کود مناسب برای پربار کردن درخت گردو

کود مناسب برای پربار کردن درخت گردو

کود دهی به درختان گردو یکی از راه های موثر در افزایش باردهی این درختان است، در راستای کود دهی بهینه به درختان گردو با هدف پر بار کردن آنها سوالات زیادی مطرح می‌شود از جمله اینکه چه کودی می‌تواند باردهی بیشتری ایجاد کند؟ آیا تفاوتی بین انواع مختلف کود دامی در افزایش باردهی وجود دارد؟ و آیا زمان کود دهی تاثیری در افزایش باردهی این درختان دارد یا خیر؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی نتاثیر انواع مختلف کود در افزایش باردهی درختان گردو پرداخته و نحوه ی صحیح کود دهی به این درختان را به شما آموزش دهیم.

کود مناسب برای پربار کردن درخت گردو

تاثیر نوع کود بر باردهی درختان گردو:

قطعا درخت گردو نیز مانند درختان میوه ی دیگر به فراخور میزان رشد و باردهی خود به عناصر غذایی خاصی نیاز دارد، نیاز درخت گردو به عناصر غذایی پر مصر ویا ریز مغذی با درختان میوه ی دیگر ممکن است در نوع یکی باشد اما در میزان نیاز ممکن است با درختان دیگر تفاوت داشته باشد، به عنوان مثال میزان نیاز درخت گردو به عنصر فسفر و پتاسیم ممکن است با درختان میوه ی دیگر متفاوت باشد چرا که در تشکیل میوه ی این درخت میزان فسفر بیشتری مورد نیاز باشد.

از این رو توجه به نوع کود مصرفی در مورد درختان گردو بسیار اهمیت دارد، در این راستا به بررسی مفید بودن و یا مفید نبودن برخی از انواع کود می‌پردازیم که استفاده از آنها در بین باغداران گردو رایج است.

کودهای دامی:

یکی از انواع کودهای پر مصرف با هدف پر بار کردن درختان گردو در بین باغداران انواع مختلف کودهای دامی است، برخی از باغداران اعتقاد دارند کود مرغی بهتر است و برخی دیگر اعتقاد به استفاده از کود کبوتر ویا کود اسب دارند در این قسمت به بررسی تاثیر انواع کود دامی بر باردهی درختان گردو می‌پردازیم.

  • کود کبوتر:

کود کبوتر مقادیر بالایی از عناصر پر مصرف از قبیل نیتروژن، فسفر و پتاسیم را در خود جای داده و برای باردهی و رشد درختان گردو بسیار مناسب است اما در میزان مصرف این کود باید دقت کرد چرا که در خود نمک و یا گچ داشته و استفاده ی بیش از اندازه از آن سبب افزایش شوری خاک و یا تغییر در اسیدیته ی خاک می‌شود.

  • کود مرغ:

به دلیل رژیم غذایی همه چیز خواری که مرغ دارد کود این پرنده دارای عناصر غذایی بالایی از جمله عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است، از طرفی همین نوع رژیم غذایی سبب شده استفاده از این کود در خاک سبب بالا بردن مواد آلی در خاک شود که به تبع آن قابلیت نگهداری آب در خاک را افزایش خواهد داد، این کود سبب تقویت میکروبهای مفید خاک شده و تجزیه ی مواد آلی توسط این میکروبها سبب تنظیم اسیدیته ی خاک می‌شود.

استفاده از این نوع کود پرنده بر خلاف کود کبوتر ممنوعیت افزایش شوری و یا افزایش خاصیت قلیایی خاک نبوده و می‌توان در صورت ننیاز از این نوع کود نیز برای تقویت باردهی درختان گردو استفاده کرد.

  • کود اسب:

در مقایسه با کود مرغی کود اسب دارای میزان پایین تری عناصر غذایی پر مصرف نظیر نیتروژن بوده و اگر قصد شما رساندن سریع عنصر نیتروژن به درخت گردو است استفاده از این نوع کود توصیه نمی شود چرا که تجزیه شدن و آزاد شدن عناصر غذایی از آن در خاک به تدریج صورت می‌گیرد و در فرآیند کمپوست شدن زمان بیشتری را نیاز دارد.

  • کود گوسفند:

کود گوسفند نیز یکی دیگر از کودهای دامی غنی از عناصر غذایی بوده اما بر خلاف کود اسب که رژیم غذایی تقریبا یکسانی هم با آن دارد دیر کمپوست نبوده و عناصر غذایی خود را به سرعت آزاد کرده و در اختیار درخت قرار می‌دهد، کود گوسفندی علاوه بر دارا بودن سه عنصر پر مصرف نیتروژن فسفر و پتاسیم دارای عناصر بسیار مهم دیگری مانند منیزیم، روی، آهن و گوگرد بوده و تاثیر بسیار زیادی در افزایش باردهی درختان گردو دارند.

مقایسه کودهای دامی در بهبود عملکرد درختان گردو:

با توجه به اطلاعات داده شده در رابطه با کود های دامی ذکر شده می‌توان نتیجه گیری کرد که بهترین نوع کود دامی در درجه ی اول کود گوسفندی و پس از آن کود مرغی است و در صورت ضرورت می‌تواند از کودهای اسب و کبوتر نیز استفاده کرد.

نکات مهم در رابطه با استفاده از کودهای دامی برای افزایش باردهی درختان گردو:

در رابطه با استفاده از کودهای دامی نکات مهمی را باید در نظر گرفته و رعایت کنید تا نتیجه ی عکس از عملکرد این کودها در باردهی درختان گردو حاصل نشود، در ادامه نکات مهمی را که در رابطه با مصرف کودهای دامی باید در نظر داشته باشید به شما آموزش می‌دهیم.

  • پوسیده بودن کود دامی:

کود دامی برای آزاد شدن عناصر آن نیاز به پوسیده شدن دارد، در صورتی که کود دامی را به صورت پوسیده نشده استفاده کنید این کودها در مراحل اولیه نیاز به زمان، گرما و جذب رطوبت و ازت خاک دارند تا مراحل پوسیده شدن را طی کنند و جذب آب، ازت و آزاد کردن گرما در این پروسه می‌تواند منجر به ضعف درختان گردو و پوسیده شدن آنها شود.

بنابراین استفاده از کود دامی باید حتما در شرایط پوسیده شدن به صورت کامل انجام شود، پوسانیدن کامل کود کار تخصصی بوده و باید در شرایط خاص انجام شود و بنابراین بهتر است کود کاملا پوسیده را از مراکز معتبر تهیه بفرمایید.

کود مناسب برای پربار کردن درخت گردو

  • میزان استفاده از کود دامی:

میزان استفاده از کود دامی برای درختان گردو به شرایط مختلفی بستگی دارد، از سن درخت گردو گرفته تا درصد عناصر مورد نیاز و درصد عناصر موجود در کود همگی تعیین کننده ی میزان استفاده از کود دامی هستند، برای تعیین میزان استفاده از کود دامی باید اول میزان نیاز درختان خود به عناصر غذایی را بدانید، برای این منظور استفاده از نتیجه ی سالیانه ی آزمایش تجزیه ی خاک و برگ می‌تواند معتبر باشد، با تکیه بر این نتیجه می‌توانید به مراکز معتبر فروش کودهای پوسیده ی دامی مراجعه کرده و کودها را در بسته بندی هایی تهیه کنید که درصد عناصر آن بر اساس آزمایش تجزیه تعیین شده باشد، بر اساس میزان عناصر موجود در کود، سن درخت و میزان نیاز درخت به عناصر غذایی می‌توانید تعیین کنید که درخت گردوی شما از این نوع کود دامی خاص به چه میزان نیاز خواهد داشت.

  • زمان استفاده از کود دامی:

با توجه به میزان بالای عنصر ازت در کود دامی استفاده از این کودها در فصل رشد و میوه دهی توصیه نمی شود چرا که در زمان هوای گرم و باردهی درختان ممکن است سبب گیاهسوزی و ریزش میوه ها شود، بهترین زمان استفاده از کود دامی در زمستان است، استفاده از کود دامی در زمستان سبب می‌شود که درختان انرژی کافی را برای گردو و باردهی در بهار و تابستان جذب کرده و برای افزایش باردهی از زمان زمستان آمادگی کامل را کسب کنند.

  • شیوه ی استفاده از کود دامی:

شیوه ی استفاده از کود دامی و هر نوع کود دیگری یکی از فاکتورهای مهم و موثر در اثر بخش بودن کود است، در مورد کود های دامی بهترین شیوه ی استفاده به صورت چالکود در زمستان است، برای استفاده از کود به صورت چالکود چاله هایی را در انتهای سایه انداز درختان و در مسیر حرکت ریشه های موئین به عمق حداکثر نیم متر حفر کرده و کود دامی را در صورت نیاز با کودهای ریز مغذی و سریع الجذب مخلوط کرده و به میزان صحیح داخل چاله بریزید و روی آن را با خاک بپوشانید، بارندگی اواخر زمستان و اوایل بهار به جذب بیشتر عنصر غذایی در چالکود توسط ریشه های درختان کمک خواهد کرد.

استفاده از کودهای شیمیایی برای پر بار کرد درخت گردو:

علاوه بر کودهای دامی استفاده از برخی انواع کودهای شیمیایی نیز در بین باغداران تحت عنوان کودهای افزایش دهنده ی باردهی معروف شده است، در این قسمت به تاثیر استفاده از کودهای شیمایی بر افزایش باردهی درختانگردومی پردازیم.

  • اوره:

یکی از کودهی شیمایی پر مصرف در بین باغداران به دلیل ارزان بودن اوره است، اوره کودی دارای میزان بالای ازت است که در صورت نیاز بالا به عنصر ازت می‌توانید از این کود استفاده کنید، در نظر داشته باشید که به دلیل بالا بودن ازت این کود باید با احتیاط و دقیقا مطابق نیاز استفاده شود، استفاده از اوره در ابتدای فصل رویش ممکن است سبب تمرکز درخت بر رشد رویشی شده و از باردهی مناسب جا بمانند، علاوه بر این میزان استفاده از این عنصر متناسب با سن درخت نیز متفاوت است، بنابراین برای استفاده از این کود باید دقیق و حساب شده عمل کنید.

باغداران می‌توانند از مشاورانی که در مراکز فروش گردو حضور دارند استفاده کرده و برای استفاده از کود اوره راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

  • کودهای ماکرو:

کودهای ماکرو یا پر مصرف شامل عناصر پرمصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، اما درصد این عناصر در ترکیبات مختلف با هم متفاوت بوده و شما باید قبل از استفاده و خرید نهال گردو کود میزان نیاز درختان خود را به خوبی سنجیده باشید، پس از تخمین نیاز می‌توانید این کودها را در ترکیب با درصد مناسب تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید، از این کودها در هر زمان از فصل رویش که نیاز باشد می‌توانید به صورت مخلوط در آب آبیاری استفاده کنید.

  • کودهای ریز مغذی:

عناصر ریز مغذی از دسته عناصری هستند که در زمان پر شدن مغز میوه و باردهی بسیار مهم هستند و به همین جهت استفاده از این عناصر به فراخور نیاز به صورت محلول پاشی در طول فصل رویش از زمان گلدهی تا رسید میوه هر زمان که نیاز احساس شود توصیه خواهد شد، استفاده ی مناسب از عناصر ریز مغذی سبب افزایش باردهی درختان گردو خواهد شد.

ترکیباتی مانند کودی با نام تجاری فروت ست در بازار وجود دارد که سبب افزایش باردهی درختان گردو می‌شود اما در مورد استفاده از این کودها نیز باید نیاز سنجی انجام شده و به میزان مورد نیاز استفاده شوند.

  • کودهای ارگانیک:

کودهای ارگانیک مانند هیومیک اسید و اسیدهای آمینه نیز برای افزایش باردهی درختان گردو موثر هستند، استفاده از این عناصر علاوه بر افزایش باردهی سبب افزایش مقاومت درختان در برابر آفات و سرما و گرما و همینطور کم آبی شده و اجازه نمی دهند این عوامل تاثیر منفی بر باردهی درختان گردو بگذارند.

سایر عوامل موثر بر باردهی درختان گردو:

باید بدانید که تنها کود دهی نیست که در درختان گردو منجر به افزایش باردهی درختان می‌شود بلکه عوامل دیگری نیز هستند که می‌توانند منجر به افزایش باردهی گردو شوند که در ادامه برخی از مهمترین عوامل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • گردو رقم پربار:

نژادهای اصلاح شده در ارقام پربار اولین عاملی است که سبب افزایش بهره برداری از باغ گردو می‌شود، ارقامی مانند نهال گردو چندلر پیوندی و نهال گردو فرنور ارقامی هستند که باردهی بالایی دارند.

  • آبدهی مناسب:

آبیاری درخت گردو به میزان درست و داشتن برنامه ی صحیح آبیاری متناسب با سن درخت و فصل از عواملی است که باردهی بالای درختان گردو را تنظیم می‌کند.

  • کنترل آفات و بیماریها:

کنترل آفات و بیماریها از دسته عواملی است که منجر به افزایش باردهی درختان گردو می‌شود، آفات و بیماریها در صورت کنترل نشدن می‌توانند خسارت زیادی را به باردهی گردو وارد کنند.

  • هرس:

برخی بر این باورند که درخت گردو به هرس احتیاج ندارد در صورتی که درختان گردو متناسب با نوع باردهی نیاز به هرس داشته و در برخی ارقام هرس گردو در یکی دو سال اولیه پس از کاشت نهال علاوه بر فرم دهی مناسب به درخت گردو در سن بلوغ می‌تواند منجر به افزایش باردهی نیز شود، به عنوان مثال ارقامی از گردو که باردهی انتهایی و جانبی دارند قاعدتا هرس شاخه ها به صورت اصولی می‌تواند منجر به افزایش باردهی درخت گردو شود.

کلام آخر:

کود دهی یکی از مهمترین نکات در رابطه با افزایش باردهی درختان گردو است، اما علاوه بر کود دهی رعایت اصول صحیح باغداری نیز تاثیر بسزایی در افزایش باردهی این درختان خواهد داشت، در صورتی که می‌خواهید باغ گردوی پر باری داشته باشید باید گامهای باغداری را از زمان احداث باغ به صورت اصولی و حساب شده بردارید، مشاوران ماهر در این زمینه می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند تا از زمان خرید نهال در ارقام مناسب تا زمان برداشت میوه شما را به هدف راندمان بیشتر از باغ خود برسانند.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال