آشنایی با درختان مناسب مناطق گرم و خشک

آشنایی با درختان مناسب مناطق گرم و خشک

اقلیم ایران در بسیاری از مناطق کشور گرم و خشک بوده و کشاورزان و باغداران همواره به دنبال بهترین و اقتصادی ترین ارقام میوه ای هستند که در مناطق گرم و خشک رشد مطلوبی داشته باشند، در این مقاله پس از معرفی انواع درختان میوه مناسب اقلیم گرم و خشک به شما می آموزیم که چگونه می توانید از این اقلیم بهترین بهره برداری را داشته باشید.

آشنایی با درختان مناسب مناطق گرم و خشک

اقلیم گرم و خشک چه ویژگی­هایی دارد؟

در اقلیم گرم و خشک که بیشتر در فلات مرکزی ایران حاکم است میزان بارش سالیانه بسیار پایین است، رطوبت خاک و هوا متناسب با میزان بارندگی پایین بوده و به دلیل پایین بودن میزان بارندگی نوسان دما در طول شبانه روز بسیار بالا است به طوری که مناطق کویری را به هوای سرد شبانه و گرم روزانه می شناسیم.

در کشاورزی فاکتورهایی که اهمیت دارد میزان رطوبت پایین هوا و خاک و همینطور تابش شدید آفتاب و متوسط دمای بالا در تابستان و فصول گرم سال است، در واقع در زمان انتخاب درخت و پوشش گیاهی مناسب برای این مناطق بیشتر از هر چیزی باید به مقاومت داشتن گیاه به کم آبی و گرمای شدید تابستانه توجه داشته باشید، در ادامه به بررسی ویژگی های درختان میوه مناسب برای اقلیم گرم و خشک خواهیم پرداخت.

درختان مناسب برای اقلیم گرم و خشک:

برای انتخاب درختان مناسب برای مناطق گرم و خشک باید دو فاکتور مهم مقاومت به گرما و کم آبی را در نظر گرفت لیست درختان مقاوم به گرما و خشکی از قرار زیر است:

  • عناب:

یکی از درختان میوه ی مناسب برای مناطق گرم و خشک درخت عناب است، عناب که تحت عنوان خرمای چینی شناخته می­شود برای اولین بار از چین وارد کشور شد و با توجه به اینکه نسبت به سرمای شدید حساس بود در مناطق گرم و خشک کشور مانند خراسان جنوبی کاشته شد، میوه ی این درخت که در بین مردم به دلیل خواص دارویی فوق العاده شناخته می شود بازار خوبی داشته و باغداران بسیاری در مناطق گرم و خشک اقدام به کاشت این درخت در باغات وسیع کرده اند.

خوبی این درخت میوه این است که نسبت به شوری خاک تا حدی متحمل بوده و همانطور که می دانید در بسیاری از مناطق گرم و خشک کشور با مشکل شوری خاک تا حدی روبه رو هستند و کاشت عناب می تواند گزینه ی خوبی برای کاشت در خاک شور برخی از مناطق گرم و خشک باشد، البته باید توجه داشت که شوری از حدی بالاتر نباید باشد.

بهترین زمان کاشت درخت عناب اواخر زمستان بوده و در صورتی که قصد احداث باغ عناب داشته باشید برای خرید نهال عناب توصیه می­شود در زمستان به نهالستان های معتبر مراجعه کنید.

  • انگور:

انگور میوه ای بهشتی با طعم خوش و بازار پسندی بالا دارای ارقام گوناگون و متنوعی است که به خوبی در آب و هوای گرم و خشک رشد می کند، درخت انگور نورخواهی بالایی داشته و به همین دلیل با تابش شدید آفتاب در مناطق گرم و خشک مشکلی ندارد همچنین مقاومت خوبی نسبت به کم آبی از خود نشان می دهد و بنابراین مدیریت آبیاری درختان انگور در مناطق کم آب به سادگی صورت می گیرد

لازم به ذکر است که درختان انگور تازه کاشته شده را باید به صورت مرتب آبیاری کرد تا به خوبی در محل مورد نظر مستقر شوند و بعد می توان به تدریج دور آبیاری را افزایش داده و آبیاری را مدیریت کرد.

در صورتی که تمایل به داشتن یک باغ تجاری و پر سود در مناطق گرم و خشک دارید توصیه ی اول ما به شما احداث یک باغ انگور است چرا که این میوه ی خوش طعم هم به صورت تازه و هم به صورت خشکبار و به شکل کشمش طرفداران بسیاری داشته و انگور ایرانی جایگاه بالایی را در تولید و صادرات جهانی توانسته کسب کند.

بری احداث باغ انگور می توانید به نهالستانها و مراکز فروش نهال انگور مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره ی کامل و انتخاب رقم انگور مناسب با شرایط آب و هوای منطقه ی خود باغ انگور تجاری و اقتصادی خود را احداث کنید.

  • خرمالو:

خرمالو میوه ای است که در بسیاری از مناطق معتدل و مرطوب تا گرم و خشک کاشته شده و میوه ی پر طرفدار آن در بازار به راحتی به فروش می رسد، ارقام مختلف خرمالو گوجه ای، خرمالو ژاپنی و خرمالو موزی در نهالستانهای معتبر به فروش می رسد که باغداران می توانند مناسبترین رقم خرمالو را انتخاب کرده و در باغ خود بکارند.

اینکه خرمالو نسبت به شرایط کم آبی متحمل است سبب شده که گزینه ی خوبی برای کاشت در مناطقی باشد که درگیر محدودیت منابع آبی هستند.

آشنایی با درختان مناسب مناطق گرم و خشک

  • انجیر:

همه ی ما ایرانیان نام انجیر استهبان را شنیده و انجیر خشک استهبان را هم حتی شده یک بار خریداری کرده ایم، استهبان استان فارس بزرگترین تولید کننده ی انجیر دیم در خاورمیانه است در حالی که دارای آب و هوای گرم و خشک است، این نشان دهنده ی میزان بالای مقاومت انجیر به شرایط گرم و کم آب است.

انجیر میوه ای پرطرفدار است که در بین ایرانیان از دیر باز دارای محبوبیت بوده و این محبوبیت گسترش جهانی پیدا کرده است و امروزه صادرات انجیر خشک مرغوب ایران به بسیاری از کشورهای خارجی صورت می گیرد و از این طریق سود زیادی را عاید کشاورزان می کند.

نهال انجیر درختی کم توقع بوده و باغداری انجیر به هیچ عنوان کار دشواری نیست، تنها کاری که در مراقبت اصولی این درختان باید انجام دهید مراقبت و پایش درختان انجیر در مناطق گرم خشک در رابطه با ابتلا به انواع آفات و بیماریها است.

آفات مهمی همچون کنه ی تارعنکبوتی و مگس میوه ی مدیترانه به ویژه در سالهای اخیر باردهی درختان مخصوصا در مناطق گرم و خشک محدود کرده است که البته با پایش مرتب و انجام اقدامات عملی و اصولی در زمان درست کنترل آنها نیز سخت نخواهد بود.

  • زرد آلو:

زرد آلو درختی آفتاب دوست است و به همین دلیل کاشت زرد آلو در مناطق گرم بدون ایراد است اما باید توجه داشت که در منطقه ای کاشته شود که حداقل نیاز سرمایی درخت در زمستان برای شکوفایی تامین شود و البته در مورد آبیاری نیز مقاومت ارقام مختلف زردآلو متفاوت است.

در مورد آبیاری و نیاز آبی درختان زرد آلو باید حساسیت بیشتری به خرج داد، قطعا درختان زرد آلو تمایلی به تشنگی خوردن ندارند بنابراین چنانچه در منطقه ای با محدودیت منابع آبی قصد احداث باغ زرد آلو دارید توصیه می شود با انجام اقدامات اصولی مانند راه اندازی سیستم آبیاری تحت فشار آب مورد نیاز درختان را به خوبی تامین کنید.

  • پسته:

همه ی ما استانهای فلات مرکزی ایران را که اتفاقا دارای آب و هوای گرم و خشک هستند به تولید میوه ی پسته می شناسیم، استانهای کرمان، یزد، اصفهان و سمنان در تولید پسته در ایران و حتی در خاورمیانه مطرح بوده و پسته های با کیفیتی تولید می کنند که قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

پسته میوه ای گران‌ بها است که سالانه درآمد ارزی و ریالی زیادی را عاید کشاورزان این میوه خواهد کرد، خوبی این درخت تحمل بالا نسبت به گرمای زیاد تابستان است که می تواند دمای بالای 40 درجه در تابستان را نیز تحمل کند، به رطوبت هوا نیازی نداشته و در مقابل شوری خاک نیز مقاومت بالایی دارد، یکی از دلایل مهم موفقیت استانهای فلات مرکزی ایران در پرورش پسته علاوه بر شرایط آب و هوایی مساعد داشتن خاک شور است، خاکی که درختان دیگز به زحمت در آن رشد می کنند اما برای کاشت پسته بسیار مناسب است.

در صورتی که قصد احداث باغ در منطقه ی گرم و خشک و خاک شور دارید و به دنبال درخت میوه ی سود آور و تجاری می گردید پیشنهاد ما به شما درخت پسته است، در تاسیس باغ پسته در یک چنین منطقه ای ذره ای شک نداشته و دست به کار شوید.

یک باغ پسته که به صورت اصولی و مدرن احداث و اداره شود نه تنها خود باغدار را بهره مند می کند بلکه کارگران بسیاری می توانند از کار کردن در این باغ بهره ببرند، در اذهان مردم اینگونه جا افتاده است که برای باغداری پسته باید دست کم 5 سال منتظر شروع باردهی باشید و در این مدت زمان هزینه ی زیادی را باید صرف مراقبت کنید.

سابقا احداث باغ پسته به این گونه بود که باغداران در ابتدا پایه را می کاشتند و پس از سه تا چهار سال اقدام به پیوند زنی روی پایه می کردند، پس از آن هم باید دو سال صبر می کردند تا درخت شروع به باردهی کند و از آنجایی که باغداری در بسیاری موارد اصولی و علمی نبود طی این شش سال هزینه های گزاف بر روی دست باغدار می گذاشند و در نهایت ممکن بود تعدای از نهالها هم خشک شوند و یا حتی پیوند آنها نگیرد.

در اینجا به شما این مژده را می دهیم که احداث باغ پسته دیگر به این صورت نیست بلکه شما کافی است یک نهالستان معتبر را برای خرید نهال پسته انتخاب کنید و سپس نهال پیوند زده و آماده را خریداری کرده و به زمین اصلی منتقل کنید، در ضمن کارشناسان نهالستان که در زمینه ی احداث باغ پسته بسیار تبهر دارند تمامی راهنماییهای لازم را برای جلوگیری از صرف هزینه های بیخود به شما داده و در نهایت باغ اصولی و مدرن شما یک الی دو سال پس از احداث به بار می نشیند.

  • زرشک:

درخت میوه ی دیگری که در شرایط کم آبی مقاومت بسیار خوبی دارد درخت زرشک است، حتی مشاهده شده در سالهای با محدودیت شدید بارندگی و کمبود منابع آب کشاورزان با سه بار آبیاری در سال توانستند برداشت خوبی از باغات خود داشته باشند و در مناطق با بارندگی متوسط می توان آنها را به صورت دیم نیز کاشت.

  • انار:

ایران به عنوان یکی از چهار کشور برتر دنیا در تولید و صادرات نهال انار در حالی توانسته به این جایگاه دست پیدا کند که سطوح وسیع انار کاری کشور در مناطق گرم و خشک وجود دارد، در استانهای دارای آب و هوای گرم و خشک این میوه را به دلیل مقاومت خوبی که به گرما و کم آبی نشان می داد می کاشتند اما امروزه توسعه ی باغات نوین انار با کاشت نهال انار واندرفول و نهالهای دیگر انار مانند نهال انار شیراز و نهال انار ساوه تواسته ایران را به جایگاه کنونی در تولید و صادرات انار برساند.

بنابراین گزینه ی تجاری دیگر برای احداث باغ ر مناطق گرم و خشک درخت انار است که نه تنها باغدار بلکه کارگران بسیاری را از سود خود بهره مند خواهد کرد.

تا به اینجا با برخی از پرسودترین انواع درختان میوه که با کاشت آن در باغ خود در مناطق گرم و خشک می توانید به سود کلان دست پیدا کنید را به شما معرفی کردیم، در ادامه ی مطلب نکات مهمی را در رابطه با احداث باغ و نحوه ی مدیریت باغ در مناطق گرم و خشک را به شما متذکر خواهیم شد تا بتوانید بهره برداری بهتری از احداث باغ در این مناطق داشته باشید.

آشنایی با درختان مناسب مناطق گرم و خشک

نکات مهم باغداری در مناطق گرم و خشک:

باغداری در مناطق گرم و خشک حساسیتهای خاص خود را دارد که ممکن است در مناطق دیگر این حساسیتها وجود نداشته باشد،در ادامه به برخی از مهمترین نکات در باغداری مناطق گرم و خشک اشاره خواهیم کرد:

  • مدیریت اصولی آبیاری:

درست است که درختان معرفی شده همگی مقاوت نسبی و یا بالایی نسبت به شرایط کم آبی نشان می­دهند اما این به معنای آبیاری نکردن و یا آبیاری کردن نامنظم و شلخته نیست، در صرتی که باغ خود را به صورت آبی احداث می کنید هر چند با فاصله ی بیشتر اما باید به صورت منظم آبیاری کنید.

برای مدیریت آبیاری در مناطق گرم و خشم اولین هدف کاهش هدر رفت آب از طریق تبخیر است و در راستای رسیدن به این هدف می توانید از سیستمهای آبیاری تحت فشار و یا مالچ پاشی برای جلوگیری از تبخیر آب در خاک استفاده کنید، اصلاح بافت خاک و سوق دادن بافت خاک به سمت لومی سبب می شود که ظرفیت نگهداری آب در اطراف ریشه افزایش پیدا کرده و آب به سرعت از دسترس ریشه خارج نشود.

استفاده از کود دامی کاملا پوسیده و یا سایر مواد جاذب رطوبت به نگهداری بیشتر آب در بافت خاک کمک کرده و به از دست رفتن منابع آبی کمک می کند.

  • جلوگیری از آفتاب سوختگی:

در مناطق گرم و خشک که آبیاری درختان هم به صورت منظم انجام نشود در فصل زمستان و یا تابستان ممکن است در اثر تابش نور خورشید و متعاقبا رشد درختان پوست تنه ترک خورده و راه ورود عوامل بیمارگر را به درخت باز کند، در این مناطق با استفاده از پوشش سفید رنگ روی تنه ی درختان از آفتاب سوختگی و ترک تنه ی درختان در اثر این عامل جلوگیری خواهند کرد.

  • کنترل شوری خاک:

در بسیاری از مناطق گرم و خشک کشور مشکل شوری و یا آهکی بودن خاک وجود دارد شما بایستی قبل از انتخاب نهال مناسب برای احداث باغ خود شوری خاک را اندازه گیری کرده باشید و در صورت نیاز به اصلاح بافت خاک و یا شوری خاک آن را به صورت اصولی اصلاح کرده و سپس اقدام به احداث باغ کنید.

میزان تحمل درختان میوه به شوری متفاوت است و ممکن است یک درخت به آب و هوای گرم و خشک مقاوم باشد اما به شوری خاک مقاوم نباشد بنابراین تنها فاکتوری که باید در زمان انتخاب نهال به آن توجه داشته باشید قیمت نهال نیست بلکه مجموعه ای از عومل وجود دارد که باید با هم مورد بررسی قرار گیرند، چنانچه جمع بندی عوامل برای شما دشوار است می توانید از مشاوره ی مشاوران بهره ببرید.

کلام آخر:

با مطالعه­ی این نوشتار دانستید که در نظر نگرفتن فاصله­ی ناسب بین درختان سیب چه میزان آسیب را می­تواند به درختان از جنبه­های مختلف وارد کند و در نهایت برای تعیین فاصله ­ی مناسب بین درختان چه فاکتورهایی نقش تعیین کننده دارند، بنابراین در نظر داشته باشید که رعایت فاصله ی مناسب بین درختان به عنوان یک اصل بسیار مهم در زمان احداث باغ باید در نظر گرفته شود و در این امر می­توانید از راهنمایی مشاوران استفاده کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال