معرفی بهترین نهال زردآلو

معرفی بهترین نهال زردآلو

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان زردآلوست که خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. این مساله باعث شده تا باغداران زیادی به دنبال شناخت بهترین نهال زردآلو و کاشت آن باشند تا بتوانند با فروش میوه‌هایش سود خوبی کسب کنند. بهترین زردالو بر اساس آب و هوا و اقلیم محل مورد نظر شما تعیین می‌شود. در این مطلب قصد داریم محبوب‌ترین و بهترین نژادهای زردآلو را به شما معرفی کنیم تا بر اساس شرایط خود بهترین مورد را انتخاب نمایید. در صورتی که در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بهترین نهال زردآلو کدام است؟

درخت زردآلو درخت مقاومی در برابر آب و هوای بد و کم آبی است و به همین دلیل باغداران زیادی به دنبال کاشت آن در قسمت‌های مختلف کشور هستند. در صورتی که از این درخت به خوبی مراقبت کنید می‌توانید تا 100 سال آینده آن را داشته باشید و از میوه‌های خوشمزه‌اش بهره‌مند شوید. البته باید بدانید که عمر اقتصادی درخت کمتر از عمر کلی آن است و در سال‌های اولیه کاشت و سال‌های پایانی باردهی بسیار کمتری نسبت به دوران بلوغ خود دارد.

 این میوه از لحاظ ظاهری شبیه به میوی هلوی بدون پرز است که می‌تواند به صورت تازه یا خشک شده، در مربا و مارمالاد استفاده گردد. از بهترین نهال زردآلو موجود در نهالستان‌های معتبر ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  نهال زردآلو تخم مرغی 

این نژاد که به آن کاستل بریت نیز گفته می‌شود دارای میوه‌های درشت و شیرین به رنگ زرد زیباست که مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرمای شدید زمستان دارد. بهترین فصل جهت کاشت این نوع نهال فصل بهار است و میوه آن معمولا به صورت تازه و در تهیه مربا استفاده می‌گردد. این نژاد برای اولین بار در آسیای شرقی پیدا شد و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ بازمی‌گردد. رنگ داخلی میوه زردآلو نارنجی است و بافت بسیار نرمی دارد. 

معرفی بهترین نهال زردآلو

2.  نهال زردآلو نصیری

این نژاد اصالتا به کشور چین باز می‌گردد که بافتی بسیار نرم و گوشتی دارد. ارتفاع درخت بالغ نصیری بین 5 تا 6 متر است و در هر هکتار می‌تواند حدود 50 هزار کیلوگرم بار دهد. عمر اقتصادی این درخت حدود 35 است البته اگر به خوبی به آن رسیدگی شود و در هرس کردن، آبیاری و کوددهی کوتاهی نکنید. طعم زردآلو نصیری بسیار خوش طعم و شیرین است و به همین دلیل به عنوان یکی از ارقام بهترین زردالو در بازار شناخته می‌شود. 

 

 این درخت حساسیت زیادی به سرما دارد و نمی‌تواند حتی در مقابل سرمای بهاره تاب بیاورد. به همین دلیل بهترین اقلیم جهت کاشت این نژاد مناطق معتدلی است که درخت را از قرار گرفتن در سرمای بهره و زمستان در امان نگه می‌دارد. 

3.  نهال زردآلو جهانگیری

نهال زردآلو جهانگیری از بهترین نهال های زردآلو

یکی از بهترین نهال زردآلو موجود در بازار نژاد جهانگیری است که بسیار پربازده است و با رشد بسیار سریعی که دارد میوه‌های رسیده خود را در ابتدای فصل تابستان یعنی تیر ماه تحویل می‌دهد. شکل زردآلو جهانگیری تخم مرغی است و رنگ آن در بین طیف زرد و قرمز است. این نهال مقاومت بسیار خوبی نسبت به سرمای زمستانه دارد و به همین دلیل بهترین زمان جهت کاشت ان فصل پاییز و اوایل آبان ماه است. بهترین مناطق جهت کاشت این نوع نهال مناطق کوهپایه‌ای و نیمه سرد است البته در برخی از مناطق معتدل نیز باردهی خوبی داشته است. 

 

4.  نهال زردآلو شاهرودی 

این نژاد بومی کشور ایران است و از دومین سال کاشته شدن شروع به باردهی می‌کند. البته میزان میوه این نهال با گذشت زمان و بالغ شدن بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر در آبیاری، کوددهی و هرس کردن درخت کوتاهی نشود بازدهی این گونه حدودا 40 تن در هر هکتار است و عمر اقتصادی آن به 35 سال می‌رسد. لازم به ذکر است که درخت زردآلوی شاهرودی در برابر آفات مقاومت کمتری نسبت به دیگر نژادها دارد اما اگر در سمپاشی و مراقبت از آن کوتاهی نشود مشکل خاصی برای درخت پیش نخواهد آمد. طعم میوه زردآلو شاهرودی نسبتا شیرین و رو به ترش است که باعث شده محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر زردآلوهای شیرین مزه داشته باشد. 

5.  نهال زردآلو رقم قرمز 

این نژاد در ابتدا در کشور چین کشف شد و در حال حاضر در سرتاسر دنیا کاشته می‌شود. باردهی بالای این گونه و طعم عالی و کیفیت بی‌نظیر میوه باعث شده تا محبوبیت زیادی داشته باشد و به عنوان بهترین نهال زردآلو در میان بسیاری از افراد شناخته شود. درخت بالغ این نژاد کوتاه قامت است و در بهترین حالت به 5 متر می‌رسد. اما این مساله تاثیر منفی در سایز میوه‌ها نداشته و تمامی زردآلوها درشت و باکیفیت هستند.

نهال زردآلو قرمز، مقاومت خوبی نسبت به سرمای زمستانه و سرمای بهاره دارد ولی در هوای گرم مورد آسیب قرار می‌گیرد. عمر اقتصادی این گونه حدود 35 سال است و در صورتی که در آبیاری، سمپاشی و کوددهی آن کوتاهی نکنید می‌توانید در هر هکتار حدود 20 تن میوه برداشت کنید که رقم قابل توجهی برای باغداران است. 

بهترین نهال زردآلو

رنگ این گونه زردآلو بر خلاف دیگر نژادهای موجود در بازار کاملا قرمز است که باعث شده میوه‌ای خاص و کمیاب با قیمت بالا در بازار باشد. لازم به ذکر است که عمر اقتصادی این درخت حدود 25 سال است که در مقایسه با دیگر نژادهای موجود در لیست بهترین نهال زردآلو میزان کمی است. 

6.  نهال زردآلوی عسگرآباد 

اگر به دنبال نهالی بومی در میان بهترین نهال زردآلو هستید نهال زردآلوی عسگرآباد می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. این نژاد مقاومت بالایی نسبت به سرمای زمستانه و بهاره دارد اما انتخاب خوبی برای مناطق گرمسیر نیست. زردآلو عسگر آباد بسیار خوشمزه با بافتی بسیار نرم است که حمل و نقل بسیار راحتی دارد. این مساله باعث شده تا این گونه انتخاب اول بسیاری از باغدارن باشد و بسیاری از آن به عنوان بهترین نهال زردآلو یاد کنند. 

این نژاد انتخاب بسیار خوبی جهت استفاده در خشکبار، مربا، کمپوت و ترشی است چرا که علاوه بر طعم عالی و خواص بالا دارای رنگ نارنجی بسیار خوش رنگ است که در کمتر نژاد دیگری می‌توانید به آن دست یابید. لازم به ذکر است که شکوفه‌های این نژاد در ماه اردیبهشت به بار می‌نشیند و میوه زردآلو در مرداد ماه کاملا رسیده می‌شود و آماده برداشت است. 

7.  نهال زردآلو قیسی

اگر در بین لیست بهترین نهال زردآلو به دنبال موردی با رشد سریع و باردهی بسیار بالا هستید گونه قیسی انتخاب بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود. میوه این درخت معمولا به صورت خشک شده و برگه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و طعم عالی، رنگ نارنجی زیبا و گوشتی بودن بافت آن باعث شده تا زردآلوی قیسی مورد پسند پیر و جوان واقع شود. نهال زردآلو قیسی مقاومت بسیار خوبی نسبت به سرما از خود نشان می‌دهد ولی درعین حال نیاز مبرمی به نور خورشید در نیمه اول سال دارد. این نهال در مقایسه با دیگر نژادها از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و محبوبیت آن در میان مردم فروش میوه‌هایش را تضمین می‌کند. 

بهترین زردآلو

برای داشتن بهترین زردآلو موجود در بازار باید انتخاب‌‌های هوشمندانه‌ای از اولین قدم احداث باغ داشته باشید. انتخاب بهترین نهال زردالو بر اساس شناخت کافی از اقلیم آب و هوایی منطقه مورد نظر خود و میزان بارندگی در آن مکان مشخص می‌شود. همچنین باید از میزان نور خورشید و بیشینه و کمینه سرمای هوا مطلع باشید تا بتوانید بهترین نژاد درخت زردآلو را انتخاب کنید. بدین ترتیب درختان شما می‌توانند در سال‌های آینده با ماکزیمم توان خود باردهی داشته باشند و میوه‌هایی خوشمزه و با کیفیت تولید کنند. 

اگر به دنبال این هستید که بهترین زردآلو ممکن را تولید کنید باید علاوه بر رعایت تمام نکات لازم در مراحل کاشت، نسبت به هرس کردن و سمپاشی درختان کوتاهی نکنید. هرس کردن درختان به طور معمول در 2 مرحله جهت فرمدهی و باردهی انجام می‌شود. سمپاشی درختان نیز بر اساس نیاز درخت و نژادی که دارند متغیر است و در این زمینه باید با کارشناسان مشورت کنید. لازم به ذکر است که بهترین نهال زردآلو در صورتی که مورد هرس به موقع و سمپاشی قرار نگیرد به بار نخواهد نشست و بازدهی چشمگیری نخواهد داشت. 

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال