هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

یکی از موضوعاتی که باغداران قبل از احداث باغ زردآلو به آن توجه می کنند میزان باردهی درختان زردآلو است، این موضوع طبیعی است که باغداران در جستجوی میزان باردهی درختان زردآلو به دنبال پر بارده ترین درختان باشند اما اشاره به این نکته ضروری است که باردهی درختان زردآلو اصلا ثابت نبوده و بنا به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود، در این مقاله شرایطی را که بر میزان باردهی نهال زردآلو تاثیر گذار است را برای شما شرح خواهیم داد.

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

  • نوع رقم درختان زردآلو:

امروزه پیشرفت تکنولوژی در تولید ارقام زردآلو سبب شده ارقام مختلفی از درختان زردآلو تولید شوند که باردهی بالایی داشته باشند، در عین حال برخی از ارقام باردهی کمتری دارند، در مورد ارقامی که باردهی کمتری دارند باید گفت این کاهش میزان باردهی در واقع هزینه ای است که بابت داشتن مقاومت در برابر شرایط نامساعد پرداخت کرده اند.

در واقع داشتن مقاومت برای درختان بارده هزینه بر بوده و برخی از ارقام درختان میوه با پرداخت این هزینه از طریق میزان محصول خود مقاومت را دریافت کرده اند، پژوهشگران علم اصلاح نباتات با اطلاع از این قائده ارقام حساس و پر بارده را بر روی ارقام مقاوم و کم بارده پیوند زده و توانستند ارقام مقاوم و پر بارده تولید کنند.

بنابراین در زمان انتخاب رقم درختان زردآلو دقت داشته باشید که درخت مورد نظر تنها پر بارده نباشد بلکه درخت پر بارده با پایه ی مقاوم باشد تا بتواند باردهی بالایی را حتی در شرایط نامساعد برای شما تامین کند.

باردهی در ارقام زردآلو بین ۶۰ تا ۸۰ تن در هکتار متغیر است و بنابراین در زمان حرید نهال با مراجعه به شناسنامه ی درخت به میزان باردهی و همینطور مقاومت داشتن یا نداشتن آن توجه داشته باشید، فراموش نکنید پربارده بودن اما حساس بودن هیچ ارزشی ندارد.

  • سن درختان زردآلو:

دومین فاکتوری که در میزان باردهی درختان زردآلو موثر است سن درختان زردآلو است،با خرید نهال زردآلو  بسته به نوع رقم و پیوندی و یا بذری بودن آنها در سن متفاوتی پس از کاشت نهال به باردهی می رسند، معمولا باردهی در ارقام پیوندی زودتر آغاز می شود، اما نکته ای که در این مورد اهمیت دارد این است که درختان زردآلو پس از شروع باردهی با توجه به رقم و میزان رسیدگی در سنین مختلفی به بلوغ باردهی خود می رسند.

درختان زردآلو در زمانیکه به بلوغ باردهی می رسند اگر در شرایط مساعد رشدی قرار داشته باشند می توانند حداکثر راندمان خود که در شناسنامه ی آنها قید شده بروز دهند در غیر اینصورت میزان باردهی کاهش می یابد.

بنابراین باردهی درختان از زمان شروع باردهی تا زمان رسیدن به سن بلوغ که ممکن است چند سالی طول بکشد متغیر خواهد بود.

  • کود دهی به درختان زردآلو:

فاکتور موثر دیگری که در میزان باردهی یک درخت زردآلو موثر است کود دهی و تغذیه ی درختان زردآلو است، کود دهی کمتر از نیاز و یا بیشتر از نیاز درختان سبب کاهش میزان باردهی خواهد شد، برای دانستن اینکه درختان به چه کودی و به چه میزان نیاز دارند تا میزان باردهی آنها کاهش پیدا نکند دو راه وجود دارد:

مشاهده ی علائم کمبود: در صورت بروز علائم کمبود می توانید با توجه به نوع علائم اقدام به کود دهی کنید، این روش دو ایراد مهم دارد اول اینکه درختان زمانی که علائم کمبود نشان می دهند به اندازه ی کافی خسارت دیده و باردهی آنها به اندازه ی کافی کم شده است، ایراد دوم اینکه علائم کمبود در بسیاری از عناصر غذایی شبیه به هم بوده و تشخیص آنها از هم در بسیاری موارد دشوار است.

انجام آزمون تجزیه ی خاک و برگ: این روش بهترین روش تعیین میزان نیاز درختان به عناصر است، توجه داشته باشید برخی عناصر در خاک هستند اما به دلیل اسیدیته ی نادرست از دسترس خارج اند بنابراین هر چه آن عنصر در خاک استفاده شود با زهم کمبود آن در گیاه بر طرف نشده و تنها راه تعیین این مشکل انجام آزمون تجزیه ی خاک و برگ است.

شما با در دست داشتن این آزمون می توانید تمام نیازهای درختان را قبل از اینکه به مرحله ی بروز علائم و کاهش میزان باردهی برسد برطرف نمایید.

  • آبیاری درختان زردآلو:

درختان زردآلو نیز مانند سایر درختان برای باردهی بهتر نیاز به آبیاری منظم دارند، آبیاری منظم و متناسب با سن درخت و فصل در باردهی و عملکرد درختان تاثیر بسزایی دارد، درختانی که به خوبی آبیاری نشوند علاوه بر اینکه میوه های کوچکتر و بی کیفیت تر تولید می کنند در برابر حمله ی آفات و بیماریها نیز مقاومت خود را از دست داده و حساس می شوند، در نهایت علاوه بر تنش آبی حمله ی آفات و بیماریها نیز می تواند سبب کاهش میزان باردهی درخت شود.

همانطور که ذکر شد آبیاری درختان برای اینکه به میزان مکفی باشد باید با توجه به سن درخت انجام شود، به عنوان مثال درختانی که تازه کاشته شده باشند به دلیل اینکه ریشه توسعه یافته ندارند در فصل تابستان خیلی زود تشنه می شوند نسبت به درختانی که مسن تر هستند، بنابراین دور آبیاری نهالهای تازه کاشته شده باید کوتاهتر در نظر گرفته شود تا بتوانند سریعتر به باردهی برسند.

درختان بارده در زمان وزن گیری میوه نیز به آبیاری بیشتری احتیاج دارند تا میزان تولید میوه هر درخت بالا رود،بنابراین آبیاری در میزان باردهی هر درخت زردآلو بسیار موثر بوده و ممکن است باعث کاهش و یا افزایش باردهی شود.

  • شرایط آب وهوایی:

در زمان کاشت نهال زردآلو در هر منطقه باید به شرایط آب و هوایی آن منطقه توجه داشت، سه فاکتور بسیار مهم در مورد شرایط آب و هوایی وجود دارد که می تواند بر میزان باردهی درختان زردآلو تاثیر بگذارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نیاز سرمایی درختان زردآلو: درختان زردآلو به عنوان درختان میوه معتدله برای شکوفایی و باردهی نیاز به تحمل سرمای زیر هفت درجه سانتی گردا در زمستان دارند اما تعداد ساعت مورد نیاز برای تحمل این سرما در ارقام مختلف زردآلو متفاوت است، از این رو برخی ارقام زردآلو را می توان در مناطق گرمسیر کاشت اما برخی دیگر را باید حتما در مناطق معتدله و یا سردسیر برای تامین حداقل نیاز سرمایی کاشت.

سرمازدگی: عامل بسیار مهمی که سبب کاهش باردهی درختان در مناطق معتدله و سردسیر می شود سرمای دیر هنگام بهاره است، سرمای دیر هنگام و یا دیر رس بهاره به درجه دمای بسیار پایین پس از شکوفایی درختان اطلاق می شود که سبب خشک شدن و ریزش شکوفه ها و در نهایت کاهش باردهی درختان می شود.

در این مناطق باغداران به طور معمول از وضعیت منطقه ی خود خبر داشته و باید در زمان خرید نهال زردآلو اقدام به خرید ارقامی کنند که دیر گل بوده و گلدهی آنها تا پس از آخرین سرمای بهاره به تعویق می افتد، چنانچه در این مناطق رقم مقاوم خریداری نشود باردهی درختان به شدت کاهش پیدا می کند.

گرما زدگی: درختان زردآلو بسته به رقم خود هر کدام رنج دمایی خاصی را تحمل می کنند، چنانچه گرمای تابستان در یک سال به طور ناگهانی افزایش پیدا کند این درختان ممکن است مقداری از میوه و یا جوانه های میوه ی خود را از دست بدهند، گرما زدگی بر روی درختانی که تحت تنش آبی باشند حتی ممکن است سبب ترک خوردن پوست درختان زردآلو و ترشح صمغ از تنه ی درختان شود، از دست رفتن شیره ی نباتی نیز خود باعث کاهش میزان باردهی در یکسال خواهد شد.

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

  • گرده افشانی درختان زردآلو:

درختان زردآلو تک پایه هستند به این معنی که گلها پرچم و مادگی را با هم دارند، اما همه ی درختانی که گلهای آنها پرچم و مادگی را با هم داشته باشند خود گرده افشان نیستند و ممکن است گرده ی خود آنها برای مادگی آنها ناسازگار باشد و این درختان نیاز به پایه های گرده افشان سازگار داشته باشند، در برخی موارد نیز کاشت درختان گرده افشان می تواند با تامین میزان گرده ی کافی به درختان تک پایه در افزایش میزان باردهی کمک کند.

درختان زردآلو اغلب خود گرده افشان هستند اما برخی ارقام زردآلو به کاشت درختان گرده افشان برای تکمیل فرآیند گرده افشانی و افزایش باردهی نیاز دارند، بنابراین در زمان خرید نهال زردآلو به این موضوع دقت داشته باشید که آیا نیاز به کاشت رقم گرده افشان دارید یا خیر؟

در مورد گرده افشانی عوامل دیگری نیز هستند که بر میزان گرده افشانی و در نهایت راندمان درختان میوه تاثیر گذار هستند، شرایط آب و هوایی و مصرف سموم شیمیایی در زمان گرده افشانی درختان زردآلو است.

شرایط آب و هوایی: گرما وسرمای ناگهانی که باعث صدمه دیدن خامگی گلها شود مانع از دریافت دانه ی گرده شده و در نهایت میوه تشکیل نمی شود، بارش باران و یا طوفان که سبب دور شدن گرده از مادگی گلها شود نیز باعث صدمه دیدن راندمان گرده افشانی و کاهش باردهی می شود.

اما بخش بزرگی از گرده افشانی درختان زردآلو به وسیله ی حشرات گرده افشان مانند زنبورها انجام می شود، در صورت استفاده بی رویه از سموم غیر ایمن که برای حشرات غیر هدف مانند زنبورهای گرده افشان و دشمنان طبیعی آفات مضر باشد سبب از بین رفتن و کاهش جمعیت آنها شده و در فرآیند گرده افشانی و باردهی درختان زردآلو ایجاد اختلال می شود، بنابراین از سم پاشی بی رویه به ویژه در فصل گرده افشانی باید پرهیز کرد تا حداکثر راندمان مورد انتظار به دست آید.

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

  • فاصله ی مناسب بین درختان زردآلو

یکی دیگر از عوامل موثر بر میزان باردهی درختان زردآلو میزان نور دریافتی است، همانطور که می دانید درختان برای انجام فتوسنتز و تولید غذای مورد نیاز خود نیاز به نور خورشید دارند، در صورتی که درختان در سایه کاشته شوند و یا فاصله ی بین درختان در زمان کاشت نهال کمتر از استاندارد آنها در نظر گرفته شود با بلوغ درختان و رشد تاج پوشش این درختان بر روی هم سایه اندازی کرده و مانع از انجام فتوسنتز می شوند.

بنابراین در زمان کاشت نهال با توجه به شناسنامه ی نهال فاصله ی کاشت را تعیین کرده و میزان استاندارد را رعایت کنید.

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

  • آفات و بیماریها

آفات و بیماریها از عوامل بسیار مهم و محدود کننده ی میزان تولید درختان زردآلو هستند، آفات و بیماریهای مختلفی هستند که به صورت مزمن و یا به صورت یکباره بر درختان زردآلو تاثیر گذاشته و باردهی آنها را تحت تاثیر قرار می دهند، به عنوان مثال عوامل شبه قارچی پوسیدگی طوقه و ریشه و یا نماتدهای بیمارگر مانند نماتد ریشه گرهی به تدریج و طی چند سال درختان را مورد حمله قرار داده و آثار این حمله به مرور به صورت ضعف درختان و کاهش باردهی تا خشک شدن کامل درخت پیش روی می کند.

خسارت آفاتی مانند شته ها و کنه ها سال به سال به دلیل افزایش جمعیت زمستانگذران افزایش پیدا می کند و خسارت این آفات به صورت کاهش عملکرد و باردهی درختان سال به سال افزایش پیدا می کند، اما خسارت آفتی مانند سوسک پوست خوار طوقه در درختان ضعیف و تحت تنش خشکی ممکن است سبب خشک شدن ناگهانی کل درخت در یک سال شده و باردهی را نیز صفر کند.

همچنین خسارت آفتی مانند سوسک شاخک بلند رزاسه نیز به صورت سال به سال به صورت خشک شدن سرشاخه های بارده یک ساله افزایش پیدا کرده و بنابراین تاثیر زیادی در باردهی درختان زردآلو دارد.که در قیمت نهال زردآلو تاثیر دارد.

هر درخت زردآلو چند کیلو بار می دهد؟

در مورد آفات و بیماریها یک اصل کلی وجود دارد و آن مقاومت درختان است، بخشی از مقاومت ژنتیکی و بخش دیگر اکتسابی و با تغذیه و آبیاری صحیح تامین می شود، بنابراین با خرید نهال مقاوم و رسیدگی به آنها می توانید از خسارت آفات و بیماریها بر باردهی در امان باشید.

کلام آخر:

در یک جمع بندی کلی می توان به این نتیجه رسید که میزان باردهی ژنتیکی درختان زردآلو تنها اسمی بوده و چنانچه شرایط مناسب برای رشد و باردهی فراهم نباشد این میزان باردهی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد، بنابراین در زمان خرید نهال تنها به دنبال عملکرد اسمی ارقام نبوده و در مورد خرید ارقام مقاوم حساسیت به خرج دهید، در ضمن مراقبت و نگهداری اصولی از درختان را برای رسیدن به عملکرد بیشتر دست کم نگیرید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال