پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان

پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان

یکی دیگر از بیماری هایی که باعث می‌ شود تا با باغدار متحمل هزینه و خسارت خیلی زیادی شود، پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو می باشد. متاسفانه این بیماری بیشتر متوجه باغات گردو است. یعنی میزبان اصلی آن درخت گردو می باشد. از این رو کشاورزان و باغداران عزیزی که باغ گردوی معمولی یا باغ تجاری احداث کردند، باید دقت خیلی زیادی در این مورد داشته باشند.

پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان

تا با دیدن کوچکترین علائم، این بیماری را بلافاصله درمان کرده و به پیشگیری آن بپردازند. متاسفانه پوسیدگی جزو بیماری های سرایت کننده می باشد. یعنی عامل بیماری آن به راحتی از درختی به درخت دیگر منتقل می شود. در ادامه مطالب سعی می کنیم، روش های جهت جلوگیری از انتقال عامل این بیماری همچنین بالا بردن سیستم دفاعی درخت گردو جهت پیشگیری از آن بیان کنیم. پس با همراه ما باشید.

عامل پوسیدگی رزلینیایی ریشه درخت گردو چیست؟؟

نام دیگر پوسیدگی رزلینیایی ریشه نهال گردو به پوسیدگی سفید ریشه مشهور می باشد. بخاطر ویژگی های تخریب کننده ای که دارد به عنوان خطرناک ترین بیماری ریشه و طوقه درخت گردو شناخته شده است. که طبق تحقیقات انجام شده عامل آن قارچی بوده و با نام قارچ آسکومیست شناخته می شود. به دو شکل جنسی و غیرجنسی در طبیعت یافت می شود. نام علمی آن ها عبارتند از:

  • شکل جنسی آن Rosellinia necatrix Prill.
  • شکل غیر جنسی آن Dematophora necatrix R. Hartig

علایم بیماری ریشه ای رزلینیایی درخت گردو چیست؟

همانطور که گفته شد میزبان اصلی بیماری ریشه ای رزلینیایی درخت گردو می باشد. بطور معمولا از ریشه به درخت نفوذ کرده ولی علائم ظاهری آن در قسمت های فوقانی درخت گردو خود را نشان می دهد. اگر یک باغدار در مراحل اولیه بتواند تغییر حالت برگ و تاج درخت گردو را درک کند، حتما آزمایش های لازم را بر روی درخت گردو انجام دهد، تا بتواند در مراحل اولیه آن را شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کند. آلودگی این بیماری بعد درخت گردو به این صورت است که :

  • در مرحله اول خود را به صورت لکه هایی حلقوی مانند روی برگ ها و شاخه های جوان نشان داده، سپس به طور کامل برگ و شاخه درخت را درگیر می کند.
  • مراحل دوم عامل قارچی این بیماری باعث می‌ شود تا تاج درخت بیمار، تنک شده، رشد آنها کاملا متوقف و یا در صورت رشد کردن خیلی کم و نامحسوس باشد.
  • درخت دچار سرخشکیدگی می شود.
  • کشاورزان وقتی وارد باغ شوند با کمی دقت خواهند دید که درختان آلوده دچار ریز برگی شده اند و همچنین به خزان زودرس مبتلا میشود.
  • گردو های تولید شده در این درخت کاملاً بی کیفیت بوده و اندازه آنها بسیار ریز است.
  • میوه تولید شده در عین بی کیفیتی نارس است، تا فصل پاییز همچنان بر روی شاخه باقی می‌ماند و جدا نشده، به رشد کامل هم نمی رسد.
  • باردهی درختان آلوده تا حد خیلی زیادی افت پیدا کرده و بسیار کم ثمر هستند.
  • اگر کشاورزی در سال‌ های اولیه نتواند این بیماری را تشخیص دهد، در سال های بعدی درخت گردو تمامی قدرتی رویشی خود را از دست می دهد. معمولاً به مرگ تدریجی دچار شده و در بهار بعدی شما از این درخت هیچ جوانه یا شکوفه نمی بینید، که یک اعلان خطر برای باغدار است. چون همانطور که گفتیم این بیماری سرایت کننده می باشد.

با توجه به موارد فوق کشاورز باید سعی کند با توجه به علائم ظاهری در مراحل اولیه به درمان و پیشگیری از آن بپردازد. اگر درخت به مرگ دچار شد، بلافاصله آن را حذف کرده عوامل پیشگیرانه را انجام دهد تا درخت های بعدی آلوده نشوند.

عملکرد بیماری رزلینیایی ریشه درخت گردو

پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان

عوامل قارچی بیماری رزلینیایی زیر خاک زندگی می کند. و این عامل بیماری زا قادر است، بدون میزبان از یک الی دو سال در شرایط مطلوب به زندگی خود ادامه دهد.  عملکرد بیماری ریشه سفید به این گونه است که ابتدا قارچ میسلیوم به ریشه های مویین درخت حمله می کنند، بعد از آلوده کردن ریشه های نازک تر خود را بصورت شبکه کرکی سفید رنگ و خاکستری بر روی ریشه ها پوشش می دهد.هنبن رنگ سفید و خاکستری است که باعث شده نام دیگر بیماری رزلینیایی به نام بیماری ریشه سفید شناخته شود.

اولین تاثیری که بر روی ریشه درخت می گذارد، باعث کاهش حجم ریشه درخت می شود، این بیماری به اندازه باعث محدود شدن ریشه می شود که نهال های آلوده به این بیماری را به راحتی می توانید از خاک بیرون بکشید، بدون اینکه زحمت زیادی متحمل شوید. بعد از آلوده کردن ریشه های جوان و تازه این قارچ به سمت ریشه های تنومند درخت حرکت می کند، در این مرحله شما متوجه علائم ظاهری بیماری رزلینیایی ریشه درخت گردو خواهید شد.

از آنجایی که مقاومت ریشه های تنومند بسیار زیاد می باشد بنابراین نفوذ آن نیز زمان بر خواهد بود در مرحله اول شبکه سفید را ایجاد می‌ کند. سپس رنگ آن قهوه ای شده و در مرحله آخر سیاه رنگ می شود. ریشه های آلوده بسیار بدبو و پوسیده هستند.چون مهمترین عملکرد قارچ تاثیر بر روی ریشه و آوند درخت گردو می باشد، به خاطر همین ویژگی ریز برگ شدن، زرد شدن برگ ها و خزان زودرس را به همراه دارد.

این علائم بر روی فتوسنتز درخت نیز تاثیر منفی می‌ گذارد، کاهش فتوسنتز برابر با بی کیفیت شدن بار درخت گردو است . از آنجایی که علایم ظاهری قارچ کاملاً مشابه با کمبود تغذیه درخت می باشد، هیچگاه تنکی تاج و سرخشکیدگی شاخه های درخت گردو را به عنوان یک مشکل پیش پا افتاده در نظر نگیرید. حتماً با جمع‌آوری ۱۰ الی ۱۵ برگ آن را به موسسه گیاهپزشکی ببرید تا آزمایشات لازم بر روی برگ ها انجام شود.

مهم ترین نکته در چرخه بیماری رزلینیایی ریشه درخت گردو

در مطلب بالا اشاره کردیم، معمولاً این بیماری و آلودگی بر اثر نفوذ قارچ رزلینیایی به ریشه های کوچک تر و ضعیف تر شروع می شود. ولی دلیل اصلی این موضوع چیست؟ چون این ریشه ها فاقد بافت های ثانویه یا همان پوسته می باشند، بنابراین نفوذ به این ریشه ها بسیار راحت تر از ریشه‌ های تنومند و قدیمی است. چون ریشه های بزرگتر و تنومند دارای بافت های ثانویه و یا پوسته هستند.

شکستن پوست برای این قارچ ها بسیار سخت می باشد، چون پوست ریشه تنومند درخت گردو همانند چوب پنبه عمل کرده و از نفوذ بیماری جلوگیری می کند. بنابراین اگر شما فاصله ی کاشت درختان در باغ را رعایت نکرده باشید، ریشه های درخت گردو که به صورت گسترده در سطح زیرین خاک گسترش می یابد، گاهی این ریشه های نازک آلوده با ریشه های نازکی درختان دیگر در تماس هستند. پس این بیماری به راحتی از طریق ریشه به درخت دیگر منتقل می شود. راه های انتشار خیلی زیادی نیز وجود دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

راه های انتقال بیماری رزلینیایی یا ریشه سفید درخت گردو

راه های انتقال بیماری رزلینیایی بسیار گسترده تر است و از این رو توصیه می شود، بلافاصله بعد از شناختن این بیماری روش های پیشگیرانه را انجام دهید. ما در زیر عواملی که باعث انتقال بیماری از درختی به درخت دیگر می شود را توضیح می دهیم:

  • زباله های آلوده: معمولاً شاخه های خشکیده و برگ هایی که از درخت بیمار بر روی زمین می افتد آلوده هستند. با وزش باد به راحتی قارچ های عامل بیماری از درختی به درخت دیگر منتقل می شود.
  • حشرات و حیوانات موذی: با چسبیدن قاشق به بدن حشرات و حیوانات موزیک حتی زنبور عسل ها این بیماری از چه درختی به درخت دیگر منتظر می شود.
  • کمپوست کردن مابقی درخت آلوده: خطرناک ترین روش انتقال بیماری کمپوست کردن درخت آلوده می باشد. این عمل باعث می شود تا چرخه زندگی این قارچ سالیان سال در باغ شما باقی مانده و خسارت‌های جبران‌ ناپذیری را به باغ وارد کند. معمولاً توصیه می شود بقایای درختان بیمار را حتماً بسوزانید و یا بطور کل از محوطه باغ خارج کنید.
  • رطوبت فراوان: از عوامل تشدید کننده این بیماری رطوبت فراوان و نرسیدن نور خورشید به اندازه کافی می باشد.
  • آبیاری به روش سنتی: آبیاری سنتی که معمولاً به روش غرقابی انجام می شود، کانال های حفر شده، آب بر آن کانال ها جاری می شود. جریان داشتن آب باعث می شود تا قارچ ها از درخت‌ آلوده به سمت درختان دیگر منتقل شده و بر پوسته و یا بن پایه درخت چسبیده و در کمین باشند.
  • باران و وزش باد: از دیگر عوامل طبیعی که کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد، قطرات باران است، با وزش باد به درختان مختلف برخورد می کند. وقتی یک قطره باران برای برگ درخت بیمار می نشیند و با وزش باد به سمت درخت دیگر پرتاب می شود، این قارچ به راحتی سرایت پیدا می کند.
  • ارقام نهال ضعیف و حساس: یکی از مهمترین علت هایی که باعث بروز بیماری در باغات درخت گردو می شود، خرید ارقام ضعیف نهال بادام است که سیستم دفاعی بالایی ندارند. از اینرو توصیه می شود نهال های ژنتیک و اصلاح شده را تهیه کنید.
  • خاک آلوده: بعد از مرگ درخت کشاورز مجبور به ریشه کن کردن درخت آلوده می شود. دقت داشته باشید این خاک هنوز آلوده است. شما هر نهالی در این خاک کشت کنید، مطمئنا در سال بعدی بیمار خواهد شد.

پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان

مراحل پیشگیری از بروز بیماری رزلینیایی ریشه درخت گردو در باغات گردو

  • ضدعفونی کردن خاک آلوده:

قسمت قبلی توضیح دادیم، معمولاً  بهتربن گزینه برای کشاورزانی که اولین بار این بیماری را در باغ خود کشف می‌ کنند،حذف کردن این اصله درخت است. مطمئن باشید با حذف کردن درخت از بروز بسیاری از هزینه های جانبی جلوگیری می‌ کنید. بعد از حذف درخت خاکی که درخت در آن بیمار شده است، کاملاً آلوده به این قارچ می باشد. شما با استفاده از محلول های شیمیایی مناسب به ضدعفونی و ایزوله کردن خاک بپردازید.

  • هرس کردن ریشه های درخت مجاور:

از آنجایی که ریشه های درختان با یکدیگر در ارتباط هستند، چهار درخت اطراف درخت آلوده و بیمار حتماً آلوده شده اند. شما باید ریشه های این درختان را نیز هرس کرده و به ضدعفونی خاک آنها بپردازید.

  • استفاده از ابزار باغبانی استریل شده:

شما به عنوان یک باغدار هر چقدر هم متراژ باغ شما و تعداد اصله درختانی که در باغ کاشته شده است زیاد باشد، باز هم موظف هستید بعد از هرس کردن درخت ابزار باغبانی را ضدعفونی کنید. البته دقت داشته باشید که هنگام پیوند دادن درخت نیز این ابزار را ضدعفونی کرده و بعد از پیوند دادن نسبت به پانسمان آن و ضدعفونی آن به دقت بیشتری کنید.

  • معدوم کردن زباله های آلوده:

اجازه ندهید مابقی زباله های آلوده به این بیماری در باغ شما باقی بماند. حتما از محوطه باغ خارج کنید. ولی بهترین توصیه که مشاوران و محققان دارند این است که این زباله ها را بسوزانید. چون با خارج کردن این زباله ها به خارج از باغ امکان دارد توسط حشرات موذی، باد و یا عوامل دیگر باز به خاک باغ شما باز گردد.

  • تهیه ارقام نهال گردوی با کیفیت و مقاوم

دقت داشته باشید ارقام نهال گردوی با کیفیت و مقاوم را از نهالستان های معتبر که دارای مجوز خرید نهال گردو و فروش می باشد، تهیه کنید که تا حد خیلی زیادی ریسک ابتلا به این بیماری و بیماری های دیگر را کاهش می‌ دهد.

  • استفاده از روش آبیاری نوین

دیگر احتیاج به توضیح نمی باشد که روش آبیاری نوین باعث پیشرفت خیلی زیادی در باغات گردو شده است. میزان باردهی را افزایش داده و از سرایت بیماری از یک درخت به درخت دیگر جلوگیری می کند.

کلام آخر

باید بدون اغراق قبول کنیم، بیماری رزلینیایی ریشه درخت گردو خطرناک ترین نوع بیماری درخت گردو شناخته شده است. درمان خاصی به چه هرس کردن و حذف ریش های زائد ندارد. بهترین درمان برای این بیماری کارهای پیشگیرانه می باشد. مهمترین روشی که معمولاً تمامی متخصصین و مهندسین گیاه پزشکی بر روی آن تاکید دارند، خرید ارقام نهال گردوی ژنوتیپ و اصلاح شده می باشد. معمولاً این نوع نهال ها علاوه بر کیفیت بالا و باردهی خیلی زیادی که دارند، در برابر انواع بیماری ها با توجه به محیط خود استقامت زیادی نشان می دهند.

شما می توانید برای خرید نهال گردو به سایت برتر نهال مراجعه کنید. سایت برتر نهال اقدام به فروش نهال گردو در نژادهای متفاوت کرده است. نهال گردو در این سایت کاملا اقتصادی و با صرفه می باشد. نگران قیمت نهال گردو نباشید چون با تضمین قیمت و تضمین کیفیت عرضه می کند. مهمترین مزیت خرید از این نهالستان این است که می‌ توانید هرگونه سوال و راهنمایی های لازم را با مهندسین و مسئولین نهالستان بپرسید. این نهالستان در تمامی مراحل احداث باغ همراه شما خواهد بود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

یک پاسخ به “پوسیدگی رزلینیایی ریشه گردو + علائم، پیشگیری و درمان”

  1. حسین عامری گفت:

    بسمه تعالی
    باسلام وتشکر ار مطالب ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال