پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

در دانش گیاه پزشکی پوسیدگی قهوه ای روی درخت بادام به عنوان یک بیماری قارچی شناخته شده است که معمولاً درختان میوه هسته دار، پسته و بادام را درگیر خود می کند. یک کشاورز و باغدار وظیفه دارد یاد بگیرد که چگونه پوسیدگی قهوه ای را در باغ بادام خود کنترل کند.

پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

زمان دقیق شیوع پوسیدگی قهوه ای بادام

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد درختان بادام باید به آن دقت کنیم، به ویژه پس از یک بهار دائما مرطوب و بارانی، شیوع انواع بیماری های قارچی و باکتریایی است که معروفترین ان  پوسیدگی قهوه ای بادام می باشد. بطور معمول پوسیدگی قهوه ای خود را  بر روی گل های بادام و محصول درخت بادام نشان داده و بر روی آن ها تاثیر منفی می گذارد. درختانی سالم هستند و بنیه قوی دارند، در صورت آلوده شدن به قارچ پوسیدگی قهوه ای می توانند از آن زنده بمانند. اما بهتر است کشاورزان و باغداران هر چه زودتر این بیماری را کنترل کنند، تا آسیب های جدی به آن وارد نشود. خوشبختانه، بیماری پوسیدگی قهوه ای جزو بیمارانی است که با شناسایی سریع و به موقع قابل درمان می باشد، زمانی که اگر بدانید به دنبال چه چیزی هستید، می دانید چگونه از رشد آن در باغ بادام خود جلوگیری کنید، قارچ پوسیدگی قهوه ای به راحتی قابل تشخیص، پیشگیری و درمان است. در این مقاله سعی می کنیم به چند سوال متداول در مورد پوسیدگی قهوه ای می پردازیم.

علائم قابل مشاهده پوسیدگی قهوه ای چیست؟

در ابتدا بهتر است نام علمی عاملی که باعث بیماری پوسیدگی قهوه ای درخت بادام شده است را بشناسیم. عامل اصلی قارچی ناشی از گونه Monilinia fructicola می باشد. اولین نقطه که توسط این قارچ مورد حمله قرار می گیرد، شکوفه درخت بادام می باشد.

در واقع  شکوفه های قهوه ای و پژمرده به عنوان اولین محل شایع عفونت بیماری پوسیدگی قهوه ای شناخته شده است، که خود را بصورت لکه های تیره و فرو رفته روی شاخه های جدید نشان می دهد.

همچنین برگ های آویزان قهوه ای روی اندام های آلوده وجود دارد که با کمی دقت توسط کشاورز و باغدار قابل تشخیص می باشد. در این مرحله قبل از تبدیل شدن شکوفه به میوه بهترین زمان برای درمان آن است، چون تاثیری بر روی میوه نمی گذارد.

در مرحله بعدی بر روی میوه های آسیب دیده درخت بادام لکه های کوچکی از پوسیدگی ایجاد می کند که به سرعت بزرگ می شوند. با غفلت باغدار در این مرحله باعث می شود آسیب زیادی به محصول وارد شود. قارچ بیماری پوسیدگی قهوه ای بر روی میوه پوسیده اسپورهای قهوه ای مایل به زرد و خاکستری ایجاد می کند که سطح میوه را می پوشاند.

اگر بادام آسیب دیده و آلوده بر روی درخت بماند، به تدریج میوه بیمار چروک و تیره رنگ شده و به مرور زمان به “مومیایی” تبدیل می شوند. متاسفانه ترسناک ترین قسمت ماجرا برای یک باغدار همین میوه های چروکیده بیمار می باشد.

اگر بادام های آلوده به قارچ پوسیدگی قهوه ای روی درخت باقی بماند یا روی زمین اطراف درخت بیفتد، چرخه بیماری قارچی می تواند ادامه یافته و آلودگی مجدد رخ می دهد. این نوع قارچ بدون میزبان می توانند مدت زمان طولانی در شرایط خاص زندگی کنند، تا وقتی یک میزبان برای خود پیدا کرده و به آن نفوذ کنند.

پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

برای جلوگیری از پوسیدگی قهوه ای چه باید کرد؟

  • شما به عنوان احداث کننده باغ بادام حتما به مکان باغ دقت داشته باشید که محلی با آفتاب کامل باشد، حداقل 6-8 ساعت در طول فصل رشد، نور آفتاب برای درختان لازم است تا دچار عفونت های قارچی نشوند.
  • یک دستورالعمل رشد تمیز و نگهداری شده را حفظ کنید
  • در مکانی با زهکشی خوب درختان را کشت کنید، خاک مناسب عامل اصلی طولانی بودن طول حیات باغ بادام شما خواهد بود.
  • به طور مرتب هرس کنید تا درختان را در معرض نور و گردش هوا باز نگه دارید، یکی از مهمترین راه حل های که با قارچ ها مبارزه می کند، هرس درست و اصولی درخت بادام است.
  • برای جلوگیری از رشد قارچ ها، هرگونه هرس یا زباله های محوطه سازی را حذف کنید. مخصوصاً هر گونه آسیب یا میوه و اندام بیمار را بردارید. اینها بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. بهترین گزینه برای دفع آنها سوزاندن این زباله ها می باشد.
  • میوه نازک و ضعیف جزو میوه هایی هستند که اگر لمس شوند، ممکن است خطر بیماری را ایجاد کنند.

برای درمان پوسیدگی قهوه ای درختان میوه چه باید کرد؟

  • بهداشت مناسب:

تمام علائم بیماری در اندام ها را به محض ظاهر شدن هرس کنید. خوشبختانه بیماری قارچی پوسیدگی قهوه ای جزو بیمارانی است که پوسته رویی درخت را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین با هرس کردن از پیشرفت آن تا حد زیادی پیشگیری می کنید. شما موظف هستید بین برش هرس ها را کاملا تمیز کنید، در غیر اینصورت از محل برش این قارچ بار دیگر به درخت نفوذ خواهد کرد.

  • کمپوست نکردن و سوزاندن زباله ها

برای جلوگیری از آلودگی مجدد، هرس و سایر زباله ها را دور بیندازید، سعی نکنید کمپوست کنید. کمپوست کردن این زباله های آلوده چرخه بیماری را ادامه دار خواهد کرد. تمام میوه های آلوده را از زمین بردارید و دور بریزید. آنها را روی زمین رها نکنید چون بعد کمپوست شدن به عمق خاک نفوذ کرده و آماده نفوذ به درختان زخمی می شود. البته در مطلب بالا اشاره کردیم بهترین راه برای انهدام آنها سوزاندن است. چون با بیرون انداختن این زباله ها به بیرون باغ احتمال آلوده شدن باغ همسایه و باغ خودتان باز وجود دارد.

  • اسپری قارچ کش پوسیدگی قهوه ای بادام

اسپری کردن  قارچ کش پودری مرطوب، برای اینکار یک محلول قارچ‌کش را تهیه کنید که میزان مشخصی از آب و  قارچ کش کنسانتره مایع، قارچ‌ کش گرد و غبار،  قارچ کش طبیعی مبتنی بر مس را تهیه و آن را در فواصل زمانی معین روی برگ، شکوفه و میوه درخت اسپری کنید. البته نباید فراموش کنید برای استفاده هر گونه آفت کش و قارچ‌ کش حتما از متخصصین مربوطه راهنمایی های لازم را کسب کنید. چون زمان نامناسب و در صد نامناسب استفاده از محلول های بیولوژیکی باعث ایجاد آسیب جدی به درخت بادام می شود.

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که پوسیدگی قهوه ای در نواحی شما مشکل ساز است، بهتر است حتی قبل از ظاهر شدن علائم، به طور پیشگیرانه از محلول قارچکش بر روی درخت ها اسپری کنید. اگر قبل از شکوفه می خواهید قارچ کش را استفاده کنید، مطمئن شوید که اسپری قارچ کش برای استفاده در درختان در حال سمپاشی توصیه می شود، برای این کار می توانید برچسب بسته را بررسی کنید.

اغلب کاربردهای اسپری از مرحله جوانه درخت بادام در بهار شروع می شود و در صورت نیاز تکرار می شود. شما باید کاملا بر حسب دستورالعمل های که روی برچسب محصول وجود دارد، آن را برای زمان و فرکانس توصیه شده استفاده کنید.

  • خرید گونه و نژاد مقاوم

اکنون که با پوسیدگی قهوه‌ای درخت بادام آشنا شدید، می‌توانید برای جلوگیری و کنترل این بیماری قارچی قبل از احداث باغ اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. ما به شدت توصیه می کنیم که در صورت امکان، گونه های مقاوم نهال بادام را انتخاب و کاشت کنید. همچنین به شما پیشنهاد می دهیم برای خرید نهال بادام حتماً به سایت برتر نهال مراجعه کنید چون تمامی نهادهای عرضه شده در این سایت طبق اصول و قواعد جهاد سازندگی تولید و به بازار عرضه می شود.

  • حفظ یک محل رشد تمیز و حفظ شکل عالی درختان بادام

اگر شما باغ بادام خود را تمیز نگه دارید و مانع تجمع زباله در داخل و خارج از باغ شوید، همچنین با حفظ ظاهر و شکل درختان بادام با استفاده از هرس می توانید تا حد زیادی از شیوع این بیماری جلوگیری کنید.

  • بازرسی مداوم از باغ بادام

بازرسی معمول به شما کمک می کند تا از هر گونه مشکلی قبل از اینکه از کنترل خارج شود جلوگیری کرده و آن را تشخیص دهید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، با ادامه مطلب همراه ما باشید. تمامی مطالب درج شده از سایت های معتبر خارجی استخراج شده است.

اطلاعات علمی در مورد بیماری های پوسیدگی قهوه ای

یک مشکل و بیماری در هنگام گلدهی باغ های بادام ، صاحبان باغ را تهدید می کند. بیشتر باغداران حداقل یک بار در طول باغداری خود بیماری قارچی پوسیدگی قهوه آیی را تجربه کرده اند. قارچ پوسیدگی قهوه ای (Monilinia laxa) می تواند گل، خارهای بارده و شاخه ها را از بین ببرد. گل‌ ها از جوانه صورتی تا ریزش گلبرگ حساس هستند و زمانی که گل‌ها کاملاً باز هستند حساس‌ تر می شوند.

پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

در این دوره زمانی دقت باغدار باید زیاد از حد باشد، چون در این زمان قارچ بیماری پوسیدگی قهوه‌ای قادر است تمام قسمت های گل را آلوده کند، از جمله بساک ها، مادگی ها، گلبرگ ها و کلاله ها.

اگر در این مرحله بیماری قارچی درمان نشود، پس از نابودی گل، می تواند به بافت های چوبی درخت حرکت کند و شاخه ها را آلوده کند. هنگامی که این قارچ در بافت چوبی نفوذ می کند، بعد از مدتی یک شانکر را تشکیل می دهد. این زخم آغشته به عفونت در شاخه درخت بادام می تواند بزرگ شود تا کل شاخه را آلوده و نابود کند.

وقتی شاخه آلوده بر اثر هرس یا شکستگی به زمین می افتد، به عنوان ساختار بقای قارچ پوسیدگی قهوه ای عمل می کند. این شاخه های بیمار دلیلی هستند که سال‌ها طول می‌کشد تا یک باغ پس از عفونت شدید پوسیدگی قهوه ای «پاک‌ سازی» شود. پوسیدگی قهوه ای همچنین می تواند ژاکت بادام را آلوده کرده و میوه جوان را نیز از بین ببرد.

مقررات یک پاشی برای سوختگی شکوفه بادام ناشی از قارچ پوسیدگی قهوه ای

تمامی شاخه های  شکوفه دار درخت بادام مستعد پوسیدگی قهوه ای هستند، اما درجه حساسیت آنها متفاوت است. بوته و شاخه های جوان حساس ترین محل و مستعد تر برای نفوذ بیماری قارچی پوسیدگی  هستند. بهترین گزینه برای درمان آن سمپاشی و اسپری قارچ کش است.

البته در فواصل منظم و اصولی که قبلا نیز اشاره کردیم، به هنگام سمپاشی درخت بادام حتما به شرایط جوی دقت کنید‌، معمولا پیشرفت این بیماری با رطوبت هوای بهاری رابطه نزدیکی دارد، گاهی حتی سم پاشی ها به مرحله سوم نیز می رسد.

معمولا در روز های بارانی که امکان شسته شدن قارچ کش ها از روی شکوفه وجود دارد، فاصله زمانی بین سمپاشی به ده روز هم کاهش پیدا می کنند. از چندین قارچ‌ کش بطور متناوب استفاده نکنید چون باعث بالا رفتن سیستم دفاعی عامل بیماری زا می شود.

گاهی اتفاق می افتاد کشاورزان ادعا دارند برای درمان پوسیدگی قهوه ای سمپاشی نمی کنند. اگر شرایط خوب در طول نفوذ این قارچ به شکوفه ادامه داشته باشد، توجه به این نکته مهم است که سمپاشی نکردن می تواند منجر به اپیدمی بیماری جدی شود. از عواقب این بیماری نفوذ قارچ به میوه بادام مخصوصاً در خوشه های تنگ می باشد. مدت زمان آلودگی پوسیدگی میوه سبز یا پوسیدگی ژاکت از باز شدن گل تا ریزش گلبرگ است

پوسیدگی قهوه ای درخت بادام [ علائم، درمان ]

تاثیر خرید نهال مقاوم در برابر بیماری پوسیدگی بادام

البته باید بگویم که تجربه در بین کشاورزان نشان داده است درختانی که دارای بنیه قوی و مقاوم هستند حتی اگر آلوده به این بیماری باشد تنها قسمتی از آنها آلوده می شود و درخت به راحتی می تواند خود را ترمیم و احیا کند. برای این موضوع به شما توصیه می‌ کنیم که حتماً از مراکز معتبر نهال بادام را خریداری کنید. این مراکز تحت نظارت وزارت جهاد سازندگی می باشند نهال های تولید شده  بر اساس آخرین اصول و شرایط تولید نهال کاملا بصورت انجام می شود. برتر نهال یکی از نهالستان هایی می باشد که سطح دانش خود را بصورت سالانه ارتقا داده و تمامی محصولات خود را با نهایت کیفیت به صورت گارانتی دو ساله عرضه می کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم از بیماری قارچی پوسیدگی قهوه ای درخت بادام که بیشتر باغداران را تحت فشار قرار می دهد صحبت کنیم. پوسیدگی قهوه ابتدا شکوفه ها سپس و شاخه و در نهایت میوه درخت بادام را تحت تاثیر قرار می دهد. لکه های قهوه ای رنگ که در ابتدا به صورت کوچک دیده می شود بعد وسعت پیدا می کند. اگر میوه بادام برای شاخه باقی بماند، له اندازه خشک و چروکیده می شود که به صورت مومیایی میوه در می آید.

در بالا مواردی را  برای جلوگیری از انتشار این بیماری درج کردیم.  بهترین روش از بین بردن زباله های آلوده و سمپاشی دقیق و اصولی است. ولی تجربه نشان داده که خرید نهال مقاوم تاثیر بیشتری در غلبه بر این بیماری دارد. شما برای دریافت مشاوره رایگان می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کرده و با متخصصین در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال