سیر تا پیاز [شانکرعمیق پوست گردو]

سیر تا پیاز [شانکرعمیق پوست گردو]

قبل از اینکه در مورد شانکر عمیق پوست گردو صحبت کنیم، ابتدا توضیح دهیم منظور از شانکر چیست. شانکر در گیاهان یعنی زخمی شدن بدن و پوست تنه درخت می باشد. در اثر رسیدگی نکردن باعث می شود عوامل بیماری زا وارد درخت گردو شوند.

سیر تا پیاز [شانکرعمیق پوست گردو]

از این رو اختلال خیلی زیادی در روند تغذیه درختان ایجاد می‌ کند که در نهایت باعث ضعیف شدن آنها می شود. طبق توضیحات علمی و بررسی گیاه پزشکی شانکر عمیق پوست گردو توسط متخصصین گیاه پزشکی به شما کمک می کند، تا به عنوان یک کشاورز یا باغدار با خواندن این مطالب بتوانید اطلاعات دقیقی در مورد این بیماری کسب کنید.

انواع شانكر پوستي گردو از نظر علم گیاه پزشکی

شانکر پوستی گردو به  دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • شانكر پوستي سطحي

در این مورد باکتری شانکر پوستی خارجی ترین لایه پوست درخت گردو را تحت تاثیر قرار می دهد که به عنوان چوب پنبه شناخته می شود. معمولاً زخم پوستی و بیماری پوستی که در شانکر پوستی سطحی به وجود می آید، آنچنان قابل مشاهده نمی باشد. تنها افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند می توانند آن را تشخیص دهند. ولی معمولاً پوست درخت به صورت متورم شده و لکه های سیاه رنگ تغییر حالت می‌ دهد. شانکر سطحی پوستی خسارت و آسیب های چندانی به درخت وارد نمی‌ کند.

  • شانکر عمیق پوستی

نام دیگر شانکر عمیق پوستی که به زخم زیر پوستی نیز شناخته می‌شود، معمولاً برای درختان مسن ایجاد می شود. مسن ترین قسمت درخت مستعد انواع بیماری ها و نفوذ آفت ها می باشد. بهترین گزینه برای فعالیت این باکتری قسمت های زخم خورده و پوسیده درختان میان سال است. در این مقاله قصد داریم صرفاً در مورد شانکر عمیق پوستی اطلاعات کامل و جامع در اختیار شما قرار دهیم.

عامل بیماری زای شانکر عمیق پوست گردو چیست

عامل این بیماری طبق نتایج، عامل باکتریایی می باشد که معمولاً در قسمت های پایینی تنه درخت گردو قابل مشاهده می باشد. وقتی بر اثر بی دقتی کارگران در باغ، زخم هایی بر تنه درخت وارد می شود؛ این باکتری ها به درخت نفوذ کرده و معمولاً تا محل آوند آبکشی پیشروی می کند.

سپس باکتری این راه آب های درخت که به تمامی قسمت ها شاخه ها و میوه ها ارتباط دارد را مسدود می کند. نام دیگر شانکر عمیق پوست گردو به خاطر همین مورد به عنوان شانکر آبکش نیز شناخته شده است.

سیر تا پیاز [شانکرعمیق پوست گردو]

چگونه علائم بیماری باکتریایی شانکر عمیق پوست گردو را بشناسیم

باید دقت کنید که برای شناختن علائم بیماری شانکر عمیق در پوست درخت گردو باید به ظاهر آن دقت کنید. مهمترین آنها ترک های عمیق و زخم هایی است که در قسمت پایینی و تنه درخت دیده می‌شود. از این ترک ها مایع قهوه ای رنگ تیره که مایل به قرمز است ترشح می کند.

معمولا این ترشحات از اواخر فصل بهار شروع شده و تا اوایل فصل پاییز ادامه دارد. اگر به عنوان یک آماتور به ظاهر درخت نگاه کنید، انگار تنه درخت در حال خونریزی است.

نتایج بیماری شانکر عمیق بر روی درخت گردو

اطلاعات علمی و تخصصی در مقالات علمی نشان می دهد که شانکر تنه درختان را نمی شکند، ولی باعث ضعیف شدن درختان و همچنین کاهش میزان مقاومت آنها در برابر آفت های دیگر شده، میزان باردهی آنها را تا حد خیلی زیادی کاهش داده و به مرور باعث مرگ درختان می شود.

اگر بخواهیم به حالت کلی بگوییم، چون این باکتری ها به آوند تنه درخت نفوذ کرده‌اند، مانع انتقال آب و مواد غذایی از ریشه به سمت شاخه ها، برگ و میوه می شود.

در واقع مانند سدی در برابر مواد تغذیه جذب شده از طریق ریشه در درخت عمل می کند. وقتی که مواد مغذی به شاخه های درخت نرسد، باعث ضعیف شدن آن شده و زمینه ساز همه انواع آفت ها و بیماری ها می شود.

عوامل ایجاد شانکر عمیق درخت گردو

عوامل متعددی باعث ایجاد بیماری شانکر عمیق پوستی می شود، باکتری این بیماری از طریق باد وارد خاک باغ شده، و روی تنه و شاخه های درختان می نشیند. تا زمانی که تنه درخت زخمی نشود و یا مقاومت آن بالا باشد، هیچ دردسری برای باغدار نخواهد داشت. این عوامل و دلایل عبارتند از:

  • زخم تنه درخت به خاطر موارد گوناگون از جمله بی دقتی کارگران که در بالا به آن اشاره کردیم.
  • آبیاری ناکافی و یا غیر اصولی که به علت عدم آگاهی کشاورز و باغدار انجام می شود
  • خاک های محدود کننده این هم به خاطر اطلاعات ناکافی به هنگام احداث باغ گردو است. شما به عنوان یک احداث کننده باغ گردو باید تمامی اطلاعات زمینه ای در این مورد را کسب کنید. شما وظیفه دارید خاک باغ را به صورت ظاهری و شیمیایی مورد بررسی قرار دهید، تا باعث ایجاد بیماری‌ های مختلف از جمله شانکر عمیق قیمت نهال  گردو نشود.
  • سمپاشی و کوددهی نامناسب و غیر استاندارد، گاهی استفاده از سم پاشی و کوددهی غیر استاندارد نه تنها کمکی به بالا بردن مقاومت درخت نمی کند بلکه زمینه ساز انواع بیماری‌ ها نیز می باشد.
  • تهیه نکردن نهال درخت گردو از مراکز معتبر و شناخته شده، شما سعی کنید نهال گردوی خریداری شده را حتما از نهالستان هایی که این محصول را با گارانتی به فروش می‌ رسانند مانند برتر نهاد خریداری کنید.
  • پیوند های غیر اصولی درخت و مراقبت نکردن از آنها بعد از پیوند.

 

راه کار هایی جهت پیشگیری از بیماری شانکر عمیق پوست گردو

مدیریت درست که وظیفه اصلی کشاورز و باغدار می باشد. هرگونه کوتاهی در مدیریت باغ باعث ایجاد مشکلاتی جبران‌ ناپذیر می‌شود.

آبیاری مناسب، اطلاع پیدا کردن از چگونگی آبیاری و روشی که درخت گردوی خود را آبیاری می کنید. کم آب بودن و یا رطوبت همیشگی خاک درخت گردو، باعث نفوذ عوامل بیماری زا به آن می شود.

کوددهی درخت گردو که حتما از متخصصین مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید، درصد کودهای استفاده شده برای این درختان باید کاملا اصولی و استاندارد باشد.

هرس کردن درخت گردو باید با نهایت دقت و صبر و حوصله انجام شود، بهترین زمان برای هرس درخت گردو در روزهای آفتابی است، به هنگام هرس کردن اگر هوا بارانی باشد باعث انتقال بیماری از یک درخت به درخت دیگر می شود، همچنین کاملا هوشیار باشید تا هیچ گونه زخمی بر بدنه درخت وارد نشود.

سمپاشی و استفاده کردن از آفت کش های استاندارد

با موارد گفته شده نیز می‌ توانید درک کنید که وقتی درخت گردو در شرایط نامساعد آب و هوا و خاک نامرغوب رشد کند، طول عمر مفید و اقتصادی خیلی کمتری خواهد داشت. به یک نکته مهم در مورد باکتری شانکر عمیق چوب درخت گردو دقت داشته باشید، این باکتری تا سال ها می تواند بدون علائم بر روی تنه درخت زندگی کند، تا زمانی که شرایط زندگی و فعال بودن برایش مهیا شود.

درمان بیماری شانکر عمیق

متاسفانه هیچ درمانی برای بیماری شانکر عمیق پوست گردو که به صورت فعالانه باعث بیماری درخت شده، در سایت های خارجی و داخلی درج نشده است. انتی بیوتیک ها یا سموم خاصی وجود ندارد، این باکتری های فعال در درخت را نابود کند. تنها راه پیشگیری از این بیماری مدیریت صحیح شما می باشد.

البته اگر شما بتوانید در همان مراحل اولیه شانکر عمیق پوستی را شناسایی کنید، قبل از اینکه باکتری سانکر به عمق درخت نفوذ کند می توانید با یک روش ساده آن را درمان کنید. برای این منظور لازم است با استفاده از چاقوی باغبانی تمیز و استریل قسمتی از تنه درخت که با این باکتری آلوده شده است را بریده تا وقتی که به بافت سالم برسید.

سپس قسمت زخم شده را با استفاده از سموم مناسب عبارتند از اکسو اكسي كلرور مس يا محلول بردو، سه بار هر دفعه به فاصله زمانی ۲۰ روز پانسمان کنید، با این کار باعث ترمیم زخم شده و مانع نفوذ عمقی این بیماری در لایه های درونی، آوند و چوب خرید نهال گردو می شوید.

دقت کنید شانکر عمیق پوستی در سال‌ اول چندان تغییری زیادی بر روی درخت ایجاد نمی‌ کند ولی با گذشت زمان که مانع تغذیه می شود، در سال‌های بعدی مرگ تدریجی درخت گردو را به همراه دارد.

نحوه تاثیرگذاری عامل بیماری شانکر روی درخت و شرايط مساعد جهت رشد و گسترش آن

اگر فراموش نکنید در مطالب بالا اشاره کردیم گاهی اتفاق می افتد باکتری بیماری شانکر تا مدت‌ ها بر روی درخت بدون فعالیت زندگی می کند، تا زمانی که شرایط خاصی برای فعالیت آن ایجاد شود.

یکی از مهمترین این شرایط می‌ توان به درجه حرارت محیط اشاره کرد معمولاً در قسمت هایی از باغ که در برابر نور خورشید قرار دارد و درجه حرارت آن بیشتر است، فعالیت این باکتری نیز قابل توجه می باشد و نفوذ آن  بصورت عمیق انجام می شود.

قسمت های سرد تر باغ این فعالیت ها و یا وجود لکه ها کمتر است، بهترین دما جهت رشد باکتری شانکر و فعال سازی   آن  ۲۸ الی ۳۰ درجه می باشد. پس قبل از گرم شدن هوا، کشاورزان باید درختان خود را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت فهمیدن چنین مشکلاتی بلافاصله اقدامات لازم را جهت پیشگیری این بیماری انجام دهند.

معمولا مکان اصلی برای فعالیت باکتری شانکر در زیر ناحیه پوست درخت و پایین تنه است، هربار به هنگام آبیاری یا بازرسی به قسمت های تحتانی نهال گردو نگاه کنید، تا در صورت کوچکترین تغییر آن را مورد بررسی قرار دهید.

درختانی که با تنش های محیطی روبرو می شوند از جمله آنها می توان رعایت نکردن اصول آبیاری یا تغذیه نامتعادل اشاره کرد، ترک خوردگی های طبیعی که بر روی پوست درختان وجود دارد باعث نفوذ باکتری به عمق آنها می شود.

سیر تا پیاز [شانکرعمیق پوست گردو]

تاثیر خرید نهال مقاوم در برابر بیماری شانکر عمیق پوستی

مطمئن باشید شما با خرید نهال گردوی مقاوم که استقامت بالایی در برابر انواع آفت ها دارد به راحتی می توانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید. برای این منظور می توانید به سایت برتر نهال مراجعه کرده، از محصولات آن دیدن بفرمایید.

همانطور که می‌دانید بیماری شانکر درخت گردو می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن ها شده، در نتیجه باغدار برای درمان این بیماری مجبور به صرف هزینه گزافی است، متاسفانه سود و باردهی باغ را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد.

متخصصین و کارشناسان برتر نهال همواره آماده ارائه خدمات برای شما می باشند، شما جهت مشاوره گرفتن و همچنین خرید انواع نهال های گردو می توانید با شماره تماس های زیر تماس گرفته و مستقیماً با آنها در ارتباط باشید، از مشاوره رایگان این مرکز استفاده کنید.

تمامی نهال های ارائه شده در این مرکز دارای شناسنامه بوده و با گارانتی ۲ ساله به فروش می رسد. شما این اطمینان را داشته باشید که کیفیت این نهال ها کاملا بالا بوده و در تولید آن تمامی اصول و قواعد گیاهپزشکی رعایت کرده‌اند.

کلام آخر

در این سایت سعی کردیم به طور کامل در مورد بیماری شانکر و انواع آن که به صورت شانکر سطحی و شانکر عمیق خود را نشان می دهد، صحبت کنیم. دلایل نفوذ این باکتری را به درختان گردو را نیز ارائه دادیم. همچنین راهکارهای جهت پیشگیری از این بیماری را اطلاع رسانی کردیم.

البته نباید فراموش کنیم متاسفانه این بیماری درمان چندانی نداشته، تنها راه پیشگیری آن مدیریت صحیح باغ دار و خرید نهال های قدرتمند و مقاوم می باشد. شما به عنوان باغدار باید سعی کنید تمامی درختان گردوی باغ خود را از لحاظ ظاهر مورد بررسی قرار دهید، تا با بروز کوچکترین تغییر در ظاهر اقدام به پیشگیری کنید.

با خرید نهال گارانتی دار برتر نهال می توانید در تمام مراحل کاشت با شماره تماس های موجود در این سایت تماس گرفته و به طور رایگان از مشاوره آنها استفاده کنید. البته سایت برتر نهال اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه برای شما ارائه کرده است.
[/av_textblock]

[/av_one_full]

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال