درخت زردآلو بعد از چند سال بار می دهد؟

درخت زردآلو بعد از چند سال بار می دهد؟

زردآلو درختی متعلق به خانواده ی رزاسه و یا گلسرخیان است که با داشتن میوه هایی زرد رنگ و خوش طعم شناخته می شود، این درخت که از نوع درختان میوه معتدله است در ارقام مختلف با نیاز سرمایی متفاوت وجود داشته به طوری که کاشت آن را در بسیاری از مناطق با آب و هوای مختلف امکانپذیر کرده است،اما به طور معمول این درختان را در مناطق معتدل و معتدل سردسیری می کارند.

باغدارانی که اقدام به احداث باغ نهال زردآلو می کنند میوه های برداشت شده را یا با هدف تازه خوری راهی بازار می کنند و یا از محصول به دست آمده خشکباری به نام برگه ی زرد آلو تهیه کرده و به فروش می رسانند، البته این میوه در صنایع غذایی برای تهیه ی مربا، شربت و کمپوت نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو مشتریان کارخانه دارد در صنایع غذایی را نیز می توان به مشتریان و طالبان این میوه ی خوش طعم اضافه کرد.

یکی از سوالاتی که در ذهن باغداران زرد آلو پس از احداث باغ ایجاد می شود این است که چند سال باید منتظر بمانند تا باغ آنها به بار بنشیند؟ این یک سوال بسیار مهم است چرا که هر چه فاصله ی بین کاشت نهال و شروع باردهی درختان بیشتر باشد باغداران مجبور به صرف هزینه ی بیشتر بدون بازگشت سرمایه هستند و ممکن است در این سالها به مشکل مالی نیز برخورد کنند.

درخت زردآلو بعد از چند سال بار می دهد؟

در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت زمان آغاز باردهی درختان زرد آلو به عوامل مختلفی بستگی دارد که مساعد بودن ترکیب همه ی این عوامل موجب زود به بار نشستن درختان زرد آلو می شود در حالی که ایجا اختلال در هر کدام از آنها می تواند باردهی درختان را یک یا چند سال به تا خیر بیندازد.

عوامل موثر بر زمان شروع باردهی در درختان زردآلو و خرید نهال زردآلو:

  • ژنتیک:

اولین عامل موثر بر زمان شروع باردهی درختان زرد آلو ژنتیک این درختان است، در واقع نوع رقم زرد آلو اولین عامل تعیین کننده در زمان باردهی درختن زرد آلو خواهد بود، ارقام بومی و قدیمی که سابقا ر احداث باغات زرد آلو مورد استفاده قرار می گرفتند و به صورت بذری هم کاشته می شدند بسیار دیر بازده بودند اما این روزها ارقام جدیدی اززرد آلو با هدف زود به بار نشستن آنها تولید شده و زمان انتظار باغداران را کوتاه کرده است.

در مورد قابلیت ژنتیکی درختان زرد آلو در زمان شروع باردهی این درختان را به دو دسته ی ارقام زود بازده و ارقام دیر بازده تقسیم بندی می کنند، ارقامی که به صورت ژنتیکی زود بازده هستند در یک الی نهایتا سه سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند اما ارقام دیر بازده ممکن است تا پنج سال پس از کاشت نهال طول بکشد تا اولین میوه های خود را تولید کنند.

در مورد شروع باردهی باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که زمانی را که برای شروع باردهی هر رقم اعلام می کنند در واقع زمانی است که درخت اولین میوه های خود را تولید می کند و ممکن است یک الی سه سال طول بکشد که درختان بتوانند به باردهی مفید و سن بلوغ باردهی خود برسند، رسیدن به سن بلوغ باردهی نیز زمینه ی ژنتیکی و محیطی دارد که هر رقم به لحاظ ژنتیکی سن بلوغ باردهی متفاوتی خواهد داشت.

در صورتی که با اطلاع کامل از این موضوع رقمی را برای احداث باغ خود انتخاب کرده اید که در شناسنامه ی آن زود بازده بودن به عنوان یک مزیت قید شده است بنابراین باید بدانید که زود بازده بودن ژنتیکی یک شرط لازم است اما یک شرط کافی نیست و شرایط محیطی و میزان رسیدگی به درختان زرد آلو در زمان شروع باردهی درختان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، در ادامه ی مطلب شرایط محیطی را که سبب تاخیر در باردهی درختان زرد آلوشده و یا مساعد بودن آنها سبب می شود درخت در زمان مقرر به بار بنشیند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • شرایط محیطی:

برخی باغداران در زمان انتخاب نهال تنها به پر بارده و زود بازده بودن یک رقم توجه می کنند اما به مساعد بودن شرایط محیطی منطقه ی خود برای آن رقم دقت نمی کنند، درست است که درختان زرد آلو برای رشد بازه ی شرایط محیطی قابل قبول دارند اما بازه ی شرایط محیطی قابل قبول با شرایط اپتیمم تفاوت دارد بنابراین در انتخاب رقم زرد آلو باید دقت داشته باشید که شرایط اقلیمی منطقه ی شما برای پرورش درخت زرد آلویی که انتخاب کرده اید اپتیمم باشد و نه قابل قبول.

  • ارتفاع منطقه از سطح دریا:

ارتفاع محل از سطح دریا فاکتور محطی دیگری است که در زمان شروع باردهی درختان زرد آلو تاثیر گذار است، ارتفاع از سطح دریا می تواند به دلیلی اختلافی که در شرایط آب و هوایی ایجاد می کند سبب تاخیر در شروع باردهی درختان زرد آلو شود، از این رو کاشت درختان زرد آلو در ارتفاع مناسب از سطح دریا درست مطابق چیزی که در مشخصات نهال ذکر می شود در زود بازده بودن آنها تاثیر خواهد داشت.

  • کود دهی قبل از کاشت نهال:

یکی از اشتباهات بزرگی که باغداران مرتکب می شوند این است که اغلب پس از کاشت نهال شروع به کود دهی می کنند در صورتی که کود دهی به درختان در یک الی دو سال اول پس از کاشت نهال سبب تاخیر در باردهی خواهد شد، کود دهی پس از کاشت نهال به ویژه کودهای ازته رشد رویشی درخت را تسریع کرده و تا زمانی که تمرکز درخت بر رشد رویشی باشد نمی تواند به باردهی برسد.

بهترین زمان کود دهی به درختان برای رسیدن به باردهی زود هنگام قبل از کاشت نهال است، درواقع خاکی که نهال در آن کاشته می شود باید از قبل حاصلخیز شده باشد، زمین هایی که برای احداث باغ مورد استفاده قرار می گیرند غالبا از قبل مورد کاشت یک یا چند رقم گونه ی گیاهان زراعی قرار می گرفتند و بنابراین قطعا برای رشد آنها کود دهی انجام می شده است، بخشی از عناصر موجود در خاک مورد استفاده قرار گرفته و برخی باقی مانده است.

از طرفی استفاده از برخی کودها با اسیدیته ی خاکنیز ممکن است تعادل اسیدیته ی خاک را نیز بر هم زده باشد و خاکرا به سمت قلیایی شدن و یا اسیدی شدن سوق داده باشد و همین عدم تعادل در اسیدیته ی خاک سبب شود برخی از عناصر غذایی موجود در خاک از دسترس گیاه و فرم قابل جذب برای گیاه خارج شده باشند، در این صورت شما نمی دانید دقیقا چه اتفاقی برای زمین مورد نظر شما افتاده است و وضعیت حاصلخیزی خاک به چه صورت است.

کاری که می شود در این زمینه انجام داد این است که به راحتی و با انجام یک آزمایش تجزیه ی خاک از وضعیت دقیق خاک زمین مود نظر خود مطلع شوید، شما می توانید نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک را به کارشناسان و متخصصان تغذیه ی گیاهی نشان داده و از آنها دررابطه با نحوه ی اصلاح خاک زمین راهنمایی بگیرید.

کارشناسان متخصص در این زمینه می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند که خاک زمین شما به چه نوع کودی احتیاج دارد تا برای کاشت درختان زرد آلو مناسب باشد، استفاده از کود دامی قبل از کاشت نهال رایج است، در صورت استفاده از کود دامی دقت داشته باشید که کود باید کاملا پوسیده باشد تا از عدم انتقال بذر علفهای عرز، آفاتی مانند کرم سفید ریشه و بیماریهای گیاهی به زمین مورد نظر اطمینان داشته باشید.

درخت زردآلو بعد از چند سال بار می دهد؟

کود کاملا نپوسیده به مدت زمان زیادی نیاز دارد تا اجازه داشته باشید نهال را بکارید، در صورتی که زمان لازم داده نشود ممکن است درختان به جای اینکه تقویت شوند در یک الی دو سال اول پس از کاشت نهال علائم کمبود ازت را نیز نشان بدهند.

در صورتی که از کود دامی استفاده می کنید بهتر است اینکود را به صورت یکدست در زمین همراه با خاکورزی استفاده نمایید و تلاش کنید که کود کاملا یکدست پخش شده باشد، پس از خاکورزی و کود دهی تقریبا شش ماه به زمین فرصت دهید تا عناصر غذایی موجود در کود دامی در خاک رها شود و سپس اقدام به کاشت نهال کنید.

چنانچه اصول اولیه در زمینه ی حاصلخیز کردن خاک باغ قبل از کاشت نهال را به درستی رعایت کنید می توانید اطمینان داشته باشید که این درختان می توانند در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کنند در غیر این صورت باردهی درختان زرد آلو با تاخیر مواجه خواهد شد.

  • آفات و بیماریها:

در صورتی که نهال خریداری شده سالم نباشد و همراه با نهال بیماری و یا آفت خاصی وارد باغ شده باشد این آفات و یا بیماریها می توانند بر روی باردهی درختان زرد آلو اثر بگذارند، به عنوان مثال فرض کنید نهال زرد آلوی خریداری شده آلوده به نماتد باشد، نماتدها ممکن است در سال اول خود را نشان ندهند اما به مرور و با افزایش جمعیت با افزایش تغذیه از ریشه ی درخت زرد آلو سبب ضعف درختان می شوند.

درختان ضعیف نمی توانند به سرعت به باردهی برسند، ممکن است حتی یک رقم زود بازده تا پنج سال طول بکشد تا به باردهی برسد و حتی پس از شروع باردهی زمان رسیدن به بلوغ باردهی نیز با تاخیر زیاد رو به رو می شود به طوری که بسیاری از باغدارانی که با این مشکل درگیرند از باردهی درختان خود نا امید می شوند بدون اینکه بدانند مشکل دقیقا از کجا نشات گرفته است.

  • روش تکثیر زردآلو:

روش های مختلفی برای تکثیر درختان زرد آلو وجود دارد، روش بذری و پیوند از رایج ترین روشهای تکثیر نهال زرد آلو است،در نهالستانها با هدف تولید زرد آلوهای با باردهی بالا، ارقام پر بار را که نسبت به شرایط اقلیمی و یا آفات حساس هستند بر روی پایه های مقاوم بذری و گاها بومی پیوند می زنند، ویژگی جالبی که در این نوع تکثیر پدیدار می شود زود بازده بودن این درختان است، اغلب نهال هایی که به شیوه ی پیوندی تکثیر شده اند در یک الی دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند.

پایه های بذری و قلمه ای نسبت به پایه های پیوندی به مدت زمان بیشتری برای شروع باردهی نیاز داشته و برای هدف باردهی زود هنگام مناسب نیستند، ممکن است با خود فکر کنید که اگر از بذر یک رقم زود بازده استفاده کنیم چه؟ در اینجا باید به این نکته توجه کنید که آن رقم زود بازده که قطعا هم رقم حساسی است حتما روی یک پایه ی مقاوم پیوند خورده بوده است.

درخت زردآلو بعد از چند سال بار می دهد؟

زمانی که شما بذر یک رقم زود بازده و پر بازده را به امید به دست آوردن نهال زود بازده وپر بازده می کارید نهال به دست آمده به شدت نسبت به شرایط نامساعد محیطی،آفات و بیماریها حساس بوده و ممکن است حتی به باردهی نرسد و از بین برود، بنابراین بهترین راه برای برخورداری از یک نهال زود بازده و پر بازده خرید این نهالها به صورت پیوندی از نهالستانهای معتبر است.

در نظر داشته باشید که پیوند زدن نیز یک کار تخصصی است و برای انجام پیوند درست باید از سلامت کامل نهال پایه و درختی که از آن پیوند می گیرید اطمینان داشته باشید و این اطمینان تنها از طریق آزمایش ایجاد می شود، از طریق پیوند بیماریهای ویروسی خطرناکی منتقل می شود که می تواند باردهی درختان را به طور کامل از بین ببرد و با انتقال از طریق آفات درختان دیگر باغ شما را نیز مورد آسیب قرار دهد.

  • گرده افشانی:

برخی از ارقام زرد آلو برای باردهی بهتر در باغ به کاشت رقم گرده افشان در بین درختان بارده نیاز دارند، در صورتی که این درختان به خوبی گرده افشانی شوند می توانند اولین میوه های خود را در زمان مقرر تولید کنند در غیر این صورت در سال اول باردهی شاهد ریزش شکوفه ها خواهید بود.

  • هرس درختان زردآلو:

در زمان کاشت نهال توجه داشته باشید که نهال باید یک تنه ی اصلی و یکی یا دو شاخه فرعی داشته باشد، داشتن پاجوش و یا شاخه فرعی اضافه سبب افزایش هدر رفت انرژی درخت شده و باردهی درختان زرد آلو را با تاخیر مواجه می کند.

برای رفع این مشکل در زمان کاشت شاخه های افرعی اضافه و پاجوشها را حذف کنید تا درخت بتواند در زمان مقرر به باردهی مطلوب دست پیدا کند.
کلام آخر:

دانستید که شرایط متعددی دست به دست هم داده و زمان شروع باردهی درختان زردآلو را تحت تاثیر قرار می دهند، برای اینکه با مشکل تاخیر در باردهی درختان رو به رو نشوید بهتر است قبل از احداث باغ و در زمان خرید و انتخاب نهال تمام فاکتورهای بیان شده و موثر در شروع باردهی را در نظر داشته باشید و اطلاعات لازم را از کارشناسان نهالستان دریافت کنید، احداث باغ با خرید نهال سالم و مطمئن از نهالستان معتبر و دریافت مشاوره قبل از احداث باغ سبب می شود در زمینه ی باردهی درختان خود با مشکل مواجه نشوید که در قیمت نهال زردآلو تاثیر زیادی دارد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال