پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام چیست؟ + راه درمان

پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام چیست؟ + راه درمان

باغداران عزیزی که اقدام به احداث باغ بادام کرده‌ اند، باید با تمامی بیماری های این درخت از جمله بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت بادام آشنا باشند، تا بتوانند تا حد زیادی از بروز آن در باغ گردو پیشگیری کنند. اگر دچار مشکل شدند، بلافاصله در مراحل اولیه بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت بادام را بشناسند، تا در همان مراحل به درمان آن بپردازند. متاسفانه بیشتر بیماری های درختان درمان ندارد و اگر در مراحل اولیه آن را تشخیص ندهند، باعث مرگ درخت بادام شما می شود.

البته گاهی باغدار باغ بادام با گزینه های بدتری روبرو می شود، برخی بیماری های درخت بادام که عامل آن از قارچ ها و باکتری ها می باشد، به عنوان عامل سرایت کننده می باشد، مانند بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت بادام که می تواند از یک درختی به درخت دیگر منتقل شود.

در صورت عدم آگاهی باغدار خسارت های جبران ناپذیری به باغ بادام او تحمیل خواهد شد، مجبور است هزینه اضافی را جهت برطرف کردن این بیماری ها صرف کند. علاوه بر این به خاطر بیماری درخت بادام کاهش بار سالانه باغ را به همراه خواهد داشت.

پژمردگی ناشی از ورتیسیلیوم در انواع درختان از جمله پسته، انگور، درختان میوه هسته دار و بادام را مورد تهدید قرار می دهد. ما در این مقاله صرفا در مورد دلایل شیوع این بیماری در درخت بادام، نحوه پیشگیری و درمان صحبت خواهیم کرد.

پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام چیست؟ + راه درمان

تاریخچه و علایم بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام

اگر به تاریخچه این بیماری نگاه کنیم بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم اولین بار در سال ۱۳۶۹ در باغ زردآلوی حوالی شهر خوی گزارش شد، نام علمی بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم Verticillium dahliae است.

درختان بادام آلوده به این بیماری خود را بصورت پژمردگی و خشکیدگی سرشاخه ها نشان می دهند. زمانی که  پژمردگی حاد ورتیسیلیوم در درخت بادام اتفاق می افتد، این علائم به صورت  پژمردگی سریع در شاخه و برگ می باشد و سرعت آن زیاد است، همچنین علائم گفته شده در یک شاخه یا قسمتی از درخت اتفاق می افتد، در واقع موضعی است.

این بیماری به صورت زخم های کشیده بر روی ساقه اصلی و اطراف شاخه آلوده می باشد. با برروز بیماری  پوست سطح شاخه ها ترک خورده و ترشحاتی از آن تراوش می شود. از علائم جالب بیماری ورتیسیلیوم می توان به رشد غیر عادی برگ های زیرین اشاره کرد.

همچنین تغییر رنگ آوند ها را به دنبال دارد، اغلب این تغییر رنگ از همان ریشه درخت آغاز شده و تا شاخه آلوده ادامه دارد.

در حالت دیگر برگ های درخت بادام الوده پژمرده و پلاسیده شده، بعد از گذشت زمان رنگ برگ ها زرد خرمایی می شود. نوک ساقه های الوده خشک می شود و به صورت عصا در می آید. البته از ویژگی های مهم این بیماری می توان به این نکته اشاره کرد که بیماری ورتیسیلیوم بصورت موضعی عمل می کند.

 عامل بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام و نحوه انتشار آن

تمام بیماری هایی که درختان بادام را تحت تاثیر قرار می دهد، دارای عامل های قارچی و باکتریایی می باشد. منشا بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام قارچ ورتیسیلیوم پلی فاژ می باشد.

تنوع غذایی این نوع قارچ بسیار وسیع است از این رو امکان زیست و حیات آن را افزایش می دهد. قارچ ورتیسیلیوم معمولا  خواب زمستانی داشته و به خاطر مقاومت بالا می توان به مدت طولانی حتی سال ها در خاک زنده بماند.

راه های مختلفی برای انتشار آن وجود دارد، که می توان به جریان آب یا خاک آلوده اشاره کرد. البته نباید فراموش کنیم بقایای گیاه آلوده که در خاک باقی می ماند به عنوان منبع تغذیه اصلی این گیاه شناخته می شود. باد، حشرات نیز بعنوان ناقل این قارچ در علم گیاه پزشکی شناخته می شود.

طریقه نفوذ بیماری قارچی ورتیسیلیوم در درختان بادام

از آنجایی که قارچ عامل بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت بادام در عمق زمین زندگی می کند، بنابراین زمانی که شرایط محیطی مهیا شد از طریق زخم هایی که بر روی ریشه گیاه دارد، از ریشه وارد درخت بادام شده و فعالیت خود را آغاز می کند.

عملکرد این قارچ به گونه ای می باشد که بعد از نفوذ از ریشه ها مستقیماً به آوند ها حمله کرده و با حرکت عمودی از طریق آوند و راه آب ها به سمت بالا منتقل می شود. در مراحل بعدی اگر آلودگی درخت به موقع تشخیص داده نشود، باعث پژمردکی، تغییر رنگ آوند و بعد از مدتی مرگ درخت را به دنبال خواهد داشت. البته این پروسه حداقل دو الی سه سال طول می کشد.

بهترین بستر برای رشد و زنده ماندن قارچ این بیماری خاک یونجه زارها و خاک جالیز است که شرایط محیطی مناسبی برای گسترش قارچ محسوب می شود.

عوامل تاثیر گذار برای ابتلای درخت بادام به بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم

چند مورد و نکته اساسی وجود دارد که باعث می شود تا درخت بادام شما خیلی سریع تر به بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم مبتلا شود. شما با شناختن این نکات و موارد به راحتی می‌توانید از نفوذ و شیوع این بیماری تا حد خیلی زیادی جلوگیری کنید این نکات عبارتند از:

  • آبیاری نامناسب
  • مقاومت پایین نهال خریداری شده
  • تنش های محیطی از جمله خشکسالی یا بارش های طولانی
  • آسیب دیدگی ریشه درخت
  • تغذیه نامناسب و غیراستاندارد نهال بادام
  • مدیریت غیر اصولی کشاورز و باغدار
  • آزمایش و آنالیز نکردن خاک باغ قبل از احداث

پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام چیست؟ + راه درمان

روش های مبارزه با بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام

در این مقاله سعی می کنیم راهکار هایی برای جلوگیری از شیوع این بیماری و همچنین مبارزه با آن در صورت آلوده شدن درخت بادام بیان کنیم. بهتر است همراه ما باشید تا با این نکات آشنایی داشته باشید.

  1. شناختن گونه های حساس درخت بادام نسبت به این بیماری: وقتی که درخت بادام در مزرعه شما در اثر بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی خشک شد و آن را ریشه کن کردید، دقت کنید از کاشت دوباره گونه های حساس نهال های بادام در آن محل جدا خودداری کنید. برای این منظور می توانید با نهالستان معتبر برتر نهال تماس گرفته و بعد از گفتن مشکل خود از مشاوره های رایگان این نهالستان استفاده کنید. برتر نهال نژاد های مقاوم که قابل کشت در این نقطه می باشند را برای شما معرفی می کند.
  2. از بین بردن بقایای درخت خشک شده بر اثر این بیماری، همانطور که قبلا اشاره کردیم بقایای این گیاهان به عنوان منبع اصلی تغذیه قارچ ورتیسیلیوم شناخته می شود. بهترین گزینه برای آن ها سوزاندن گیاهان آلوده می باشد.
  3. ضد عفونی کردن خاک قبل از کاشت مجدد در محلی که قبلا درخت مبتلا وجود داشت. شما به عنوان یک باغدار می توانید خاک آلوده را با استفاده از سموم مسی یا سموم تدخینی ضد عفونی کنید.
  4. اگر کشاورز بتواند در همان مراحل اولیه بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام را تشخیص دهد، به راحتی می تواند با تقویت درخت با استفاده از کود های استاندارد، آبیاری مناسب آن را درمان کند. همچنین با هرس کردن شاخه های آلوده ظاهر درخت مبتلا را تا حدی نرمال سازی می کند. ولی به هنگام آبیاری دقت داشته باشید که از انتقال آب مکان آلوده به سمت درختان سالم تا حد خیلی زیادی اجتناب کنید. چون یکی از عوامل انتشار این قارچ آب آلوده می باشد.
  5. تا حد امکان از گرد کردن و بیل زدن اطراف درخت خودداری کنید، چون باعث زخمی شدن ریشه درخت انتقال و نفوذ ورتیسیلیوم به درخت بادام می شود.
  6. در سال‌ های اولیه سعی کنید از کودهای ازته استفاده خیلی کمی داشته باشید، چون باعث رشد سریع درخت در سنین جوانی جوانی شده، میزان مقاومت و استقامت آن را در برابر انواع بیماری ها مخصوصاً بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم کاهش می دهد. شما به عنوان یک کشاورز وظیفه دارید سالانه درصد مناسب استفاده کود ها را از متخصصین مربوطه بپرسید و راهنمایی‌ های لازم را کسب کنید.
  7. در مطالب بالا اشاره کردیم که یونجه و گیاهان جالیزی باعث رشد و انتقال سریع قارچ این بیماری می شود، اطراف درخت خود به هیچ عنوان این گیاهان را نکنید.
  8. مبارزه بیولوژیک با قارچ .Talaromyces flavus برای این منظور با کارشناسان برتر نهال تماس گرفته و از تخصص آن ها در این زمینه استفاده کنید.
  9. به هنگام کاشت درخت بادام سعی کنید در مزارعی که قبلاً در آن توت فرنگی، یونجه و یا سیب زمینی کشت شده بود، بطور جدی اجتناب کنید. چون در این خاک به میزان بالایی از قارچ ورتیسیلیوم وجود دارد.

اطلاعات دقیق از عامل بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درخت بادام

البته قبلاً نیز به طور مختصر اشاره کردیم که عامل بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام، عامل قارچی می باشد. این قارچ می تواند  تاعمق  ۹۰ تا یک متری خاک به زندگی خود ادامه دهد. معمولاً منبع اصلی پیدایش این قارچ در یک باغ بادام وجود گیاهان آلوده می باشد. البته ذرات خاک آلوده که توسط باد منتقل می شود باعث می شود تا این قارچ به خاک باغ شما نفوذ کرده و بعد از مدتی از طریق ریشه به درختان وارد شود.

بعد از نفوذ قارچ به درختان در اوایل فصل بهار فعالیت خود را آغاز کرده، اواسط تابستان فعالیت خود را بالا برده و در اواخر تابستان تاثیرات ظاهری و عفونی خود را نشان می دهد.

حتما قبل از احداث باغ بادام ضد عفونی خاک باغ خود را فراموش نکنید، قبل از کاشت درخت بادام با استفاده از سموم تدخینی مانند کلروپیکرین استفاده کنید، یا مخلوط متیل بروماید و کلروپیکرین یک گزینه مناسب دیگر برای ضد عفونی خاک باغ است.

تنظیم صحیح و اصولی مقدار آب و کود شیمیایی در باغ های آلوده به این قارچ، کمک زیادی به درختان بادام می کند تا بتوانند خود را ترمیم کنند. تحقیقات علمی نشان داده است، در روش مبارزه شیمیایی بهتر است از سموم سیستمیک استفاده کنید، سمومی مانند  متالاکسیل بهترین گزینه برای کشاورزان می باشد.

علایم اصلی وظاهری  بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام

با مطالعه مطالب بالا خواهید فهمید، عامل اصلی بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام قارچ است. این قارچ  با حمله به ریشه های زخمی و صدمه دیده درخت مستقیما به سوی آوند ها نفوذ می کند و در آنجا زندگی می کند، به عنوان سد عمل کرده و با ایجاد اختلال در تغذیه درخت در مدت زمان کوتاهی باعث ضعیف شدن آن می شود. اگر بنیه درخت شما قوی نباشد مرگ سریع را به همراه خواهد داشت و شما مجبور به ریشه کن کردن آن خواهید شد.

تحقیقات گیاه پزشکی نشان داده بیماری پژمردگی قارچی ورتیسیلیوم جزو بیماری های خطرناک شناخته شده است. چون محل استقرار این قارچ در آوند و آب راه است با استفاده از مکانیسم خود درخت به راحتی خود را به تمام قسمت های درخت بادام حتی شاخه های جوانتر می رساند.

نشانه های ظاهری که یک باغدار باید به آن دقت کند،  توقف بی دلیل رشد درخت حتی با آنکه از کود های مغذی استفاده می کند. کم شدن بی دلیل شاخه و برگ  که نمی توان دلیل مناسبی برای آن ارائه داد. تغییر رنگ آوند ها  و تغییر رنگ برگ های درخت بادام، شما با مشاهده یکی از این علایم حتما با متخصصین این زمینه تماس گرفته و با استفاده از علم و تجربیات آن ها مشکل خود را حل کنید.

پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام چیست؟ + راه درمان

خرید نهال مقاوم یک راه حل اساسی برای جلوگیری از شیوع این بیماری

اگر شما از همان ابتدا به یک نکته مهم و اساسی دقت داشته باشید، می توانید به راحتی از شیوع این بیماری و بیماری‌ های دیگر در باغ بادام خود جلوگیری کرده و متحمل هزینه های گزاف نشوید.

نتایج به دست آمده از آزمایشات گیاهپزشکی نشان می دهد هرچه بنیه نهال خریداری شده قوی باشد به همان اندازه در برابر این قارچ از خود مقاومت نشان می‌دهد. شما می توانید برای خرید نهال های استاندارد که طبق اصول و قواعد گیاهپزشکی تولید شده‌اند به نهالستان های معروف و معتبر کشور مراجعه کنید.

برتر نهال جزو این نهالستان ها می باشد که تمامی نهال ها را به صورت حضوری و غیر حضوری در اختیار مشتریان و خریداران قرار می دهد، نهال های عرضه شده در نهالستان برتر نهال دارای کارت گارانتی دوساله، کارت بهداشت، کارت قرنطینه و کارت سلامت می باشد. مجوز های این نهالستان از سازمان جهاد سازندگی و پژوهشکده های گیاهپزشکی است.

جمع بندی

بیماری قارچی  ورتیسیلیوم به عنوان یک بیماری خاکزاد در بین متخصصین شناخته شده است. طبق تحقیقات انجام شده عامل این بیماری قارچ‌ است. معمولا خواب زمستانی دارد و در هر فصل سال می تواند به ریشه درخت بادام حمله کند. مهم ترین اثر آن در درخت بادام تاثیر بر روی آوند ها و اختلال در تغذیه گیاه می باشد.

متاسفانه با تمام پیشرفتی که در علم گیاه پزشکی وجود دارد، تا کنون راهکار و روش قطعی برای مبارزه و درمان درختان آلوده به این بیماری ذکر نشده است. به همین خاطر تنها راه برای باغداران جلوگیری از وقوع و نفوذ بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم درخت بادام می باشد.

متخصصین نهالستان برتر نهال آماده ارائه مشاوره رایگان به صورت آنلاین، تلفنی و همچنین حضوری می باشد. شما می توانید با شماره تلفن های زیر با این موسسه تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال