بیماری گال طوقه درخت بادام چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

بیماری گال طوقه درخت بادام چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

یکی از بیماری هایی که باعث نابودی بسیاری از محصولات کشاورزی مخصوصاً درخت بادام در همان سنین اولیه رشد می شود، بیماری گال طوقه درخت بادام می باشد. متاسفانه این بیماری باغستان های درخت بادام جوان را تهدید کرده و اگر با غفلت و عدم مدیریت باغدار همراه باشد، باعث می‌ شود تا طول عمر اقتصادی و مفید باغستان بادام  کاهش چشمگیری داشته باشد.

در این مقاله می خواهیم توضیحات مختصری در مورد خود بیماری گال طوقه بادام، علائم ظاهری و همچنین عامل ایجاد بیماری گال در نهال بادام های جوان صحبت داشته باشیم. در انتها نیز سعی می کنیم روش های درمان پیشگیری را بیان کرده و نهالستان معتبری که می‌تواند نهال مقاوم در برابر این بیماری را برای شما ارائه بدهد را معرفی کنیم.

بیماری گال طوقه درخت بادام چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

شناختن عامل بیماری گال طوقه درخت بادام

نتایج آزمایشگاهی گیاه شناسی  بعد از آزمایش های مکرر بر روی عامل بیماری طوقه بادام انجام شده است، نشان می‌دهد که عامل این بیماری باکتری به نام Agrobacterium tumefaciens می­ باشد. این باکتری جزو عامل های بیماری می باشد که در شرایط و جوی مرطوب و محدوده دمایی ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتیگراد رشد خوبی داشته و فعالیت خود را آغاز می‌ کند.

متاسفانه جزو باکتری های کثیری است که به خواب زمستانی فرو می رود و اگر در دفع آن دقت کافی نشود ممکن است، چندین سال چرخه آن ادامه داشته باشد. خواب زمستانی باکتری بیماری گال طوقه درخت بادام به گونه‌ ای است که در درون توده های متورم داخل خاک خود را زنده نگه می دارند، یا این توده‌ ها را بر روی ریشه سطحی درخت ایجاد می کنند. در همان توده ها به اندازه ای منتظر می‌ مانند تا دمای هوا کمی گرم تر شده و در روزهای بارانی و یا آبیاری های غیر استاندارد غرقابی خود را از طریق زخم هایی که بر روی بدنه ایجاد شده است، به بافت داخلی درخت می رساند.

البته علاوه بر باکتری ها برخی از قارچ ها و ویروس ها نیز می توانند باعث ایجاد گال طوقه بر روی درختان شوند. ولی مد نظر ما گال طوقه ای باکتریایی می باشد. با این حال آزمایشات نشان داده است که بیشتر گال در بدنه درختان بادام به خاطر فعالیت حشرات موذی و کنه ها نیز تولید می شود. بعضی از حشرات که به عنوان حشرات گال ساز شناخته می شود، آن ها بعد از مدتی مواد شیمیایی خاصی از خود ترشح می کنند.

این ماده شیمیایی رشد درخت بادام را مخصوصاً در نهال های جوان تحت تاثیر قرار می دهد‌. یکی از مهمترین ویژگی های بیماری گال طوقه درخت بادام این است که معمولاً به قسمت هایی از درخت  حمله می کند که در حال رشد می باشد. بنابراین نهال های جوان که در حال رویش شاخ و برگ تازه هستند، بسیار حساس و مستعد این بیماری می باشند.

گال طوقه درخت بادام چیست؟

بهتر است قبل از هر مطلبی ابتدا اطلاعات مفید، جامع و کاربردی در مورد بیماری گال طوقه درخت بادام به دست بیاوریم، اصلاً این بیماری چگونه باعث مرگ درختان می شود. وقتی که صحبت از گال طوقه می کنیم منظور کدام بیماری می باشد، بیماری گال عبارت است از رشد غیر عادی و غیر طبیعی بافت گیاهان مخصوصاً در ریشه و قسمت های تحتانی درخت بادام می باشد.

زمانی که درخت بادام تحریک می شود یا مورد تهاجم قرار می گیرد، سعی می کند نسبت به این تحریکات جواب بدهد، این واکنش ها به صورت گال طوقه درخت بادام خود را نشان می دهد. بیشتر مواقع گال بادام زمانی به وجود می‌آید که حشرات موذی آلوده به این باکتری برای تغذیه بر روی قسمت‌ های مختلف درخت بادام نشسته و از آن تغذیه می کند.

بعد از رفتن این حشرات، باکتری Agrobacterium tumefaciens به درون بافت درخت نفوذ کرده و باعث تحریک شدن آن می‌ شود. در نتیجه سیستم دفاعی درخت برای جواب دادن به این آسیب ها و تحریک ها از خود واکنش نشان می دهد.

مهم ترین علائم بیماری گال طوقه بادام:

اگر بخواهیم به مهمترین علائم بیماری گال طوقه بادام اشاره کنیم، باید بگوییم که این توده ها متورم و کرم رنگ می باشند. به مرور زمان و بعد از گذشت مدتی بزرگتر، رنگ آن نیز تیره تر می شود. عامل این بیماری باعث تشکیل گاز هایی در اندازه های متفاوت هم بر روی ریشه ها و شاخه و بر روی میوه ها می شود.

البته در بیشتر مواقع شما در قسمت های پایینی تنه درخت می توانید با کمی دقت گال را مشاهده کنید. متاسفانه مواد شیمیایی حاصل از وجود گال ها در تنه درخت باعث می‌شود تا رشد درخت را با اخلال مواجه کند.

همچنین سیستم دفاعی درخت را در برابر انواع بیماری های باکتریایی و قارچی بسیار ضعیف می کند. به مرور درختان آلوده مقاومت و توانایی خود را در برابر انواع استرس ها و تنش های محیطی از دست میدهد.

شکل ظاهری بیماری گال بر روی درختان بادام

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از شکل ظاهری بیماری گال طوقه بر روی درختان بادام که توسط شرکت های تحقیقاتی و پژوهشکده های گیاه شناسی به ثبت رسیده است، به صورت تاول های کرمی و یا کپه ای شکل غیر معمول بر روی ریشه های سطحی و تنه درختان خود را نشان می دهد.

اشکال عجیب و غریب که کاملاً غیر عادی می باشد به عنوان گال طوقه شناخته می شود، اشکال گال کاملاً متنوع و در اندازه های متفاوت می باشد. علت این تنوع شکل ظاهری گال به خاطر نوع حشره، باکتری و یا قارچی است که این پناهگاه را برای خود درست کرده است.

بیماری گال طوقه درخت بادام چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

گال جزو بیماری هایی است که از ریشه تا برگ و میوه درخت بادام را می تواند تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین با شناخت گال در مراحل اولیه، باغبان به راحتی می‌تواند این بیماری را درمان کند. البته موضوع صحبت ما در این مقاله کار طوقه یا همان کال ریشه است.

برای اینکه یک باغبان بتواند این بیماری را از باغ خود را ریشه کن کند، ابتدا باید مشخص کند که گال طوقه حاصل کدام حشره، قارچ و یا باکتری می باشد. برای این منظور لازم است نمونه ای از بیماری گال را به کلینیک گیاه پزشکی برده تا بر روی آن آزمایشات لازم انجام شود.

هر گال ساز برای خود گال منحصربه‌ فردی را تولید می‌کند، اغلب متخصصین می‌ توانند از روی شکل و بافت گال همچنین اندازه آن تشخیص دهند که کدام  عامل تشکیل دهنده آن است.

برترین راه های پیشگیری گال طوقه بادام و کنترل آن

  • کاشت نهال­ هایی که پایه آن ها کاملا عاری از بیماری باشد.
  • افزایش کیفیت و زهکشی خاک باغ، معمولا خاک سخت، محدود کننده و کلوخ مانند مانع رشد و گسترش ریشه های نهال های تازه کاشته شده می شوند.
  • یکی از مهم ترین نکات که باعث پیشگیری از بروز این بیماری ها می شود، حفاظت گیاه در برابر انواع صدمات انسانی و محیطی می باشد.
  • برای محافظت از محل هرس استفاده از بردوفیکس رقیق نشده
  • اگر محل آلوده به بیماری در درخت را تشخیص دادید آن قسمت از درخت را بتراشید. تراشیدن بافت­ های آلوده تاثیر بسزایی در پیشگیری دارد سپس رنگ کردن محل تراشیده شده جهت محافظت
  • فرو بردن و آغشته کردن ریشه نهال­ های بادام در محلول بردوفیکس با غلظت ١۰ در هزار قبل از کاشت نهال در باغ
  • سم پاشی اصولی و استاندارد با بردوفیکس (بردوفیکس جزو سمومی است که هیچ اثرات سوئی بر روی انسان ندارد)
  • داشتن  مدیریت  صحیح کاشت، تغذیه  درختان حوان و کود دهی کاملا اصولی
  • قبل از احداث حتما از نهالستان های همسایه اطلاعات کاملی جمع آوری کنید و انواع بیماری های مربوطه را بشناسید.
  • استفاده از قلمه های سالم و گارانتی دار که کارت سلامت و کارت قرنطینه داشته باشد.
  • کاشت ارقام نهال بادام مقاوم به گال طوقه
  • مراقبت از درختان جوان و جلوگیری از بروز هر نوع زخم در ناحیه ریشه و تنه درخت
  • سوزاندن لاشه درختان آلوده و کمپوست نکردن آن ها
  • ضدعفونی کردن هر نوع ابزار قبل از کار در باغ
  • استفاده از خمیر درزگیر برای درختان کهنسال که پوستشان ترک برداشته است.

بیماری شناسی گال و ریشه بادام

آشنایی با بیماری گال طوقه و ریشه بادام که با زبان ساده تر آن را به عنوان سرطان طوقه ریشه بادام می شناسیم، به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری‌ های باکتریایی شناخته شده است. متاسفانه شما این بیماری را در اکثر باغ ها های بادام مشاهده می کنید، مخصوصاً باغ های که به روش سنتی احداث و آبیاری می شود. از نظر متخصصین گیاهپزشکی بهترین درمان برای این بیماری پیشگیری از شیوع آن است.

بیماری گال طوقه درخت بادام چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

در صورتی که باغدار بدون داشتن اطلاع، شرایط محیطی مناسب برای رشد و چرخه باکتری هایی گال طوقه را تهیه می کند. از این رو توصیه می شود یک باغدار قبل از احداث باغ بادام حتما اطلاعات و دانش کافی در این زمینه را کسب کند تا از بروز چنین بیماری ها و خسارت هایی جلوگیری کند.

مخصوصاً باغ هایی که در کوهپایه ها و مناطق سرد احداث می شود، مکان هایی که زمستان طولانی و یخبندان سخت دارند، بیشتر در معرض گال طوقه هستند. چون گاهی سرمای هوا و یخبندان باعث ترک خوردگی در بدنه و ریشه درخت بادام می شود. از این رو سرمای شدید یک راه برای نفوذ و رخنه برای عامل بیماری گال طوقه ایجاد می کند.

 عامل و چرخه زندگی بیماری گال طوقه بادام

همانطور که قبلا اشاره شد عامل اصلی ایجاد بیماری گال طوقه در ریشه درخت بادام علاوه بر حشرات باکتری خاکزی می باشد که به روش های گوناگون راهی برای نفوذ به بافت داخلی درخت پیدا می کند. اکثر آلودگی‌ های  گال طوقه در ریشه بادام بخاطر باکتری‌ هایی است. که در اثر زخم هرس یا بیل‌ زنی، سرمازدگی  به بافت درخت نفوذ می کند.

استفاده از قلمه یا اندام آلوده، همچنین چاقوی پیوند زنی و قیچی هرس آلوده تاثیر بسزایی در نفوذ این باکتری دارد. پس به عنوان یک باغبان اگر کوچکترین زخم سطحی بر روی تنه و ریشه درخت دیدید، سعی کنید آن را با محلول مناسب ضدعفونی کرده و پانسمان کنید.

روش‌های انتقال بیماری  گال طوقه  و نحوه انتشار آن

  • از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل انتقال باکتری Agrobacterium tumefaciens می توان به استفاده از ابزار هرس آلوده اشاره کرد. بعد از هرس هر درخت، ابتدا این ابزار را ضدعفونی کرده و سپس درخت بعدی را هرس کنید. چون هنگام هرس درخت آلوده باکتری و قارچ بر روی قیچی باغبانی باقی مانده و در حرص درخت بعدی به آن انتقال پیدا می‌‌ کند.
  • جاری شدن آب باران در بارش های شدید بهاری باعث می شود تا باکتری از درختی به درخت دیگر منتقل می شود.
  • آبیاری سنتی که معمولا بصورت غرقابی و جویباری می باشد
  • قلمه های آلوده
  • کاشت نهال های آلوده
  • رعایت نکردن اصول تغذیه نهال بادام
  • رعایت نکردن اصول سمپاشی
  • سرمازدگی ریشه ها و تنه درخت

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مشخص شد مهمترین عامل بیماری گال طوقه عامل باکتری زا می باشد، که عامل انتقال آن ها می توان به انواع حشرات موذی از جمله سته، کنه، سوسک زنبور اشاره کرد. البته عوامل دیگری نیز تاثیر گذار در انتقال این عامل باکتریایی می باشد که می توان به بارش شدید باران اشاره کرد.

رطوبت زیاد محیط، زخم شدن بدن و تن درختان، استفاده از ابزار نامناسب و آلوده همگی جزوه مسائلی است که باعث آلودگی و بیماری درختان می‌‌ شود.

برای اینکه درخت شما بتواند از این بیماری درمان باشد،  باید به تغذیه نهال بادام، کوددهی و سمپاشی در بازه زمانی اصولی و استاندارد اشاره کرد که تخت نظارت متخصصین انجام دهید.

موارد گفته شده از روش های مناسب برای درمان این بیماری می باشد.یک پیشنهاد عالی برای شما  که به دنبال مهمترین روش جهت جلوگیری از بروز بیماری گال قوطه، خرید ارقام نهال بادام مقاوم به این بیماری می باشد. برای این منظور می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کنید .

در این سایت  تمام محصولات با گارانتی ۲ ساله، کارت سلامت و کارت قرنطینه به فروش می رسد. یعنی شما از خرید خود خیالتان راحت می  باشد تمام این نهاا ها را به صورت تضمینی به فروش می رساند.

خرید اینترنتی و خرید بدون واسطه باعث شده است تا قیمت نهایی این ها کاهش چشمگیری داشته باشد، کیفیت بالای ‍و قیمت مناسب نهال های عرضه شده در این نهالستان باعث شده به عنوان بزرگترین نهالستان شمال غرب کشور شناخته شود.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال