سفیدک سطحی بادام + راه های مبارزه با آن

سفیدک سطحی بادام + راه های مبارزه با آن

برای توضیح بیماری سفیدک سطحی بادام بهتر است خاطره ای از یک متخصصین گیاه پزشکی را برای شما بازگو کنم.«« پس از صحبت با فردی که نمونه ها را آورده بود، هیچ نشانه ای از مرگ برگ یا ساقه در نزدیکی بادام وجود نداشت. ازینرو نظریه پوسیدگی پوسته رد می شود.

سفیدک سطحی بادام + راه های مبارزه با آن

آزمایشات آزمایشگاهی هیچ قارچی را نشان نداد که باعث پوسیدگی پوسته شود. همچنین آزمایش آزمایشگاهی مواردی از رشد دلمه بادام را ارائه داد، اما هیچ یک از این علائم آفت یا بیماری  نبود، که باعث نگرانی شدید کشاورز باشد. البته هیچ کدام از نشانه ها باعث ایجاد ترک های عجیب در بدنه نشده بود، واقعا برایمان سوال بود علت بیماری درخت چه چیزی بوده است، آیا باید نگران آن باشیم؟؟ چگونه آن را برطرف می کنید؟

بالاخره علت آن از طریق حفاری و کمک زیاد مشاوران مزرعه و آسیب شناسان گیاهی کشف شد. مشخص شد که علت به احتمال زیاد یک قارچ سفیدک پودری کاذب یا کپک پودری مانند از گونه Acremonium بوده است. به طور معمول این موجودات بر روی مواد آلی مرده یا در حال پوسیدگی زندگی می کنند، اما گاهی اوقات این قارچ گیاهان را آلوده می کنند و برای بادام، منجر به زنگ زدگی و ترک خوردگی می شود.

میزان آسیب وارده به بادام توسط سفیدک سطحی

با توجه به مطالب مطرح شده که توسط یکی از گیاه پزشکان سایت خارجی ثبت شده است، می توانیم بفهمیم که جای نگرانی نیست. وب سایت UC IPM که یکی از معتبر ترین سایت های خارجی است، خاطرنشان می کند که این بیماری به ندرت یک مشکل اقتصادی در مورد درخت بادام برای کشاورزان به همراه دارد و به نظر می رسد آسیب وارده به  میوه بادام چون به صورت سطحی می باشد، صرفا در پوسته آن اتفاق می افتد.

ولی با این وجود کشاورز و باغدار وظیفه دارد با استفاده از روش های گوناگون و استاندارد این بیماری قارچی را رفع کند، تا بصورت عمیق به درخت نفوذ نکرده و عواقب بدتری به همراه نداشته باشد. در واقع رفع سفیدک سطحی بادام در این مرحله احتمالاً غیرممکن است، زیرا به نظر می رسد نگرانی فوری برای محصول سال جاری وجود نداشته باشد.

بهتر است مانند بسیاری از بیماری های قارچی و باکتریایی با مدیریت آفات و بیماری ها در سال بعدی از راه حل های  پیشگیری استفاده کنند. البته به خاطر اطلاعات ناکافی در مورد این بیماری، یافتن محصولات موثر برای از بین بردن این قارچ خاص گونه کار بسیار سخت و چالش آوری می باشد.

در سایت های خارجی و معتبر توصیه می شود اگر این مشکل را دارید، حتما با مشاوران گیاه پزشکی بومی شهر خود مشورت کنید. معمولا توصیه هایی که برای پیشگیری این نوع بیماری انجام می شود، استفاده از قارچ‌ کش در اواسط بهار و زمانی که بادم دارای ژاکت می باشد است.

ویژگی های ظاهری سفیدک بادام سطحی

کپک های موجود بر روی شاخه، برگ و غلاف بادام باعث می شود تا آب گیاهان را از شاخه ها و اندام ها مکیده، در عوض سمی را تزریق می کند که در نتیجه باعث از بین رفتن بنیه درخت شده، مانع رشد و بهره وری شاخه بادام می شود، همچنین مرگ اندام ها را دنبال دارد. در این بیماری مرگ درخت بادام به صورت تدریجی اتفاق می افتاد، ولی همانطور که قبلا اشاره کردیم، در سال اول بروز این بیماری مشکل چندانی برای بار بادام درختان نخواهد داشت.

سفیدک سطحی بادام + راه های مبارزه با آن

لکه هایی روی برگ میوه، شاخه ها و گل ها ایجاد می شوند. با این حال باعث خراب شدن آن ها نمی شود. نمی توان ضایعات زیاد گل و شاخه را که عامل آن سفیدک سطحی می باشد را بطور دقیق پیدا کرد.

هنگامی که قارچ  سفیدک سطحی بصورت لکه سفید ظاهر می شود، بعد از مدتی این  لکه‌ های سفید رنگ روی برگ‌ های جوان باعث ریزش آنها می شوند و سوراخی به جا می‌گذارند. برگ‌ های مسن ولی مقاومت بیشتر داشته و خود را بر روی شاخه حفظ می کنند.

این بیماری در میوه های کوچک خود را بصورت لکه های کوچک با حاشیه های ارغوانی که کمی چوب پنبه ای و برجسته هستند، نشان می دهد. بیماری سفیدک بادام در سطح بالایی و پوسته میوه ایجاد می شود، متاسفانه عفونت شدید میوه جوان و درگیری آن با بیماری سفیدک سطحی باعث ریزش میوه یا تغییر ظاهر و ترشح صمغ از میوه شود.

بطور خلاصه  از علائم بیماری سفیدک سطحی درخت بادام می توان به ایجاد لکه های سفید رنگ روی برگ و میوه بادام اشاره کرد که گاهاً به رنگ خاکستری بر روی قسمت های مختلف درخت بادام به خصوص در شاخه های جوانتر خود را نشان می دهد.

از علائم دیگر گاهاً زرد شدن برگ ها بدون دلیل در فصل نا مناسب را می توان نام برد . با پیشرفت بیماری سفیدک سطحی نواحی آلوده درخت نیز تغییر رنگ داده و تبدیل به لکه های قهوه ای رنگ می شوند که حاشیه ی زرد دارد. اگر شما به عنوان یک باغدار نتوانید، بیماری سفیدک سطحی را کنترل کنید، باعث ریزش برگ شاخه های جوان می شود.

راه های انتقال بیماری سفیدک سطحی

سن درخت بادام و شرایط محیطی و میزان مقاومت آن با میزان آسیب پذیر و مستعد بودن درخت بادام ارتباط و تاثیر مستقیمی دارد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، درخت بادام جوان تر که میزان مقاومت کمتری دارند، زودتر به این بیماری دچار می شوند.

البته بعضی از درختان که حساس تر هستند، بهتر است در اطراف درختان تنومند و قوی تر کاشته شوند. از وضعیت رشد و‌نمو بهتری برخوردار شده و میزان گسترش بیماری سفیدک سطحی در آن منطقه کمتر اتفاق می افتاد. شرایط محیطی که  باعث انتقال و تشدید این سفیدک سطحی است، رطوبت هوای شبانه روزی بین 22 تا 27 درجه می باشد، در زیر کاملا توضیح خواهم داد.

تراکم بالای درختان و هرس نکردن آنها شرایطی را مهیا می کند که بیماری سفیدک سطحی بهتر رشد می کند . نکته قابل ملاحظه این است که بیماری سفیدک با افزایش دما هوا کاهش می یابد، در واقع عامل انتقال آن یعنی هاگ قارچ در دمای بالا نمی تواند بیشتر از چند روز بدون میزبان زنده بماند.

قارچ سفیدک سطحی بادام  روی شاخه های آلوده بادام زندگی کرده و به صورت هاگ در جوانه های سالم زنده می ماند. راه های انتقال هاگ ها توسط آب به مکان های جدید منتقل می شوند. یکی از دلایل فعالیت شدید این نوع قارچ دوره‌های مرطوب طولانی‌ مدت محیط اطراف است.

فرقی ندارد این دوره به دلیل باران یا آبیاری بارانی باشد ولی برای ایجاد بیماری سفیدک تاثیر لازم است. در صورت درمان نشدن، این بیماری می تواند باعث کاهش عملکرد، برگ زدایی و ضعیف شدن درختان شود.

انتقال هاگ این بیماری عمدتا توسط وزش باد انجام شده و به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود. عامل بیماری سفیدک به همراه دیگر ریزگردها از شاخه‌ی یک درخت به درخت دیگر حتی به باغ های همسایه نیز منتقل می شود. البته گاهی اتفاق می افتاد در روزهایی که هوا سرد است و درجه حرارت دما پایین می باشد توسط انسان یا حیوان نیز این انتقال صورت می گیرد.

با لمس میوه و شاخه آلوده ممکن است کمی از این عامل بر روی لباس و دست شما بچسبد سپس با مالیده شدن و تماس گرفتن با درختان سالم آن ها نیز آلوده شوند. پرندگانی مانند گنجشک که از شاخه ای به شاخه دیگر پرواز می کنند، عامل اصلی انتقال محسوب می شوند.

روش های پیشگیری بیماری سفیدک سطحی درخت بادام

با پیشرفت  این بیماری روی درخت بادام، لکه های سفید رنگ پیشرفت کرده و ظاهر وسعت آنها بزرگتر می‌ شود، در صورت درمان نشدن در مراحل اولیه و سال آغاز بیماری سفیدک گسترش می یابد.

سفیدک سطحی بادام + راه های مبارزه با آن

با توجه با اطلاعات گفته شده با رعایت چند نکته ساده در ابتدای احداث باغ می توانید تا حدی از بروز این مشکل در باغ بادام خود جلوگیری کنید، از بین بردن بستر مناسب جهت رویش و میزبانی هاگ قارچ سفیدک سطحی در میان درختان باغ بادام یکی از موثر ترین راه ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری قارچی و دیگر بیماری ها می باشد.

برای رسیدن به این هدف چند مورد را کاملا رعایت کنید:

  • خرید نژاد های مقاوم درخت بادام در برابر انواع بیماری های قارچی به خصوص بیماری سفیدک سطحی
  • رعایت فاصله کاشت نهال بادام در ابتدا، هر نژاد یک حد فاصله معین دارد، حتما به هنگام کاشت این حد فاصله را رعایت کنید از کاشتن درختان نزدیک به هم جدا خودداری کنید، چون مانع رسیدن نور خورشید به تمام قسمت های درخت بادام می شود.
  • تهویه مناسب و جریان هوای تازه بین درختان و شاخ برگ ها نیز کمک زیادی به کنترل سفیدک سطحی درخت بادام می کند .
  • استفاده از سموم قارچ کش که برخی از سموم قارچ کش محبوب در بین کشاورزان عبارتند از پنکونازول، سولفور، قارچ کش مسی، کاپیتان نیز رایج می باشد. معمولا تکرار سموم در فاصله زمانی 7 تا 14 روز بهترین بازه برای کنترل بیماری سفیدک سطحی می باشد. برای اینکار از مشورت متخصصین گیاه پزشکی کمک بگیرید، تا قارچ‌ کش های مناسب را برای شما معرفی کنند، برخی از قارچ کش های با کیفیت با درصد درست سازگاری بیشتری با درخت بادام نیز دارد .
  • مهم ترین گزینه استفاده ی کمتر از کود های نیتروژنه در فصول تابستان است. چون این کود های حاوی نیتروژن باعث تحریک ساقه های جوان شده و آن ها را مستعد بیماری می کند.
  • آبیاری نامناسب و وجود رطوبت در برگ درخت مخصوصاً هنگام شب که دمای هوا کمتر می باشد، بیماری سفیدک را تشدید کرده، بهترین زمان برای آبیاری در طول روز است. در فصول بارانی نیز به میزان آبیاری درخت دقت کافی داشته باشید.
  • هرس کردن قسمت های آلوده نیز تاثیر بسزایی در کمک به درخت جهت ترمیم و بازسازی خود دارد. در صورت امکان می توانید قسمت های آلوده را هرس کنید و دور بریزید. البته هرس کردن به موقع چون از میزان تراکم شاخه ها می کاهد به عنوان یک روش مهم در پیشگیری از بروز این بیماری شناخته شده است.
  • محل کشت نهال بادام مهم است. استرس‌های گیاهی که منشأ آن خشکسالی یا آبیاری بیش از حد به همراه آب باران است، شرایط ضعیف رشد درخت بادام را به همراه خواهد داشت. نرسیدن نور آفتاب کافی همگی عواملی هستند که نهال های جوان و تازه کاشته شده را در معرض خطر ابتلا به بیماری قارچی سفیدک سطحی قرار می‌ دهند. بهتر است محل کاشت نهال بادام جایی باشد که خاک آن منطقه و موجودات ذره‌ بینی خاک مقاومت بالایی نسبت به سفیدک سطحی داشته باشند. این یک عامل حیاتی و مهم است که یک باغدار باغ بادام باید به‌ ویژگی محل احداث مزرعه یا باغ خود دقت کند.

کلام آخر

حال که پی بردید درختان بادام باغ بنا به هر دلایلی مستعد ابتلا به بیماری قارچی سفیدک سطحی هستند، برای پیشگیری از انتشار گسترده در میان درختان یا بازگشت بیماری باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. ابتدا با هرس‌ کردن شاخه های زائد و کم پشت کردن درختان سعی کنید میزان گردش جریان هوا را بین درختان بهبود ببخشید.

به‌ صورتی که برای هر درخت فضای کافی برای تنفس ایجاد کنید. این کار تا حد زیادی به باغدار کمک می کند تا از انتشار و رشد هر نوع قارچی جلوگیری کند. حتی چرخه شیوع دوباره قارچ بیماری  سفیدک سطحی را که از قبل در باغ وجود داشته است را می شکند.  تا درمان و کنترل کامل بیماری قارچی سفیدک سطحی از کود دادن به درختان بادام آلوده و بیمار به طور جدی خودداری کنید.

زیرا شاخه های جوان و تازه درخت مورد علاقه قارچ‌ سفیدک هستند. شما با کود دادن به رشد و رویش شاخه جوان کمک می کنید، این قارچ ها نیز بلافاصله به آن حمله می کنند. بنابراین، تا زمانی‌ که بیماری سفیدک سطحی درخت شما را آلوده کرده است، کود دادن درخت نتیجه ای جز انتشار قارچ‌ ها را نخواهد داشت.

ولی یک نکته اساسی که بهتر است در پایان به ذکر آن بپردازیم، از آبیاری درختان بادام در قسمت شاخ و برگ جدا خودداری کنید، چون باعث ضعیف شدن برگ‌ ها شده و قطرات آب و رطوبت موجود نقش زیادی در شیوع سفیدک سطحی را ایفا می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی تر در این مورد می توانید از مشاوره رایگان سایت برتر نهال استفاده مفید را ببرید. این سایت آماده ارائه هرگونه خدمات برای شما عزیزان می باشد، ما می توانید انواع نژادهای مقاوم  خرید نهال بادام را به صورت حضوری و غیر حضوری از بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور بصورت حضوری و اینترنتی با گارانتی دوساله خریداری کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال