مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

از آنجایی که گردو را به عنوان یک درخت مقاوم در برابر انواع آفت ها و بیماری ها می شناسند، همچنین میزان هزینه ای  که در طول سال برای پیشگیری از این آفت ها صرف می شود، بسیار کم است! بیشتر کشاورزان اقدام به کشت گردو و احداث باغ گردو کرده اند، چون درآمد سالیانه آن قابل توجه می باشد.

مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

متاسفانه در سال های گذشته به خاطر تغییر آب و هوایی، گرم شدن هوا، همچنین بروز خشکسالی در کشور ما بیشتر از کشاورزان با انواع آفت ها روبرو شده اند. بیشترین دلیل  ایجاد این آفت ها و ازدیاد آنها این است که میزان یخبندان و سرمای فصل زمستان به طور چشمگیری در بیشتر مناطق کشور ما کاهش پیدا کرده است.

با پیشرفت علم گیاه پزشکی، سموم و آفت کش های خیلی زیادی وارد بازار شده است، کشاورزان با کمک آنها می توانند از بروز این آفت ها جلوگیری کنند. ما در این مقاله سعی می کنیم از مهمترین آفت های مخرب که باعث می شود کل باغستان گردو یک کشاورز را تحت تاثیر قرار می دهد، مورد بررسی قرار دهیم

کرم خراط

یکی از مهمترین آفات ها باعث می‌ شود تا خسارت های جبران ناپذیری به درختان گردوی یک باغستان وارد شود، وجود کرم خراط است. کرم خراط در واقع دسته ای از لارو ها تشکیل می شود که پروانه فری آن را بر روی درخت تخم گذاری می کند.

وقتی کرم ها از تخم بیرون می آیند، به صورت دسته جمعی اقدام به تغذیه پوست درخت کرده، سپس به بافت درونی درخت نفوذ می کنند. آنها این قدرت را دارند، تا به پیوند ها و آوند های درونی درخت حمله کرده و با جویدن آن ها رشد درخت را با اختلال روبرو کنند.

در واقع با جویدن آوند ها و راه آب ها، لوله ای که باعث رساندن آب و مواد غذایی به شاخه، برگ همچنین میوه درخت می شود را قطع کرده و درخت در این مدت نمی تواند تغذیه لازم را بکند.

با یک زبان ساده تر لارو ها دالان هایی را درون تنه درخت به وجود می آورند که گاهی طول این دالان ها به نیم متر هم می رسد. متاسفانه چون بیشتر کشاورزان از وجود این دالان ها اطلاع ندارند، باعث می‌ شود فضای ایجاد شده قابل ترمیم نباشد.

مهمترین عامل ایجاد کرم خراط درخت گردو

در علم گیاه شناسی این آفت را به عنوان عامل ثانویه می شناسند، چون به گونه می باشد در سال دو بار تخم ریزی کرده و دوبار به درخت گردوی شما آسیب می‌ زند. برخی از لارو ها خیلی سریعتر از پوسته خارج شده و در بهار اقدام  به دالان سازی می کنند.

برخی دیگر دیر تر خارج شده و به تغذیه بافت درخت صدمه می زند. چون کشاورز از درون تنه درخت خبر ندارد، متاسفانه خسارت ناشی از کرم خراط با سرعت خیلی زیادی مانع رشد درخت گردو شده و تاثیر مستقیم آن بر روی باردهی درخت معطوف می شود. مهمترین مواردی که باعث می‌ شود کرم خراط به یک درخت نفوذ کند غفلت در آبیاری و تغذیه خرید نهال گردو است.

اصلا جای تعجب دارد شما در یک باغ دو درخت داشته باشید که در فاصله ۱۰ متری یا ۲۰ متری از یکدیگر قرار بگیرد. اگر در تغذیه یکی از درخت ها کوتاهی شود خواهید دید که کرم خراط در آن لانه می کند، در عوض درختی که به طور مداوم به کوددهی و آبیاری آن توجه شود، به هیچ عنوان  آفت زاده نخواهد شد.

 علائم آفت کرم خراط

کشاورزان به هنگام بررسی درختان متوجه سوراخ های بر روی تنه درخت می شوند، که از آن شیرابه های سیاه رنگ تراوش می‌کند، یا شاهد فضولات خاک اره ای هستند که معمولاً به رنگ آجری و قهوه‌ای دیده می شود.  بعد از مدتی کشاورزان متوجه زرد شدن برگ‌ ها و ریزش زودرس آنها می‌ شوند، همچنین میزان رشد گردو در درخت آفت زده کاهش چشمگیری پیدا کرده و کیفیت آنها بسیار تنزل پیدا می‌‌ کند.

راهکارهای پیشگیری از نفوذ کرم خراط به داخل تنه درخت

معمولاً توصیه می شود که برای برای جلوگیری از پیشرفت لارو کرم خراط از استفاده متعدد آفت کش ها بطور جدی امتناع کنند. چون این آفت کشاورزی باعث از بین رفتن حشرات مفید از جمله مورچه می شود. مورچه ها به خودی خود یکی از مهم‌ترین حشراتی هستند که از پیشرفت لارو و‌ کرم خراط جلوگیری می‌کند، چون از آنها تغذیه ها می کنند. از دیگر مواردی که برای پیشگیری لارو توصیه می‌شود، استفاده کردن از تله های دستی می باشد. البته در کشور ما یک روش سنتی وجود دارد و آن هم استفاده از سیم مفتول با سر پنبه ای آغشته  به  دیکلرووس همچنین  کلرپیریفوس می باشد.

کنه های تار عنکبوت

انواع کنه های تار عنکبوتی که معمولاً بر روی درختان گردو دیده می‌ شود و به نژاد گال زا و غیر گال زا دسته بندی می شود. این کنه ها در پایه درخت یا زیر برگ  قیمت نهال  گردو لانه گذاری کرده و از مواد مغذی درخت گردو استفاده می کنند.

چون  حالت تهاجمی ندارد،  معمولاً آسیب جدی زیادی به درخت وارد نمی‌ کند. بخاطر همین توصیه می شود برای از بین بردن آنها از سموم و آفت‌ کش‌ ها استفاده نشود، مگر زمانی که حالت طغیانی داشته باشند. در حالت طغیانی کنه تار عنکبوت امکان دارد مقداری بر کیفیت تاثیر گذار باشد.

ولی درصد آن نیز خیلی کم است در این صورت شما می توانید در فصل پاییز از سموم گوگرد در غلظت دو در هزار استفاده کنید. البته تجربه نشان داده است که روغن ولک ۲ درصد نیز تاثیر بسزایی در از بین بردن کنه ها دارد، روغن ولک به همراه فسفر را معمولاً در فصل زمستان استفاده می کند.

مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

شپشک گردو

شپشک ها جزو حشرات سپردار محسوب می‌ شود که به عنوان آفت درخت گردو شناخته شده است. شپشک مانند دیگر آفت ها دارای نژادهای مختلف است. معمولا شپشک گردو به تنهایی تأثیر منفی برای درخت گردو ندارد، از اینرو کشاورزان دنبال از بین بردن آنها نمی باشند. متاسفانه شپشک های آسیایی که به عنوان شپشک سیب و شپشک توت سفید شناخته شده است، برای درخت گردو بسیار خطر آفرین است.

در صورتی که کشاورزان به موقع نتوانند آن را تشخیص داده و به درمان آن بپردازند، بعد از چند سال نهال های جوان  گردو را خشک می کند. زمانی که باغداران احساس کردند درخت آنها بیش از حد به شپشک آلوده می باشد، فقط چند راه دارد. مهمترین آنها هرس کردن شاخه های آلوده و سمپاشی در فصل زمستان می باشد.

بهترین نوع سم اتیون دو در هزار به همراه روغن ولک دو درصد است. مهمترین عامل افزایش شپشک در چند سال گذشته همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، به خاطر افزایش دما و خشکسالی می باشد. معمولاً یخبندان و سردی هوا در فصل زمستان جمعیت شپشک ها را تا درصد خیلی زیادی کاهش می‌ دهد.

شته درخت گردو

اما یکی از مهمترین آفت های درخت گردو شته ها می باشد. شته درخت گردو به دو نژاد تقسیم بندی می شود. شته معمولی که در سطح زیرین برگ درخت گردو تجمع کرده و در آنجا لانه سازی می کند. ولی شته خالدار که تراکم آن خیلی زیادتر است و بر روی سطح رویی برگ درخت گردو زندگی کرده، معمولاً در امتداد رگبرگ ها دیده می شود. باید بگوییم هر دو شته برای درخت گردو بسیار خطر آفرین می باشد. مخصوصاً شته خالدار که از آن به نام شته سبز گردو نیز نام می‌ برند.

علت پرخطر بودن شته خالدار، شیره و عسلک ترشح شده از آن است. وجود همین شیره و عسلک باعث می شود تا قارچ فوماژین به راحتی بر روی درخت گردو رشد کرده، وقتی که زمان مناسب برسد و یا زخمی بر روی درخت ایجاد شود به بافت داخل درخت حمله کند. برای کنترل شته ها از سموم فسفر و همچنین سموم سیستمیک استفاده می‌ کنند که تاثیر بسزایی در نابودی آن ها دارد.

مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

کرم سیب درخت گردو

شاید با شنیدن نام کرم سیب درخت گردو احساس کنیم که این آفت مختص درختان دانه دار و هسته دار می باشد، در حالی که این آفت تاثیر خیلی زیادی بر روی محصول گردو دارد. معمولاً کرم سیب به سه نسل دسته بندی می شود. نسل اول کرم سیب تنها باعث ریزش میوه های کوچک و نارس می شود.

متاسفانه نسل دوم و سوم این آفت تاثیر مستقیم بر روی گردو و مغز گردو داشته، باعث کاهش ارزش اقتصادی آن می شود‌. ولی منظور از نسل اول، دوم و سوم کرم سیب چیست. زمانی که آفت کرم سیب به درخت گردو نفوذ کرده و تخم گذاری می کند، این لارو ها در طول فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می رود.

نسل اول لارو هایی که زودرس می باشد خیلی زودتر از پیله درآمده و به میوه های کوچک حمله می‌ کنند. نسل دوم و سوم لارو ها وقتی از پوسته خود خارج می شوند، میوه های گردوی رسیده و کامل را مورد هدف قرار می‌دهند. برای از بین بردن این کرم ها می توان از روش های طبیعی استفاده کرد. یکی از آنها هرس کردن شاخه های پوسیده می باشد، چون کرم سیب بیشتر در شاخه های خشکیده و پوسیده تخمگذاری می کند؛ روش دوم بستن گونی های کنفی به دور شاخه است، این روش باعث گمراهی آفت ها شده و در همانجا لانه سازی و تخم گذاری می کنند. البته در صورت لزوم و افزایش بیش از حد کرم سیب می توانید از سموم شیمیایی نیز استفاده کنید که بهتر است حتما زیر نظر متخصصین این کار را انجام دهید.

مهم ترین آفات درخت گردو در جهان که نمی دانید!

موش ها

موش های جونده جزو آفت های درخت گردو است که جزو خانواده حشرات نمی‌ باشد. موش های جونده با جویدن ریشه درخت در سطح زیر خاک به مرور مانع رسیدن مواد مغذی از سمت ریشه ها می شود. همچنین به خاطر زخمی کردن ریشه درخت گردو آن را مستعد انواع بیماری های باکتریایی و قارچی می کند.

از آنجایی که این اتفاق زیر سطح خاک است و قابل دیده شدن نیست، همچنین علائم ظاهری خاصی ندارد، بیشتر کشاورزان متوجه آن نمی شود. گاهی حمله موش ها به ریشه درخت به اندازه ای زیاد است که حتی نصف ریشه درخت را از بدنه جدا می کند. باعث می شود در طوفان های شدید و ورزشهای باد درخت از ریشه کنده شده و به زمین بیفتد.

راه های پیشگیری از آفت های درخت گردو

چندین راهکار پیشنهادی وجود دارد که برای دفع این آفت ها به صورت عمومی تاثیر بسزایی دارد. فهرست وار آنها را بیان می کنیم:

  • تغذیه مناسب درختان
  • آبیاری اصولی درخت گردو
  • هرس استاندارد و در زمان معین
  • استفاده از آفت کش ها و سموم دفع حشرات در مدت زمان تعیین شده و فراموش نکردن دوره آن
  • بازرسی و سرکشی صاحبان باغ ها به طور مداوم
  • دفع زباله های آلوده و سوزاندن آن
  • از بین بردن علف های هرز رعایت نظافت با

جمع بندی

آفت ها انواع گوناگونی دارد که ما در بالا به چند نوع آن اشاره کردیم. همگی آفت های اشاره شده در عملکرد خودشان یکسان عمل می کنند، به طور عمومی می‌ توان گفت تمامی آفت ها ابتدا باعث ایجاد اختلال در رشد درخت شده، سپس میزان کیفیت و مرغوبیت محصول گردو را تا حد خیلی زیادی کاهش می‌ دهد.

البته نباید زخمی کردن درختان را فراموش کنیم، چون باعث می شود درخت گردو آلوده را مستعد دریافت انواع بیماری های باکتریایی و قارچی کند. متاسفانه برخی از آفت ها خیلی دیر قابل تشخیص است، باعث می شود تا درخت گردو را از دست دهید. از اینرو توصیه می‌ شود همیشه دقت زیادی به این آفت ها و علایم ظاهری آن ها داشته باشید.

بهترین گزینه برای جلوگیری از این مشکلات خرید ارقام مقاوم نهال گردو است. برای این منظور می توانید به نهالستان معتبر برتر نهال مراجعه کنید. خوشبختانه این نهالستان سایت های فروش اینترنتی راه اندازی کرده است تا در صورت لزوم بتوانید به این سایت ها مراجعه کرده و نهال گردوی سازگار با محیط زیست خود را خریداری کنید. بدون اتلاف انرژی و صرف هزینه ای و ذهاب، همچنین می توانید از مشاوره رایگان سایت برتر نهال استفاده کنید.

مقالات مرتبط




نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با برترنهال