عملکرد درخت بادام در هکتار

عملکرد درخت بادام در هکتار

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب رقم بادام برای احداث باغ میزان باردهی و یا عملکرد درخت بادام در هکتار است، این موضوع باعث شده که باغدارن همیشه به دنبال ارقامی باشند که گفته می شود بیشترین باردهی را دارند، اما مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات نامعتبر در این زمینه زیاد بوده و برخی از حتی نهالستانها اقدام به ارائه ی اطلاعات اغراق آمیز در زمینه ی میزان باردهی درخت بادام در هکتار به منظور فروش نهال خود می کنند، در این مقاله برخی از پرفروش ترین و پربارترین ارقام درخت بادام را به شما معرفی کرده و میزان باردهی اصلی و حقیقی آنها را برای شما بیان خواهیم کرد.

عملکرد درخت بادام در هکتار

ارقام پر فروش و پر بار درخت بادام:

قطعا اولین مطلبی که شما در این لحظه دوست دارید بدانید این است که چه ارقامی پربار ترین ارقام هستند، بنابراین در این بخش پربارترین ارقام بادام و شرایط کلی مورد نیاز برای رشد و باردهی حداکثری آنها را شرح خواهیم داد:

  • نهال بادام آذر خوشه ای با میزان باردهی 5 الی 6 تن در هکتار:

بله نهال بادام آذر خوشه ای را در بین ارقام بادام می توان به عنوان پر بار ترین رقم بادام معرفی کرد، این رقم بادام می تواند 5 تا 6 متر ارتفاع داشته باشد و فروش نهال بادام آذر خوشه ای در نهالسانهای معتبر به صورت پیوندی بر پایه ی نهال بادام تلخ انجام می شود، تکثیر این رقم بادام به صورت پیوندی سبب می شود باردهی این رقم بسیار سریع و حداکثر یک الی دو سال پس از کاشت نهال آغاز شود.

نهال بادام آذر خوشه ای در شرایط مساعد 5 الی 6 تن باردهی داشته و این باردهی را می تواند تا 35 الی 40 سال ادامه دهد، بنابراین سرمایه ای را که صرف احداث باغ بادام با نهال بادام آذر خوشه ای می کنید می تواند برای شما یک سرمایه گذاری بلند مدت با سود دهی مطلوب سالانه به شما رود.

اما این میزان باردهی و عمر مفید ذکر شده تنها در شرایطی ایجاد می شود که شرایط رشد و نگهداری از درخت بادام بهینه باشد، در ادامه شرایط بهینه برای پرورش درخت بادام آذر خوشه ای برای رسیدن به این میزان باردهی را شرح خواهیم داد.

شرایط بهینه برای باردهی درخت بادام آذر خوشه ای:

شرایط بهینه برای رشد درخت بادام آذر خوشه ای از قرار زیر است:

  • خاک:

درختان بادام معمولا به شرایط خاک مقام هستند اما هیچ درخت میوه ای برای کاشت در خاک با زهکشی ضعیف مناسب نبوده و بهتر است خاکی را که برای کاشت نهال بادام آذر خوشته ای انتخاب می کنید از زهکشی خوبی برخوردار باشد، مواد غذایی کافی موجود در خاک و البته اسیدیته ی مناسب و خنثی خاک از دیگر شرایطی است که برای کاشت بادام آذر خوشه ای باید فراهم کنید.

  • شرایط آب و هوایی:

بادام آذر خوشه ای را می توانید در مناطق گرم وخشک و حتی سردسیر بکارید، تنها نکته ای که برای رشد و نگهداری این درخت بادام باید توجه داشته باشید میزان رطوبت نسبی هوا است، کاشت این رقم بادام در مناطقی که رطوبت نسبی هوا در بیشتر ماه های سال بالا باشد توصیه نمی شود.

در هر منطقه ای که 100 تا 400 ساعت سرمای زیر هفت درجه در زمستان را تجربه کرده و نیاز سرمایی نهال بادام آذر خوشه ای مرتفع شود این بادام قابلیت کاشت دارد.

  • نور کافی:

یکی از احتیاجات اساسی نهال بادام آذر خوشه ای دریافت نور کافی است، این رقم بادام در طول دوره ی رشد خود به ارتفاع 5 تا 6 متر می تواند دست پیدا کند و با توجه به عمق و گسترش ریشه، ارتفاع و گسترش تاج درخت رعایت فاصله ی 4 متر برای دریافت نور کافی در زمین مسطح کافی است.

اما کاشت نهال با تراکم بیشتر سبب کاهش دریافت نور شده و با توجه به حساسیت بالایی که این درخت به رطوبت نسبی دارد افزایش تراکم سبب افزایش رطوبت سبی شده و رشد و باردهی درخت را تهدید می کند.

  • مراقبت از نهال در برابر آفات و بیماریها:

برای مراقبت از نهال بادام آذر خوشه ای در برابر آفات و بیماریها باید آفات و بیماریهای غالب منطقه را به خوبی شناسایی کرده و اقدامات کنترلی مناسب را برای آنها انجام دهید، در یک بخش جداگانه برخی از آفات و بیماریهای مهم بادام را ذکر خواهیم کرد.

  • نهال بادام تونو با باردهی 5 الی 6 تن در هکتار:

نهال بادام تونو یکی از ارقام غیر بومی بادام است که برای تکثیر آن باید از روش پیوندی بر پایه ی ارقام مقاومی مانند نهال بادام تلخ استفاده شود، پیوند زدن بر پایه ی یک رقم مقاوم و بومی سبب سازگاری بیشتر این رقم خواهد شد، اما به طور کلی بادام تونو باردهی بالای خود را در شرایط مساعد می تواند 35 تا 45 سال ادامه داده و برای باغدار کاشت این رقم بادام از هر لحاظ به صرفه خواهد بود.

از ویژگیهای مهم این رقم بادام این است که در زمان رسیدگی میوه پوست سبز اکثر میوه ها شکافته شده و جدا کردن این پوست سبز به راحتی امکان پذیر است، در گذشته که باغداران بادام از ارقام قدیی و بومی برای احداث باغ بادام استفاده می کردند در زمان برداشت که معمولا هم با دست انجام می شد مجبور بودند کارگرانی را برای جدا کردن پوست سبز استخدام کنند و کارگران معمولا با ضربه زدن باید پوست سبز را جدا می کردند.

شرایط مطلوب برای باردهی حداکثری بادام تونو:

شرایط مطلوب رورش این رقم بادام از قرار زیر است:

  • شرایط آب و هوایی:

این رقم بادام را در مناطق سردسیر و یا گرمسیری که 100 تا 500 ساعت نیاز سرمایی درخت بادام را بتواند تامین کند می توانید بکارید، نسبت به سرمای زمستان و گرمای تابستان تحمل خوبی دارد و لبته به دلیل دیر گل بودن در برابر سرمای دیر رس بهاره نیز آسیب پذیر نخواهد بود.

  • خاک:

قطعا کاشت این رقم بادام نیز نیاز به خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب دارد، در صورتی که حاصلخیزی و یا زهکشی خاک منطقه ی مورد نظر شما خوب نباشد توصیه می شود با انجام اقدامات اصلاحی پیش از خرید نهال بادام شرایط خام را مساعد کرده و سپس اقدام به کاشت نهال بادام کنید.

  • فاصله ی کاشت:

با توجه به اینکه این رقم بادام می تواند به ارتفاع 6 تا 7 متر در طول دوره ی رشد خود دست پیدا کند، برای دریافت نور کافی در زمین مسطح فاصله را بین 6 تا 7 متر می توانید در نظر بگیرید، این رقم بادام نیز به رطوبت نسبی بالا روی شاخ و برگای خود حساس بوده و رطوبت نسبی روی باردهی درخت بادام تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت.

عملکرد درخت بادام در هکتار

  • گرده افشان:

این رقم بادام برای رسیدن به باردهی حداکثری به تعداد یک نهال گرده افشان به ازای هر ده نهال بادام تونو نیاز دارد تا در زمان گرده افشانی گرده کافی و در زمان مناسب تولید شود، برای این منظور خرید نهال بادام گرده افشان متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و زمان گلدهی درخت بادام تونو بسیار مهم است.

  • نهال بادام مامایی با 5 الی 6 تن باردهی در هکتار:

نهال بادام مامایی یکی از ارقام معروف بادام در بین باغداران بادام است که به ویژه در استانهای سردسیر باردهی بسیار خوبی خواهد داشت این رقم بادام ممکن است به برخی از آفات و بیماریها حساسیت نشان دهد اما فروش نهال پیوندی بادام مامایی پیوند خورده بر پایه ی ارقام مقاومی مانند نهال بادام تلخ توانسته تا حدی از حساسیت این رقم بادام بکاهد.

این بادام می تواند در شرایط مطلوب باردهی بالای خود را تا 40 سال حفظ کند و بنابراین برای باغداران یک رقم سود ده و مناسب به شمار می رود، در ادامه شرایط مطلوب برای کاشت نهال بادام مامایی را شرح می دهیم.

شرایط مطلوب برای پرورش نهال بادام مامایی:

شرایط مطلوب برای رسیدن به باردهی حداکثری بادام مامایی از قرار زیر است:

  • شرایط آب و هوایی:

این رقم بادام به دلیل مقاومت به سرما در زمستان و به دلیل دیر گل بودن و مقاومت به سرمای دیررس بهاره می تواند رقم مناسبی برای کاشت در مناطق سردسیر مانند استان کردستان و با لرستان باشد به طوری که در سالهای اخیر هم کاشت این رقم در این استانها رواج بسیاری پیدا کرده است.

  • شرایط خاک:

ریشه ی این رقم بادام با آب ماندگاری و یا تنش خشکی حساس بوده و بنابراین انتخاب بافت خاکی که بتواند آب کافی را برای مدت زمان بیشتری در کنار ریشه نگه دارد مناسب است، بافت خاک لومی رسی می تواند برای کاشت این رقم بادام مناسب باشد، اسیدیته ی خنثی و کمترین میزان شوری خاک از دیگر شرایط مطلوب خاک برای کاشت بادام مامایی است.

  • فاصله ی کاشت:

در نظر گرفتن فاصله ی کاشت 4 متر برای این رقم بادام با توجه به ارتفاع متوسطی که دارد برای دربافت نور کافی کفایت می کند و بنابراین با اشت این رقم بادام می توانید تعداد بیشتری نهال در واحد هکتار داشته و قابلیت افزایش باردهی در واحد هکتار را خواهید داشت.

  • کاشت گرده افشان:

این رقم بادام نیز خود گرده افشان نبوده و نیاز به گرده افشانی رقم دیگر در باغ دارد، بنابراین برای رسیدن به باردهی مورد نظر بهتر است اقدام به انتخاب و کاشت نهال بادام گرده افشان متناسب با شرایط آب و هوایی و زمان شکوفایی نهال بادام مامایی نمایید.

  • نهال بادام شاهرودی با 5 تن باردهی در واحد هکتار:

رقم دیگر بادام که اتفاقا بومی ایران بوده و توانسته با سازگاری بالایی که با اقلیم ایران دارد به باردهی بالا دست پیدا کند نهال بادام شاهرودی است، این رقم بادام را نیز برای سازگاری بیشتر و زود بازده شدن روی پایه های مقاومی مانند نهال بادام تلخ پیوند زده و به فروش می رساند، نهال بادام شاهرودی می تواند باردهی حداکثری خود را تا 45 سال در شرایط بهینه ادامه دهد.

شرایط بهینه برای رشد و نگهداری بادام شاهرودی:

شرایط مطلوب برای رسیدن به باردهی حداکثری در نهال بادام شاهرودی از قرار زیر است:

  • شرایط آب و هوایی:

این رقم بادام دیر گل بوده و نسبت به سرمای دیر رس بهاره مقاوم است بنابراین کاشت آن در مناطق معتدل و سردسیر با سرمای دیر رس بهاره که نیاز سرمایی درخت را هم تامین می کند بلامانع است.

  • فاصله ی کاشت:

برای کاشت این رقم بادام در نظر گرفتن فاصله ی 4 متر از یکدیگر برای دریافت نور کافی مناسب بوده و درختان بادام با این فاصله می توانند رشد مطلوب داشته باشند.

  • خاک مناسب:

قطعا این رقم بادام نیز شرایط خاک مطلوب مانند خاک زهکش دار، کمی قلیایی و حاصلخیز را می پسندد، خاکی که به واسطه ی دارا بودن مواد آلی ظرفیت نگهداری آب بالایی داشته و به درخت تنش خشکی وارد نشود.

  • آبیاری و کود دهی:

آبیاری به این رقم بادام در دوره ی بلوغ و در فصل رشد را می توانید روی دو هفته تنظیم کنید به شرط اینکه بافت خاک شما رسی و یا شنی نبوده و رطوبت خود را به سرعت از دست ندهد، کود دهی متناسب با نیاز درخت بادام بر اساس نیاز سنجی به وسیله ی آزمایش تجزیه ی خاک و برگ و داشتن برنامه ی کودی منظم نیز می تواند در رسیدن به باردهی بالا موثر باشد.

  • گرده افشان:

این رقم بادام نیز در زمان گرده افشانی به گرده ارقام دیگر مانند نهال بادام شاهرودی 7، 12،  و یا نهال بادام شاهرودی 21 نیاز دارد، در صورت کاشت گرده افشان مناسب باردهی این رقم می تواند به میزان مورد نظر نزدیک شود.

علاوه بر چند رقم عنوان شده ارقامی دیگری از بادام هستند که می توانند باردهی بین 4 تا 5 تن در هکتار داشته باشند و به همین دلیل انتخاب خوبی برای احداث باغ بادام هستند، به عنوان مثال نهال بادام فرانسیس که می تواند در شرایط مطلوب 3 تا 3.5 تن باردهی در هکتار داشته باشد و یا نهال بادام کاغذی که می تواند در شرایط مطلوب تا 3 تن باردهی در هکتار داشته باشد.

کنترل آفات و بیماریهای بادام راهی موثر برای رسیدن به باردهی حداکثری:

یکی از مهمترین عوامل محدود کننده در باردهی درختان بادام در شهرهای مختلف آلوده شده آنها به آفات و بیماریها استف در ادامه برخی از نکات کلیدی در رابطه با کنترل بهینه ی آفات و بیماریها به طور کلی برای شما شرح می دهیم که با رعایت این موارد می توانید به جرات بگوییم نیازی به کنترل شیمیایی به هیچ وجح پیدا نخواهید کرد:

  • خرید نهال سالم و گواهی شده:

بخش بزرگی از آفات و بیماریها همراه با نهال آلوده می تواند به باغ وارد شود مانند نماتد ریشه گرهی و یا بیماری سرطان طوقه، بنابراین خرید نهال از نهالستان معتبر و به صورت گواهی دارد بخش بزرگی از ورودی بیماری و یا آفت به باغ را حذف خواهد کرد.

  • پایش مستمر باغ:

باغ بادام را پس از زمان کاشت به حال خود رها نکنید، برخی از باغداران باغ بادام را احداث کرده و هر زمان طبق برنامه بخواهند کود بدهند و یا آبیاری کنند به باغ سر می زنند، حتی در زمان سر زدن به باغ تنها کود دهی و آبیاری می کمند و به وضعیت سلامت درختان خود ممکن است توجه نکنند.

تنها زمانی این باغداران به سلامت درخت خود توجه می کنند که آفت و یا بیماری در باغ طغیانی شده و با ورود به باغ به طور واضح توجه آنها را به خود جلب می کند، در این زمان آفت و یا بیماری خسارت خود را وارد کرده و بهتر است بدانید در این مرحله در بیشتر اوقات آفت و یا بیماری به راحتی قابل کنترل نیست.

بنابراین باید سلامت باغ را به صورت روز به روز پایش کرده و کارگرانی را برای بررسی وضعیت سلامت درختان بگمارید و به محض مشاهده ی اولین آلودگی به صورت تک درخت و یا چند درخت متوجه شده و آن را در همان نطفه خاموش کنید.

  • تقویت درختان:

جالب است بدانید طغیان آفات و بیماریها در باغات بادام شور بیشتر به دلیل عدم توجه کافی به آبیاری و تغذیه ی مکفی است، در صورتی که آبیاری و کود دهی به درختان به صورت اصولی انجام شود دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

  • کاشت ارقام مقاوم:

اولین و موثر ترین راه برای پیشگیری از بیماری و آفت در باغ احداث باغ با ارقام مقاوم است، ابن روزها نهالستانها ارقام مختلف بادام را برای افزایش مقاومت بر پایه ی ارقام مقاوم پیوند زده و با این روش مقاومت باغ در ابتلا به آفت و بیماری را افزایش می دهند.

عملکرد درخت بادام در هکتار

کلام آخر:

دانستید که باردهی ارقام مختلف بادام متفاوت بوده و یکی از دلایل اختلاف قیمت نهال بادام به همین میزان باردهی بر می گردد اما توجه داشته باشید که باردهی همه ارقام پربار بادام منوط به رعایت شرایط مطلوب رشدی است.

این شرایط بهینه را می توانید در مقالات مربوط به هر رقم بادام در سابت برتر نهال مطالعه کرده و یا اینکه در زمان خرید نهال بادام مشاوره و راهنماییهای تکمیلی را در این زمینه از مشاوران و کارشناسان جویا شوید.

توصیه می شود دفترچه یاد داشتی به همراه داشته و نکات مهم تمام مراحل از زمان کاشت گرفته تا زمان برداشت درخت بادام مورد نظر خود یاد داشت کرده و در زمان باغداری خود مورد استفاده قرار دهید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال