علت جارویی شدن درخت بادام + بررسی عوامل بیماری و راه حل

علت جارویی شدن درخت بادام + بررسی عوامل بیماری و راه حل

یکی از بیماری هایی که باغداران عزیز اصلا دوست ندارند نام آن را در باغستان درخت بادام خود بشنوند جارویی شدن درخت بادام، یا همان اصطلاح عامیانه جاروی جادوگر می باشد. البته نام بومی آن جاروک بادام نیز است. جالب اینجاست که قبلاً میزان این بیماری کم بود، ولی متاسفانه در چند سال گذشته بیماری جارویی شدن درخت بادام در بیشتر باغستان ها خود را به رخ می کشد.

بالا رفتن آمار بیماری جاروک بادام نگرانی‌ هایی در بین کشاورزان و باغداران عزیز ایجاد می کند. از ویژگی های مهم این بیماری ضعیف شدن بیش از حد درخت بادام می باشد. گاهی حتی رشد درخت بادام کاملا متوقف شده و شما تنها می توانید از چندین نقطه درخت بادام رشد چند شاخه را ببینید.

عملکرد این بیماری به گونه است که در انتقال مواد غذایی بین بخش های مختلف درخت بادام اختلال هایی ایجاد می کند. به خاطر همین شما شاهد برخی از رشد و عملکرد های غیر متعارف درخت بادام می باشید. به طور مثال رشد شاخه های درخت در یک قسمت از آن کاملا متوقف شده و در قسمت دیگر رشد می‌ کند، یا به گلدهی زود هنگام درخت بادام می توان اشاره کرد.

علت جارویی شدن درخت بادام + بررسی عوامل بیماری و راه حل

پس از گلدهی زود هنگام  بیشتر نیمی از آنها از بین می رود. وقتی صحبت از درمان جارویی شدن درخت بادام می کنیم، منظور از بین بردن اختلال رشد درخت با استفاده از روش های علمی ثابت شده گیاه پزشکی و علوم تغذیه مناسب می باشد. از اینرو درخت مبتلا به این بیماری باید کاملا مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسب برای درمان آن ارائه شود.

باید گفت بیماری جاروک بادام جزو بیماری هایی می باشد که با هرس و پیوند زدن نمی توانید آن را از بین ببرید تنها بیماری که با روش‌های علمی و آزمایش های گیاه پزشکی باید به درمان آن پرداخت، همین بیماری است. بخاطر همین مشکلات بیشتر باغداران اصلاً دوست ندارند حتی یک درخت از باغستان آنها به بیماری جاروی شدن مبتلا  شود.

سعی کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید چون ما نکات ویژه در مورد علل ایجاد این بیماری در باغستان و همچنین راه هایی برای درمان آن ارائه خواهیم داد. البته خاطرنشان می شویم که هرگونه راهکاری برای درمان بیماری جارویی شدن درخت بادام زیر نظر متخصصین انجام شود. در این رابطه می توانید از مشاوره رایگان سایت برتر نهال نهایت استفاده را ببرید.

عامل بیماری جارویی شدن درخت بادام

یکی از مهمترین عامل بیماری جاروی شدن درخت بادام می توان به باکتری ها اشاره کرد. نام علمی این باکتری، باکتری فیتوپلاسمایی هستند. این باکتری توانایی این را دارد که به راحتی در باغستان بادام منتقل بشود. البته باکتری فیتو پلاسمایی دارای نژادهای مختلفی می باشد و باعث ایجاد اختلال در درختان گوناگون مخصوصاً درختان هسته دار می شود.

علت جارویی شدن درخت بادام + بررسی عوامل بیماری و راه حل

در زیر می خواهیم به طور مفصل به عواملی که باعث انتقال باکتری جاروی شدن درخت بادام می باشد، اشاره کنیم این عوامل عبارتند از:

●      رعایت استاندارد مواد مغذی خاک

یکی از مهمترین دلایلی که درخت بادام به این بیماری مبتلا می شود، عدم دقت در مواد مغذی خاک است. همانطور که کمبود مواد مغذی خاک و عناصر مورد نیاز درخت بادام باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی درخت بادام می‌شود برخی از اضافه بودن عناصر نیز همین عملکرد مشابه را بر روی درخت بادام پیاده می کند. از این رو آسیب‌ های جدی به این درخت وارد می شود که یکی از آنها انتقال باکتری بیماری جاروی شدن درخت بادام است.

باکتری جارویی شدن درخت بادام به دنبال کوچکترین روزنه، زخم و شکافی می باشد که خود را به داخل به بافت داخلی درخت بکشاند. عملکرد آن به گونه ای است که مستقیماً به آوندهای چوبی و آبراه‌ های میزبان نفوذ کرده و از طریق آنها خود را به قسمت های بالای درخت می رساند.

برای استاندارد نگه داشتن مواد مغذی خاک حتما در کود دهی خود دقت کافی داشته باشید. گاهی استفاده بی رویه از کود ها جهت پربار کردن درختان، باعث ضعف و پایین آمدن مقاومت آن ها می شود. دقت داشته باشید که پربار بودن محصول شما در یک سال باعث می‌شود تا درخت شما در سال دیگر در معرض انواع بیماری ها مخصوصا جاروک قرار بگیرید.

عناصر مازاد در خاک باغ شما یافت می شود، نه تنها سیستم ایمنی و دفاعی درخت را کاهش می دهد، بلکه در بیشتر مواقع باعث سوزاندن ریشه های سطحی درخت  شده و باکتری جاروک به راحتی می‌ تواند از این زائده ها خود را وارد بافت درونی نهال بادام کند

●      استفاده از پیوندک غیر استاندارد و آلوده

از دیگر دلایل آلوده شدن درخت بادام به بیماری جارویی شدن، به خاطر پیوندک های آلوده و غیر سالم می باشد. مطالعات و آزمایشگاه های گیاهپزشکی نشان می دهد در صورتی، پیوندک آلوده به باکتری بیماری جارویی باشد، بلافاصله بر روی پایه نیز تاثیر فراوان  گذاشته و به مرور زمان باعث بیمار شدن دیگر قسمت های درخت پایه می شود.

شما برای خرید پیوندک می توانید به نهالستان های معتبر از جمله برتر نهال مراجعه کنید. مطمئن باشید پیوندک دارای کارت سلامت باشد، بطور جدی از پیوندک های بی نام و نشان که بر روی آن هیچ گونه آزمایشی انجام نشده، استفاده نکنید. مطمئن باشید کمی صرف هزینه بیشتر برای تهیه پیوندک استاندارد و سالم که عاری از هرگونه بیماری باشد، باعث بیمه شدن سلامت درخت شما خواهد بود.

●      انتخاب پایه غیر حساس برای پیوند

البته باغداران عزیز به هنگام پیوند زدن درختان بادام باید دقت داشته باشند که بر روی پایه های حساس به هیچ عنوان پیوندک انجام ندهند. چون درختان حساس خیلی سریع تر مستعد بیماری می باشند برای انجام هرگونه پیوندی سعی کنید درختانی با بنیه قوی تر را انتخاب کنید. آزمایشات گوناگون نشان داده است بیشتر آفات موجود در باغ بادام دلیل جارویی شدن این درخت می باشد.

پس اگر عمل پیوند شما بر روی پایه های حساس انجام شود، نه تنها پایه را از بین می‌ برد بلکه پیوندک انجام شده نیز بیمار و غیر قابل استفاده خواهد بود. متاسفانه این باکتری ها جزو عامل بیماری می باشد که به راحتی می تواند،  بر روی قسمت های مختلف درخت تاثیر بگذارد.

●      استفاده  از ابزار و وسایل  آلوده

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود بیماری ها و آفات به درختان دیگه منتقل شود، استفاده از ابزارآلات آلوده می‌ باشد، موقعی که از ابرزارآلات برای هرس درخت استفاده می کنید باید قبل از استفاده دوباره کاملا ضد عفونی شود، در این صورت عامل باکتری و بیماری از درختی به درخت دیگه انتقال پیدا نمی کند.

●      هرس نکردن به موقع و اصولی

در همین ابتدای متن می خواهم خاطرنشان بشوم که نه تنها برای بیماری جارویی شدن درخت بادام و بلکه برای جلوگیری از انتشار دیگر بیماری های قارچی، ویروسی و باکتریایی حتما به هرس کردن درخت بادام خود دقت کافی داشته باشید. معمولاً در زمان هایی که رطوبت هوا خیلی زیاد می باشد و یا بارندگی انجام شده است، به هیچ عنوان درختان خود را هرس نکنید. بیشترین درصد افزایش انتقال بیماری ها در بین درختان بادام هرس کردن در روزهای بارانی و یا فردا روزهای بارانی می باشد.

نکته دوم هرس کردن اصولی می باشد شما باید هرس درخت بادام را به گونه ای انجام دهید، از تراکم آن تا حد زیادی بکاهید. چون تراکم بالای درخت بادام مانع رسیدن نور خورشید به تمامی قسمت های آن می شود.

نکته سوم که با غداران عزیز حتماً باید به آن دقت کافی داشته باشند، تیمار کردن درخت بادام بعد از هرس می‌ باشد. شما موظف هستید که محل های هرس شده را ضدعفونی کرده در صورت لزوم پانسمان کنید تا از ورود هر گونه باکتری و میکروب به بافت داخلی درخت جلوگیری کنید.

●      عدم دقت در تغذیه استاندارد برای درختان بادام

شما برای رشد درخت بادام خود به صورت استاندارد احتیاج به تمامی عناصر مورد نیاز درخت بادام دارید، تنها نمی توانید از یک عنصر به عنوان ماده ارزشمند و تغذیه استفاده کنید. شما برای جلوگیری از جاروی شدن درخت بادام خود حتماً زیر نظر متخصصین و مشاورین گیاهپزشکی از کودهای موثر استفاده کنید.

عناصر غذایی یکی از تاثیرگذارترین موارد در رشد و سلامت درختان بادام هستند، شاید این سوال برای باغداران پیش بیاید چگونه ممکن است که افزایش یک عنصر یا کمبود آن بتواند تاثیر منفی بر روی رشد درخت بادام گذاشته و باعث انتقال بیماری جاروی و نفوذ آن بشود.

آزمایش هایی که در آزمایشگاه های گیاهپزشکی انجام شده است نشان می دهد برای مقابله با جارویی شدن بادام می توانید از کود های حاوی سیلیکون استفاده کنید، این کود ها می تواند مقاومت درخت را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین ریز مغذی هایی حاوی عنصر روی و عنصر بر  کمک زیادی به درخت می کند تا عارضه های بیماری جارویی درخت بادام را کاهش دهد. منتها باید دقت داشته باشید که تعادل این عناصر با عناصر دیگر رعایت شود، به خاطر همین است که ما مدام تاکید می کنیم برای استفاده از هرگونه کود از مشاورین و متخصصین کمک بگیرید.

●      تهیه نهال سالم و استاندارد از نهالستان های شناخته شده و معتبر

البته تهیه و خرید ارقام مقاوم نهال سالم و استاندارد به اندازه ای مهم  و ضروری می باشد که به هنگام احداث باغ بیشتر مشاوران بر روی آن تاکید خیلی زیادی می‌ کنند. وقتی که شما یک نهال ارزان قیمت و بیمار را تهیه می کنید، بعد از چند سال نهال شما بیمار شده و این بیماری را به نهال های دیگر منتقل می کند.

به خاطر همین بهتر است از نهالستان های معتبر و شناخته شده از جمله برتر نهال، بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور که تمامی محصولات خود را با گارانتی و مشاوره رایگان ارائه می دهد، ارقام مقاوم نهال بادام خود را با توجه به منطقه احداث باغ بادام خریداری کنید.

●      توجه و رعایت بهداشت باغ درخت بادام در تمام طول سال های زمستان

شما به عنوان یک باغداران موظف هستید که چهار فصل سال به نظافت باغ بادام خود بپردازید. همیشه علف های زائد و غیر اضافی را هرس کنید تا آفت هایی که در بین این علف ها وجود دارد را از بین ببرید. اضافات هرس درختان را نیز از محوطه باغ خارج کنید.

چون معمولاً باکتری ها و قارچ هایی که در این اضافات وجود دارد دوباره وارد خاک شده و به صورت چرخه ای کار خود را انجام می‌ دهند. زباله های آلوده را نابود کنید بهترین روش برای نابود کردن زباله های آلوده به باکتری جارویی سوزاندن آن ها می باشد.

●      مبارزه با آفات با استفاده از روش های ارگانیک و شیمیایی

البته برای جلوگیری از انتقال بیماری جاروی درخت بادام، شما باید ابتدا با آفاتی که آن را منتقل می کند مبارزه کنید. هرچه میزان آفات باغ شما کمتر باشد به همان اندازه باکتری و قارچ هایی که بیماری را منتقل می‌ کند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

برای از بین بردن این آفات روش های بیولوژیکی و روش های شیمیایی متفاوتی وجود دارد. برای اطلاع پیدا کردن از نحوه استفاده آن ها می توانید از متخصصین کلینیک گیاهپزشکی کمک های لازم را بگیرید. البته مشاورین سایت برتر نهال نیز همواره آماده ارائه خدمات پزشکی به صورت رایگان به صورت حضوری و اینترنتی به شما می باشند.

علت جارویی شدن درخت بادام + بررسی عوامل بیماری و راه حل

کلام آخر

یکی از بیماری های مهمی که احداث کنندگان باغ بادام همیشه از آن می‌هراسند جارویی شدن درخت بادام می باشد، چون درمان کردن آن بسیار هزینه بر می باشد. از این رو توصیه می شود که برای پیشگیری از هزینه های اضافی جهت درمان این بیماری نسبت به آن پیشگیری های لازم را انجام دهید.

بهترین سیاست جهت جلوگیری از شیوع این بیماری، پیشگیری است. تجربه نشان داده سیاست پیشگیری بهتر از  سیاست درمان برای این بیماری پاسخگو می باشد. اختلالات رشدی که بیماری جاروی شدن درخت بادام به وجود می‌آورد، شاید در ۲الی۵ سال باعث کاهش میزان باردهی درخت بادام شود، ولی بعد از ۵ سال احتمال از بین رفتن درخت بادام به طور کل می شود.

همچنین دقت داشته باشید  این بیماری منتقل می شود، یعنی یک نهال آلوده به بیماری جاروی شدن کل باغ شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بهترین گزینه برای شما خرید ارقام مقاوم نهال بادام است. برای این منظور می توانید به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کنید. در این سایت تمامی نهال های ارائه شده با استاندارد بالا به بازار عرضه می شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال