معرفی بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

معرفی بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر کدام است؟ چه میزان محصول دارد و عمر اقتصادی آن چقدر است؟ مطمئنا معرفی بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر به باغبانان کمک می کند انتخاب مناسبی برای باغ خود با توجه به شرایط آب و هوایی داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر آشنا کنیم. قبل از آن به چگونگی شرایط نهال زردآلو مناطق سردسیر می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

ویژگی های بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

برای خرید نهال زردآلو قبل از هر چیز باید به جغرافیا و منطقه آب و هوایی خود دقت کنید و ببینید آیا نهالی که انتخاب می‌کنید با شرایط محیطی منطقه شما سازگار است یا خیر؟ اگر در منطقه سردسیر زندگی می کنید باید نهالی را انتخاب کنید که در برابر سرما مقاوم باشد و بتواند در این مناطق به خوبی رشد کند. طبق تحقیقات انجام شده بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر در ارتفاع بالای ۱۲۰۰ متر از سطح دریا بازدهی خوبی دارد. یکی دیگر از نکات مورد توجه در هنگام خرید بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر توجه به زمان گل دهی نهال می باشد. در مناطق سردسیر با زمستان‌های بسیار طولانی مواجه هستیم. ممکن است در فصل بهار نیز شرایط سرمای دیرهنگام وجود داشته باشد. بنابراین نهال زردآلو زودگل برای مناطق سردسیر مناسب نیست.

نهال های زود گل در مناطق سردسیر به دلیل ریختن زودهنگام جوانه ها،  میوه دهی رضایت بخشی ندارند. البته حتی در مناطق سردسیر نیز بهترین نهال زردآلو باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در صورتی که نهال روزانه ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند محصولاتی بسیار آبدار، شیرین و خوشمزه به بار می آورد.

از طرفی بهترین نهال زردالو در مناطق سردسیر باید بتواند تا ۲۵ درجه دمای زیر صفر را تحمل کند. هر چند برخی گونه های نهال زردآلو قابلیت تحمل سرما تا ۵۰ درجه زیر صفر را نیز دارا می باشد. البته این گونه نهال ها معمولاً کیفیت محصولات پایین تری نسبت به نهال هایی با مقاومت کمتر دارند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا چند نمونه از بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر را به شما معرفی کنیم.

ویژگی معرفی بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

نهال زردآلو تخم مرغی؛ بهترین نهال زردآلو مناطق سردسیر

یکی از انواع بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر گونه نهال زردآلو تخم مرغی می باشد. اصل این نهال به کشور فرانسه بر می گردد. محصول این نهال شبیه به تخم مرغ است و اندازه آن می‌تواند متوسط یا درشت باشد. وزن هر زردآلو تخم مرغی تقریباً ۳۵ تا ۵ گرم است. این زردآلو بسیار خوش رنگ است. در بخشی از قسمت های آن که در معرض تابش نور خورشید بوده است هاله های زیبا مایل به رنگ قرمز نیز مشاهده می شود.

یکی از ویژگی‌های بارز زردآلو تخم مرغی عطر دلپذیر و طعم شیرین آن است. به دلیل همین ویژگی‌ها به زردآلو تخم مرغی، زردآلو سلطنتی نیز می گویند. اما شاید بپرسید چرا نهال زردآلو تخم مرغی جز بهترین نهال زردآلو مناطق سردسیر به شمار می رود؟!

این نهال بازدهی زودهنگامی دارد و میزان بار آن نیز زیاد است. تنها دو سال بعد از کشت، میوه دهی نهال زردآلو تخم مرغی آغاز می شود. باغبانان در اواخر مردادماه محصول این نهال را برداشت می کنند. همچنین نهال زردآلو تخم مرغی برای تهیه قیسی نیز کاربرد زیادی دارد.

یکی دیگر از مزیت های نهال زردآلو تخم مرغی به عنوان بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر طول عمر باردهی آن است که حدود ۳۵ تا ۴۰ سال برآورد شده است. بعد از این زمان میزان بازدهی و کیفیت محصول افت پیدا می کند.

نهال زردآلو تخم مرغی یکی از معرفی بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

نهال زردآلو شاهرودی؛ بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

یکی از انواع بهترین نهال زردآلو در ایران، نهال زردآلوی شاهرودی می باشد. نهال زردآلو شاهرودی بومی ایران می باشد و از دومین سال کشت باردهی آن آغاز می گردد. این گونه بهترین نهال زردآلو برای کاشت در مناطق سردسیری از جمله کردستان، آذربایجان، شهریار، دماوند و غیره است. زمان رسیدن این نهال آخر خرداد ماه است. مصرف نهال زردآلو شاهرود تازه خوری و رنگ میوه آن زرد می‌باشد. این نهال قادر است تا ۲۵ الی ۳۰ درجه سرمای زمستان را تحمل کند. بهتر است فاصله کاشت هر نهال 4*3 باشد.

نوع پایه نهال زردآلو شاهرودی، آلوچه وحشی و زردآلو تلخ است. این نهال از لحاظ صرفه اقتصادی برای باغبانان بسیار مناسب است و سود بالایی دارد. عمر اقتصادی نهال زردآلو شاهرودی ۳۵ سال می باشد.

مزه زردآلو شاهرودی شیرین و البته با کمی ته مزه ترشی همراه است. ارتفاع این درخت در دوران بلوغ به حدود ۵ متر می رسد و شکل برگ های آن نوک تیز و به رنگ سبز روشن است. یکی از نکاتی که برای کاشت زردآلو شاهرودی به عنوان بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر باید در نظر گرفت توجه به فرایند سمپاشی آن می باشد. زیرا این نهال در برابر آفات مقاومت کمی دارد.

نهال زردآلو عسگرآباد

از لیست بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر می توان به نهال زردآلو عسگرآباد نیز اشاره کرد. این نهال یکی از قدیمی‌ترین گونه های زردآلو می باشد. نهال زردآلو عسگرآباد از ارقام پیوندی و خاستگاه اولیه آن ایران است. اندازه محصول نهال زردآلو عسگرآباد بسیار درشت است و ظاهری شبیه تخم مرغ دارد.

هر زردآلو عسگرآباد حدود ۴۵ گرم وزن دارد. این زردالو که به رنگ نارنجی تیره است برای صادرات محصول پرطرفدار و مرغوبی است. در حال حاضر ایران دومین صادرکننده زردآلو عسگرآباد در جهان به شمار می رود.

یکی از ویژگی های زردآلو عسگرآباد طعم شیرین و دلپذیر آن است. برای همین از این نوع زردآلو در تهیه کمپوت، مرکبات، برگه زردآلو، ترشی و غیره نیز استفاده می شود.

نهال زردآلو عسگرآباد می تواند سرما را تا ۱۵ درجه زیر صفر تحمل کند. از طرفی تا ۳۸ درجه گرما را نیز تاب می آورد. از مزیت های دیگر نهال زردآلو عسگرآباد می توان به مقاومت آن در برابر آفات و بیماری های مختلف و همچنین مقاومت در برابر کم آبی اشاره کرد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث شده کارشناسان نهال زردآلو عسگرآباد را در لیست بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر قرار دهند دیرگل بودن آن می باشد. اواخر فروردین می توان شکوفه های زیبای این درخت را مشاهده کرد. یعنی زمانی که دیگر سرمای بهاره به سر آمده و احتمال یخ زدگی درخت و شکوفه های آن به حداقل ممکن می رسد. البته برای رشد و باردهی مناسب این نهال باید از تابش مناسب نور خورشید نیز برخوردار باشد.

هرچند نهال زردآلو عسگرآباد چهار یا پنج سالگی باردهی خود را آغاز می‌کند اما برای سود اقتصادی از سال ششم می توان بر روی این درخت حساب ویژه‌ای باز کرد. میزان عمر اقتصادی نهال زردآلو عسگرآباد ۲۵ الی ۳۰ سال است و چون باردهی بسیار خوبی دارد (2 تا 5/2 برابر سایر درختان زردالو) جز بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر به شمار می رود.

نهال زردآلو عسگر آباد یکی از بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با بهترین نهال زردآلو مناطق سردسیر آشنا کردیم. نهال زردآلو از گونه هایی است که برای رشد و باردهی به سرمایه بالایی نیاز دارد. به طور معمول می توان گفت اغلب درختان زردآلو می بایست حدود ۳۰۰ الی ۹۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه فصل زمستان را بگذرانند. به همین دلیل بیشتر نهال های زردآلو برای کاشت در مناطق سردسیر و معتدل مناسب هستند. از طرفی کاشت این نهال در مناطق گرمسیر نمی تواند چندان رضایت بخش باشد. چرا که مناطق گرم قادر به تامین نیاز سرمای نهال زردآلو نیستند. در نتیجه شکوفه های نهال دچار ریزش می شود و باردهی آن به شدت افت پیدا می کند.

البته نهال زردآلو زودگل را می‌توان در مناطق معتدل کاشت. در هر حال برای خرید بهترین نهال زردآلو در مناطق معتدل نیز باید به نیاز سرمایی نهال توجه کرد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال