بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن

بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن

یکی از مهمترین مشکلاتی که کشاورزان و باغداران نهال گردو با آن دست وپنجه نرم می کنند، شناختن انواع بیماری های گردو، همچنین راه حل ها و روش هایی برای درمان آن می باشد. ما در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل در مورد بیماری قارچ بلایت گردو صحبت کنیم، چون این بیماری یکی از مهمترین بیماری های گردو می باشد و باعث ریزش شدید میوه گردو و زیان اقتصادی بسیار بالا در باغ است.

کسانی که اطلاعات کمی درباره این بیماری دارند، باید بگوییم که بیماری بلایت گردو از تلقیح اولیه جوانه های آلوده آغاز می شود. این بیماری معمولا در فصل زمستان خواب می باشد و به هنگام شکستن سرما و رشد جوانه ها بیماری قارچ بلایت نیز از خواب زمستانی بیدار می شود.

باکتری این بیماری که  خود را در شاخه های تازه جوانه زده قایم کرده است، در فصل بهار بیدار شده و شروع به فعالیت می کنند. هدف اصلی این بیماری شاخه‌ های قوی‌ تر و پر بار درخت، در نهایت تنه درخت گردو است.

از این رو باغدار باید با تمام روش ها و راه حل هایی که بتواند جلوی بروز این بیماری و پیشرفت آن را بگیرد آشنا باشد. یک باغدار درخت گردو، علاوه بر روش‌ های مراقبت و نگهداری از درختان، توجه زیادی به ظاهر و قیافه تمام قسمت های درخت داشته باشد.

بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن

طریقه آلوده شدن درخت گردو به قارچ بلایت گردو

قارچ بلایت گردو بیماری می باشد که از طریق باران یا حشرات مانند زنبور عسل به راحتی منتقل می‌ شود. حتی پرندگانی که از یک درخت به درخت دیگر پرواز می کنند باعث انتقال این بیماری می شوند. ولی عمده ترین روش انتقال آن می‌ توان به گرده های آلوده اشاره کرد که توسط باد و گردش هوا پخش می شود.

بعد از اینکه قارچ بلایت بر روی برگ ها، میوه و گل های درخت نشست، بر اثر رطوبت هوایی که وجود دارد از طریق روزنه های موجود وارد قسمت های سبز گیاه می‌‌ شود. بلایت جزو بیماری هایی است که تمامی قسمت های یک درخت و یا گیاه را مورد تاثیر قرار می دهد.

کدام قسمت هایی از درخت گردو که تحت تاثیر بیماری قارچ بلایت قرار می گیرد

متاسفانه بیماری بلایت به راحتی می تواند تمامی قسمت و بافت های درخت گردو که خارج از خاک می باشد را تحت تاثیر قرار دهد از اینرو کار کشاورزان برای درمان آن را بسیار مشکل کرده است.

  • برگ گردو

زمانی که برای سرکشی و آبیاری به باغ گردوی خود می روید حتما حواستان به برگ های درخت باشد. چون نه تنها علائم بیماری بلایت بلکه دیگر عوامل بیماری زا در برگ های گردو خود را به راحتی نشان می دهد. ولی علائم ظاهری این بیماری ایجاد لکه های کوچک با مرکز سیاه که اطراف آن هاله زرد رنگ می باشد بر روی برگ است. زمانی که رطوبت محیط اطراف برگ ها و یا هر قسمت آلوده به قارچ زیاد باشد، باعث می شود، مواد لزج مانند آغشته به آب از آن تراوش پیدا کند.

  • میوه گردو

متاسفانه این باکتری بیشترین تاثیری که بر روی میوه گردو می گذارد مانع رشد آن شده و باعث کوچک ماندن گردو می شود. ریزش شدید میوه گردو را به همراه داشته و از علائم ظاهری آن می توان گفت باعث سیاه شدن پوست آن می شود.

مغز گردو را چروکیدگی و سیاه‌ رنگ می کند، در واقع یک شخص تازه کار با نگاه کردن به ظاهر گردو می تواند بفهمد که این محصول دچار آفت شده است. لکه های کوچک و آغشته به آب تیره رنگ که بر روی پوسته سبز رنگ میوه قرار دارد با افزایش میزان رطوبت و دمای اطراف باعث ترشحات روی میوه می شود.

  • شاخه های درخت گردو

ولی تاثیر بیماری قارچ بلایت بر روی شاخه ها خود را چگونه نشان می دهد؟ زمانی که قارچی به شاخه یک گیاه نفوذ می کند، بعد از ایجاد ترشحات باعث ایجاد بافت مرده در آن می شود، به زبان ساده تر ایجاد نکروز می کند. روزبه روز نکروز در شاخه گسترده تر شده و باعث خشک شدن کل شاخه می شود. به مراتب تمام گردوی رشد شده بر روی شاخه هم نابود می شود.

بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن

عامل بیماری قارچ بلایت برای درخت گردو چیست

برای ایجاد هرگونه بیماری و آلودگی در انسان و درخت یک عامل بیماری زا وجود دارد که خود را به صورت ویروس و باکتری در انسان و در گیاهان به صورت باکتری و قارچ نشان می دهد .

هر کدام از عوامل بیماری زا برای هر نوع گیاهی متفاوت است. در این مقاله ما می خواهیم در مورد عامل بیماریزای قارچ بلایت برای درخت گردو صحبت کنیم. تحقیقات گیاه پزشکی ثابت کرده است که عامل اصلی این بیماری یک نوع باکتری می باشد. این باکتری در فصل بهار و زمستان به صورت مخفیانه کار خود را برای از بین بردن درخت گردو آغاز می کند.

نحوه عملکرد باکتری قارچ بلایت  به گونه ای می باشد که بعد از نفوذ کردن به قسمتی از گیاه به  مرور زمان رشد کرده و باعث آسیب‌ دیدگی و خشک شدن کل تنه درخت می شود.

روش های پیشگیری و مقابله با بیماری قارچ بلایت گردو

ابتدا یک روش کاملاً ساده و کاربردی جهت پیشگیری و مقابله با بیماری قارچ بلایت گردو به شما پیشنهاد می دهم. شما با مشاوره متخصصین این زمینه بهتر است، نهال گردوی مقاوم با استقامت بالا در برابر انواع آفت ها مخصوصاً این بیماری را تهیه کنید.

برای این کار لازم دارید به نهالستان معتبر مانند برتر نهال مراجعه کرده، و از مجموعه تخصصی مشاوره و راهنمایی متخصصین این نهالستان استفاده کنید.

در مرحله بعدی باید به فکر سمپاشی درخت گردو باشید تا از بروز آن جلوگیری کنید. مناطقی که دارای بارندگی زیاد هستند، باید در یک مدت زمان معین سمپاشی را انجام دهند.

به یک نکته هم دقت داشته باشید، وقتی سمپاشی درخت گردو را انجام می دهید و باران می بارد، به احتمال خیلی زیاد سمپاشی شما شسته می شود، حتی میزان بارندگی کوتاه مدت باشد.

از نظر متخصصین گیاه پزشکی بهترین سم برای مقابله و پیشگیری بیماری قارچ بلایت گردو مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از ترکیب مانکوزب + مس است. بهترین زمان برای سمپاشی درختان گردو به هنگام ابتلای درختان به این بیماری در دو مرحله انجام می شود.

یکی به هنگام رویش جوانه دومی هم به هنگام باز شدن شکوفه ‌ها که به یک گل کامل تبدیل می شود. سمپاشی درخت گردو در این دو مرحله تاثیر فوق‌العاده بر روی از بین بردن بیماری و جلوگیری از انتشار آن دارد.

مرحله سوم از بین بردن شاخه های آلوده درخت می باشد. شما با شناختن سریعتر شاخه های آلوده در مراحل ابتدایی می توانید با از بین بردن شاخه ها از گسترش آن جلوگیری کنید.

مرحله بعدی برای جلوگیری از این بیماری استفاده از کود مناسب است. برای در امان ماندن درخت لازم است تا کودها را بررسی کنید. تغذیه مناسب درخت با استفاده از درصد استاندارد کود ها مانع بروز آفت ها می شود. البته استفاده اشتباه از کودها نتیجه عکس داشته و درخت را مستعد انواع بیماری ها می کند. تحقیقات نشان داده کود با ترکیبات استاندارد باعث مقاوم بودن درخت شده و مانع بروز بیماری می شود.

تاثیر زمان هرس کردن به موقع درخت گردو در جهت پیشگیری از بیماری قارچ بلایت

جالب است بدانیم هرس کردن درخت گردو نه تنها باعث پربار شدن آن می شود، بلکه یکی از مهمترین گزینه ها جهت بالا بردن مقاومت درخت در برابر انواع بیماری ها و همچنین از بین بردن شاخه های آلوده می باشد. البته باغداران برای هرس کردن درختان باید یک روز مناسب و آفتابی را انتخاب را انتخاب کنند. چون هرس درختان به هنگام بارندگی باعث انتقال بیشتر این بیماری به درختان دیگر می شود.

چرا شناخت قارچ بلایت برای باغداران مهم است

بیماری قارچ بلایت مانند سایر بیماری های گیاهان نیاز به شناخت دارد، تا بتوان سریعتر آن را تشخیص و درمان کرد. تجربه نشان داده است، یکی از مهمترین عواملی که بر روی رشد و باردهی درخت گردو موثر است، وجود انواع بیماری‌ ها و آفات مربوط به درخت گردو می باشد مخصوصا باکتری قارچ بلایت تاثیر بسزایی دارد.

قارچ بلایت جزو آن دسته از بیماری‌ ها و آفات گیاهی است که درخت گردو را تحت تاثیر اثرات مخرب خود قرار می‌دهد، تا جایی که به خشک شدن کل درخت منجر می شود.

یکی از وظایف اصلی باغداران شناسایی انواع آفات و بیماری‌ ها و شناختن روش هایی برای مقابله با آن‌ ها می باشد. متاسفانه به خاطر روش های انتقال قارچ بلایت که در بالا به آن اشاره شد، نفوذ این باکتری به یک درخت و درمان نکردن آن باعث آلوده کردن کل باغ و حتی باغ های همسایه نیز می شود.

سرعت انتقال بیماری قارچ بلایت در باغ

یک نکته اساسی را در مورد بیماری قارچ بلایت نباید فراموش کنیم، سرعت انتقال این بیماری در یک درخت و همچنین از درختی به درخت دیگر می باشد. توجه نکردن به این نکته گاهی باعث می‌ شود تا کل باغ یک باغدار از بین برود.

متاسفانه عدم دقت باغدار و متوجه نشدن این بیماری در زمان های اولیه باعث شیوع باکتری قارچ بلایت در شاخه های جوان و سپس شاخه های پربار و در آخر به تنه درخت می شود. مخصوصاً در فصل بهار حشرات زیادی از جمله زنبور عسل اقدام به گرده افشانی می کنند، همین امر باعث می شود تا این بیماری از یک درخت به درخت دیگر منتقل می شود.

چون در این فصل میزان بارندگی و رطوبت بیشتر از فصل تابستان است، بنابراین سرعت شیوع بیماری خیلی زیاد بوده و با غافل شدن چند روزه باغدار باعث می شود تا کل باغ گردوی در خطر باشد.

یک اشتباه رایج در میان باغداران وجود دارد، اینکه آلوده شدن یک درخت بر روی سلامت دیگر درخت ها تاثیری ندارد، ولی با توجه به موارد گفته شده حتی آلوده شدن یک شاخه باعث می‌شود تا کیفیت کل مزرعه شما در خطر باشد.

در بالا نیز اشاره شد دو بازه زمانی که باید دقت کنید تا این بیماری را تشخیص دهید، زمان جوانه زنی شاخه ها و شکوفه دهی آن ها می باشد. در این زمان حتماً به سمپاشی اصولی و استاندارد درختان بپردازید تا ریسک انتشار این بیماری تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند.

بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن

خرید نهال گردو مقاوم با استقامت بالاتر برابر انواع آفت ها

البته قبلا نیز اشاره کردیم برای جلوگیری کردن از این بیماری بهتر است شما نهال گردوی مقاوم با استقامت بالاتر در برابر انواع آفت ها و بیماری های باکتری و قارچی را تهیه کنید. خرید نهال گردوی مرغوب به اندازه‌ ای تاثیرگذار است که باید قبل از احداث باغ گردو اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

شما می توانید به سایت های اینترنتی معتبر از جمله برتر نهال مراجعه کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید، برتر نهال که جز بزرگترین مراکز فروش نهال گردو در شمال غرب کشور می باشد، تمامی نهال های گردو را به صورت شناسنامه دار و دارای لیبل از وزارت جهاد کشاورزی به فروش می رساند.

به عنوان خریدار به هنگام خرید نهال گردو از نهالستان به یک نکته اساسی دقت کنید، فروش این نهال ها باید گارانتی دار باشد، تا در صورت بروز مشکلی نهالستان بلافاصله مشکلات را حل کند.

این نهالستان معتبر و شناخته شده به هنگام فروش نهال گردو آن ها را با کارت گارانتی دو ساله به همراه گواهی عاری از هر گونه آفات و گواهی سلامت به شما ارائه می دهد.

جمع بندی

باید دقت کنید که درختان و گیاهان مانند تمامی موجودات زنده احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارند، هرگونه کوتاهی و غفلت در رسیدگی این گیاهان باعث می‌ شود تا عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

یک کشاورز برای احداث باغ گردوی هزینه گزافی صرف می کند. چند سال منتظر باردهی درخت گردو و بازگشت سرمایه خود است. پس توصیه می‌ شود حتما اطلاعات زمینه ای خود را در مورد بیماری های درخت گردو مخصوصاً بیماری قارچ بلایت افزایش دهند.

هر چه اطلاعات گیاه پزشکی شما در این زمینه بیشتر باشد، به همان اندازه می توانید سریع ترین راه درمانی این بیماری را شناخته و از بروز آن جلوگیری کنید.

بیماری‌ ها و قارچ‌ ها در درخت گردو به دلیل و عوامل متعدد و مختلفی ایجاد می شوند. یکی از مهمترین دلایل ایجاد این نوع بیماری عدم مدیریت صحیح باغ و درختان توسط کشاورزان است.

استفاده از روش‌ های سمپاشی دوره ای که بصورت یک ساله انجام می شود، مانع بروز این بیماری در درختان می شود. شما می توانید فیلم و عکس هایی که در سایت برتر نهال در این زمینه آپلود شده است، دیدن فرمایید تا  اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

2 پاسخ به “بیماری قارچ بلایت گردو و نحوه درمان آن”

  1. یونس جعفریان گفت:

    درخت کردو من سی ساله است ۲ سال است به این بیماری مبتلا شده از سم های بردوفکس وسایرین استفاده کردم نتجه نکرفتم در اسفند وآبان قارچ کش زدم ولی سم ها انقدر بی کیفت هستند وفقط جیب کشاورز خالی میشود وباعث بانو این نظام است سم به صورت بشکه ای می آید ویک بشکه را ده تا بشکه می کنند وتوزیع میشود وتا ۲۰درصد در خارج سم ۲۰درصد نداریم سمی به کشاورز می دهند ۹۰ یا ۸۰ درصد می باشد

    • mohammadi گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله متاسفانه این مشکل گریبان گیر همه کشاورزان است
      باید از یک مرکز معتبر خریداری کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال