نهال درخت گلابی چند کیلو بار میدهد؟

نهال درخت گلابی چند کیلو بار میدهد؟

میزان باردهی یک رقم گلابی موضوعی است که می تواند باغداران را به کاشت آن رقم گلابی در باغ خود تشویق کند، به همین دلیل باغداران همواره به دنبال پربارترین ارقام گلابی برای کاشت در باغ خود هستند، در این مقاله کم دردسرترین و پربارترین ارقام گلابی که می‌توانید در باغ خود داشته باشید و از باردهی آنها سود زیادی به‌دست آورید به شما معرفی خواهیم کرد.

نهال درخت گلابی چند کیلو بار میدهد؟

کم دردسرترین و پربار ترین ارقام گلابی:

کود دهی، توجه به آبیاری منظم و دقیق، مراقبت از درختان در برابر آفات و بیماری‌ها و فراهم کردن بستر کاشت از دردسرهای باغداری است که هزینه‌ی زیادی را سالانه بر روی دست باغداران می گذارد، اما زمانی که باغدار ارقام و یا انواع درختان میوه ای را در باغ خود بکارد که نیاز کمتری به مراقبت داشته باشد می‌تواند مقداری در هزینه‌های باغداری صرفه جویی کند، اما باغداران باید به دنبال ارقامی باشند که در صورت کم توجهی کردن به آن از باردهی آنها کم نشود، در این بخش برخی از پربارتری و کم دردسرترین و البته محبوب ترین ارقام گلابی را به شما معرفی خواهیم کرد.

نهال گلابی بیروتی:

نهال گلابی بیروتی در آب و هوای معتدل بیشترین رشد و باردهی را خواهد داشت، برای کاشت نهال گلابی بیروتی نیازی ندارید که نگران سرمازدگی بهاره و یا شرایط خاک و یا درگیری با آفات و بیماری‌ها باشید، این رقم گلابی به دلیل پیوند بر پایه ی ارقام مقاوم می تواند مقاومت بالایی به آفات، بیماریها، شرایط خاک و حتی سرما زدگی بهاره از خود نشان دهد.

نهال گلابی بیروتی دیر گل بوده و برای جلوگیری از سرما زدگی بهاره باغداران هزینه‌ای را متحمل نمی‌شوند، برای کاشت این رقم کافی است قبل از احداث باغ ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک را افزایش دهید تا در فواصل آبیاری خاک آب را برای مدت زمان طولانی‌تری در خود نگه دارد، با این کار می توانید دوره آبیاری درخت گلابی بیروتی را تا ده روز و یا حتی دو هفته افزایش دهید.

با استفاده از کود پوسیده ی دامی و یا انواع کمپوستها می توانید ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک را افزایش داده و خاک را برای کاشت نهال گلابی بیروتی مهیا کنید، اما دلیل اصلی پیشنهاد گلابی بیروتی برای کاشت در باغ تنها سازگاری بالای آن با شرایط آب و هوایی و خاک مناطق مختلف ایران نیست، بلکه میزان باردهی، زمان شروع باردهی و کیفیت و بازار پسندی بالای میوه باعث می شود که ما این رقم گلابی را برای باغدارانی که به دنبال سود بیشتر از باغ خود هستند پیشنهاد کنیم.

گلابی بیروتی در شرایط مساعد می تواند تا 6 الی 80 تن بار در واحد هکتار تولید کند و به دلیل داشتن میوه های درشتی که وزن هر یک به 240 گرم می رسد طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده است، نهال گلابی بیروتی زود بازده است و در نهایت یک الی دو سال پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کند و همین امر سبب می شود باغداران خیلی زود به سود دهی برسند.

نهال گلابی شاه میوه:

اگر به دنبال یک رقم بومی گلابی برای کاشت در باغ خود هستید تا به واسطه ی بومی بودن و سازگار تر بودن دردسر کمتری در باغداری داشته باشید و در عین حال باردهی بالایی هم از باغ خود به دست بیاورید ما نهال گلابی شاه میوه را به شما پیشنهاد می کنیم، نهال گلابی شاه میوه اصالتا یک رقم بومی ایران بوده و به همین دلیل سازگاری بیشتری با اقلیم و شرایط خاک مناطق مختلف ایران دارد.

نکته ی جالب توجه در مورد ارقام بومی مانند نهال گلابی شاه میوه آن است که این ارقام بومی به دلیل تکامل همراهی که طی سالیان دراز هم زیستی کردن با آفات و بیماریهای بومی ایران داشته اند سیستم دفاعی تقویت شده در برابر آفت و بیماریهای بومی ایران پیدا کرده اند و بنابراین هیچ گاه آفات و بیماریها در باغات با این ارقام طغیانی نمی شوند، بنابراین باغدارانی که باغ خود را با ارقام بومی احداث می کنند معمولا نگران کمتری در رابطه با حمله ی آفات و بیماریها خواهند داشت.

در مورد شرایط خاک کافی است از سنگین و آهکی نبودن خاک اطمینان حاصل کنید، درخت گلابی شاه میوه از دسته ارقامی است که به راحتی در بستر کاشت خود سازگار شده و باردهی بالایی خواهدداشت تنها شرایط خاک سنگین است که می تواد به دلیل زهکشی پایین به این رقم گلابی خسارت وارد کند.

نهال گلابی شاه میوه می تواند در شرایط مساعد رشدی بیش از 70 تن محصول به ازای هر هکتار تولید کند که در بین ارقام مختلف گلابی رقم قابل توجهی خواهد بود، بنابراین این رقم با وجود دردسر کمی که در باغداری دارد می تواند بسیار سود ده باشد.

نهال گلابی ویلیام دوشیز:

برخی از باغداران دوست دارند گلابی تولید شده در باغ خود را صادر کنند و به دنبال ارقام با کیفیت صادراتی و البته پر بار هستند، در این صورت باید رقمی را به ایشان معرفی کرد که علاوه بر با کیفیت بودن و ماندگاری بالا در انبار باردهی بالایی هم داشته باشد و با دردسر کمتری باغداران را به سود مورد نظر خود برساند.

در این شرایط پیشنهاد کارشناسان فروش نهال گلابی به باغداران نهال گلابی ویلیام دوشیز خواهد بود، نهال گلابی ویلیام دوشیز از جمله پر بار ترین ارقام گلابی است که در رسیدن به باردهی حداکثری کاشت در شرایط آب و هوایی مساعد و فراهم کردن خاک با زهکشی خوب کفایت می کند.

کود دهی در زمان کاشت با کود دامی پوسیده و استفاده از کودهای تکمیلی در برنامه ی سالانه به ویژه عناصر ریز مغذی به افزایش باردهی این رقم گلابی کمک بسیاری می کند اما در کل به واسطه ی پیوند خوردن بر پایه ی ارقام مقاومی مانند نهال گلابی درگزی و یا نهال گلابی جنگلی مقاومت بالا و البته سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی و خاک داشته و از جمله کم دردسرترین و پربار ترین ارقام گلابی به شمار می رود که میوه ی آن قابلیت صادرات دارد.

نهال درخت گلابی چند کیلو بار میدهد؟

با توجه به فاصله‌ی 4 متر که باید بین این درختان در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه وزن میوه درخت گلابی ویلیام دوشیز می‌تواند حتی به 300 گرم برسد باردهی این رقم می‌تواند بسیار بالا باشد و از آنجایی که کیفیت بالایی دارد میوه ی گلابی ویلیام دوشیز با قیمت خوبی در بازار به فروش می رسد، البته قیمت نهال گلابی ویلیام دوشیز با وجود تمام نکات مثبتی که دارد مناسب بوده و هزینه ی احداث باغ را بالا نمی برد.

نهال گلابی درگزی:

همانطور که پیش‌تر هم بیان شد دردسر نگهداری از ارقام بومی گلابی بسیار پایین تر بوده و از این رو در این بخش مفتخریم رقم دیگری از گلابی بومی ایران تحت عنوان نهال گلابی درگزی را به باغداران معرفی کنیم که به واسطه ی سازگاری بالایی که دارند از محبوبیت بالایی در بین باغداران برخوردارند.

نهال گلابی درگزی میوه های درشتی تولید میکند که وزن هر میوه می‌تواند به حتی 400 گرم برسد و با توجهیه تعداد نهالی که در واحد هکتار از این درخت کاشته می شود باردهی نهال گلابی درگزی می تواند به بیش از 70 تن در هکتار برسد.

بنابراین خرید نهال گلابی درگزی به آن دسته از باغدارانی که تمایل به احداث باغ گلابی کم دردسر و پربار هستند و برای باغ خود به دنبال یک رقم بومی گلابی می گردند توصیه می شود.

عوامل محدود کننده در باردهی درختان گلابی:

با وجود اینکه باغداران باغ خود را با ارقام پربار و سازگار و البته مقاوم احداث می‌کنند ممکن است برخی از شرایط باردهی درختان را محدود کرده و اجازه‌ی رسیدن عملکرد باغ به حداکثر ظرفیت ژنتیکی که دارد ندهد در این بخش برخی از مهمترین عوامل محدود کننده ی باردهی ارقام مختلف گلابی را که البته در مورد همه ی ارقام مشترک است بیان خواهیم کرد.

  • شرایط خاک:

درست است که ارقام معرفی شده نسبت به شرایط خاک سازگاری خوبی دارند اما عبور از حالت نرمال می تواند باعث کاهش باردهی شودف قلیایی بودن بیش از اندازه و یا رسی و سنگین بودن بیش از اندازه ی خاک از جمله شرایط نامساعدی است که حتی ارقام مقاوم و سازگار با آن به مشکل بر می خورند.

  • شرایط آب و هوایی نامساعد:

ممکن است شما یک نهال گلابی را در یک منطقه ی با شرایط آب و هوای معتدل بکارید اما به صورت غافلگیرانه با شرایط بسیار سرد زمستان و یا بسیار گرم تابستان مواجه شوید به طوری که این گرما و یا سرما به جوانه های میوه دهنده و یا میوه ها آسیب وارد کند و باردهی را کاهش دهد.

  • بی توجهی به آبیاری و کود دهی:

با وجود اینکه ارقام معرفی شده مقاومت غذایی و آبیاری خوبی دارند در صورتی که تمایل دارید یک باغ با تولید تجاری داشته باشید توصیه می شود به آبیاری و کود دهی در باغ خود توجه کافی داشته و از همان زمان احداث باغ گلابی با داشتن برنامه ی منظم آبیاری و کود دهی متناسب با نیاز درختان آنها را تقویت کرده و باردهی آنها را افزایش دهید، بی توجهی به آبیاری و کود دهی می تواند تاثیرمنفی زیادی بر میزان باردهی این درختان بگذارد.

  • آفات و بیماریها:

در زمان خرید نهال گلابی قطعا باغدارن به انتخاب ارقام با مقاومت بالا نسبت به آفات و بیماری‌ها توجه کرده و ارقام مقاوم را برای احداث باغ خود انتخاب می کنند اما حتی در صورت کاشت ارقام مقاوم در صورتی که مراقبت کافی و پایش منظم در باغ نداشته باشید ممکن است یک آفت و یا بیماری در باغ به صورت طغیانی در آمده و خسارات سنگینی را وارد کند.

بی توجهی کردن به آبیاری و کود دهی زمینه را برای طغیان آفات و بیماریهای بسیاری فراهم کرده و حتی در صورت استفاده از ارقام مقاوم این ارقام در شرایط ضعف غذایی و آبیاری نمی توانند در برابر آفات و بیماریها از خود مقاومت نشان دهند.

در ادامه برخی از مهمترین و خسارت بار ترین انواع آفات و بیماریهای درختان گلابی را ذکر خواهیم کرد.

  • پسیل گلابی:

این آفت از مهمترین و خسارت بار ترین افت ارقام مختلف گلابی است که سالانه خسارت زیادی را به باغات گلابی به صورت کمی وکیفی وارد می کند، این آفت علاوه بر کاهش عملکرد درختان گلابی سبب ایجاد خطوط قهوه ای روی میوه و یا بدشکلی در میوه شده که همین امر سبب کاهش بازار پسندی و ارزش میوه گلابی می شود.

برای کنترل این آفت روش‌های کنترلی شیمیایی و زراعی بسیاری ذکر شده است که می توانید آنها را در مقالات مربوطه مطالعه کنید اما شاید برای شما جالب باشد بدانید در صورتی که باغ خود را با ارقام مقاوم احداث کرده باشید  به تغذیه و آبیاری اصولی و طبق برنامه درختان گلابی توجه کرده باشید حمله ی این آفت در باغ به حد کنترل نمی رسد و در بسیاری از موارد حتی آفت نمی تواند از بافت درختان قدرتمند تغذیه کند.

  • لکه سیاه گلابی:

این بیماری قارچی در شرایط رطوبت بالا رخ داده و سبب ایحاد لکه سیاه روی گلابی ریزش میوه‌ها و کاهش کمی و کیفی میوه ی گلابی می شود، از این رو خسارت این بیماری نیز می تواند بسیار بالا باشد، باغداران همواره به دنیال سموم قوی و موثر برای کنترل این بیماری هستند غافل از اینکه دلیل اصلی این بیماری که شدت آن سال به سال هم افزایش پیدا می کند این است که در زمان احداث باغ فاصله ی مناسب بین درختان را رعایت نکرده اند و با کاشت متراکم سبب افزایش رطوبت در باغ شده‌اند.

در شرایطی که نور خورشید به خوبی به همه شاخ و برگ درختان نتابد و تهویه ی کافی در باغ وجود نداشته باشد قارچ عامل بیماری فرصت کافی برای ورد به درخت گلابی با کمک رطوبت دارد و همین خسارت بیماری را افزایش می دتهد، خسارت بالای این بیماری بار دیگر توجه ما را به احداث اصولی و علمی باغ گلابی جلب می کند.

آتشک سیب و گلابی بیماری باکتریایی است که شرایطی مشابه با لکه سیاه داشته و دلیل اصلی وقوع و شدت این بیماری در واقع رعایت نکردن فاصله ی مناسب بین درختان و کاشت متراکم درختان گلابی است.

آفات و بیماریهای بسیار دیگری نیز هستند که باغداران را مجبور به صرف هزینه برای سمپاشی می کنند در حالی که ریشه ی هجوم این آفات و بیماریها مانند نمونه های ذکر شده یا به احداث غیر اصولی باغ بر می گردد یا به استفاده از ارقام حساس و با به عدم توجه به آبیاری و کود دهی مناسب و علمی در نهایت هرس کردن و رعایت بهداشت زراعی نیز نه تنها می تواند از طغیان آفت و یا بیماری جلوگیری کند بلکه می تواند به عنوان یک فاکتور موثر در کنترل آفات و بیماریها عمل کند.

کلام آخر:

باردهی درختان گلابی تنها مربوط به رقم نبوده و در راستای رسیدن به عملکرد حداکثری باید با دریافت مشاوره از مهندسین مشاور بهترینمراقبت و نگهداری از درختان به عمل بیاید این مراقبت و نگهداری اصولی حتی به زمان احداث باغ نیز بر می گرددف بنابراین از زمان احداث باغ تا رسیدن به باردهی از مشاوره و راهنمای گرفتن غافل نشوید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال