شرایط نگهدرای درخت زردآلو

شرایط نگهدرای درخت زردآلو

یکی از انواع درختان میوه ی هسته دار بسیار محبوب و مورد علاقه ی مردم زردآلو است، میوه ی این درخت به دلیل اینکه علاوه بر مصرف تازه خوری به صورت خشکبار، مربا و سایر محصولات هم مورد استفاده قرار می گیرد بسیاری از ایرانیان علاقه به داشتن این درخت حتی در حیاط خانه ی خود دارند، تولید زردآلو در سطح وسیع نیز در ایران در مناطق با آب و هوای مناسب برای این درخت رواج داشته و سبب شده که این میوه ی شیرین و خوش طعم بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم باشد.

شرایط نگهدرای درخت زردآلو

در این مقاله سعی داریم شما را با شرایط نگهداری و پرورش این درخت آشنا کنیم، پس اگر به داشتن باغ زردآلو و یا حتی داشتن یک نهال زردآلو در حیاط منزل خود علاقه دارید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فاکتورهای کلیدی در پرورش درخت زردآلو:

در این بخش به صورت مختصر شما را با فاکتورهای کلیدی در پرورش درخت زردآلو آشنا خواهیم کرد تا بدانید این درخت را باید در چه شرایطی پرورش دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

شرایط آب و هوایی:

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در هنگام خرید نهال زردآلو باید به آن توجه داشته باشید شرایط آب و هوایی مناسب برای درخت زردآلو است، کاشت درخت زردآلو در مناطق معتدل و معتدل گرمسیری راندمان خوبی به همراه خواهد داشت و مهمترین نکته ای که در مورد شرایط آب و هوایی مناسب برای این درخت باید در نظر داشت تامین نیاز سرمایی این درختان است.

در رابطه با تامین نیاز سرمایی این درختان باید بدانید که ارقام مختلف نیاز سرمایی متفاوتی داشته و در زمان انتخاب نوع رقم زردآلو باید دقت کنید که آب و هوای منطقه ی شما بتواند حداقل نیاز سرمایی درختان را تامین کند.

خوب است بدانید در بیشتر مناطقی که زردآلو به ویژه در ارقام غیر تجاری کاشته می شود سرمازدگی بهاره از جمله خسارت بار ترین عوامل محیطی و آب و هوایی برای باردهی این درختان به شمار می رود اما امروزه با تولید انواع ارقام زردآلو دیر گل و میان گل مانند نهال زردآلو قیسی، نهال زردآلو نصیری، نهال زردآلو نخجوان و نهال زردآلو جهانگیری و بسیاری ارقام دیر گل ومیان گل دیگر این شکل نیز بر طرف شده است.

خاک مناسب برای پرورش و نگهداری زردآلو:

فاکتور مهم بعدی برای پرورش و نگهداری زردآلو خاک است، خاک مناسب برای پرورش درخت زردآلو باید دارای بافتی متوسط و لومی باشد، این درختان در خاک با اسیدیته ی خنثی تا کمی اسیدی و یا قلیایی به خوبی رشد می کنند و شوری خاک در زمینی که این درختان کاشته می شوند باید حداقل باشد و در واقع این درختان را نمی توانید در خاک شور بکارید، نکته ی دیگر در مورد خاک مناسب برای پرورش این درختان میزان حاصلخیزی خاک است.

قطعا پرورش درختان در خاکی که حاصلخیز تر باشد راندمان بهتری خواهد داشت، حاصلخیزی شامل فاکتورهای زهکشی مناسب، بافت مناسب، اسیدیته ی مناسب و میزان عناصر غذایی کافی است، خاک سنگین با زهکشی ضعیف برای کاشت زردآلو اصلا مناسب نیست چرا که این درختان واکنش منفی شدیدی به تهویه ی نامناسب در محل ریشه و ماندن آب پای درخت دارند و خیلی زود ریشه ی آنها دچار خفگی خواهد شد.

آبیاری مناسب درختان زردآلو:

درختان زردآلو در رابطه با نیاز آبی به نظم آبیاری بالا نیاز دارند تا حجم آبیاری بالا، در واقع شما می توانید با رعایت نظم در دوره ی آبیاری از این درختان بهره برداری بالا داشته باشید، از زمان کاشت نهال تا رسیدن به سن بلوف باردهی برنامه ی آبیاری این درختان متناب با فصل و سن درخت متفاوت خواهد بود، حتی نوع رقم نیزمی تواند در این مورد تاثیر گذار باشد بنابراین بهترین کار این است که برنامه ی دقیق آبیاری نهال و درخت زردآلو را از کارشناسان مرکز فروش نهال زردآلو و یا نهالستان دریافت کنید.

هرس درختان زردآلو:

در رابطه با اهمیت هرس در نگهداری درختان زردآلو باید بدانید این درختان به جز هرس سر برداری در زمان کاشت نهال به انواع دیگر هرس متناسب با نوع رقم و نیاز درختان نیاز خواهند داشت، برخی ارقام پا کوتاه بوده و حجم تاج زیادی پیدا نمی کنند مانند نهال زردآلو شصتی ونیازی به هرس فرم دهی ندارند اما ارقام دیگر متناسب با میزان رشد خود هر چند سال یکبار بهتر است هرس فرم دهی روی آنها صورت بگیرد.

علاوه بر هرس فرم دهی هرس به منظور کنترل آفات و بیماریهای گیاهی در این درختان بسیار رایج و با اهمیت است، بسیاری از آفات و بیماریهای مهم درختان زردآلو را می توان با هرس اصولی کنترل کرد به طوری که دیگر حتی نیازی به کنترل شیمیایی و روشهای دیگر کنترلی نیز نباشد.

شرایط نگهدرای درخت زردآلو

کود دهی درختان زردآلو:

برای پرورش درختان زردآلو استفاده از کود دامی کاملا پوسیده و همینطور انواع کودهای شیمیایی رایج است، کود دامی پوسیده را می توانید در زمستان به صورت چالکود مورد استفاده قرار دهید و کودهای سریع الاثر و کودهای حاوی عناصر ریز مغذی را می توانید به صورت محلول پاشی استفاده کنید تا نیاز درختان به سرعت تامین شود.

در باغداری مدرن و با قصد بهره برداری تجاری و سود دهی باغ هیچ کودی را بدون انجام آزمایش نیایز سنجی و تجزیه ی خاک و برگ استفاده نمی کنند، بنابراین برای استفاده از انواع کود ها و همینطور تنظیم برنامه ی کود دهی سالیانه ی درختان توصیه می شود هر ساله با انجام آزمایش تجزیه ی خاک و برگ نیاز درختان را تعیین کرده و مطابق با نیاز آنها برنامه ریزی کود دهی را انجام دهید.

کنترل آفات و بیماریهای درختان زردآلو:

مهمترین بحث در مراقب و پرورش درختان زردآلو کنترل آفات و بیماریهای این درختان است، امروزه ارقام تجاری و پر بار زیادی در انواع نهالستانها تکثیر شده و به فروش می رسند اما خوب است بدانید ارقام تجاری و پر بار برای پر بار بودن ویژگی مقاومت خود در برابر آفات و بیماریها را فدا کرده اند، بنابراین در نهالستانهای بزرگ و معتبر برای تکثیر ارقام تجاری و پر بار زردآلو مانند ارقام نهال زردآلو شکر پاره، نهال زردآلو سلطنتی، نهال زردآلو قیسی، نهال زردآلو شکر پاره و نهال زردآلو پالیز از روش پیوند زدن این ارقام بر پایه های مقاوم مانند زردآلو تلخ استفاده کرده اند.

با استفاده از این روش تکثیر و این پایه ی مقاوم باعداران دیگر نیازی ندارند نگران تهدید باردهی محصول خود با انواع آفات و بیماریها باشند، نکته ی مهمی که وجود دارد این است که به هر حال این آفات و بیماریها در همه جا حضور دارند و به دنیال درختان حساس به لحاظ ژنتیکی می گردند که بتوانند به راحتی بر روی آنها مستقر شوند.

علاوه بر حساسیت ژنتیکی برای استقرار موفقیت آمیز آفات و بیماریها این عوامل به دنبال درختانی می گردند که به لحاظ آبیاری و تغذیه ای تحت تنش باشند و با پیدا کردن باغی با این وضعیت به سرعت در این باغ مستقر و پراکنده می شوند، بنابراین به جرات می توان گفت باغی که دارای ارقام مقاوم باشد و درختان باغ از رسیدگی کامل و کافی شامل آبیاری، کود دهی و هرس مناسب برخوردار باشد نمی تواند درگیر طغیان آفات و بیماریها شود و بنابراین اولین قدم در راه کنترل آفات و بیماریها در باغات زردآلو علاوه بر انتخاب ارقام مقاوم یا ارقامی که بر پایه ی مقاوم پیوند خورده اند مانند انواع ارقام نهال زردآلو جهانگیری، نهال زردآلو قیسی و دیگر اراقام، رسیدگی اصولی به این درختان است.

گام دوم در کنترل موفقیت آمیز آفات و بیماریهای درختان زردآلو شناخت مهمترین آفات و بیماری ها بر روی این درختان است، در واقع زمانی که شما بدانید چه عواملی می توانند سلامت باغ شما را تعیین کنند با پایش مرتب و مداوم باغ و پیدا کردن تک درختان آلوده به آفت و یا بیماری می توانید به سرعت استقرار آنها را در باغ شناسایی کرده و جلوی پراکنش بیماری و آفت در باغ را با کنترل ان روی یک یا چند درخت به صورت محدود بگیرید.

برای این کار لازم است در ابتدا آماری از آفات و بیماریهای رایج در منطقه ی خود در باغات زردآلو داشه باشید و از مهمترین و خسارت بار ترین آفات و بیماریها یک چک لیست برای پایش سالیانه باغ تهیه کنید، بر اساس این چک لیست ما باید درختان و باغات زردآلو را به طور مرتب پایش کرده و به سرعت از استقرار آنها در باغ مطلع شوید.

در این قسمت ما به شما یک چک لیست از آفات و بیماریهای مهم و رایج روی درختان زردآلو در مناطق مختلف کشور ارائه می کنیم که بتوانید در پایش سالانه ی خود آنها را لحاظ کنید.

چک لیست پایش آفات و بیماریهای زردآلو در مناطق مختلف

آفات رایج و دردسر زا درختان زردآلو:

  • شته سبز هلو:

برای پایش این آفت باید باغ خود را تقسیم بندی کرده و بلوکهایی با مساحت مشخص را در نظر بگیرید، در این بلوکها می توانید تله های زرد چسبنده به تعداد مناسب نصب کنید و برای پایش درختان علاوه بر مشاهده ی پشت برگها به ویژه در قسمت سرشاخه ها کارتهای زرد را نیز نگاه کنیذ، اغلب باغداران با ظاهر این آفت در پشت برگ و یا افراد بالداری که به کارتهای زرد می چسبند آشنایی دارند بنابراین با مشاهده ی تک درختان آلوده توصیه می شود سم پاشی را به صورت محدود تنها در درختان آلوده انجام دهید.

سم پاشی افراطی و کل باغ بدون اینکه نیاز باشد تنها جمعیت دشمنان طبیعی این آفت را از بین برده و سبب طغیان آفت در سالهای بعد می شود.

  • سوسک شاخک بلند رزاسه:

برای کنترل این آفت نیز پایش مستمر باغ، پس از احداث باغ با ارقام مقاوم و رسیدگی اصولی، مهمترین گام خواهد بود، برای پایش باغ در مورد این آفت در هنگام قدم زدن در باغ به سرشاخه ها دقت کنید به محظ مشاهده ی یک سرشاخه سبز خشک شده آن را بررسی کنید، در بسیاری از موارد سرشاخه ها در اثر کم دقتی کارگران و یا وزش باد شدید شکسته و سبز خشک می شود اما در صورنی که پس از بررسی سرشاخه متوجه شکستگی نشدید حتما سر شاخه را شکسته و مقطع عرضی آن را نگاه کنید اگر دالان داشت به سرعت سرشاخه های خشک شده را تا جایی که دالانی نبینید بریده، به بیرون باغ انتقال داده و فورا بسوزانید.

  • مگس میوه مدیترانه:

این آفت در بسیاری از مناطق ایران این رئزها شیوع پیدا رده و به واسطه ی دامنه ی میزبانی وسیع در همه انواع باغات دردسر آفرین شده است، برای پایش این آفت می توانید از تله فرمونی یا نوری و یا تله های زرد چسبنده استفاده کنید، البته توصیه می شود تله فرمونی را تنها به قصد کنترل استفاده کنید و استفاده از تله ی فرمونی به قصد پایش می تواند سبب جلب آفت به باغ شما شود.

در صورت شکار آفت در تله و یا مشاهده ی خسارت آفت به صورت ریختن میوه ها به صورت گندیده در سال بعد بدون پایش باید اقدامات پیشگیرانه در مورد کنترل آفت که به صورت نصب تله ی فرمونی به صورت منطقه ای و سمپاشی در زمان مناسب است را باید انجام دهید.

  • کرم سفید ریشه:

این آفت که به ویژه در مناطق سردسیر روی درختان زردآلو خسارت وارد می کنند سبب خشک شدن انواع ارقام زردآلو شده است، اما برای پایش این آفت باید در طول سال نگاه کنید که درختان علائم زرد شدن و پژمردگی کلی و یا بخشی از درخت را نشان می دهند یا خیر؟

حتی در مناطقی که می دانید این آفت شیوع دارد بهتر است برای پایش این آفت خاک کنار ریشه ی درختان را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید، با زیر و رو کردن خاک می توانید کرمهای سفید و نسبتا درشت این آفت را ببینید و پس از مشاهده ی آفت اقدامات کنترلی مناسب مانند زیر و رو کردن خاک باغ در زمستان ، اجرای یخ آب زمستانه، حذف علفهای هرز و کنترل شیمیایی و نصب تله ی نوری و فرمونی در زمانمناسب را انجام دهید.

شرایط نگهدرای درخت زردآلو

بیماریهای مهم درختان زردآلو:

  • سرخشکیدگی ورتسیلیومی:

در مورد این بیماری مانند آفت سوسک شاخک بلند رزاسه باید در باغ قدم زده و به دنبال شاخه های خشک شده بگردید ، در برخی موارد و مراحل اولیه ی آلودگی شاهد پژمردگی شبیه به علائم تشنگی در ظهر هستید به طوری که تنها یک شاخه و یا نیمی از درخت این علائم را نشان می دهند، با آبیاری درختان علائم به طور موقت از بین می رود اما مجددا در روز بعد ظاهر می شود،شاخه ی پژمرده و یا خشک شده را شکسته و به مقطع عرضی آن نگاه کنید اگر در مقطع عرضی شاخه سیاه شدن آوندها را مشاهده کردید بدانید با این بیماری درگیر هستید.

توصیه می شود درخت بیمار را حذف کرده و زمان و سلامتی باغ را با حذف شاخه ی خشک شده هدر ندهید، خاک منطق ی درخت آلوده را سم پاشی کرده و از آبیاری سطحی درختان در باغ آلوده پرهیز کنید، آبیاری قطره ای بیشترین کمک را در جلوگیری از انتقال بیماری می کند.

  • لکه غربالی درختان میوه هسته دار:

برای پایش این بیماری مهم در باغ باید در باغ به دنبال درختانی با علائم برگهای سوراخ سوراخ و یا برگهایی که علائم لکه های قهوه ای دایره ای به تعداد نسبتا زیاد دارند بگردید، در صورتی که این بیماری در بهار و روی برگها کنترل نشود به میوه ها وارد شده و با ایجاد لکه روی میوه سبب از بین رفتن محصول می شود، این بیماری معمولا به صورت تک درخت نیست چرا که با باد و باران اول فصل منتقل شده و فراگیری اولیه ی بیشتری داردف هرس سرشاخه های آلوده، سمپاشی بعد از بارندگی و جمع آوری برگ و میوه های آلوده کف باغ به ویژه در پاییز و سوزاندن نها می تواند به کنترل بیماری کمک کند، در باغ آلوده اکیدا از محلول پاشی و یا آبیاری بارانی جلوگیری کنید.

  • شانکر باکتریایی و سایتوسپورایی درختان میوه:

این بیماری که به وسیله ی باکتری و یا قارچ عامل شانکر ایجاد می شود سبب ایجاد علائم ترشح شیره و صمغ از تنه و یا شاخه ی درختان می شود و علاوه بر آن علائم سوختگی شکوفه و برگ را ایجاد می کند، بنابراین در پایش این بیماری به ویژه در فصل بهار باید به دنبال درختان دارای علائم ترشح صمغ از تنه و شاخه و همینطور علائم سوختگی گلبرگ و برگ باشید.

با مشاهده ی این علائم به سرعت تک درختان آلوده را سم پاشی کنید، از آب پاشی و محلول پاشی درختان اجتناب کرده و پس از بارندگی حتما سمپاشی با سموم مناسب را انجام دهید، سر شاخه های آلوده را هرس کرده و از قیچی هرس این درختان برای هرس سایر درختان استفاده نکیند.

  • نماتد ریشه گرهی:

برای پایش این بیماری باید به دنبال درختانی با رشد کم نسبت به سایر درختان و همینطور درختان ضعیف و رنجور بگردید، در صورتی که با معاینه ی ریشه و طوقه علائم پوسیدگی و یا لاروهای کرم سفید ریشه را ندیدید نمونه اکرا به آزمایشگاه بای تعیین جمعیت نماتد ارسال کرده و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش اقدامات لازم را به صورت تک درخت برای کنترل بیماری و یا استفاده از سم در سیستم آبیاری قطره ای کل باغ برای جلوگیری از ابتلای سایر درختان انجام دهید.

  • پوسیدگی طوقه و ریشه:

در پایش این بماری نیز باید به دنبال درختان کم برگ و بار با علائم ریختن برگها، زرد و ضعیف شدن درخت و ریزش میوه ها باشید، با مشاهده ی این علائم طوقه و ریشه را بررسی کرده و در صورت مشاهده ی علائم پوسیدگی به صورت قهده ای و تیره و یا پوسیدگی به صورت سفید اقدامات لازم را برای کنترل بیماری فایتوفتورا و یا پوسیدگی سفید ریشه با عامل قارچی آرمیلاریا انجام دهید.

در کنترل هر دو عامل مدیریت صحیح آبیاری و جلوگیری از تماس آب با طوقه و ریشه و استفاده نکردن از سیستم آبیاری سطحی بسیار موثر است، لازم به ذکر است که بافت خاک سنگین این بیماری را شدت می دهد.

نقش ارقام مقاوم در کنترل آفات و بیماریها:

یکی از دلایل مهم اختلاف قیمت نهال زردآلو در نهالستانهای مختلف وجود ویژگی مقاومت نسبت به بیماریها و آفات است، در مورد درختان زردآلو دانستید که ارقام تجاری و پر باری که بر پایه ی زردآلو تلخ پیوند خورده اند مانند ارقام زردآلو شکر پاره، زردآلو قیسی، زردآلو پالیز و زردآلو جهانگیری و همینطور سایر ارقام تجاری زردآلو می توانند مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماریها نشان داده وخسارت سنگین خرید سموم را بر دوش یاغداران نمی گذارند.

جمع بندی:

دریافتید که کنترل آفات و بیماریهای باغ زردآلو به پایش مستمر نیاز دارد، اما مهمتر از هر چیزی خرید نهال زردآلو ذدر ارقام مقاوم و یا پایه های مقاوم است، ترکیب این دو فاکتور می تواند شما را به سود دهی مطلوب و مورد انتظار خود نزدیک کند، رسیدگی به درختان اعم از آبیاری، کود دهی و هرس اصولی می تواند تاثیر بسیار زیادی در کنترل آفات و بیماریها داشته باشد، چنانچه اطلاعات کافی در مورد باغداری زردآلو ندارید به شما توصیه می شود بدون مشاوره گرفتن از افراد ماهر دست به احداث باغ زردآلو نزنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال