بیماری برگ سوختگی بادام [ جدی بگیرید! ]

بیماری برگ سوختگی بادام [ جدی بگیرید! ]

بیماری برگ سوختگی بادام

اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد بیماری برگ سوختگی درختان بادام صحبت کنیم باید بگوییم که از اول برج چهار ماه تا اواسط برج پنج به خاطر برخی از عوامل طبیعی و غیرطبیعی این بیماری گریبانگیر درختان بادام می شود. در آغاز بیماری برگ سوختگی، ابتدا نوک و حاشیه برگ ها تغییر رنگ داده و به صورت سبز خاکستری در می آید.

بیماری برگ سوختگی بادام [ جدی بگیرید! ]

ولی با گذر زمان آن برگ ها به طور کل تغییر حالت می‌ دهند، و بعد از گذشت زمان بیشتری کل برگ های درخت به خاطر آلوده شدن به رنگ زرد طلایی تغییر پیدا می کند که پس از مدتی ریزش برگ ها را به همراه دارد و باعث لخت شدن کامل درخت بادام در مزار می شود.

با توجه به موارد گفته شده و عوارضی که این بیماری برای درخت بادام به همراه دارد بهتر است باغداران در همان مراحل اولیه بیماری برگ سوختگی را شناخته و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند.

علائم اولیه شناخته شده بیماری برگ سوختگی درختان بادام

اگر بخواهیم به علائم اولیه بیماری برگ سوختگی درختان بادام اشاره کنیم، باید بگوییم که تقریباً از اوایل تیرماه این علایم خود را نشان می دهد و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد. البته این بازه زمانی کاملاً وابسته به شرایط آب و هوایی آن منطقه می باشد از این رو باغدار به هنگام بازرسی و آبیاری درختان خود در این فاصله زمانی حتماً به برگ درختان دقت کافی داشته باشد.

بیماری برگ سوختگی بادام [ جدی بگیرید! ]

از علائم ظاهری می توان به تغییر رنگ دادن نوک و حاشیه برگ های درخت بادام اشاره کرد که در ابتدا به سبز خاکستری تغییر رنگ داده و در مراحل بعدی به صورت هاله زرد خود را نشان می‌ دهد. البته تنوع تغییر رنگ بر حسب شدت این بیماری متفاوت می باشد. مدت زمان شیوع این بیماری حداقل چند سال طول می کشد تا درخت بادام به مرگ تدریجی دچار شود. علائم گفته شده مختص سال اول است.

در سال دوم شیوع بیماری سوختگی برگ درخت بادام دیگر مختص برگ ها نمی باشد، بلکه شاخه های درخت را نیز درگیر خود کرده است. شما می ‌توانید علائم این بیماری را به راحتی علاوه بر برگ ها بر روی شاخه های درخت بادام نیز تشخیص دهید.

اما از سال سوم شیوع این بیماری دیگر لازم به دقت کردن نمی باشد، شما وقتی وارد باغ بادام بشوید به راحتی با نگاه کردن به درختان آنها می توانید یک درخت متفاوت که تغییر رنگ عمومی در برگ ها و شاخه هایش کاملا مشهود می باشد، در باغ  را تشخیص دهید.

تمامی برگ ها به رنگ زرد طلایی بوده که در برخی از تحقیقات علمی و گیاه پزشکی از بیماری سوختگی برگ به عنوان مرگ طلایی نیز یاد می کنند. شیوع بیماری در این سال به اندازه جدی است که معمولا در اواسط تابستان درخت به طور کامل برگ ریزی خود را انجام داده و عاری از هر گونه برگ می باشد.

البته همین تحقیقات نشان داده است که مهمترین میزبان برای بیماری فوق درخت بادام شناخته شده است. در واقع عامل بیماری سوختگی برگ کاملاً با آناتومی درخت بادام سازگار می باشد.

عامل بیماری برگ سوختگی درخت بادام

تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه های گیاه پزشکی مشخص شده است، عامل بیماری برگ سوختگی درخت بادام باکتری از نژاد  Xylella fastidiosa است. این باکتری به عنوان عامل بیماری است که صرفاً به آوندهای چوبی حمله می برد. میزبان باکتری فوق گیاهان جوان و مسن می باشد.

البته این باکتری دوره خواب بسیار طولانی دارد یعنی ممکن است یک نهال را آلوده کند، ولی بدون هیچ گونه علائم ظاهری مدت طولانی در نهال زندگی کند. سپس بر اثر یک تنش و یا شوک محیطی فعالیت خود را آغاز کرده و تغییر ظاهر نهال و درخت بادام را ایجاد کند.

از دیگر ویژگی که در مورد این باکتری باید به آن اشاره کرد، این است که باکتری بیماری سوختگی برگ درخت بادام معمولا مخصوص مناطق گرم و خشک می باشد با این وجود در نژاد های حساس درخت بادام که مقاومت خیلی پایینی دارند حتی در مناطق سردسیر نیز دیده می شود .

روش های کنترل بیماری برگ سوختگی درخت بادام

اینکه تحقیقات گیاهپزشکی توانسته یک روش مشخص شده برای درمان این بیماری به اثبات برساند متاسفانه وجود ندارد و شما یک روش کنترل بیولوژیک موثر نمی شناسید که به طور قطع بتواند باکتری بیماری را از بین ببرد.

البته برخی از کنترل های شیمیایی از جمله استفاده کردن از آنتی بیوتیک ها، سمپاش و قارچ کش ها تا حدودی توانسته است از پیشرفت روز افزون بیماری سوختگی سر برگ های درخت بادام جلوگیری کند.

بهترین روش شیمیایی برای درمان بیماری فوق تزریق به تنه ی درختان بادام است. آنتی بیوتیک ها از جمله اکسی تتراسایکلین باعث کاهش علائم بیماری درختان الوده شده است. در عوض آزمایشات حاکی از آن است که پنی سیلین تاثیری  در کاهش میزان آلودگی و بیماری نداشته است.

روش استاندارد و اصولی برای تزریق آنتی بیوتیک ها به درخت در دو سال متوالی و پشت سر هم انجام می شود. بازه زمانی مناسب برای تزریق آنتی بیوتیک اردیبهشت و شهریور ماه می باشد.

معمولا برای هر درخت بادام  7 تا 10 ساله دو گرم ماده اکسی تتراسایکلین دامی کافی است و تاثیر زیادی دارد. البته گاهی استفاده از ماده پاکلوبوترازول به عنوان یک تنظیم کننده رشد استفاده می کنند. تنظیم کننده رشد در درختان بادام باعث کاهش میزان بیماری برگ سوختگی بادام می شود.

چون بیشتر حشرات موذی ناقل باکتری برگ سوختگی می باشد بنابراین استفاده کردن از حشره کش های جذبی باعث می ‌شود تا ناقل این بیماری را از بین برده و از شیوع بیماری سوختگی برگی و سرشاخه باکتریایی درخت بادام جلوگیری کند.

اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع بیماری سوختگی برگ و سرشاخه درخت بادام

  • استفاده و خرید ارقام مقاوم نهال بادام کاشتن نهال و پیوندک های سالم و عاری از هر گونه بیماری تاثیر بسزایی در طول حیات اقتصادی باغ بادام شما دارد این نهال های سالم که مقاومت بالایی دارد و نه تنها در برابر بیماری باکتریایی سوختگی نوک برگ مقاوم هستند، بلکه در برابر انواع بیماری های بافتنی و قارچی نیز از خود مقاومت نشان می دهند.
  • پرهیز از کاشت نهال های حساس به بیماری، برای این کار شما لازم دارید، نهال های بادام مقاوم و استاندارد را از نهالستان های معتبر و شناخته شده خریداری کنید. از جمله آن‌ ها می ‌توان به برتر نهال اشاره کرد، تمامی نهال های عرضه شده در این نهالستان طبق شرایط و اصول پژوهشکده گیاه پزشکی تولید و به بازار عرضه می شود.
  • کود دهی مناسب و قوی نگهداشتن درختان بادام با تغذیه کودی استاندارد که تخت نظر متخصصین انجام شود.
  • آبیاری بهینه، اصولی و استاندارد جزو روش هایی می باشد که برای جلوگیری از بیشتر بیماری های قارچی و باکتریایی تاثیر بسزایی دارد.
  • حذف مواد گیاهی و زباله های آلوده از باغ و جلوگیری کردن از کمپوست آنها چون کمپوست شدن این مواد باعث می ‌شود تا چرخه باکتری بیماری سوختگی برگها و سرشاخه های درخت بادام ادامه دار باشد.
  • از بین بردن تک درخت آلوده باغ بادام یا هرس کردن شاخه های آلوده نهال های جوان با علائم مشکوک به بیماری سوختگی و از بین بردن آن ها
  • نظارت و بازرسی باغ به هنگام آبیاری و یا کوددهی درختان، کوچکترین علائم را در همان مراحل اولیه شناخته و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

اطلاعات علمی در مورد عامل باکتریایی بیماری خشک‌ی برگ‌ها و سر شاخه درخت بادام

همانطور که گفته شد عامل این بیماری باکتری Xylella fastidiosa است که به عنوان یک باکتری هوازی و گرما دوست شناخته شده است. در علم گیاه پزشکی باکتری فوق و بیماری ناشی از آن یعنی خشکی برگ ها و سرشاخه ها به عنوان یک بیماری مخرب شناخته شده است، چون باعث مرگ تدریجی درخت بادام می‌‌ شود.

بیماری برگ سوختگی بادام [ جدی بگیرید! ]

انتقال این باکتری از بیشتر از طریق حشرات موذی و آفاتی انجام می شود که از شیره درخت بادام تغذیه می کنند. باید قبول کنیم که گاهی غفلت باغدار باعث می شود تا بیماری خشکی برگ و سرشاخه خسارت های جبران ناپذیری به باغ بادام وارد می کند.

از آنجایی که حشرات ناقل اصلی این بیماری هستند و بیشتر فعالیت شان در فصل ها و ماه های گرم سال اتفاق می افتد، به خاطر همان است که در دوره زمانی تیر الی مرداد ماه میزان شیوع این بیماری در میان درختان بادام به حداکثر می‌ رسد.

به خاطر حرکت پیچشی که باکتری این بیماری دارد به راحتی می‌تواند در آوردهای چوبی حرکت کرده و کل درخت را آلوده کند. علاوه بر حشرات که ناقل بیماری خشکی سرشاخه می‌ باشد، پیوند و قلمه زدن غیر اصولی و غیر استاندارد نیز باعث انتقال بیماری از یک درخت به درخت دیگر می شود.

قبل از پیوند زدن حتماً از تمیز و استریل بودن چاقوی پیوند اطمینان حاصل کنید. همچنین بلافاصله محل پیوند زدگی را پانسمان و ضد عفونی کنید تا از نفوذ هرگونه باکتری به داخل درخت جلوگیری شود.

از آنجایی که محل اصلی استقرار باکتری بیماری سوختگی برگ درخت بادام در آوند های چوبی می باشد، بنابراین به عنوان یک سد عمل کرده و مانع نفوذ مواد غذایی از طریق این آوندها به ابتدا به برگ و سپس به شاخه ها می شود. به خاطر همین علائم شیوع این بیماری همانند علائم کمبود آب در بین درختان است.

با آنکه باغدار اصول آبیاری درخت بادام را بطور کامل رعایت می‌ کند، ولی باز هم درخت با سوختن برگ ها، لکه دار شدن میوه و عدم رشد شاخه های جوان رو به رو می شود. مهمترین علامت ظاهری درختان آلوده ریزش برگها در فصل تابستان می باشد با آن که هنوز میوه بادام بر روی شاخه ها باقی مانده است.

جلوگیری از کاشت درخت بادام در محیط و مناطق تحت آلودگی

یکی از عواملی که باعث می شود درخت بادام در همان سال های اول کشت به سوختگی سرشاخه آلوده شود، محیط و خاک آلوده به این باکتری می باشد. قبل از احداث باغ بادام حتما مقداری از خاک را به پژوهشکده گیاه پزشکی برده تا آزمایشات لازم را بر روی آن انجام دهند.

این آزمایشات وجود هرگونه قارچ باکتری و یا آفت ها و حشرات موذی که باعث انتقال این باکتری ها می شود را نشان می دهد شما به راحتی می توانید قبل از کاشت نهال درخت بادام خود کل خاک با را ضدعفونی کرده تا از بروز مشکلات بعدی از جمله بیماری های باکتری و قارچی جلوگیری کنید.

خاک زهکشی شده و همچنین PH مناسب آن باعث تغذیه مفید درخت بادام شده و مقاومت درخت بادام را در برابر این بیماری افزایش می دهد. ولی تمام اینها زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان یک باغدار بتوانید نهال های مقاوم با استقامت بالا را تهیه کنید. برای تهیه این نهال ها به سایت برتر نهال مراجعه کرده و از تمامی نژادهای بادام موجود در این سایت استعلام قیمت بگیرید.

جمع بندی

بیماری سوختگی برگ درخت بادام یک عامل باکتریایی دارد که معمولاً به وسیله حشرات موذی انتقال پیدا می‌‌ کند. استفاده از ارقام مقاوم  نهال بادام تا حد زیادی از شیوع بیماری جلوگیری می کند. البته مهمترین عاملی که مانع گسترش بیماری سوختگی برگ درخت بادام می شود، میزان دقت و بازرسی باغدار است.

هرچه اطلاعات شما در زمینه بیماری های درخت بادام بیشتر باشد به همان اندازه می توانید طول عمر و حیات اقتصادی باغ خود را افزایش دهید. برای اطلاع از تمامی بیماری هایی که باغ بادام شما را تهدید می کند می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کنید در این سایت تمامی اطلاعات مفید برگرفته از منابع معتبر و شناخته شده سایت خارجی می باشد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی از مشاوره رایگان متخصصین برتر نهال نهایت استفاده را ببرید، این سایت اقدام به تولید و توزیع نهال هایی با مقاومت بالا به سراسر کشور کرده‌اند. تمامی نهال های عرضه شده در این سایت همگی دارای گارانتی دوساله، کارت سلامت، کارت قرنطینه و عاری از هر گونه باکتری و قارچی می باشد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال