قارچ روی تنه گردو + بررسی 2 بیماری مهم

قارچ روی تنه گردو + بررسی 2 بیماری مهم

قارچ روی تنه گردو از مهم ترین بیماری های درخت گردو محسوب می شود. قارچ ها یکی از اصلی ترین مولد های بیماری در گیاهان شناخته شده اند و با خطرات متعددی همراه هستند. در ادامه به معرفی مهم ترین علل ایجاد قارچ روی تنه گردو پرداخته ایم.

قارچ روی تنه گردو

درخت ها همانند سایر موجودات زنده در برابر عوامل بیماری زای متعدد و همچنین آفات قرار دارند و این امری اجتناب ناپذیر برای آنهاست. عوامل بیماری زای درخت گردو از نظر وسعت صدمه و تخریب در یک سطح قرار ندارند. برخی از این بیماری ها با صدماتی جزئی برای درخت همراه است. اما برخی دیگر آسیب های بیشتر و شدید تری در بر دارند و می تواند تهدید جدی برای حیات درخت گردو شناخته شود.

در رابطه با قارچ ها بایستی به نوع قارچ و بیماری ناشی از آن توجه داشت. در حالت کلی سرعت تکثیر و انتشار قارچ ها بالاست. این امر در شرایطی که دمای هوا بالا می رود و رطوبت محیط افزایش پیدا می کندف به مراتب بیشتر هم می شود.

از این رو بیماری های قارچی نسبت به سایر بیماری ها شیوع بیشتر و گسترده تری دارند. قارچ ها روی هر قسمتی از درخت قابل مشاهده هستند. برگ ها، میوه ها، شاخه ها ، طوقه، ریشه ی درخت و همچنین تنه درخت گردو می تواند میزبان قارچ های متعددی باشد.

اگر به دنبال علت ایجاد قارچ روی تنه درخت گردو هستید، بایستی جواب آن را در یکی از موارد زیر پیدا کنید.

قارچ روی تنه گردو + بررسی 2 بیماری مهم

شانکر سیتوسپورایی

شانکر سیتوسپورایی نوعی بیماری درخت گردو می باشد که به دنبال فعالیت قارچ ها ایجاد می شود. البته پاره ای شرایط وجود دارند که به سرعت تکثیر قارچ کمک می کند و محیط مساعدتری برای رشد این قارچ ها فراهم می نماید.

بیماری شانکر سیتوسپورایی مختص به اقلیم های آب و هوایی خاصی نیست، اما به نظر می رسد شیوع آن در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می باشند، به مراتب بیشتر است. به این دلیل که رطوبت بالا و اعتدال محیط به عنوان مناسب ترین محیط برای تکثیر قارچ ها شناخته می شود. از همین رو درختانی که در چنین مناطقی رشد می کنند بیشتر در معرض خطر و حمله این قارچ قرار دارند.

از نظر نوع نژاد نیز تفاوتی میان نژاد های مختلف درخت گردو به چشم نمی خورد. بیماری شانکر سیتوسپورایی می تواند خطری برای تمامی نژاد های گردو به حساب بیاید.

اما یک نکته ی بسیار مهم در این رابطه وجود دارد.

ارقام سالم و مقاوم درخت گردو در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری شانکر سیتوسپورایی گردو به مراتب مقاومت بیشتری دارند. کاشت اینگونه نهال  گردو بهترین و کارآمد ترین روش برای پیشگیری و مقابله با این بیماری می باشد.

با این حال به سایر موارد نیز بایستی توجه داشت. نحوه ی آبیاری درخت، کوددهی مناسب، هرس کردن منظم، سمپاشی اصولی، خاک غنی و توجه به تغذیه ی درخت از مهم ترین عواملی است که به رشد و تقویت درخت گردو کمک می کند و مقاومت آن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد.

بیماری شانکر سیتوسپورایی عمدتا به بافت های چوبی درخت گردو حمله می کند و مانع از رشد و باروری چوب های درخت می گردد. در نتیجه رشد درخت متزلزل شده و با اختلالات بسیار زیادی مواجه می شود. مهم ترین مسأله ای که به دنبال این امر ایجاد می شود، خشکیدگی تدریجی درخت است. چرا که درخت رشد خود را از دست می دهد و به مرور زمان بافت های چوبی آن خشک و پوسیده می گردد.

خطر شیوع بیماری شانکر سیتوسپورایی برای درختان ضعیف و غیرمقاوم بیشتر است. درختانی که از رشد ضعیفی برخوردار هستند و یا تحت تنش های محیطی و زیستی رشد کرده اند، نسبت به سایر درختان در برابر این بیماری حساس تر هستند. علت این امر هم کاملا روشن است. عدم رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به درخت می تواند رشد درخت شما را ضعیف تر کند و مشکلات متعددی به وجود بیاورد.

وجود زخم، جای بریدگی ها و همچنین قسمت های هرس شده ی درخت مناسب ترین مکان برای نفوذ این قارچ می باشد. محل آفتاب سوختگی ها و محل نیش حشرات نیز می تواند مکان مناسبی برای نفوذ و ورود این قارچ به داخل درخت باشد.

علائم شانکر سیتوسپورایی

با ورود قارچ ها به درخت تکثیر آنها آغاز می گردد و ابتدا علائم این بیماری بر روی شاخه های درخت گردو نمایان می شود. در اوایل شیوع این بیماری چنانچه بیشتر دقت کنید روی شاخه های درخت و اطراف آنها علائمی به چشم می خورد. این مرحله بهترین زمان برای کنترل و مقابله با این بیماری می باشد و می توانید به شکلی سریع برای درمان آن اقدام نمایید.

اما در صورتی که اقدامات درمانی مورد نیاز را برای کنترل این بیماری انجام ندهید بیماری با شیوع بیشتری همراه می رود و سایر بافت های چوبی درخت از جمله تنه در معرض خطر قرار می گیرند.

با گسترش بیماری و شدت یافتن آلودگی ها شانکر ها و لکه هایی متعدد و فرورفته  با رنگ های تیره و سیاه روی تنه درخت نمایان می گردد. اگر به قسمت شاخه ها توجه کنید در این مرحله برگ هایی که روی شاخه های آلوده قرار دارند کاملا خشک شده و به همان شکل ر.ی شاخه قرار گرفته اند. این علائم نشان می دهد که بیماری شانکر سیتوسپورایی شدت یافته است و درخت شما در معرض خطر خشکیدگی قرار دارد.

چنانجه به محل آلودگی ها و شانکر ها دقیق تر نگاه کنید زائده هایی برجسته شبیه به جوش خواهید دید. رنگ این زائده ها عمدتا سیاه است، اما در مناطقی که رطوبت محیط بالاست توده هایی بلند و به رنگ نارنجی از آنها خارج می شوند و رشد می کنند. در این مرحله هاگ های قارچ ها تکثیر یافته اند و به سرعت می توانند در محیط اطراف خود پخش شوند.

قارچ روی تنه گردو + بررسی 2 بیماری مهم

اقدامات مورد نیاز برای کنترل بیماری شانکر سیتوسپورایی

در صورت مشاهده ی هرگونه علاوم و نشانه هایی مبنی بر شیوع بیماری شانکر سیتوسپورایی بهتر است سریعا شاخه ها و قسمت های آلوده ی درخت را به میزان چند سانتی متر پایین تر از درخت جدا نمایید.

چنانچه بریدن شاخه ها و عملیات هرس کردن درخت در فصل بهار که آغاز رویش درخت است صورت پذیرد نتیجه ی مؤثرتری مشاهده می کنید. چرا که شناسایی شاخه های آلوده آسان تر است و قسمت های کمتری از درخت آسیب می بیند.

اما در صورتی که در فصل تابستان برای بریدن قسمت های آلوده ی درخت اقدام می کنید، یک نکته ی مهم را همواره به یاد داشته باشید. بسیار مهم است که پس از بریدن قسمت های آلوده جای بریدگی ها را برای مدت زمان 1 ماه خشک نگاه دارید و برای قسمت های بریده شده از محلول توبسین استفاده نمایید. توبسین نوعی قارچکش است که برای چنین مواقعی می تواند بسیار کارآمد باشد. (در نظر داشته باشید که به دنبال هر بار بریدن شاخه ها و یا پس از بارندگی و خیس شدن این قسمت ها حتما از محلول توبسین استفاده کنید.)

اما برای جلوگیری و پیشگیری از این بیماری راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن می توانید به میزان قابل توجهی از شیوع و انتشار آن کم کنید.

قبل از هر چیزی یک برنامه ریزی دقیق و منظم برای درختان گردوی خود در نظر بگیرید. در این برنامه ریزی توجه به نکات زیر ضروریست:

  • به زمان و نحوه ی آبیاری درخت توجه کافی داشته باشید.
  • خاک درخت را از هر نظر غنی کنید.
  • تنش های زیستی و محیطی درخت را به حداقل میزان ممکن برسانید.
  • مقدار نیتروژن مورد نیاز درخت بایستی کافی باشد.
  • تغذیه اصولی و کافی درخت فراموش نشود.
  • هرس کردن مرتب درخت، کودهی و سمپاشی اصولی را در این برنامه ریزی تنظیم کنید.
  • نور کافی و رعایت الگوی کاشت درخت بسیار مهم است.

در چنین شرایطی نه تنها به کنترل و پیشگیری از بیماری شانکر سیتوسپورایی اقدام کرده اید بلکه مقاومت درخت خود را در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا افزایش داده اید و در نهایت به بازدهی بیشتر درخت خود کمک کرده اید.

قارچ فایتوفتورا

بیماری قارچ فایتوفتورا همانطور که از نام آن پیداست در اثر نوعی قارچ ایجاد می شود. از شایع ترین و بارز ترین نشانه های این بیماری پوسیدگی ریشه و قسمت طوقه ی درخت گدو می باشد. البته این پوسیدگی ها می تواند در قسمت هایی از تنه گردو نیز نمایان شود.

مهم ترین نکته در رابطه با این بیماری، خطری است که میوه های درخت را تهدید می کند. بیماری قارچ فایتوفتورا در صورتی که کنترل و درمان نشود می تواند میوه های درخت را به کلی  نابود کرده و بازدهی درخت گردو را به پایین ترین میزان ممکن آن برساند.

ابتدا به عملکرد این قارچ می پردازیم و نحوه ی حمله ی آن به درخت را توضیح می دهیم. قارچ فایتوفتورا در خاک زندگی می کند و در شرایطی که رطوبت خاک و محیط افزایش می یابد مناسب ترین و مساعد ترین شرایط برای رشد و تکثیر این قارچ ایجاد می گردد. در شرایطی که میزان آب موجود در خاک افزایش پیدا می کند به خصوص در روش های آبیاری غرقابی احتمال شیوع این بیماری بالاتر است.

علائم بیماری فایتوفتورا

در اولین مرحله از حمله ی این بیماری ریشه های درخت گردو در معرض آسیب قرار می گیرند. سپس با پیشروی بیماری در اندام ها فوقانی درخت آسیب ها و علائم نمایان می شوند. به دنبال پوسیدگی ریشه و طوقه ی درخت ، رشد گیاه با مشکلاتی مواجه می گردد. در این مرحله به علت عدم رشد کافی اندازه ی برگ های درخت کوچک می ماند و رشد شاخه های جدید و جوان متوقف می شوند.

به طوری که به مرور زمان در قسمت تاج درخت خشکیدگی و آسیب ها کاملا مشخص است. در صورت پیشرفت بیشتر این بیماری در فصل تابستان برگ های درخت گردو کاملا زرد و پژمرده به نظر می رسند و از همه مهم تر اینکه شانکر هایی با رنگ قهوه ای تیره در قسمت های طوقه ی درخت به چشم می خورد.

شانکرها به مرور زمان در قسمت های بالاتر و تنه درخت گسترش یافته و در نهایت به نابودی درخت شما منجر می شوند.

قارچ روی تنه گردو + بررسی 2 بیماری مهم

راهکارهای مقابله و کنترل بیماری فایتوفتورا

برای جلوگیری از این بیماری ایده آل ترین و بهترین پیشنهاد استفاده از ارقام مقاوم و سالم برای کاشت درخت گردو می باشد. علاوه بر این با پاره ای اقدامات درمانی زیر می توانید به کنترل این بیماری کمک کنید و مانع از پیشروی آن شوید.

  • خاک خود را مرتبا زهکشی کرده و اجازه ندهید بافت خاک سفت و فشرده شود. چنین خاک هایی برای نگهداری آب مستعد تر هستند و آب را برای مدت زمانی طولانی در درون خود حبس می کنند.
  • رطوبت محیط درخت را کاملا کنترل کنید و نگذارید خاک درخت برای مدت زمان طولانی خیس باقی بماند. بهتر است آبیاری غرقابی را فراموش کنید و از سایر روش های آبیاری بهره بگیرید.
  • توجه داشته باشید که قسمت طوقه درخت در داخل آب قرار نگیرد و حتما بیرون از خاک باشند.
  • در مواردی که متوجه وجود شانکر ها شده اید بهتر است سریعا محل شانکر ها را با محلول اکسی کلرور مس ضدعفونی کرده و از سموم استفاده کنید. محلول پاشی با فسفنات یک روش مؤثر است.
  • در صورتی که درخت گردوی شما کاملا خشک شده است، لازم است که درخت را به طور کامل از خاک خارج کنید. توجه داشته باشید که محل درخت را حتما ضدعفونی کنید و تا مدت یک سال درختی در آنجا نکارید.

کلام آخر

تنه درخت گردو یکی از مهم ترین و حساس ترین بافت های چوبی در درخت گردو به شمار می رود. تنه وزن اصلی درخت را تحمل می کند و از این رو مقاومت آن بسیار مهم است. از سوی دیگر تنه درخت محل قرار گرفتن آوند ها می باشد که مواد مغذی مورد نیاز و آب را به سمت قسمت های فوقانی درخت مانند شاخه ها، برگ ها و میوه ها هدایت می کنند. به همین علت هرگونه آسیب، صدمه و شیوع بیماری در قسمت تنه درخت گردو می تواند با خطراتی متعدد برای درخت همراه باشد و به سیستم حرکت آوند ها آسیب برساند.

همانطور که متوجه شدید، قارچ درخت گردو بر حسب نوع قارچ و بیماری ناشی از آن با آثار و علائم مختلفی همراه می باشد. شاید در نگاه اول قارچ روی تنه گردو خطرات چندانی به دنبال نداشته باشد، اما در صورت پیشروی بیماری و عدم کنترل آن شدت تخریب افزایش پیدا می کند و گاها میوه های درخت نیز در معرض خطر و آسیب جدی قرار می گیرند. چنین امری می تواند ضربات جبران ناپذیری به فروش محصولات شما وارد کند و بازدهی محصول درخت را حتی در سال های آتی با کاهش مواجه سازد.

در کل نکات بسیاری در رابطه با پیشگیری و کنترل بیماری های درخت گردو وجود دارد.

اما در این میان یک نکته ی بسیار مهم وجود دارد که از نظر تأثیرگذار بودن در صدر این لیست قرار می گیرد.

کاشت ارقام سالم و مقاوم گردو می تواند تا بالاترین میزان ممکن مقاومت و سلامتی درخت شما را تضمین کرده و مقاومت آن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد.

برتر نهال یک مجموعه ی تخصصی و بزرگ پرورش نهال در کشور می باشد که تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی فعالیت می کند. تخصص اصلی مجموعه ی ما پرورش و خرید و فروش نهال های با کیفیت و شناسنامه دار است.

چنانچه به دنبال سفارش ارقام سالم و مقاوم با قیمتی مناسب هستید می توانید با کارشناسان مجموعه ی ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال