علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

یکی از بیماری‌ هایی که به راحتی قابل تشخیص می باشد و یک کشاورز با ورود به باغ می تواند آن را تشخیص دهد جمع شدن و پیچیدگی برگ درخت بادام است. ولی به همان اندازه که از لحاظ ظاهری می توان بیماری جمع شدن برگ درخت بادام را تشخیص داد، باید بگویم به همان اندازه دلیل تشخیص علت این بیماری سخت می باشد. با توجه به تاریخچه این بیماری چندین دلیل وجود دارد که برگ های درخت به این بیماری دچار می شود.

علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام دلایل مختلفی دارد و در ادامه مطالب سعی می کنیم تا به آن بپردازیم. متاسفانه جمع شدن برگ درخت بادام از بیماری هایی می باشد که خسارت های زیادی به کشاورز و باغدار تحمیل می کند. از این رو باغدار باغ درخت بادام باید آمادگی‌های علمی و اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشد.

علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

بیماری جمع شدگی برگ بادام چیست؟

از آنجا که عامل بیماری جمع شدگی برگ بادام قارچ می باشد از این رو در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارد، این بیماری چندان شیوع پیدا نمی‌کند. چون به غیر از چند مورد استثنا بیشتر قارچ ها در محیط های مرطوب و خنک بدور از نور آفتاب رشد کرده و دوره خواب طولانی دارد.

محیط های مرطوب که بر اثر بارش های باران پدید می آیند، باعث می شود تا قارچ بیماری جمع شدگی برگ درختان فعالیت خود را آغاز کند. عملکرد این قارچ به گونه ای است که رشد درخت بادام را با اخلال روبه ‌رو می کند. معمولاً درصد بیشتر میزبان این نوع قارچ، نهال های تازه و جوان می باشد.

البته این قارچ به درخت بادام میانسال و تنومند نیز حمله می کند، ولی به بخش های تازه شکوفه زده، سر شاخه های تازه رشد کرده اند را مورد هدف قرار داده و به آن نفوذ کرده، سپس در صورت ضعیف بودن سیستم دفاعی درخت به ما بقی درخت بادام سرایت کرده و کل آن را در برمی گیرد.

بیماری فوق وقتی یک درخت بادام را درگیر خود می کند علائم آن به صورت پیچیدگی، تورم و جمع شدن برگ درخت خود را نشان می دهد. البته نباید تغییر رنگ برگ درختان همچنین تغییر بافت و ظاهر شاخه و میوه نهال بادام خود را فراموش کنیم. در مراحل بعدی بیماری پیچیدگی، شاهد ریزش برگ ها و آلوده شدن سر شاخه و جوانه های تازه شکفته خواهیم بود. در آخرین مرحله باعث ضعف کل نهال تازه کاشته شده و یا درخت بادام میانسال می‌‌ شود.

بهترین دما برای آغاز فعالیت عامل گازی جمع شدگی برگ درخت بادام از ۱۰ درجه سانتیگراد تا ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد. معمولا درختان جوان به خاطر سن و مقاومت پایین و همچنین داشتن بار زیاد نسبت به درختان مسن حساس تر بوده و بیشتر مورد حمله قرار می گیرند.

خسارات وارد شده به باغدار به گونه ای است که در صورت آلوده شدن میوه قبل از موعد مقرر این میوه ها ریزش پیدا می کنند. بادام های زیر درختی هیچ ارزش غذایی نداشته و کیفیتی هم ندارد که در بازار بتوان آن را فروخت. بخاطر همین میزان بار سالیانه درخت بادام کاهش چشمگیری پیدا می کند. این قارچ در طول فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می رود و در فصل تابستان با آغاز گرما فعالیت خود را بر روی برگ ها و تنه درخت آغاز می‌ کند.

علائم بیماری جمع شدگی برگ درخت بادام

شناختن علائم اولیه بیماری جمع شدگی برگ درخت بادام برای باغدار بسیار حیاتی و مهم است، چون در همان مراحل اولیه با استفاده از روش های ارگانیک یا شیمیایی می تواند این بیماری را مهار کرده و از آلوده شدن کلی درخت بادام جلوگیری کند.

به طور معمول اولین نشانه ای که از بیماری جمع شدگی برگ درخت بادام خود را نشان می دهد، پیدا شدن لکه های زرد و یا نارنجی بر روی برگ های درخت در حال رشد می باشد. پس از مدتی خواهید دید که برگ های جوانی که این لکه ها بر روی آن بودند به شکل کلفت و چین خوردگی پدیدار می شوند، قسمت های چین خورده این برگ ها شکننده بوده و گاهاً سطح آن را لایه سفید رنگ دربر می گیرد. در نهایت این برگ های آلوده به رنگ قرمز دیده می شوند که آغاز اختلال بیماری است. بعد از آن سر شاخه هایی که تازه شکوفه زدن اند و سبز رنگ‌ می باشند، را مورد هدف قرار داده و در مرحله بعدی نوبت میوه بادام است که قبل از رسیدن باعث ریزش آنها می شود.

علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

برطرف کردن بیماری پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

با مشاهده جمع شدن و پیچیدگی برگ درخت بادام کشاورز باید بلافاصله نمونه هایی از آن را جمع آوری و به موسسه گیاهپزشکی برده، تا بررسی و آزمایشات لازم علت آن را بفهمد. اگر علت آن به خاطر بیماری جمع شدگی برگ باشد، راه حل ها و سمومی که برای این بیماری مفید می باشد را معرفی خواهد کرد.

دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد که از جمله آنها می توان فراموش کردن دوره سموم قارچ کش و آفت کش در زمستان باشد. یا همان رطوبت بالا که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم. البته در قسمت های بعدی مقاله سعی می‌ کنیم مواردی که باعث ایجاد این بیماری در باغ درخت بادام می شود، بپردازیم.

زمانی که شما بر روی برگهای درخت لکه های دون مانند ای که به رنگ قرمز نارنجی می‌باشد مطمئن باشید که درخت بادام شما به جمع شدگی برگ بادام دچار گشته است.

برای برطرف کردن این بیماری چندین راه حل وجود دارد که بهتر است با آنها دقت کنید ولی این راه حل ها عبارتند از:

  •  استفاده کردن از قارچ کش مسی (copper fungicide) تقریبا مناسب این بیماری درخت بادام است. البته قبل از استفاده از قارچ کش مسی حتماً بازه زمانی، درصد و میزان رقیق بودن آن را از یک مشاوره و یا متخصص بپرسید تا مشکلات بعدی به وجود نیاید. استفاده کردن از سموم به صورت غیر استاندارد و ناشیانه باعث می‌شود تا مقاومت یک درخت آن را پایینتر بیاورد.
  •  بازرسی های منظم مخصوصاً از برگ ها، تنه درخت و قسمت ریشه درخت باعث می‌ شود تا حد زیادی از گسترش این بیماری در باغ بادام شما جلوگیری شود.
  •  همانطور که بارها اشاره کردیم شرایط آب و هوایی مرطوب و خنک باعث می شود تا فعالیت قارچ جمع شدگی برگ درخت بادام تا حد خیلی زیادی افزایش پیدا کند. درست است که شرایط اقلیمی دست شما نمی باشد و نمی توانید میزان رطوبت و سردی هوا را تغییر دهید، ولی بهتر از فرد از حرف باریش به مزرعه سرکشی کرده و قسمت های آسیب دیده نهال های جوان بادام را درمان و پانسمان کنید.
  •  استفاده از سموم و آفت کش های باکتری و قارچی در این زمان پس از بارش باران جواب خیلی بهتری برای شما خواهد داشت.
  •  هرس کردن درختان باعث می شود که از میزان تراکم شاخ ها کاسته بشود و نور آفتاب در بین درختان وجود داشته باشد. البته زمان دقیق هرس درختان نیز بسیار مهم می باشد. دقت داشته باشید در روزهای بارانی و روزهای پس از باران که میزان رطوبت خاک و هوا بالا می باشد، عمل هرس را انجام ندهید. چون باعث شیوع بیماری از یک درخت به درخت دیگر می شود
  •  درست است که قارچ جمع شدگی برگ درخت بر روی سطح بیرونی برگ اثر می گذارد ولی همواره سعی کنید به هنگام پیوند زدن و یا هرس کردن درختان بعد از تمام شدن هرس، وسایل را ضدعفونی کرده و برای درخت بعدی استفاده کنید.

علت پیچیدگی و جمع شدن برگ درخت بادام

عوامل انتقال قارچ جمع شدگی برگ درخت بادام

همان طور که گفتیم عامل اصلی ایجاد جمع شدگی برگ درخت بادام قارچ می باشد که به راحتی قابل انتقال است و از درختی به درخت دیگر منتقل می شود. البته تنها در چند مورد می تواند عامل انتقال این قارچ جلوگیری کرد. در موارد بعدی مطمئنا انتشار این قارچ مخرب خارج از دست کشاورز می باشد. بهتر است به چند مورد اشاره داشته باشید

  •  حشرات موذی و و حیوانات جونده از جمله موش یکی از مهمترین روش های انتقال و انتشار قارچ جمع شدگی برگ درخت بادام در یک باغستان می باشد. بهترین روش برای جلوگیری کردن از این موضوع استفاده کردن درست و استاندارد زیر نظر متخصصین هست. کمک زیادی به دفع این آفت ها می کند.
  •  دقت کردن در میزان آبیاری درختان باغ شما، در مرحله اول توصیه می کنیم که دیگر روش سنتی را استفاده نکنید. روش آبیاری قطره ای بهترین روش برای شما می باشد چون از رطوبت و غرقابی شدن خاک اطراف درخت جلوگیری می‌ کند. همچنین در فصل های پر بارش مانند فصل بهار و فصل پاییز حتماً به میزان آب مورد نیاز یک درخت توجه کنید که زیاد از حد نباشد. قبلا اشاره کردیم بغیر از چند مورد مستثنا رطوبت یکی از عوامل اصلی بیماری های قارچی است.
  •  هرس غیر اصولی
  •  کاشتن نهال در خاک آلوده برای جلوگیری از این مورد هم حتماً به آنالیز و تجزیه خاک در احداث باغ را فراموش نکنید،تا از خصوصیات ویژه خاک باغ خود آشنایی کافی داشته باشید.
  •  غفلت و عدم سرکشی منظم باغدار از درختان باغ بادام
  •  کاشت ارقام نهال ضعیف و غیر مقاوم مخصوصاً در برابر رطوبت برای مناطقی که میزان بارندگی در آن زیاد می باشد و دمای هوا خنک تر است. از این رو باغدارانی که باغ خود را در مناطق کوهستانی و یا مناطق کوهپایه و شمال کشور می‌خواهند احداث کنند، قبل از احداث باغ باید مشورت های لازم را با متخصصین نهالستان داشته باشند تا بتوانند نهال مقاوم در برابر رطوبت و دمای پایین را تهیه کنند. نهالستان برتر نهال همواره آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان برای شما می باشد.
  •  عدم آشنایی با روش‌های علمی و نوین باغداری و همچنین نداشتن مشورت‌های مداوم با متخصصین در این زمینه

خرید ارقام مقاوم نهال بادام

با توجه به موارد گفته شده گزینه خرید ارقام مقاوم نهال بادام با توجه به منطقه احداث بادام به اندازه ای مهم و ضروری است که بیشتر کارشناسان و متخصصین بر روی آن تاکید خیلی زیادی دارند. شما به عنوان یک باغدار وقتی اطلاعات لازم را در مورد خاک خود تهیه کردید، همچنین با توجه به میزان بارش سالانه منطقه خودتان و میزان ارتفاع سطح منطقه شما از ارتفاع سطح دریا می‌ توانید با متخصصین و مشاورانی که در سایت برتر نهال بوده تماس گرفته و به صورت رایگان از آنها اطلاعات لازم را کسب کنید.

تمامی نهال های تولید شده در این نهالستان که به عنوان بزرگ بزرگترین نهالستان شمال غربی کشور شناخته شده است که همگی دارای کارت گارانتی دو ساله، كارت سلامت و کارت قرنطینه می باشد. تمامی نهادها کاملاً سالم و عاری از هر گونه بیماری قارچی و باکتریایی می باشد این نهالستان در تمام مراحل احداث باغ همراه شما بوده و به شما کمک های لازم را میدهد.

کلام آخر

اگر بخواهیم به عنوان جمع‌ بندی مطالبی را ارائه دهیم این است که شما به عنوان یک باغدار مسئول تمام درخت ها کاشته شده در نهالستان هستید. از این و به هیچ عنوان از سرکشی و نظارت درختان باغ خود مخصوصاً در روزهای پس از باران غافل نشوید.

غفلت شما از این بازرسی ها باعث می شود تا تبعات خیلی بد و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن هیچ کدام از زمان بندی های استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها را فراموش نکنید. حتی فراموش کردن یک مرحله از سموم و آفت کش ها باعث می شود، تا تمامی آفت های موجود در باغ شما مقاوم تر شوند.

زمانی که درخت بادام شما به این بیماری مبتلا شد و بر اثر آن به مرگ منجر شد بعد از ریشه کن کردن درخت با خاک اطراف آن را ضدعفونی کنید و از کاشت نهال تازه در خاک آلوده خودداری کنید، تا زمانی که ضدعفونی لازم را انجام داده باشید. هرس کردن درختان و آبیاری مناسب آنها را فراموش نکنید.

اگر در همان مراحل اولیه شیوع بیماری متوجه آن شدید بلافاصله اقدام به رفع آن کنید. درمان آن را به چند روز دیگر معوق نکنید. تمامی مشاوران و متخصصین سایت برتر نهال آماده ارائه هرگونه اطلاعات و مشاوره رایگان به باغداران عزیز می باشد. شما با مراجعه به سایت برتر نهال و همچنین تماس گرفتن با شماره تماس های موجود می توانید با این افراد در این متخصصین در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال