت گردو باید اصلاحات لازم را در خاک انجام داده و سپس اقدام به کاشت نهال گردو کنید.

خاک سنگین زهکشی کافی نداشته و سبب ماندگاری طولانی مدت آب پای درخت گردو می شود و همین امر سبب ایجاد بیماریهای ریشه و طوقه مانند گموز در این درختان می شود، درختان گردو نیاز به توسعه ی ریشه مطابق با تاج دارند و این درحالی است که توسعه ی ریشه ی درخت گردو در خاک سنگین امکانپذیر نیست.

ایرادت ذکر شده و بسیاری موارد دیگر سبب می شود درخت گردو در خاک سنگین استقرار و باردهی موفقیت آمیزی نداشته باشد و بنابراین اصلاح کردن بافت خاک ضروری است.

برای سبک کردن بافت خاک می توانید از کود دامی پوسیده و یا کود سبز استفاده کنید، کود دامی پوسیده علاوه بر سبک کردن بافت خاک سبب افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می شود.

  • مدیریت آبیاری

یکی از چالشهای مهم احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر مدیریت آبیاری درختان گردو در این مناطق است، در این مناطق که معمولا به واسطه ی گرمای هوا و کاهش بارندگی درختان بیشتر تحت تنش خشکی قرار می گیرند برای مدیریت آبیاری باید اصولی تر رفتار کرد.

اصلاح بافت خاک و سوق دادن بافت خاک به سمت لومی، استفاده از کود دامی پوسیده به منظور افزایش ظرفیت نگهداری آب، مالچ پاشی به منظور کاهش تبخیر آب از سطح خاک و استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای به منظور جلوگیری از هدر رفت آب اقداماتی است که می توان برای رو به رو شدن با این چالش در مناطق گرمسیر در پیش گرفت، بنابراین اگر قصد احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر را دارید باید حتما اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش خشکی و کم آبی را پیش از احداث باغ گردو انجام دهید.

  • شوری خاک:

در مناطق گرمسیر ممکن است خاک شور و یا آهکی باشد، باید بدانید که خاک با درجه شوری متعادل و همینطور اسیدیته ی خنثی برای پرورش درختان گردو مناسب بوده و خروج از این شرایط می تواند بر میزان راندمان درختان گردو تاثیر منفی بگذارد، پیروی از روشهای مناسب برای اصلاح شوری خاک و یا آهکی بودن خاک قبل از احداث باغ گردو نیز از اقدامات بسیار مهم برای داشتن باغ گردو با عملکرد بالا در مناطق گرمسیر است.

معرفی ارقام تجاری وپربار گردو مناسب مناطق گرمسیر:

در مناطق گرمسیر زمستان متعادل و تابستان گرم بوده و میانگین بارش نیز نسبت به مناطق سردسیر و یا معتدل پایین تر است، بنابراین با توجه به چالشهایی که در بخش پیش به آن اشاره شد و احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر با آن رو به رو خواهد بود کاشت ارقام مقاوم نسبت به شرایط خاص اقلیمی مناطق گرمسیر از اهمت زیادی برخوردار خواهد بود، در ادامه برخی از ارقام معروف و پر بار گردو که برای کاشت در مناطق گرمسیر مناسب است را معرفی خواهیم کرد.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6:

این رقم گردو که به صورت اختصاصی در نهالستان برتر نهال تولید شده و به باغداران مناطق گرمسیری عرضه می شود برای کاشت در مناطق گرمسیر بسیار مناسب بوده و با روش پیوند زدن بر پایه ی ارقام مقاوم در این نهالستان تکثیر می شود.

گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 می تواند در سن بلوغ و در شرایط مساعد بین 25 تا 30 کیلوگرم محصول تولید کند، میوه دهی این رقم گردو به صورت خوشه ای بوده و از این رو اندازه ی میوه ها ممکن است کمی کوچکتر از ارقامی باشد که به صورت تکی یا دو قلو میوه می دهند.

نکته ی حائز اهمیت در مورد این رقم این است که در سن4یا 5 سالگی به بلوغ باردهی رسیده و بنابراین سالهای زیادی برای ریدن به بلوغ باغدران را منتظر نمی گذارند، این رقم مقاومت خوبی به گرمای هوا و شرایط اقلیم خاص مناطق گرمسیر داشته و اتفاقا برای باردهی بهتر به تابش مستقیم آفتاب نیاز دارند.

ارتفاع کم این رقم در سن بلوغ مزیت دیگر گردو تیپ 6 بوده به طوری که این رقم در سن بلوغ حداکثر به ارتفاع 4 تا 5 متر می رسد و همین امر رسیدگی به درخت مانند هرس، کود پاشی و یا برداشت میوه ر ا تسهیل می کند.

این رقم گردو میوه های تخم مرغی شکل و کشیده با مغز سفید تولید کرده و سهولت جدا شدن پوست میوه یکی از مزیتهایی است که نظر بسیاری از باغداران را به خود جلب می کند چرا که عملیات فرآوری میوه پس از برداشت را نیز تسهیل می کند.

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 گرمسیری:

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 گرمسیری اختصاصا برای کاشت در مناطق گرم و خشک و گرم  و نیمه خشک مناسب است، این رقم گردو به دلیل مقاومت خوبی که به کم آبی و گرمای هوا دارد برای کشت در این مناطق مناسب است، این رقم گردو می تواند در سن بلوغ و در شرایط مساعد تا 8 تن باردهی در هکتار داشته باشد.

باردهی این رقم نیز به صورت خوشه ای و در خوشه های متراکم است و میوه هایی کروی کشیده و یا تخم مرغی دارد، درصد چربی بالای مغز گردو در این رقم سبب بازار پسندی بالای آن و استفاده از آن به ویژه در شیرینی پزیها شده است، مغز آن سفید رنگ بوده پوست آن کاغذی بوده و به راحتی با دست باز می شود و این نیز یکی دیگر از دلایل بازار پسندی میوه ی گردو در این رقم است.

نیاز سرمایی این رقمگردو بین 600 تا 800 ساعت بوده و این مورد نیز یکی از دلایل مساعد بودن درخت گردو در این رقم برای کاشت در مناطق گرمسیر است چرا که نیاز سرمایی آن در مناطق گرمسیر به راحتی تامین خواهد شد.

با وجود اینکه باردهی این رقم به صورت خوشه ای است اما میوه های درشت با وزن تقزیبا 8  گرم تولید می کند و به طور میانگین هر 77 گردو یک کیلوگرم وزن خواهد داشت.

  • نهال گردو پکان:

نهال گردو پکان بومی آمریکا بوده و اصلاحات لازم برای کاشت در مناطق گرمسیر ایران در نهالستان برتر نهال انجام شده و باغداران در مناطق گرمسیر می توانند این رقم را با خیال راحت خریداری کرده و در منطقه ی خود باغ گردو را با این رقم احداث کنند.

احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر با ارتفاع بسیار کم از سطح دریا مانند مناطق گرم جنوب کشور دیگر با وجود این رقم گردو رویا نبوده و باغداران در این شهرها نیز می توانند با کاشت این رقم گردو باغ گردو را در این شهرها احداث کنند.

گردو پکان مقاومت بالایی به افزایش دما و گرمای شدید در تابستان داشته و اتفاقا این هوای گرم برای باردهی بهتر آنها لازم است، گردو پکان دارای میوه هایی کشیده با پوستی به رنگ قهوه ای تیره هستند اما بر خلاف پوست چوبی مغز این گردو سفید رنگ و خوش طعم است.

گردو پکان در شرایط مناسب می تواند تا 5 تن باردهی در هکتار داشته باشد که رقم قابل توجهی است، این رقم گردو در سن بلوغ می تواند به ارتفاع 20 تا 40متر هم برسد اما با داشتن برنامه ی هرس اصولی به منظور رسیدگی بهتر به این درختانمی توانید رشد آن را تحت کنترل خود در آورید.

مغزدهی این رقم ردو تقریبا 50 درصد وزن میوه بوده که سبب بازار پسندی گردو پکان شده است.

توجه داشته باشید که قیمت نهال گردو گرمسیری در ارقام مختلف ممکن است بسته به نهالستانی که اقدام به فروش آن می کند متفاوت باشد اما مهمترین نکته در زمینه ی انتخاب نهالستان معتبر بودن و پر فروش بودن آن است، در نظر داشته باشید که کاشت نهال گردو پیوندی که بیشتر از دو سال سن داشته باشد و یا آلوده به آفات و بیماریهای مختلف باشد نمی تواند خیلی موفقیت آمیز باشد، بنابراین خرید از نهالستانهای معتبر و پرفروش بهترین گزینه خواهد بود.

گردو برای مناطق گرمسیر + معرفی ارقام پربار

کلام آخر:

با توجه به حساسیتهای خاصی که در مناطق گرمسیر برای کاشت درخت گردو وجود دارد انتخاب رقم مقاوم و مناسب برای شرایط گرمسیری مانند ارقامی که خدمت شما معرفی شد از یک سو و رعایت نکات مهم باغداری در این مناطق مطابق آنچه در مقاله به آن اشاره شد از شروط اصلی برای رسیدن به موفقیت در زمینه ی احداث باغ گردو در مناطق گرمسیر خواهد بود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال