خشک شدن ناگهانی درخت بادام + بررسی عوامل مهم

خشک شدن ناگهانی درخت بادام + بررسی عوامل مهم

یکی از مهم ترین کابوس هایی که برای باغدار درخت بادام وجود دارد گل ندادن درخت بادام و خشک شدن ناگهانی آن می باشد، بدون این که قبلاً علائمی از مرگ تدریجی و یا بیماری باکتریایی و قارچی داشته باشد.

خشک شدن ناگهانی درخت بادام + بررسی عوامل مهم

البته کابوس وحشتناک زمانی اتفاق می‌افتد که این بیماری سرایت کننده باشد و از درختی به درخت دیگر هم منتشر شود. وقتی تاکید می شود، باغدار و کشاورز موظف است دقت کافی نسبت به درختان باغ خود داشته باشد، صرفاً به این دلیل است که حتی کوچکترین علائم بیماری یک درخت را در نظر بگیرد تا با مشکلات بعدی جبران‌ ناپذیری روبرو نشود.

وقتی از لفظ خشک شدن یکباره درخت بادام استفاده می کنیم، واقعا درخت بادام به یکباره و در عرض چند روزه خشک نمی شود! بلکه عامل بیماری قارچی و باکتریایی در چند سال گذشته به صورت مخفیانه در تنه درخت نفوذ کرده و کشاورز متوجه علائم بیماری او نشده است بوده و بر حسب چند سال گذشته درخت به مرگ سریع یا تدریجی دچار شده است.

متاسفانه مرگ یکباره درختان بادام خسارت های زیادی را به کشاورزان تحمیل می کند. از آنجایی که میزان تولید سالانه محصول به شدت کاهش پیدا کرده، همچنین باغدار مجبور است هزینه هایی را متحمل شود تا علت خشکی درخت را پیدا کند، که به دیگر درختان سرایت نکند. میزان سوددهی و باردهی باغ را مورد تهدید قرار می دهد.

به طور کلی نمی توان گفت دلایل خشک شدن یک باره درخت بادام چیست. بنابراین به عوامل گوناگونی که برای درخت پدید می آید باید دقت کنید. همیشه به برگ های درخت توجه داشته باشید، اگرتمام و قسمتی از آنها دچار زردی یا پیچ خوردگی شده باشد، مطمئناً یک عاملی بیماری به تنه درخت نفوذ کرده است.

گاهی علائم فقط خود را در شاخه ها و تنه درخت نشان می دهد. سخت ترین قسمت کار زمانی است که این بیماری فقط در ریشه درخت اتفاق بیفتد. هیچ علایم ظاهری در قسمت بالای خاک نداشته باشد. ولی همینکه باغدار بدون دلیل با توقف رشد درخت یا کاهش میزان گلدهی درخت بادام مواجه شد باید آزمایشات لازم را در این زمینه انجام دهد.

دلایل خشک شدن درختان بادام چیست؟

البته قبلا نیز اشاره کردیم که ما نمی‌توانیم تنها یک دلیل برای خشک شدن یک باری درخت بادام اشاره کنیم چندین دلیل وجود دارد که در زیر سعی میکنیم به طور کامل آنها را توضیح دهیم.

  • بیماری هایی عفونی منتقل شده از خاک به درخت بادام در هر شرایط سنی

مطمئنا در خاک باغ شما هزاران عامل باکتریایی و قارچی وجود دارد که به دنبال یک راه نفوذ خیلی کوچک به داخل بافت درخت شما می باشند. گاهی این باکتری ها درختان جوان را مورد حمله قرار می‌ دهند، گاهی نیز درختان کهنسال، در برخی از موارد سن درختان برای این عوامل بیماری زا مهم نیست.

از آنجایی که عامل های بیماری زا دارای خواب زمستانی هستند، شاید اتفاق بیفتد که دو الی سه سال در خاک باغ شما بدون فعالیت زندگی کرده تا وقتی که یک میزبان مناسب برای خواب خود پیدا کنند. این نوع باکتری و قارچ آن مستقیماً به ریشه درخت حمله می کند که از متداول ترین بیماری های آن ها می‌توان به پوسیدگی ریشه و طوقه اشاره کرد.

عملکرد این بیماری ها به گونه ای است که از جذب هرگونه مواد غذایی و رطوبت خاک جلوگیری کرده و در نتیجه درخت نمی تواند یک تغذیه مناسب داشته باشد. اگر کشاورز در همان سال‌ های اولیه متوجه رشد نکردن درخت خود شود، یا تغییر در برگ های درخت را احساس کند، سریعتر بیماری های مربوط به ریشه را درمان کرده و از خشک شدن درخت بادام خود جلوگیری می کند.

پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه به پوسته داخلی و و آوند درخت حمله کرده، کارایی درخت بادام را کاهش می دهد. بیشتر عامل های بیماری زا که به ریشه حمله می کنند، نوعی قارچ  هستند که ریشه و تاج درخت بادام را نابود می کنند.

از علائم ظاهری بیماری فیتوفتورایی می توان به پوسته های قهوه ای رنگ بر روی تنه اشاره کرد. بیشترین علت ایجاد این بیماری بارش های شدید در فصل بارندگی است که باعث رطوبت بیش از حد خاک اطراف درخت بادام می شود. البته آبیاری غیر اصول و غرقابی کردن  نیز این مشکلات را برای کشاورز به وجود خواهد آورد.

  • باکتری اگروباکتریوم از دیگر عوامل خشک شدن یکباره درخت بادام

از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار که باعث خشک شدن درختان بادام می شود و عامل بیماری زای آن در خاک زندگی می کند، یک نوع باکتری با نام اگروباکتریوم با نام علمی  Agrobacterium tumefaciens  است. عملکرد این باکتری به گونه ای است که یک سری گال روی ریشه و طوقه تولید کرده و بعد از نفوذ به درخت در قسمت های دیگر آن از جمله شاخه و برگ میز کار های تولید می کند.

ازین بیماری که به عنوان سرطان ریشه درخت بادام هام یاد می کنند، بخاطر مواد شیمیایی ترشح شده توسط کار رشد و عملکرد درخت بادام را با اختلال روبرو می کنند. در مراحل اولیه باعث زرد شدن برگ ها و در مراحل بعدی خشک شدن یکباره درخت را به همراه دارد.

  • خشک شدن درخت بادام که منشأ آن قارچ ریشه می باشد.

قارچ ریشه با نام علمی Armillaria mellea از دلایلی است که باعث خشک شدن درختان بادام به طور ناگهانی و بدون دلایل بررسی شده می باشد. منشأ این عامل بیماری زا قارچی با نام Armillaria mellea  بوده و وقتی این عامل قارچی به ریشه درختان بادام نفوذ کند، باعث ایجاد علائم قهوه ای رنگ مایل به سیاه بر روی ریشه ها می شود. به مرور زمان این بیماری Armillaria mellea کل درخت را در بر گرفته و از علائم اولیه آن زرد شدن برگ درختان و توقف رشد آن ها است.

  • یک بیماری خطرناک به نام شانکر

متاسفانه شانکر یکی از دلایل مهمی است که باعث خشک شدن سریع درخت بادام در عرض دو یا سه سال می شود، جزو بیماری های درختی شناخته شده است که با نفوذ به آوند های چوبی دیگر قابل درمان نیست.عامل این بیماری باکتری بوده و تنها راه حل برای کشاورز ریشه کن کردن درخت بیمار می باشد.

مهم ترین عامل بروز این بیماری کمبود مواد مغذی خاک مخصوصاً کلسیم و دیگر ریز مغذی های موجود در خاک می باشد. وقتی درخت بادام با کمبود مواد مغذی روبرو می شود، میزان مقاومت خود را از دست داده و در برابر این بیماری بسیار ضعیف می شود.

عملکرد شانکر به گونه ای است که همانند یک سد در برابر مواد غذایی و رطوبت جذب شده عمل می کند. بیماری شانکر عمودی در مراحل ابتدایی باعث خشک و زرد  شدن برگ ها شده، در نهایت  باعث خشک شدن درختان بادام می شود.

  • نفوذ و حمله آفت به درختان بادام

مسئله آفت ها و نحوه مبارزه با آن یک مشکل اصلی و اساسی برای باغداران و کشاورزان محسوب می شود، از آنجایی که عامل این بیماری ها حشرات ریز، موزی و حتی حیوانات جونده مانند موش می باشد، کشاورز باید راهکارهای مقابله با آن را پیدا کند. گاهی اتفاق می افتد که آفت ها در برابر انواع سموم و آفت کش مقاومت بالایی پیدا کرده‌اند، با آثن از چندین نوع آفت کش و سم استفاده می کنند، باز هم نمی توانند این آفت ها را از بین ببرند. به خاطر همین است که همه حشرات موذی و جانوران جونده برای کشاورزان یک کابوس محسوب می شود.

  • بیماری پیچیدگی دلیل خشک شدن درخت بادام

از دیگر بیماری هایی که باعث خشک شدن درخت بادام می شود و ممکن است یک کشاورز و باغدار از علایم آن آگاهی کامل نداشته باشد، بیماری پیچیده گی می باشد که بر اثر ازدیاد رطوبت خاک به وجود می آید.

خشک شدن ناگهانی درخت بادام + بررسی عوامل مهم

نکات مشترک در بین درختان بادام خشک شده

به طور کلی اگر دقت کنیم بیشتر بیماری های فوق چند نکته کاملاً مشترک با یکدیگر دارند که می خواهیم در زیر پیدا کنید و آنها را بگوییم:

  1. خشک و زرد شدن برگ ها در سال اول بیماری
  2. توقف رشد درخت بادام از سال بعدی درخت بادام
  3. کاهش میزان گلدهی و باردهی درخت بادام در سال دوم
  4. ایجاد علائم غیر طبیعی و آنرمال بر روی تنه، شاخه، برگ و میوه درخت
  5. شرایط محیطی که باعث خشک شدن درخت بادام می شود همگی یکسان است محیط مرطوب
  6. تنها راه حل تمامی بیماری های گفته شده از ریشه کندن درخت بیمار و جایگزین نهال جدید است.

عوامل محیطی تاثیر گذار بر روی خشک شدن درخت بادام

تمام عوامل گفته شده در بالا جزوعوامل باکتریایی، عفونی قارچی و یا آفت ها می باشد. ما می خواهیم عوامل محیطی انسانی که تاثیر خیلی زیادی بر روی خشک شدن نهال بادام در همان سال های اولیه میگذارد را بیان کنیم. یا عواملی که یک درخت تنومند چند ساله را از پا درمی آورد نیز مهم است. شما با خواندن آن ها می توانید میزان اطلاعات خود را جهت نگهداری و مراقبت از درختان بادام تازه کاشته شده افزایش دهید. این عوامل عبارتند از:

  • کاشت ارقام نهال بی کیفیت که مقاومت خیلی پایین در برابر انواع بیماری ها دارد. برای این کار می توانید به نهالستان های معتبر از جمله برتر نهال مراجعه کرده و نهال هایی را خریداری کنید که حداقل دارای پنج سال گارانتی می باشد.
  • پیگیری روش های سنتی در احداث باغ و همچنین آبیاری کردن درختان بادام با روش های سنتی از جمله غرقابی کردن آنها باعث می شود تا میزان رطوبت خاک را تا حد خیلی زیادی افزایش دهد. بیشتر عوامل بیماری زا در رطوبت بالای خاک زندگی می کنند. متخصصین گیاهپزشکی تاکید و خیلی زیادی و نحوه آبیاری قطره ای دارند.
  • آبیاری کمتر از استاندارد و خشکسالی، البته نباید فراموش کنیم همان اندازه که آبیاری بیش از حد و غیر اصولی باعث بروز بیماری های گوناگون می شود. آبیاری کم نیز و خشک مانده خاک درخت نیز عواقب خطرناک ترین به دنبال دارد.
  • کمبود عناصر مغذی خاک، شما به عنوان یک باغدار باید از میزان عناصر مغذی خاک خود اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید کود دهی مناسب و اصولی را رعایت کنید.
  • داشتن اطلاعات ناکافی و ناکارآمد در مورد دوره های سمپاشی و آفت کش ها
  • شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوای جوی منطقه باعث بیماری و خشکی درختان می شود، از جمله وزش شدید باد، طوفان، رعد و برق و افزایش دما

خشک شدن ناگهانی درخت بادام + بررسی عوامل مهم

جمع بندی

یک باغدار و کشاورز باید بتوانند شرایط رشد و مراقبت از درختان بادام خود را کاملاً مهیا کرده و تا جایی که برایش ممکن است از حمله آفت ها و حیوانات جونده جلوگیری کند. بیشترین راه های انتقال باکتری ها و قارچ ها همین آفت ها می باشد.

حتماً به شرایط خاک باغ خود دقت داشته باشید، معمولاً توصیه می‌شود که قبل از احداث و کاشت نهال درخت بادام حتما خاک باغ خود را در آزمایشگاه های گیاه شناسی مورد  تجربه و آزمایش قرار دهید. تا در صورت آلوده بودن آن اقدام به ضدعفونی کردن خاک کنید.

اگر میزان مواد مغذی خاک باغ کم باشد،  بتوانید با کوددهی مواد مغذی آن را افزایش دهید، کنترل میزان Ph خاک‌ مهم است. همچنین اطلاعات جامع و کاملی در مورد شرایط آب و هوایی با خود کسب کنید. مراقبت و بازرسی از نهال های تازه کاشته شده را فراموش نکنید. از کودهای ازت در سال های اول خیلی کم استفاده کنید. چون باعث باردهی بالای نهال های تازه کاشته شده می شود و میزان مقاومت شان را در برابر این بیماری ها کاهش می دهد.

اما یک مورد مهم که در مطالب بالا به آن اشاره شد تهیه ارقام مقاوم نهال بادام با توجه به منطقه کاشت آن، همان طور که می دانید نهال های بادام دارای نژاد های متفاوتی می باشد که هر کدام برای منطقه خاصی بوده و مقاومت بالایی دارد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت برتر نهال مراجعه کرده و با استفاده از مشاوره رایگان، نژادی که مختص منطقه زندگی شما می باشد را خریداری کنید. این سایت فروش اینترنتی و غیر حضوری خود را نیز آغاز کرده است که در هر نکته از کشور ایران باشید می توانید به صورت اینترنتی و تماس تلفنی با این مرکز در ارتباط بوده و پس از کسب اطلاعات لازم محصولات آن را خریداری کنید.

البته چند ویژگی نهال های فروخته شده در این مرکز را نباید فراموش کنیم که این مرکز به عنوان بزرگترین نهالستان شمال غربی کشور محصولات خود را با گارانتی ۲ ساله و مشاوره رایگان به تمامی باغداران عزیز ارائه می‌ دهد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال