بهترین روش آبیاری درختان میوه برای افزایش باردهی

بهترین روش آبیاری درختان میوه برای افزایش باردهی

آبیاری درختان‌ یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت  برای هر درخت باید طبق یک اصول خاص انجام شود. در مناطق خشک و نیمه‌خشک که کمبود آب وجود دارد، میوه درختان کمتر خواهد شد. فواصل آبیاری موضوعی است که باید طبق منحنی رشد درختان انجام شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد بهترین روش آبیاری درختان میوه صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این مورد بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع روش‌های آبیاری درختان میوه

قبل از اینکه در مورد بهترین روش آبیاری درختان میوه صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به انواع روش آبیاری داشته باشیم. برای آبیاری درختان میوه همان‌طور که می‌دانید، روش‌های مختلفی وجود دارد. یک قاعده کلی در این زمینه وجود دارد و آن این است که در مناطقی که بارندگی در سال بین 500 تا 700 میلی‌متر باشد، معمولاً لازم نیست که درختان میوه آبیاری شوند.

در فصول گرم سال، معمولاً لازم است که یک یا سه نوبت برای درختان میوه، آبیاری انجام شود.  برخی از درختان مانند بادام، پسته؛، انگور و زیتون، به رطوبت بیشتری نیاز دارند؛ به همین دلیل هم باید بیشتر آبیاری شوند. در ادامه در مورد انواع و بهترین روش‌ آبیاری درختان میوه صحبت خواهیم کرد.

معرفی بهترین روش آبیاری درختان میوه

روش آبیاری غرقابی

با این روش می‌توان تمامی سطح باغ را آبیاری کرد اما یک مشکل اساسی در این زمینه این است که به دلیل آب زیادی که از دست می‌رود، نمک بالاآمده و این موضوع برای گیاهان و درختان مفید نیست.

روش آبیاری نشتی

از این روش معمولاً برای اراضی مسطح استفاده نمی‌شود. یکی از مزیت‌های استفاده از این روش آبیاری این است که اکسیژن به‌راحتی از هوا به ریشه‌ها می‌رسد و درنتیجه تنه درخت سالم می‌ماند و دچار پوسیدگی نخواهد شد.

روش آبیاری قطره‌ای

از آبیاری قطره‌ای معمولاً در باغبانی استفاده می‌شود. با این روش می‌توان نصف خاکی که در اطراف ریشه گیاهان سایه ‌می‌اندازد، را مرطوب کرد. آبیاری در این روش دائمی است باید معمولاً هروز انجام شود. حتی این امکان وجود دارد که حتی دو روز یک‌بار درخت را آبیاری کرد.

آبیاری قطره ای یکی از بهترین روش آبیاری درختان میوه

روش آبیاری بارانی

این روش آبیاری به‌صورت باران مصنوعی است و معمولاً در زراعت می‌توان از آن استفاده کرد. برای این روش آبیاری چند نکته مهم وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه کنید. زمین باید شیب‌دار باشد و خاک از نفوذپذیری بالایی برخوردار باشد. گاه باید دارای ریشه‌های سطحی باشد و معمولاً در خاک‌های باثبات و کم‌عمق می‌توان از این روش آبیاری استفاده کرد.

روش آبیاری کرتی

برای استفاده از این روش آبیاری، باید در اطراف چند درخت، مرزبندی ایجاد شود، سپس کرت‌های مناسبی برای زمین ایجاد شود که این کار براساس جنس و شیب زمین تعیین می‌شوند. این روش آبیاری معمولاً مطلوبیت چندانی ندارد و به‌ندرت دیده‌شده که از آن استفاده شود.

آبیاری درخت گردو به چه صورت است؟

اگر می‌خواهید یک درخت گردو مناسب پرورش دهید، باید آبیاری مناسبی برای آن در نظر بگیرد. یک نکته مهم این است که برای هرگونه نهال گردو، ممکن است روش آبیاری متفاوت باشد. اگر این درخت بیش‌ازاندازه آبیاری شود، باعث می‌شود که درخت گردو از بین برود. این در حالی است که اگر کمتر از حد ممکن است هم انجام شود، باعث خرابی باغ گردو خواهد شد. پس میزان آبیاری مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

شرایط آبیاری درخت گردو

نهال گردو به آبیاری مناسب در زمان مناسب نیاز دارد؛ بنابراین شما باید بعد از خرید نهال گردو، شرایط محیطی گیاه را بررسی کنید.

یک نکته مهم این است که به دلیل میزان تفاوت بارش سالانه، آبیاری در شهرهای سردسیر و گرمسیر متفاوت است. این میزان بارش ممکن است در برخی از سال‌ها کمتر باشد و در برخی از سال‌های دیگر بیشتر! بنابراین مهم است که شرایط آبیاری درخت گردو را بشناسید تا اگر با کمبود آب مواجه شدید، بدانید که درخت گردوی شما به چه میزان آب نیازمند است. یک نکته مهم که بد نیست به آن اشاره‌کنیم، این است که نهال گردوی تازه کاشت شده، حساسیت بالاتری دارد و باید با دقت بیشتری انجام شود.

بررسی روش آبیاری درخت گردو

دو روش متداول برای آبیاری درخت گردو در نظر گرفته می‌شود:

روش غرقابی

درروش غرقابی، باید آب به عمق خاک فرستاده شود. این کار کمک می‌کند که ریشه‌ها به میزان کافی آب دریافت کنند و رطوبت داشته باشند. در این روش،با هدر رفت آب روبرو هستیم اما مزیت استفاده از آن این است که ریشه‌های درخت گردو به میزان درستی از آب دهی خواهند رسید.

روش قطره‌ای

در این روش، آب از به اسرعت و حجم کم به‌وسیله قطره‌چکان وارد خاک می‌شود تا بتواند عمق خاک را مرطوب کند. این روش برخلاف روش قبلی، باعث کاهش هدرفت آب می‌شود؛ اما از طرفی برای آبیاری قطره‌ای باید هزینه‌های بیشتری در نظر گرفت.

آبیاری نهال تازه کاشت شده به چه صورت است؟

نگهداری از یک نهال تازه کاشت شده، مسئله مهمی است و نوع آبیاری آن، ‌یک موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت. ممکن است در بخشی از باغچه‌تان در حیاط، یک نهال کاشته باشید، بنابراین باید بدانید که چطور و طبق چه روالی آن را آبیاری کنید.

بسیاری از نهال‌هایی که تازه کاشته می‌شوند، به علت نحوه اشتباه آبیاری، از بین می‌روند. اگر به‌صورت منظم این نوع نهال را آبیاری کنید، بازسازی ریشه‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود و نهال شما زودتر می‌تواند رشد کند.

بهترین کار این است که در هفته اول کاشت نهال، هروی به میزانی کم آن را آبیاری کنید. در هفته دوم، لازم است هفته‌ای دو بار، نهال را آب دهید. در هفته‌های سوم و چهارم هم همان هفته‌ای دو بار برای رشد نهال کافی است.  یک نکته مهم این است که به فصل بارندگی هم توجه داشته باشید؛ لازم نیست اگر در فصل بارندگی نهال می‌کارید، به میزان زیادی آن را آب دهید. البته این در مورد نوع نهال هم صدق می‌کند، به‌عنوان‌مثال، نهال درخت بادام نسبت به درخت گردو به آبیاری کمتری نیاز دارد.

این نکته را هم اضافه کنیم که اگر قرار است در فصل تابستان نهال تازه کاشت شده را آبیاری کنید، بهترین زمان این است که صبح یا عصر این کار را انجام دهید. مطمئن باشید که هرچقدر در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید، بهتر می‌توانید از نهالی که تازه کاشته‌اید مراقبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بهترین روش آبیاری درختان میوه صحبت کردیم. انتخاب بهترین می‌تواند به شما کمک کند تا درخت گردوی پرباری داشته باشید، از طرفی هم به درآمد بیشتری برسید. یا اینکه نهالی که در حیاط خانه‌تان کاشته‌اید، بتواند آب موردنیاز را برای ثبت درخاک و ریشه دوانی پیدا کند.

برای انتخاب بهترین روش آبیاری درختان میوه، باید جنس خاک، ضخامت تنه درخت،بررسی فصل آب‌وهوا و… را در نظر بگیرد. این موارد می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید از درخت به بهترین شکل نگهداری کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال